Ik zoek 'n d.bruine/zwarte, koele kikker dressuurhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilysissi

Ik zoek 'n d.bruine/zwarte, koele kikker dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 09:10

Ik ben voor mijn merrie op zoek naar een koele kikker die veel dressuur vererft.
Ik wil graag dat ie een rustig karakter doorgeeft, want mijn merrie is een hittepitje; heel sensibel, maar gelukkig niet gevaarlijk.
Het moet een zwarte of donkerbruine zijn, want dat vind ik het mooist. (Mocht er dan toch nog een vos uitkomen heb ik gewoon pech.)
Ook moet ie aardig aan de maat zijn;en dit ook doorgeven. rond 1.70m of hoger. Mijn merrie is nml. een kleintje. (1.64m)
Oja, er mag ook duits bloed inzitten hoor.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:35

Ferro... en Special-D.... zijn mooie zwarte dressuurhengsten met een goed karakter. anders moet je even kijken op www.gebrvanmanen.com kan je meer info vinden over beide hengsten...!
Succes

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:37

ferro wordt een beetje moeilijk nu hij dood is geloof ik? Heb je geen foto van je merrie, wat voor type het is en wat er aan verbeterd kan worden buiten de punten die je nu al aangeeft? Ik bedoel vooral qua bouw.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:41

Er staan genoeg leuke hengsten op die site van ferro en zo.
Er is nu ook een nieuwe hengst Discovery, zwart, dit jaar komen zijn eerste nakomelingen, kijk ook maar eens op www.vdlstud.nl

uffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:43

Osmium geeft koele nakomelingen

fabbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:56

Er raden hier mensen Ferro aan??? Er werd hier om een koele kikker gevraagd!!!! Geen Ferro dus. Miscchien is Inspekteur iets, sommige mensen zeggen wel dat hij niet al te groot fokt, maar de mijne is toch 1.70m geworden met een merrie van 1.60m dus t kan wel, en dan heb je wel een koele kikker die graag wil werken!!

succes ermee

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:02

Van ferro is nog diepvriessperma beschikbaar dus is alles nog mogelijk je betaald alleen wel wat meer ja maar ferro is dus nog gewoon mogelijk ookal is hij er niet meer!!!!!

Anoniem

Re: Ik zoek 'n d.bruine/zwarte, koele kikker dressuurhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:05

Hero (Hohenstein x Weltmeyer)
www.havikerwaard.nl
Ik heb hem gebruikt voor mijn heethoofdmerrie en heb er echt een supercool veulen van gekregen wat vanaf dag 1 nergens bang van is.
Ondertussen is hij 4,5 en nog steeds nergens bang voor.

uffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:53

fabbie schreef:
Er raden hier mensen Ferro aan??? Er werd hier om een koele kikker gevraagd!!!! Geen Ferro dus. Miscchien is Inspekteur iets, sommige mensen zeggen wel dat hij niet al te groot fokt, maar de mijne is toch 1.70m geworden met een merrie van 1.60m dus t kan wel, en dan heb je wel een koele kikker die graag wil werken!!

succes ermee

Hoe kom jij erbij dat er sommige nakomelingen van Ferro geen koele kikkers zijn Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:58

discovery, duits bloed, 1.70 ongeveer, 4 jaar oud.. is zelf een super koele kikker, nakomelingen worden pas vanaf half maart geboren. discovery is zwart. dressuurgefokt (maar ook goede cijfers voor springen)

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 11:14

Qua bouw: mijn merrie is voor wat bokbenig, en achter koehakkig.

De gangen zijn goed; achterhand sterk, maar de draf zou beter mogen!

Ik zal later proberen om een foto te plaatsen.

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 12:36

Afbeeldinghttp://www.mijnalbum.nl/Foto=3X8RTOQ7http://www.mijnalbum.nl/Foto=3X8RTOQ7

Dit is mijn merrie
Ik hoop dat het plaatsen nu gelukt is....

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:37

fabbie schreef:

succes ermee

ik zou neit voor inspekteur gaan!
Die zijn vaak absoluut geen koele kikkers, en hij fokt abosoluut niet groot!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:50

irisje, ik denk dat die inspecteur het e.e.a. weg heeft van Obrecht.

Er zijn altijd hengsten die erom bekend staat dat hij rotzakken, sensibele, trapzak,luiwammes, poedersuiker of hete paarden geeft. Enz. enz. Je moet altijd rekening houden met een aantal factoren; de moederlijn,de vader, de opvoeding, enz enz. En dan nog zijn er altijd uitzonderingen.
Die ene rothengst met z'n sensibele, hete paarden kan er ook tussen hebben lopen die je vooruit moet meppen.
En de rustigste hengst kan een zeer moeilijk geval hebben lopen ergens in Verwegistan.

Ga je naar het algemene plaatje kijken (en dan zijn er nog altijd uitzonderen mogelijk, de moeder voedt het veulen immers op en heeft de meeste invloed daarin) kun je toch wel stellen dat je voor een koele kikker niet bij Ferro moet zijn. Maar zijn ze hiermee lastig? Neuh, je moet er wel mee om kunnen gaan. Inspecteur staat niet echt 'bekend' als rotzakgever of maatgever. Over Obrecht heb ik nl. wel al vaker gehoord dat ze heet kunnen zijn en toevallig heb ik dáár de uitzondering van op stal staan (al moet je d'r ook weer niet boos maken, afijn..)

@emilysissi
1. Op kleur kun je niet fokken. vosse hengsten kunnen ook donkere kinderen geven, donkerbruine kunnen vosse geven.
2. Wat is de afstamming van de merrie
3. Wat zijn haar goede en slechte punten
4. Wat voor papier heeft je merrie? predikaten enz enz
5. Wat wil je met het veulen doen?

emilysissi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:06

Sammie;
Ik weet dat ik niet op kleur kan fokken, maar als ik een donkerbruine of zwarte hangst neem dan is de kans groter dat ik een donker veulen krijg.

Mn. merrie is een Emilion, haar moerder is Ramirha. (niet bijzonder)

Sterke en goede punten heb ik al genoemd;
sterk: zeer lief en aanhankelijk, heel werkwillig, sterke achterhand, stap en galop; goeie gangen.

zwak: voor bokbenig, achter erg koehakkig. draf mag beter. Hals mag wat verticaler

Papier; g.b.

Met het veulen wil ik de dressuur in, en als het een merrie is; fokken.

Dus een goede afstammeling van de hangst is belangrijk.

Ik heb zelf aan Rhodium en Donnels gedacht.
Maar Rhodium schijnt niet echt zo'n heel leuk karakter te hebben.

Hebben mensen verder nog ideeen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:11

Citaat:
Ik weet dat ik niet op kleur kan fokken, maar als ik een donkerbruine of zwarte hangst neem dan is de kans groter dat ik een donker veulen krijg.
Slechts 1 op 4 als beide ouders het vosgen dragen (1 of 2x) dan kan het veulen gewoon vos worden.

Ik blijf erbij dat je NOOIT op kleur moet gaan selecteren, dan vermeerder je en fok je niet.

Wat is g.b. eigenlijk?

emilysissi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:20

geen bijzonderheden?!!

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:22

wij hebben 2 gribaldi merries,en 1 is echt n koele kikker en de ander niet,bij elk paard heb je uitzonderingen,maar mensen hebben snel een oordeel over een hengst.het ligt ook aan de opvoeding....en als je merrie rustig is en een drukke hengst dan hoef je niet altijd een hete paard eruit te krijgen,wij hebben 3 ferro,s gehad(2x hengst en 1x merrie)merire hebben we nog maar die hengst was 4 weken onder het zadekl en ik ging erop zitten in de bak en reed er zo mee weg,tractor kwam langs deerde hem niet,net zoveel als de merrie,onze merrie is ook heel rustig,kijk niet alleen naar de hengst maar ook naar de merrie!

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:29

emilysissi schreef:
Mn. merrie is een Emilion, haar moerder is Ramirha. (niet bijzonder)

De moeder van Emilion heet Ramirha
Ik zie op paardenfokken.nl dat de moederlijn niet ingevuld is, is die niet bekend?
Wat is de vader van de moeder bijvoorbeeld?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:57

emilysissi schreef:
geen bijzonderheden?!!

aha, maar dat bedoel ik dus niet .Wat voor papier heeft ze en wat voor predikaten daar in de moederlijn.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:20

Hoe kun je nou in godsnaam ferro en osmium zeggen??
Die geven juist hele hete paarden.
Nee niet allemaal dat weet ik ook wel, maar als je zelf al een hete merrie hebt, dan wordt de kans wel heel groot dat er een hittepetit uitkomt.
Nee dat zou nou niet echt mijn eerste keus zijn op een hete merrie.

Amati schijnt wel hele koele kikkers te geven, alleen willen die nog wel is slap zijn van achteren, dus is een merrie met een sterk achterbeen wel zo fijn.

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:55

Oh ja sorry; de vader van dr moeder is Magic Owl. Niet echt bijzonder dus. Aan die kant zitten ook geen predikaten

Aan de kant van Emilion zitten natuurlijk wel heel veel predikaten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:58

emilysissi schreef:
Aan de kant van Emilion zitten natuurlijk wel heel veel predikaten

Maar dat is niet van toepassing. Het gaat om de moederlijn.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:15

Voor een donkere moet je bij Sandreo zijn, hij kan geen vossen geven. Hiervoor heeft hij het gen niet in zijn DNA, dat is onderzocht.
Natuurlijk moet je merrie dan wel een sterke achterhand hebben aangezien dit zijn zwakte punt is.
Met het karakter zit het ook wel goed.
Wij hebben drie veulens van hem gehad. twee uit zeer pittige merrie's, zijn handzame veulens geworden.

dell_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:01

Magic Ronaldo? Is een zwarte hengst die bekend staat om zijn rustige karakter! En dat heb ik zeker wel gemerkt.