[TI] Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 10:51

Ik loop al een hele poos met het idee in mijn hoofd om Anouk te laten dekken. Alleen de vraag welke hengst? Ik heb de eigenaar raad gevraagd in welke periode ze dan gedekt kan worden, en hij zegt begin april.

Eigenlijk had ik al een mooie hengst gevonden, Boy van de Asheuvel, maar die is helaas niet door de hengstenkeuring gekomen. En omdat Anouk Nederlands Reserve Kampioen 2004 is geworden raden heel veel mensen mij aan om een goedgekeurde hengst uit te kiezen.

Zal ik gewoon Boy kiezen (ik vind hem echt super), of toch maar voor een goedgekeurde hengst kiezen? Ik heb misschien al een koper voor het veulen (bijrijdster van Anouk), en ik wil toch wel met het veulentje naar een keuring.

Pfff echt moeilijk!

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:54

ook al is de vader niet gekeurd,als jij hem mooi vind zie ik het probleem niet zo.
dit veulen kan toch opgenomen worden als registerveulen....

ik vind dat je moet doen wat jij denkt/vind en niet teveel naar anderen moet luisteren,je doet het toch nooit volgens iedereen goed

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 10:57

desillies schreef:
ook al is de vader niet gekeurd,als jij hem mooi vind zie ik het probleem niet zo.
dit veulen kan toch opgenomen worden als registerveulen....

ik vind dat je moet doen wat jij denkt/vind en niet teveel naar anderen moet luisteren,je doet het toch nooit volgens iedereen goed

Je hebt helemaal gelijk, mensen raden mij aan om een goedgekeurde hengst te nemen, terwijl Anouk ook meedeet met de keuring als registermerrie....

Maar sommige mensen gaan zeuren en vinden het ooozoo zonde van een stermerrie etc etc, en ik ga dan heel erg twijfelen.

jacky2

Re: Ik moet nu echt beslissen welke hengst........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:01

Je moet gewoon doen wat jij wilt !

Persoonlijk zou ik wel voor een goedgekeurde hengst gaan,maar dat is alleen maar mijn mening.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:03

Je moet kijken naar wat je wil, doe je het voor jezelf dan heb je met niemand wat te maken toch?
Wil je straks verkopen is een leuke naam misschien wat waard.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 11:04

jacky2 schreef:

Persoonlijk zou ik wel voor een goedgekeurde hengst gaan,maar dat is alleen maar mijn mening.

Maar wat is dan de reden waarom jij het zelf wel zou doen? Hetzelfde als wat tegen mij gezegd is?

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 11:05

coydog schreef:
Je moet kijken naar wat je wil, doe je het voor jezelf dan heb je met niemand wat te maken toch?
Wil je straks verkopen is een leuke naam misschien wat waard.

Sja...mijn bijrijdster heeft wel gezegd dat ze (als het een mooi veulen is) wel zou willen kopen, maar ik houd natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat het eventueel niet doorgaat.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 11:06

Welke hengst zou dan bij Anouk passen, dat is dan ook iets om over na te denken. Moeilijk moeilijk. Zal ik een Grai kiezen of toch een Cob?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:16

Angeliekje schreef:
jacky2 schreef:

Maar wat is dan de reden waarom jij het zelf wel zou doen? Hetzelfde als wat tegen mij gezegd is?

Moeilijk,maar om een goed stamboek te worden/blijven vind ik het belangerijk om met goedgekeurde hengsten te gaan werken.
Anders heeft de hengstenkeuringen helemaal geen nut.
Ik kan het niet echt goed uitleggen en hoop niet dat ik op iemand zijn tenen gaat staan,is niet de bedoeling !

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:21

Ik zou voor een cob gaan omdat Anouk al vrij fijn is ?
Of zie ik dat verkeerd op de foto's ?
Wat voor type is ze ?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:37

raven! Dan krijg je een mooi compact cob veulen denk ik zo.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:47

Angeliekje schreef:
Welke hengst zou dan bij Anouk passen, dat is dan ook iets om over na te denken. Moeilijk moeilijk. Zal ik een Grai kiezen of toch een Cob?

Dat ligt eraan wat voor veulen je wilt fokken.... wil je een rank type dan moet je een Grai kiezen, wil iets robuuster dan zou ik voor een cob gaan.
Kijk ik naar het ras op zich, dan moet je een cob kiezen..... Ranke merrie x ranke hengst = meer kans op rank veulen = voor mij!!!! een KWPN-er met sokjes

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:52

Persoonlijk zou ik ook gaan voor een goedgekeurde hengst, dan weet je dat het qua bouw, gangen benen en sperma goed zit en waarom ben je anders lid van een stamboek? Er moeten toch ook goede redenen zijn waarom Boy er al na de eerste bezichtiging uit lag.

Weet je nog wat de zwakkere punten van jou merrie waren? Dan kun je naar aanleiding daarvan gaan zoeken naar een hengst.

Ik zou voor een Cob of een Vanner gaan, anders wordt het denk ik wel een erg luxe veulentje.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:43

Vasthi schreef:
Persoonlijk zou ik ook gaan voor een goedgekeurde hengst, dan weet je dat het qua bouw, gangen benen en sperma goed zit en waarom ben je anders lid van een stamboek? Er moeten toch ook goede redenen zijn waarom Boy er al na de eerste bezichtiging uit lag.

Weet je nog wat de zwakkere punten van jou merrie waren
? Dan kun je naar aanleiding daarvan gaan zoeken naar een hengst..

Zou zowieso voor een goedgekeurde gaan..maar dat is iets wat je zelf moet beslissen.

Maar het belangrijkst is de zwakke punten verbeteren aan je merrie.
Jij kunt het wel een prachtige hengst vinden maar is het wel de juiste combinatie met je merrie??
Kijk een echt kritisch naar je merrie en de eventuele hengst.
Ze is gekeurd wat waren haar plus/min punten?
Vraag eens rond aan mensen die verstand hebben van het fokken met Tinkers(oa hengstenhouder wat de hengst doorgeeft ).

Fokken=Gokken maar dan ben je in ieder geval bewust bezig.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:32

jacky2 schreef:
Ik zou voor een cob gaan omdat Anouk al vrij fijn is ?
Of zie ik dat verkeerd op de foto's ?
Wat voor type is ze ?

Anouk is een Grai, en echt super slank.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:40

Vasthi schreef:

Weet je nog wat de zwakkere punten van jou merrie waren? Dan kun je naar aanleiding daarvan gaan zoeken naar een hengst.

Ik zou voor een Cob of een Vanner gaan, anders wordt het denk ik wel een erg luxe veulentje.

Wat ik zo gehoord heb van Brigitte te Riele (eigenaresse van Boy), is dat Boy eruit lag, omdat zijn stap niet goed was, en idd op de film die is gemaakt ziet die stap er ook niet echt ruim uit. Ze denkt wel na over een herkeuring, ik kan dat natuurlijk afwachten.....

En mijn merrie, sja haar enige zwakke punt die ze heeft is dat ze hyperaktief is, en bijna tot het nerveuze aan toe. Verder heb ik bij haar dus niets ontdekt.

Dus dan zou ik eigenlijk moeten gaan zoeken naar het bredere type (vind ik ook wel wat), eentje met veel sokken (Anouk heeft bijna niets), en een super relaxte hengst, die wel veel bont doorgeeft (hou persoonlijk niet zo van éénkleurig). Sja welke hengst heeft zulke eigenschappen?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:41

Ik zou, denk ik in jou geval wel voor een goedgekeurde hengst gaan, zeker omdat ze een reserve kampioen is, en je een stamboekveulen fokt op deze manier.
Natuurlijk moet de hengst je wel aanspreken en de mindere punten van je merrie verbeteren. Het ligt er maar net aan wat voor type je wil fokken.

edit; typo!
Laatst bijgewerkt door Kytha op 21-01-06 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:44

Ik zou voor je gevoel gaan, een stamboekveulen kan een jaar later ook als je dat zou willen. Maar dat zeg ik
Daar tegenover staat wel dat als je het veulen aan een ander (vreemde) moet verkopen een stamboekveulen misschien wel wat meer waard is dan een registerveulen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:50

Ik heb met bijna geen enkele hengst (behalve Boy) zoiets gehad van wowww dat is een mooie hengst voor Anouk. Alleen op de keuring zag ik dus Doran, en toen viel mn mond ook wel open. Maar nu heb ik dus gehoord van de fokker van de Asheuvel dat ik beter geen éénkleur hengst kan nemen, omdat Anouk haar moeder ook een éénkleur was en dat het dan misschien de overhand heeft.

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:52

Dan heb je dacht ik 75% kans op effen.

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:56

Wat dacht je van Collin van de Gorterstraat? Is correct gebouwd, mooie Cob, erg goede gangen en ook erg mooie veulens!

Ik zou ook gaan voor een goedgekeurde hengst, om bovengenoemde redenen

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:57

Persoonlijk zou ik altijd voor een goedgekeurde hengst kiezen...

MAAR: in jouw geval...vind ik Boy een ontzettend mooie hengst en ik begrijp ook niet goed waarom hij niet door is...(maar was er niet bij
Ik vind hem bovendien een supermooie combi met je merrie Hij brengt een wat zwaarder type mee, maar met toch heel erg mooie gangen!
Ik zou ook niet meteen een andere hengst weten waarvan ik meteen: ja! zeg bij jouw merrie...

Met een goedgekeurde hengst heb je betere kans op mooie verkoop, maar anderzijds kan je het veulen wel laten opnemen als registerveulen ook...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:59

frenia schreef:
Persoonlijk zou ik altijd voor een goedgekeurde hengst kiezen...

MAAR: in jouw geval...vind ik Boy een ontzettend mooie hengst en ik begrijp ook niet goed waarom hij niet door is...(maar was er niet bij
Ik vind hem bovendien een supermooie combi met je merrie Hij brengt een wat zwaarder type mee, maar met toch heel erg mooie gangen!
Ik zou ook niet meteen een andere hengst weten waarvan ik meteen: ja! zeg bij jouw merrie...

Met een goedgekeurde hengst heb je betere kans op mooie verkoop, maar anderzijds kan je het veulen wel laten opnemen als registerveulen ook...

Toch iemand die me snapt met Boy , ik baalde ook enorm dat hij niet doorging, het eerste wat ik dacht jammer geen dekking voor Anouk...Maar hij gaat heel misschien voor een herkeuring....

Angeliekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:02

*Tequila* schreef:
Wat dacht je van Collin van de Gorterstraat? Is correct gebouwd, mooie Cob, erg goede gangen en ook erg mooie veulens!

Ik zou ook gaan voor een goedgekeurde hengst, om bovengenoemde redenen

Sja hij is zwart bont, niet dat ik daar wat tegen heb, maar dan vind ik een driekleur of bruin bont beter bij Anouk passen, want Anouk is ook een driekleur.

RTM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:20

Maar dat wil nog niks zeggen Twee 3-kleuren kunnen of een vosbonte kan ook nog altijd een zwartbont veulen geven Net zoals een zwartbonte+3kleur ook gewoon 3-kleur kan geven. En kleur is niet het belangrijkste neem ik aan