bokvoetje erfelijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

bokvoetje erfelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:23

ik kreeg de vraag van een kennis of een bokvoetje erfelijk is,zij hebben een merrie met heel licht een bokvoetje,nu staat de merrie stil en de vraag was of een bokvoetje erfelijk is....

en dat weet ik dus niet(heel erg )

wie weet dat wel??

Marion71

Re: bokvoetje erfelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:58

1 van mijn 2 veulens was ook een bokhoefje aan het ontwikkelen. Na 2 keer bekappen door een goede hoefsmid gaat het nu goed, maar ik hou het natuurlijk in de gaten. Met dat ik zag dat het veulentje een bokhoefje kreeg, stond er een artikel over in Bit.
Daarin stond dat een bokvoetje niet erfelijk is. Wel is het zo dat het niet duidelijk is waarom het ene veulen onder dezelfde omstandigheden wel een bokhoefje krijgt en een ander niet. Het kan ontstaan bij een veulen vanaf 6 weken. De oorzaken zijn verschillend. Een ervan (en mss wel de meest voorkomende) is doordat het veulen met bokhoefje bijna altijd hetzelfde voetje naar voren zet (zoals bij grazen), zodat het niet goed afslijt. Totdat het veulen ongeveer een half jaar is kan de hoefsmid er heel veel aan doen. Daarna kan wellicht de DA uitkomst bieden, maar de mogelijkheden en resultaten zijn dan vaak beperkt.
Ik zal 'ns even zoeken tussen mijn Bit-ten en het hier publiceren.
Fokken met de merrie van je kennissen is dus voor wat betreft haar bokhoef geen probleem.

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:28

Ik heb zelf een merrie gehad met een bok/steiltvoet waar ik ok mee wilde fokken en mij is altijd verteld dat het wel erfelijk is.
Je kan er wel gelijk ials veulen ets aan laten doen, het is geen onoverkomeljk probleem...

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:29

Ik weet niet of het erfelijk is? volgens mij is het een aandoening die ontstaat in de baarmoeder, maar wssn een 'foutje, niet echt erfelijk?!

edit: tequiro zegt wel
raar, nooit gehoord van de hoefsmid

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:32

Van hoefsmeden en dierenartsen..

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:37

ja schijnt erfelijk te zijn.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:51

Wat ik te horen heb gekregen van mijn dierenarts is het niet erfelijk.
Mijn merrie heeft mooie voeten, toen haar veulen geboren is was er niks te zien.
Zijn zelfs nog met hem naar een veulenkeuring geweest waar ze hem uitvoerig gekeurd hebben. Alles prima.

Wel graasde hij altijd met hetzelfde been naar achteren. En ver naar achteren...... Gevolg bokhoefje. De stand veranderde zo snel dat het hele gebeuren van goede voeten naar een bokhoefje nog geen 6 weken inbeslag genomen heeft.

Veulen is geopereerd door de DA en er is nu helemaal niks meer van te zien. Hij staat super goed op zijn hoeven en er is geen belemmering voor een goede sport carriere.
Dit alles volgens de DA en de Hoefsmid.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:56

tja,jullie maken het wel makkelijk zo,hahahaha

50% zegt niet erfelijk,en 50% wel...

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 02:58

vriendin van mij heeft pas veueln laten opereren, die yhad het van zijn moeder geerft

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:35

Hebben het ook gehad, onze beide DA's zeggen dat het niet erfelijk is, ik neem hun woord erop aan Ging toen trouwens ook heel snel, binnen twee maanden was het zo'n boktvoetje dat zelfs lopen lastig werd (en volgens mij pijn deed), onze reguliere DA heeft van alles geprobeerd en wou opereren, ondertussen oude DA gebeld (fantastische DA, min of meer met pensioen, neemt alleen sommige dingen aan ) en binnen een paar weken doormiddel van homeopatische pilletjes stond ze weer tip top (ben trouwens normaal totaal geen fan van homeopatie, maar een man die dik 30 jaar DA ervaring meesleept vertrouw ik er wel mee)!

Ze zeiden dat het een combinatie van verschillende factoren is - o.a. bijv. te snel groeien, en een (te) harde bodem kan ook een rol spelen (en dat hebben wij helaas).

kellyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:45

Mijn merrie heeft een bokvoetje. In 2004 heeft ze een veulentje gekregen en die heeft geen bokvoetjes. Dus of het erfelijk is............ in mijn geval dus niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:51

In de Hoefslag van deze week staat een reportage erover.

Heeft volgens hoefslag iddd te maken met welk beentje altijd naar voren met grazen.

Vroeger leerden wij altijd dat een veulen aan 2 kanten bij de moeder moet drinken omdat hij anders altijd hetzelfde voetje zwaarder belast.

Heb hier ook altijd op gelet.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:25

heeft iemand een plaatje hoe dat er uit ziet zon bokhoefje?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:19

Cayusejuhh schreef:

Zo ongeveer (foto is niet al te best, camera had lager gemoeten geloof ik)
Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:33

Ik heb er helaas geen foto van, in de paniek vergeten, maar op de dag dat Ardino naar de kliniek werd vervoerd stond ie bijna op zijn kroonrand. Dus het voetje stond bijne onder de kogel...
Snapt iedereen wat ik bedoel???
Hij liep dus ook kreupel.
En idd. altijd hetzelfde beentje naar achteren (ver) en ook aan een kant drinken. Ik wist dus niet dat ik daar op letten moest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:36

Dat was een advies wat ik al 30jaar geleden kreeg, en nu plaatsen ze hetzelfde in de Hoefslag.
Zie je die oude boeren waren zo gek nog niet.
Altijd opletten bij je veulen, en na de geboorte zoveel mogelijk proberen aan alle kanten te duwen om te drinken.
Je kunt het spelenderwijs doen door onder de merrie hem de speen af te pakken zodat hij gaat omlopen.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:55

er zijn bokhoefjes in allerlei soorten en maten. De 'klassieke' bokhoef is wel degeijk erfelijk. het veulen wordt dan geboren met te korte buigpezen. vaak kan en hoefsmid door bekappen of en zogenaamd snavelijzer (is vaak van kunststof en wordt gelijmd ...) de situatie veel verbeteren. soms moeteen DA operatief ingrijpen en een pees klieven (er worden dan banden doorgesneden zodat de pees meer ruimte krijgt, de doorgesneden banden groeien vanzelf weer aan).
Een andere soort is de graasvoet. die ontwikkeld het veulen met grazen, domweg omdat de nek niet lang genoeg is om bij de grond te komen. let op: het veulen wordt dan met normale voeten geboren! Sommige veulens zetten altijd dezelfde voet naar voren, met veel druk op de verzenen en een platte hoef als gevolg. de andere voet groeit dan uit als bokhoef (hoge verzenen) Er zijn een aantal oplossingen, maar niet altijd paardvriendelijk. verzenen blijven wegkappen, met als gevolg spanning op de pees en vaak kreupelende veulens. (alleen met peesspanning verlengt de aangehechte spier zich). Voeren uit een kruiwagen, zodat het veulen minder hoeft te zakken wordt erg veel gedaan met redelijke resultaten.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:18

stalechwel schreef:
Dat was een advies wat ik al 30jaar geleden kreeg, en nu plaatsen ze hetzelfde in de Hoefslag.
Zie je die oude boeren waren zo gek nog niet.
Altijd opletten bij je veulen, en na de geboorte zoveel mogelijk proberen aan alle kanten te duwen om te drinken.
Je kunt het spelenderwijs doen door onder de merrie hem de speen af te pakken zodat hij gaat omlopen.

Nooit geweten,goede tip, bij deze, zal het toepassen deze zomer als de veulens er zijn. Volgens mij drinken de meeste veulens toch ook wel aan 2 kanten, of niet?

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 13:29

dus ik moet eerst weten of het bokvoetje(wat amper te zien is bij de merrie),een graasvoetje is,of een aangeboren bokvoetje....

ja ja,ik ga het helemaal snappen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:49

Ik heb er ook één met een bokvoetje. Bij haar komt het zuiver van het grazen met één been altijd voor. We houden het met kappen en wekelijks bijvijlen zoveel mogelijk bij en ze komt alleen maar op een harde ondergrond. Het voetje verandert nu wel, maar het zal toch nog wel maanden nodig hebben voordat het echt weer helemaal goed is denk ik.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:21

twinkel schreef:

Veulen is geopereerd door de DA en er is nu helemaal niks meer van te zien. Hij staat super goed op zijn hoeven en er is geen belemmering voor een goede sport carriere.
Dit alles volgens de DA en de Hoefsmid.

Ik dacht altijd ook dat het gelijk bij geboorte te zien moest zijn, maar dat hoeft dus helemaal niet. Ben erg benieuwd hoe zo'n operatie in zijn werk gaat? Wat opereren ze dan precies en hoelang moet een veulen ervan revalideren?
Ik las hierboven ergens een verhaal over iemand die had over homeopatische middelen? Hebben meer mensen hier (positieve) ervaringen mee, in combinatie met een bokvoetje?

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 00:17

Mijn veulen heeft ook een steil voetje ontwikkeld staat met grazen ook idd altijd met 1 voetje naar voren geloof niet dat het erfelijk is toen ze geboren was waren beide voetjes gelijk en niet super steil!

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 02:42

Kiara schreef:
Cayusejuhh schreef:

Zo ongeveer (foto is niet al te best, camera had lager gemoeten geloof ik)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=N6QTXIYK[/img]

Ik vind dit nu niet echt een klassieke bokvoet hoor? Ik heb zelf een veulen en zie tegenwoordig veel veulens maar die staan vaan wat steiler- hoeft geen bokhoef te zijn. Vaak staat het hele been dan ook rechtop Hier een voorbeeld:

http://www.dierenkliniekhellendoorn.nl/ ... _hoe46.jpg

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 07:29

toch zijn dat klassieke bokhoeven, ontstaan door te korte buigpezen aan beide voeten. je ziet toch duidelijk de gebroken voetas.

die hoef met het snavelijzertje is wel heel erg.

de merrie van een vriendin had een paar jaar geleden een veulen dat ook met te korte buigpezen geboren was. het liep op de toon. leek wel een balletdansertje. ze heeft het goed gekregen door rekoefeningen te doen met het veulen en goed bekappen. paard is nu 7 en je ziet er niks meer aan.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:29

lees dus wel duidelijke verschillen aangeboren dus bij de geboorte al zichtbaar wat ik hier zie vaak toch wel heftiger dan wat je krijgt van een verkeerde graasstand al kunnen ze daar toch ook wel flink hinder van ondervinden mijn veulen is er ook kreupel op geweest wel interesant!