Wie heeft informatie of een nakomeling van de hengst Zichem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daan1

Wie heeft informatie of een nakomeling van de hengst Zichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:42

Hallo,

Ik zoek informatie over de hengst Zichem.
Wie heeft deze hengst van dichtbij gezien en kan mij meer vertellen over zijn beweging, bouw en karakter.
Ik ben vooral benieuwd of hij in zijn beweging echt zoveel power en afdruk had. (heb hem alleen op foto gezien.

Ook zou ik graag reactie's van mensen willen ontvangen die een nakomeling van hem hebben.
Hoe vererft hij, ook graag de minpunten (als die er zijn)
Ik wil een zo eerlijk mogelijk beeld van hem.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Daan

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:28

Hoi, ik heb een Elegant x Zichem. Een leuke merrie (vos) ze staat in het album van de link in mijn onderschrift.

Zichems schijnen geen schatjes te zijn, die moet je wel rijden. De moeder van de mijne was ook geen knuffelpaard. Die hield er gewoon niet van. Haar dochter gelukkig wel

Heb je zelf een Zichem?

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:18

Hoi

Nee ik heb zelf nog geen Zichem, maar ik wil kjken of hij eventueel geschikt is om mijn merrie te dekken.
Leuke merrie, ziet er lekker wakker uit, hoe zijn haar bewegingen?

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:25

hoi.
mijn vriendin heeft een zichem en ik heb weer een jaarling van haar merrie [vader gribaldi]
het zijn zeker geen schatjes,het is wel een lieve merrie [de zichem] maar je moet er mee om kunnen gaan.
ik heb bij dat prd gemerkt dat je een fantasties paard kan hebben mits je zelf rustig en consequent bent.
deze merrie is zeker wakker iets te kijkerig maar lopen kan ze.

Ellebel

Re: Wie heeft informatie of een nakomeling van de hengst Zic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:47

Ik heb een Zichem x Goudsmid gereden. Was eigenlijk een heel lief ongecompliceerd paard, maar zeker geen dooie diender. Als hij beledigd was, kon je je maar beter bergen want dan was meneer werkelijk niet lief. Maar hij was niet zo heel snel beledigd hoor Hij had wel zijn streken, maar was eigenlijk nooit echt gemeen.

Hij bewoog erg groot, met een beetje een traag achterbeen, maar was wel fijn te bewerken en ging erg makkelijk op zijn kont zitten. Vooral een goede draf, de galop was iets minder maar nog steeds prima te gebruiken.

Foto's in mijn profiel, bij "Vos".
Als je nog meer wil weten geef maar een gil, kan er wel uren over vertellen Ik zou ook zo weer voor een Zichem gaan, ik ken nog een paar andere Zichems en dat zijn ook gewoon gave knollen.

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 16:10

Bedankt voor jullie reactie, vooral jullie foto,s hebben mij een al een duidelijke indruk gegeven wat ik een beetje kan verwachten.
Hebben jullie hem toevallig ook nog in het echt gezien?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:45

Ik heb hem wel eens gezien bij een of ander Gelderse-paarden gebeuren in Ermelo. Ik vond het een geweldig beest maar goed, ik ben een beetje bevooroordeeld. Had wel de indruk dat menig nakomeling een wat strakke bovenlijn had.

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:27

he ,wat bedoel je met strakke bovenlijn, die term die ken ik niet.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:30

Tja hoe leg ik dat uit.... de overgang van rug naar lendenen naar kont is dan niet mooi rond en soepel maar afgeplat, het paard houdt zijn lendenen een beetje "strak"

Zal eens kijken of ik er een foto van kan vinden

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:15

Ik heb een Zichem x Satelliet.
Zal kijken of ik het verrichtingsrapport van Zichem gescant kan krijgen, als ik de scanner aan de praat krijg

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:47

Anke heb jij hem toevallig zien lopen of heb je nog andere foto's dan de twee die ik op het net kan vinden.

AnkeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:56

Nee heb m zelf niet meer gezien helaas. Toen ik mijn paard kocht was ie al overleden volgens mij.
Heb wel meerdere foto's van Zichem op internet gezien, moet wel even nadenken welke site dat ook weer was.
Vanwaar deze belangstelling als ik zo nieuwsgierig mag zijn

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:59

Naam: ZICHEM (GP) Keur Basistype
Algemeen

Geb. datum
24-mei-1981
Pijpomvang
22.5

Stamboeknr. 81.7201 Stb Naam fokker, woonplaats T. Cox, Duizel

Kleur donkervos Fokfamilie fokfam 266

Stokmaat - Eigenaar -

Afstamming
GONDELIER
1372 Sgldt
Keur AMOR
1196 Sgldt
Pref HERRSCHER
21.03704.52 Holst

BARBA
21.53198.43 Holst

CAROXY
29139 Sgldt
VEULENBOEK HENGST
1459 vb 1957 VLN

ROXY
22614 Sgldt
Ster
NANJA
11707 Stb
Ster Prest ECLATANT
1344 Sgldt
Keur DUELLANT
31.03586.43 Hann

ADLERFAHNE
31.57450.51 Hann
SPS
JOLANDA
2681 Stb
Ster EPIGOON
1341 Sgldt
Pref
VERA
25235 Sgldt

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:59

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 1984
Brutaal maar eerlijk, leert traag en is af en toe ongehoorzaam. Bij begin onderzoek nog groen. Heeft moeite zijn nek en hals goed te gebruiken. Loopt met vastgehouden bovenlijn. Gebruik van nek en hals wekt veel spanning en verzet op. Om te leren afbuigen veel extra werk voor slede en onder zadel verricht. In de loop van het onderzoek is hij beter gaan ontspannen en minder verzet gaan tonen. Van nature groot uithoudingsvermogen. Geen paard waar iedereen mee overweg kan.
Stap wisselvallig en stug, als hij gespannen is gaat hij af en toe in telgang. Ook draf toont weinig souplesse, draf is krachtig maar zou meer schoudervrijheid moeten hebben. Galop ruim maar onvoldoende lichtvoetig, maakt in galop goed gebruik van achterhand. Drukt bij springen graag de rug weg met matige bascule. Blijft voor de slede te hoog. Stap voor de slede weinig ruim en stug, komt onvoldoende uit de schouder. Bij mennen goed bestuurbaar met goede stelling en buiging. Presteert goed in terrein. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als zeer licht.
Rijproef: in stap vaak telgang, sterke draf en galop, moeilijk in de overgangen, komt souplesse tekort.
Springen ohz: goede sprongen, zou meer de rug kunnen gebruiken.
Menproef: ruim voldoende verrichting.
Trekproef: laat zich tijdens eindbeoordeling beter zien dan tijdens training, is nu ontspannen.
Aangespannen terreinproef: goede verrichting.
Voldoende aanleg als dressuurpaard en als aangespannen paard.
Bij aankomst goede voedingstoestand. Eet normaal.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.
Rapportage afgesloten op 30-05.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:00

Verrichtingscijfers
Stap 6
Draf 7
Galop 6.5
Rijproef 6.6
Menproef 7
Trekproef 6.5
Springen ohz 7
Aangespannen 8
Karakter 7
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 77.60
Max punten 110
Plaatsing 1e van 2 (1)
Jaar verrichting 1984
Plaats verrichting Ermelo

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:00

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1993 (veulens)
Van deze 12-jarige hengst, die na het eerste dekseizoen naar Amerika werd geëxporteerd en daarvan in 1992 terugkeerde, werd een collectie veulens getoond die voldoende tot goed ontwikkeld zijn en voldoende in het type van het basispaard staan.
De hoofden zijn sprekend. De halzen zijn goed van lengte, hebben een goede bovenlijn en worden eveneens goed gedragen. De schoft is dikwijls wat plat, maar heeft voldoende lengte. Bij de uitgezochte veulens was de schoft beter ontwikkeld. De schouder heeft voldoende lengte, maar is dikwijls steil gelegen. De rug is nogal lang en de lendenen konden beter zijn aangesloten. De croupe heeft voldoende lengte, is goed gespierd, maar doet wat rond aan. Het voorbeen is doorgaans goed gesteld; een enkele keer werd echter een Franse stand waargenomen. Het achterbeen is goed gesteld. Het beenwerk is goed ontwikkeld en heeft voldoende kwaliteit.
De stap is voldoende ruim. De draf heeft eveneens voldoende ruimte en kracht, terwijl de veulens de halzen er goed opzetten. Bij de uitgezochte veulens zou het achterbeen in meerderheid beter ondergebracht kunnen worden.
Tweemaal werd in beweging een afwijkend functionerend kniegewricht geconstateerd en één keer een steil gebouwde voet.
De kwaliteit van de bediende merries kan gemiddeld worden genoemd.

Kort samengevat: goed ontwikkelde, voldoende in het type staande veulens, die met goede houding maar met meer kracht zouden moeten draven.
Getoond: 17 veulens uit 53 dekkingen.

Afstammelingen 1997 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Zichem voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:01

Zo genoeg

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:02

Foto mag niet en ik mag de link denk ik ook niet plaatsen?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:13

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:14

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:14

Oja was ik nog vergeten te vertellen, Vos was niet bepaald een briljante springer. Maar ik ben ook niet bepaald een briljante springruiter dus misschien dat dat met elkaar te maken heeft?

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:29

Wauw wat info stortvloed super!!
De foto's ken ik helaas al, jammer
Anke, ik wil wat meer van hem weten, omdat ik hem waarschijnlijk als hengst voor mijn merrie wil gebruiken, maar ik wil meer ruimte en kracht in de beweging fokken en als het even kan meer werklust want ik hoor dat een kenmerk is van een gelders paard.

Daan1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 23:32

Als iemand nog een andere gelderse hengst met deze kenmerken kent. ben ik ook wel benieuwd?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:52

Parcival is ook een goede beweger heb ik gehoord. Heb hem helaas nog niet in het echt gezien. We hebben nu een vierjarige van Parcival op stal staan en dat is geen bewegingskampioen maar wel goed te bewerken. Hij mist juist soms wat lengte heb ik het idee. Maar ik heb geen flauw idee hoe zijn moeder er uit ziet dus ik weet niet waar hij dat vandaan heeft. De meeste Parcivals schijnen wel fijn te bewegen.
Het is trouwens wel een superbraaf paard en heel werkwillig.

lynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:43

Beste Daan, de hengst Zichem heeft bij ons op stal gestaan en zijn goedgekeurde zoon Sirius staat daar nog steeds. Volgens mij is Zichem al een jaar of 6 geleden overleden en heeft Gert Hofs (de eigenaar/stalhouder) geen sperma meer op voorraad, maar je kunt het altijd vragen aan hem. Van Sirius is er genoeg sperma. Hij loopt M1 dressuur en Z-aangespannen. verder kun je bij ons op stal ook de nodige Zichems bewonderen en ook de jonge Parcival hengst Vitens, in 2005 goedgekeurd door het KWPN staat er ter dekking. Voor inlichtingen over Zichem, Sirius en Vitens kun je Gert Hofs van Stal Hofs in Westendorp bellen op 0315-298444 of kijk op: www.stalhofs.homestead.nl