wie heeft er een morgan horse of een kruising??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyona

wie heeft er een morgan horse of een kruising??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 21:59

de topic zegt het eigenlijk al. wie heeft er een morgan horse of een kruising ervan?

ik zal zelf beginnen ik heb een kruising morgan/haflinger van 2,5 jaar. haar moeder is windy een geimporteerde morgan. ik weet dat windy nog een veulen gehad heeft voordat de mijne is geboren.
ik ben tevens op zoek naar de dekhengst in belgie, maar kan hem nergens vinden (de site is opgeheven)
er moeten zeker een stuk of 4 morgans of kruisingen in nederland zijn en nou lijkt het me leuk om met deze eigenaren in contact te komen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:04

niemand?

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:36

er is iemand in belgie die morgans fokt mss bij die mensen, er zijn nl niet meer morgans in belgie denk ik. hier de link http://www.morganhorse.be/frnl1.htm , hopelijk ben je hier iets mee

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:28

dank je wel hier was ik al naar op zoek! die site die ze eerst hadden die hadden ze opgeheven en kon het nergens meer vinden.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:30

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:31

hoi ik heb een morgan, wat wil je weten?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 18:49

ik wil graag weten of je een raszuivere morgan hebt. of je een merrie/ruin/hengst hebt waar je jou morgan gekocht hebt. welke takken van sport je ermee beoefend. eigenlijk alles dus. je bent de eerste die ik spreek die dit ras heeft en het lijkt mij leuk om in contact te komen met mensen die dit ras heeft. heb je ook een foto van jou morgan?

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:29

ja, ze is raszuiver, geregistreerd bij het CMHA. Het is een merrie, 9 jaar. Ze is vier jaar geleden vanuit Canada naar Nederland gekomen.

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:30

zal even een foto zoeken...

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:34

hmm, weet niet hoe ik moet plaatsen.

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:35

nou ja. Ze is een donkere vos, met lichte manen en staart!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:43

gaaf hoor. mag ik vragen warom je voor dit ras gevallen bent? ik had er nog nooit van gehoord. heb jij ze over laten komen of stond ze toen te koop?
de moeder van mijn twenter is over gekomen uit amerika. zij stond op internet te koop en vond haar geweldig leuk, maar omdat ik nog nooit van het ras had gehoord ben ik wel eerst info op het net op gaan zoeken of het wel iets was voor mij.
wat voor karakter heeft die van jou?
die van mij is egt van een morgan volgens mij. ik heb ook een haflinger en die is egt zoveel anders van karakter.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:47

ik heb een foto van haar staan bij itp.
owja ik heb dus niet de moeder gekocht maar het veulen van haar. ik heb ze al vanaf 10 mnd dus nu 2 jaar

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 20:51

haha, win is van het neurotische type, maar dat was haar moeder ook. Ze is als veulen door mijn vader gekocht voor mijn halfzusje. Zij wwonden toen in Canada en zijn goed bevriend met de fokkers. Uiteindelijk zijn ze terug naar Ned. gekomen en in Canada zette Win de kudde op z'n kop. Toen was het of haar daar verkopen, of ik moest er voor willen zorgen.
Ik had toen net mijn opleiding paardenhouderij afgerond en wilde de uitdaging wel aangaan. Sindsdien staat ze bij mij.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:18

dat lijkt dus in de verste verte niet op die van mij. wel is het zo dat ze zich gauw verveeld en als er iets te doen valt is ze er als de kippen bij en kan ze hoop stampij maken. ook gaat ze er nog wel eens vandoor (kruipt onder de draden door) maar dat doen er meerdere in die leeftijd dus niet egt vreemd. de laatste half jaar heeft ze het niet meer gedaan (ff afkloppen)
ik kan eigenlijk alles met haar doen of het nou voor de eerste keer is of niet ze vind alles best. ze is heel veelzijdig dat kan je nu al zien maar springen kan ze niet. ze zou eerder onder een hindernis heen kruipen dan erover gaan. ik heb een keer balkjes op de grond gelegd en ben met haar aan de hand erover aan het stappen gegaan. whahaha ze ging egt bijna op d'r snuit. ze snapte er niks van!
wat doe jij allemaal met je morgan?

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:10

dat van die balkjes herken ik! op haar rechterhand komt ze er redelijk overheen, maar op links presteerd ze het om er bovenop te springen!
Aangezien win redelijk getraumatiseerd en geblesseerd(!) aankwam, heb ik haar eerst negen maanden moeten stappen.
Daarna heb ik geprobeerd op te bouwen, maar win was altijd angstig en gespannen, er zat veel te veel stress in. Hetenige waar ze goed op reageerde was vrij longeren, een beetje free stylen/ Ze bezweek onder iedere vorm van druk en deed dan datgene wat een vluchtdier doet; hard wegrennen. Ik had al opgegeven ooit nog wat met haar te bereiken. Vond dat niet erg, maar wilde wel dat ze gelukkig werd. Vandaar dat ik toen wij gingen verhuizen op zoek ben gegaan naar een stal waar ze haar vrijheid terugkreeg. Nu staat ze zomer en winter de hele dag buiten en heeft ze een heerlijke ruime box voor de nacht op een klein gezellig privestalletje. Een wereld van verschil. Nu is ze ontspannen, niet meer gestressed en zelfs de hard wegrennen tactiek heb ik al heel lang niet meer gezien. Ipv dat ze alles eng vindt totdat het tegendeel bewezen was, vindt ze nu alles wel prima en is ze meer kat uit de boom kijkerig.
Vandaar dat ik het wel weer wilde proberen met haar en we hebben nu les via de ONC-methode. We zijn helemaal aan het begin begonnen, zijn ervan uit gegaan dat ze nooit een zadel op had gehad. Het gaat echt supergoed!!!
Volgende les gaan we beginnen met het opstappen. Tot nu toe hebben we gewerkt aan het vrije spel, handtraining en grondwerk. Eerst zonder en later met zadel en hoofdstel. De basis is er dus en die is goed. Het is nu zelfs zo dat als ze ergens van schrikt naar me toe komt ipv van me weg te rennen, dus we hebben goede hoop dat het allemaal goed komt met het paardje. Mijn instructeur is tenminste ook enthousiast!
Ik heb geen wedstrijdambities, het lijkt me gewoon leuk om ontspannen ritjes met haar te maken. We zitten namelijk aan de rand van het bos en kunnen prachtige routes volgen.

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:18

He dames , ik heb de site eens bekeken, mooie paardjes. Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit is echt een leuk ras, kende het ook niet. Ik ben er benieuwd naar fotos van jullie paardjes.

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:21

ja, als ik eens wist hoe ik die moet plaatsen....

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:25

Ik vind dit ras ook erg mooi, en de paarden hebben meestal hele mooie speciale kleuren

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:54

he, ik heb je foto's bekeken, win is net wat donkerder. De manen hebben de zelfde kleur, de staart iets donkerder. Alleen zijn haar manen minder vol. Ze zijn ook steil. Ik denk dat dat een beetje het haflinger effect is bij jouw paard, maar leuk dier hoor!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:27

leonietje ik heb de mijne nog niet zolang geleden itp gehad. de text was mijn dotjes ook maar een keer. daar kan je haar vinden.
bedankt winnie. wyona heeft egt lastige manen. zit heel snel in de knoop. net alsof iemand heeft lopen vlechten. de staart daarintegen zitten nooit knopen in. me haf heeft ook steile manen, maar er zit wel een golfje in. bij wyona is het meer stug fluizig haar. ik vind ze wel appart qua kleuren heb dit nog nooit gezien. heeft die van jou ook een aalstreep? wyona wel maar je ziet het bijna niet omdat ze zo donker is.
lijkt wyona nou op de bouw van de jouwe? als ik zeg dat ik ze egt een morgan vind krijg ik nog wel eens te horen dat ze er duidelijk haf inzien ze bedoelen dan de benen en het lijf. ik zie het zelf niet. mijn ahf heeft egt dikke korte beentjes en is veeeel breder dan wyona.

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:51

ja, vind ze wel op elkaar lijken hoor! ze heeft idd meer een morgan dan een haf uiterlijk. Ik stond tot vorig jaar op manege chardon met haar. Daar lopen natuurlijk heel veel mensen rond en ik kreeg altijd de vraag welke kruising ze was! Veel mensen dachten dat ze een arabier x welsh was, of inderdaad iets met haflinger

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:53

ze heeft ook een aalstreep, maar die kan je aleen zomers zien. Ook wat "zebrastrepen" aan de binnenkant van haar benen, maar idd heel vaag zichtbaar vanwege de kleur. zomers is ze wat lichter, dus is het makkelijker te zien

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:42

aha, ik heb door hoe het moet. Hier een foto van Win in de wei
Afbeelding

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:45

Wat vind je ervan? Lijkt wel op de jouwe he? Ik vind alleen het hoofd wel wat verschillen...