AES nakomeling minder waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

AES nakomeling minder waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:45

Is een jonge AES nakomeling, die nog niks gepresteerd heeft nu minder waard dan een gelijkwaardig paard van het KWPN?
Hoe zit het in het algemeen in de handel?
Is AES minder gevraagd, minder handel in, of valt dat allemaal wel mee?

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:15

Handelaren kijken naar het paard en heeft deze toevallig klinkende hengstennamen in de stamboom dan is dat meegenomen, maar geen must.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:26

Bedoel je met handel handelaren of priveverkoop???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:41

Beide
Handel in het algemeen dus

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:39

Ach ik denk dat op dit moment de koper vooral een gezond paard zoekt, daarnaast geldt wat verlang je en wat is je smaak.
De handel wil een paard dat gemakkelijk te verkopen is dus eigenlijk geldt voor hen hetzelfde, zodra er iets mis is is de mooiste afstamming op welk papier dan ook niks meer waard.
Omdat in Nederland de gezondheidseisen wat hoger zijn dan in Duitsland zal dat mee kunnen spelen in de prijs.

Verder als ik hier soms lees wat mensen aan paarden uitgeven en wat ze er voor in huis halen denk ik dat de stelregel: wat de gek ervoor geeft nog steeds opmaat is.

Je kan het natuurlijk testen door 2 gelijkwaardige paarden met verschillend papier op Marktplaats te zetten

besita

Re: AES nakomeling minder waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:50

speelt toch een rol hoor ,ik had mijn Richebourg twenter goed kunnen verkopen ,tot de koper (fokker ,opfokker en ook medeeigenaar van hengsten) zag dat er een Z-papier bij zat ,toen liet ie ham staan . Dat speelde voorl en rol als hij hem wou voorbrengen bij het kwpn . Nu moet ik zeggen dat we hem nu heel waarschijnlijk voor de helft verkocht hebben aan een handelaar/ hengstenboer die nochthans ook bij het Kwpn voorbrengt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:02

libke schreef:
speelt toch een rol hoor ,ik had mijn Richebourg twenter goed kunnen verkopen ,tot de koper (fokker ,opfokker en ook medeeigenaar van hengsten) zag dat er een Z-papier bij zat ,toen liet ie ham staan . Dat speelde voorl en rol als hij hem wou voorbrengen bij het kwpn . Nu moet ik zeggen dat we hem nu heel waarschijnlijk voor de helft verkocht hebben aan een handelaar/ hengstenboer die nochthans ook bij het Kwpn voorbrengt

Dan vind ik toch heel erg vreemd dat ie hem liet staan omdat er een Z-papier bij zat. Zangersheide is voor springhengsten toch ook wel een van de betere stamboeken denk ik (vind ik toch). En zeker niet slechter dan BWP.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:06

Ik denk dat het ook afhangt van de dekkosten, het vaderpaard (prestaties) en de moederlijn en natuurlijk HET PAARD ZELF.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:17

Zelf kijk ik ook naar het stamboek en is dat zeker belangrijk voor mij....
Een kwpn vader is makkelijk na te zoeken voor mij - het nageslacht dus ook....zo weet ik wat voor paard ik ga kijken - ook om verder mee te fokken vind ik het interesanter...

Ookal vind ik de werkwijze van het kwpn niet altijd goed - toch is het voor mij een duidelijk stamboek

AES niet, dus waar ik niks vanaf weet, ga ik niet kopen..

Zo was ik voor een kwpner gaan kijken, maar ze had ook nog een nrpser staan (hier had ik anders niet heen gegaan) Toch heb ik de nrpser gekocht - ook omdat het een ruin was (dus niet om te fokken) en omdat er heel veel kwpn in het papier zat.. Mooi beesie

Duits boed vind ik ook heel mooi...., zou ik eerder voor gaan kijken dan AES

Dit is dus mijn idee.
Ik denk dat er zeker meer mensen zijn die een kwpner willen en alleen daar naar gaan kijken...

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:32

Ik koop ook niet zo snel een AES paard, of hij moet goedkoop zijn. Als ik er later een veulen bij zou willen fokken, dan vind ìk een AES papier niet zo interessant. Duits, NRPS of KWPN papier spreekt mij meer aan. Ik heb ook een merrie met Pools papier, daar ga ik dus ook niet mee fokken. Dat is gewoon mijn makkelijke recreatie paardje. Ik fok met de KWPN-Hann. paarden.

cart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:00

Heb ook een AES paard , ik heb het boekje op tijd ontvangen en had geen klachten.

Ik denk dat de kritiek vooral komt omdat AES minder principes heeft als het om geld gaat..
Ze hebben al valse papieren uitgeschreven voor geld (wat via DNA bewezen werd) en voor wat geld kan je je hengst laten keuren ook al is die niet gezond!
De betere paardenhandelaar vertrouwt het AES daarom niet echt denk ik..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:10

cart schreef:
Heb ook een AES paard , ik heb het boekje op tijd ontvangen en had geen klachten.

Ik denk dat de kritiek vooral komt omdat AES minder principes heeft als het om geld gaat..
Ze hebben al valse papieren uitgeschreven voor geld (wat via DNA bewezen werd) en voor wat geld kan je je hengst laten keuren ook al is die niet gezond!
De betere paardenhandelaar vertrouwt het AES daarom niet echt denk ik..

Poeh, dat zijn pittige uitspraken.

Ik moet ook zeggen dat ik liever een "beter "geregistreerd paard wil.
De prijzen lager, voor een gewone wel, voor een topper niet.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:14

mensen een goed paard heeft geen afstamming.Ik zie veel handel elke dag weer en mijn ervaring leert voor sportpaard dat mnsen het over het algemeen niet uitmaakt wat voor papier er bij zit.De meeste AES ers zijn dan ook net zo duur als een KWPNer of een NRPSer.Op het papier kun je niet rijden.Voor fokken is het mischien een ander verhaal, daar heb ik verder het verstand niet van en houd ik me zelf ook niet mee bezig. En wat Sarabande al zei, het blijft met elk paard zo, of je nu een goeie of een recratie paard hebt, het is maar net wat de gek er voor geeft.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:48

maverick schreef:
mensen een goed paard heeft geen afstamming.Ik zie veel handel elke dag weer en mijn ervaring leert voor sportpaard dat mnsen het over het algemeen niet uitmaakt wat voor papier er bij zit.De meeste AES ers zijn dan ook net zo duur als een KWPNer of een NRPSer.Op het papier kun je niet rijden.Voor fokken is het mischien een ander verhaal, daar heb ik verder het verstand niet van en houd ik me zelf ook niet mee bezig. En wat Sarabande al zei, het blijft met elk paard zo, of je nu een goeie of een recratie paard hebt, het is maar net wat de gek er voor geeft.

Als je een ruin wil kopen - maakt het papier minder uit.

Toch komt het nu wel steeds meer voor dat mensen een paard zoeken met een bepaalde vader... omdat ze het karakter fijn vinden.
(natuurlijk ook zijn er uitzonderingen qua karakter, maar dat zie je wel als je gaat kijken)

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:51

Maverick, helemaal met je eens.
Als een paard goed loopt (ongeacht springen of dressuur) dan maakt het papier niet uit. Ook met fokken niet, als er iets goeds uit komt, dan maakt het niemand iets uit of het nou een KWPN'er, AES of van mij part Frans gefokt is, dan wil iedereen hem.

Het wordt steeds meer sport ipv keuringen en dan maakt dat papier niets uit.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:31

Als ik voor een sportpaard op zoek zou gaan zou het papier me weinig tot niks kunnen schelen, je gaat voor het puur voor het paard dan. Indien je ook (latere) fokplannen hebt kan ik me voorstellen dat je ook bepaalde eisen aan het papier stelt, maar ík zou een paard er niet op laten staan of het daarom meer/minder waard vinden (maar aan de andere kant, als je de eigenaar ervan kunt overtuigen dat het paard met zo'n papiertje minder waard is is dat mooi meegenomen als koper zijnde !).

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:58

Liselot11 schreef:
Maverick, helemaal met je eens.
Als een paard goed loopt (ongeacht springen of dressuur) dan maakt het papier niet uit. Ook met fokken niet, als er iets goeds uit komt, dan maakt het niemand iets uit of het nou een KWPN'er, AES of van mij part Frans gefokt is, dan wil iedereen hem.

Het wordt steeds meer sport ipv keuringen en dan maakt dat papier niets uit.

Leuk verhaal, maar dan moet het eerst in de sport komen, dan is het dus gefokt en wordt het voor de sport verkocht. In dat traject wordt wel naar een papier en afstamming gekeken.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:32

Ik denk ook wel dat we het hebben over duurdere paarden en dat je dus niet kunt spreken over paarden zonder papier of ben ik nou
blond?

Als je er aardig wat geld voor moet neerleggen - moet het papier naar m'n zin zijn
Die papieren geven ook aan hoeveel er is geinversteerd
(duure dekkingen)

Een paard die goed loopt, maar geen of geen interesant papier heeft is minder waard ( of die moet veel geldprijzen winnen)

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 00:12

Ik had een ruin te koop staan en de vader was Picasso Z en dat stond ook in de advertentie, maar hij had wel kwpn papieren.
Ik kreeg er klanten voor en die wilde hem kopen en meteen meenemen, het was precies wat ze zochten totdat ze zagen dat de vader zangersheide was en er een blauw kwpn papier bij zat.
( het was overgens geen duur paard maar wel een heel goed paard)

Ik heb dan zoiets met een ruin zeker, je rijd toch niet op een stuk papier maar op een paard.

Maar voor de handel maakt het dus wel uit, blijkbaar

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:16

Voor een ruin in de normale prijsklasse - vind ik het ook raar...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:02

Een kwpn-er hoeft niet perse een hogere waarde te hebben, alleen zal dit echter vaak wel het geval zijn. Op de vraag wat ze in de handel doen? ja, ik vindt wel dat in de loop der tijd de warmbloed paarden minder waard geworden zijn. Je ziet nu bij de friesen een beetje het zelfde gebeurden. Op de zuidladermarkt stonden vele mooie kwpn veulens in de rij met goede papieren (predikaatrijke moederlijn) een mooi veulen van quattro uit een ster merrie en dezelfde moederlijn als de hengst havel ging voor een kleine 1500€ weg, niet te gloven. In de handel zijn ze niet meer veel waard. Ik denk dat een totaal plaatje moet kunnen bieden om te verdienen, dus opweien, (pofesioneel) opleiden, uitbrengen en kijk dan loond het zich misschien nog een keer. Ja en sommige mensen hebben hun naam mee, die krijgen altijd een goede prijs, helaas geldt dat niet voor mij

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:04

maverick schreef:
mensen een goed paard heeft geen afstamming.Ik zie veel handel elke dag weer en mijn ervaring leert voor sportpaard dat mnsen het over het algemeen niet uitmaakt wat voor papier er bij zit.De meeste AES ers zijn dan ook net zo duur als een KWPNer of een NRPSer.

Maar dan heb je het wel over een paard wat apart is.
bijzonder goed springt of bijzonder goed loopt, met de nadrukt op bijzonder, want dan praat je over een ander type paard dan wat het gros van nederland heeft staan en voor het grote werk geschikt is.

Want een gewoon AES paard kan je zo goed als weggeven, bij kwpn ook trouwens, maar als je een gewone ferro hebt blijft het toch een ferro en is hij op zijn papier makkelijker te verkopen, dan een aes hengst.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:35

mistral schreef:
maverick schreef:
mensen een goed paard heeft geen afstamming.Ik zie veel handel elke dag weer en mijn ervaring leert voor sportpaard dat mnsen het over het algemeen niet uitmaakt wat voor papier er bij zit.De meeste AES ers zijn dan ook net zo duur als een KWPNer of een NRPSer.

Maar dan heb je het wel over een paard wat apart is.
bijzonder goed springt of bijzonder goed loopt, met de nadrukt op bijzonder, want dan praat je over een ander type paard dan wat het gros van nederland heeft staan en voor het grote werk geschikt is.

Want een gewoon AES paard kan je zo goed als weggeven, bij kwpn ook trouwens, maar als je een gewone ferro hebt blijft het toch een ferro en is hij op zijn papier makkelijker te verkopen, dan een aes hengst.

Klopt in prenciepe helemaal wat je zegt mar dat geld meer voor hier in Nederland.(Ik doe vrijveel met Engeland en daar maakt het ze niet uit.).Maar wij dan ook vaak de iets appartere beestje op stal.Ik heb zelf een whinny jackson uit een draver moeder gehad en die heeft toch behoorlijk veel opgebracht.maar ja, die kon wel heel appart springen.
Verder vragen mijn klanten eigenlijk nooit naar een papier, eigenlijk ook de merries niet, er moet wel en papier bijzitten, maar dat mag netzogoed een blauw papier zijn.Ze moeten fijn te rijden zijn en als het even kan braaf en dan brengt elk paar gewoon goed geld op.
Voor het fokken is het een heel ander verhaal, maar ja er zijn toch ook veel mensen die fokken met AES paarden, anders zouden ze er niet zijn.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:39

maar euhm een Aes paard is toch ook gewoon een KWPN er, die naar de keuring gaat voor een ander stamboek?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:02

maverick schreef:
maar euhm een Aes paard is toch ook gewoon een KWPN er, die naar de keuring gaat voor een ander stamboek?

Je mag je afvragen waarom