[TI] << Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinkers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollehollen

<< Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinkers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:50

Laatste dagen hoor ik dat Tinkers en/of Irish Cobs bij het vermenigvuldigen steeds luxer zouden worden. Dat betekent dat de genen niet dominant zijn en dat we daarom misschien net als de zigeuners af en toe wat 'vreemd' bloed van een Clydesdale, Shire of Drumhorse (is kruising van Tinker x Shire) moeten aanvoeren om de barokke eigenschappen weer erin terug te fokken.

Wat vinden jullie daarvan?

Of wil je liever een steeds luxer wordende Tinker of Irish Cob fokken, wat straks alleen nog maar een bont paard is met veel knieaktie?

Pellie

Re: << Van luxe Tinkers naar meer barok gefokte Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:53

mijn voorkeur is zwaar dus als er af en toe 'vreemd' bloed bij ingemengd moet worden vind ik dat geen probleem. dat doen ze nu toch ook al.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:57

Nee, er moeten echt ook Cobs en Vanners blijven hoor! Lijkt me best gaaf om m'n Tink te kruisen met een Shire/Clydesdale of Drumhorse (zijn die er in NL?)

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:00

Ik denk dat het waar is dat je steeds fijnere types krijgt. Voor het voortbestaan van de cobs/vanners moet je daarom ook wat zwaardere types inkruisen. Shires/Clydesdales zijn er zeker Vasthi, maar van Drumhorses ben ik niet zeker. Mijn hoefbekapper heeft zelf Shires en er zijn ook wel mensen met Clydesdales op het koudbloedenforum.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:00

Dus als het stamboek sluit, kunnen zulke kruisingen met Shire/Clydesdales/Drumhorses niet meer worden opgenomen, of zouden er om foktechnische redenen hier een uitzondering op gemaakt moeten worden?

Is stof voor de FTC....!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:02

ik denk het niet, tenzij het een modegril wordt en fokkers het over een andere boeg willen gooien. maar dat zal ook nog wel meevallen. bij tinkers is het nog lang niet een eenheidsworst zoals je bij de friezen krijgt voorgeschoteld. daar zijn de verschillen miniem vergeleken de tinkers.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:04

Er zijn wel drumhorses in Nl hoor! Op bokt zit iemand met een wat oudere merrie (ze heeft ook een shire). bigfoot heet ze geloof ik.

En jaren terug was er iemand op Tinkerwereld enzo.. met het paard Easter, weet niet meer of dat een merrie of een ruin was, maar dat was ook een Drumhorse!

Enne.. Bonfire (ruin) van Henk Janssen, is dat er niet één?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:06

tja, heeft iemand het forum gelezen van de dissidente ICS-leden?
Vanuit zweden (geloof ik, of Denemarken) kwam er ook al een bericht dat ze bang zijn voor verdwijnen van de authentieke kenmerken.

Ze vindt blijkbaar dat de rasstandaard van het NTS te breed is.
En het ICS functioneert eigenlijk niet meer, daar is iedereen het toch wel over eens...

terwijl het de taak is van het stamboek om de kenmerken van een ras te bewaken, lijkt mij!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:16

Hoewel ik zeker ben voor het behoud van 3 types (de scudder mag er van mij uit), denk ik inderdaad dat er zeker opgepast moet worden dat die kenmerken niet verloren gaan of een stuk minder worden.
Bij de friezen, die Pellie ook al noemde, zie je dat ze ook steeds luxer worden, en vooral ook dat er bijna geen friezen meer zijn met echte sokken. Door het gebruik van steeds luxere fokdieren.

Ik denk dat er bij tinkers meer gefokt moet gaan worden op de verschillende types, dat er meer scheiding tussen moet komen. Nu lopen er aardig wat grensgevallen rond.

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:26

Deze discussie ga ik morgen vervolgen, voor mij is het ook al laat.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:27

In de Bit staat een heel leuk interview met een adellijke dame uit belgië die ment met Highlanders. De Friezen komen ook even aan bod. Zij vindt het dus helemaal niks meer zoals er mee gefokt wordt, te smalle boegen, kleine harten etc etc.
Daarvoor moeten we bij de tinkers ook oppassen, dat we niet een soort Sambers met een beetje sok gaan fokken. Veel tuigmensen vinden Friezen al niks meer en gaan over tot kwpn'ers i.v.m. slecht uithoudingsvermogen.

Persoonlijk vind ik de scudders ook helemaal flut maar die zien we hier ook niet of amper. Vind ik echt geen tinkers. Met sommige grais heb ik al moeite, maar wie ben ik. Er zijn ook hele mooie grais die echt rastypisch zijn alhoewel wat lichter en luxer in bouw. Ik heb het al meer gezegd, in Amerika snappen ze er helemaal niks meer van, die kennen alleen maar cobs, vanners en drumhorses.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:33

Sox, wat die grai's betreft ben ik het helemaal met je eens. Hoewel ik zelf een grai heb, vind ik er veel echt op het randje zitten.
Ik vind ook dat ook bij grai's de sok behouden moet worden. Dat het wat minder is is logisch, maar helemaal glad vind ik niks.

Jordy is wat mij betreft wel echt duidelijk een tinker, hij heeft alle kenmerken en is ook duidelijk herkenbaar als tinker. Alleen is alles wat fijner bij hem. Maar veel luxer had hij ook niet moeten zijn IMO.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:35

ik zou het erg jammer vinden als we de cob of vanner type er uit zouden fokken om de wat luxere type te krijgen.
zelf hou ik van het zware type en ben fan van het vanner type.
Als het goed is word er dit jaar bij ons op stal een shire gedekt door een tinker, ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:40

Vasthi schreef:
Nee, er moeten echt ook Cobs en Vanners blijven hoor! Lijkt me best gaaf om m'n Tink te kruisen met een Shire/Clydesdale of Drumhorse (zijn die er in NL?)

Ja hoor Snowdon, je hebt gelijk, in 't noorden (Zuid Friesland) is er een......Bigfoot is haar boktnaam en haar paard heet Blossom. Een drumhorse, 1.70 mtr. en stoer. Er staan foto's in haar profiel.

Op dit forum zitten de mensen met shires/clydesdales en drumhorses (ook belgen, fjorden en tinkers)
http://golf.messageboard.nl/3404/index.php

Hou persoonlijk ook meer van de zwaardere types. Vind het jammer dat de friezen al zo luxe gefokt worden.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:47

Ja Supertje, en zo zijn er nog wel een stel grais gelukkig. Maar...als de eigenaren van die grais een nog fijnere grai gaan zoeken bij hun merrie vanwege nog meer beweging en luxere uitstraling is dat het begin van het eind. Misschien somber ik nu hoor. En er is een fokcommissie die hopelijk grenzen stelt. Maar je schaft een tinker ook aan omdat je op dat ras valt, tenminste dat lijkt me zo. Sok, veel manen/staart en lekker robuust. Wil je gaan dressuren neem dan een Welsh-K, Oldenburger of kwpn'er. Er zijn zoveel luxe paarden. Ik hoop dat de tinker, zoals die mij voor ogen staat, nog lang zal bestaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:17

Ik ga niet voor niks voor een iets zwaardere hengst met wat meer sok voor mijn fijne dame... Het mag allemaal wat compacter blijven...

Ik vraag me ook af of het uberhaupt ooit kan gebeuren dat het stamboek dus helemaal sluit en helemaal geen invloeden meer van buitenaf wilt.

Citaat:
Wil je gaan dressuren neem dan een Welsh-K, Oldenburger of kwpn'er. Er zijn zoveel luxe paarden.

Dat vind ik dan weer een beetje onzin! Het is juist een uitdaging om met zo'n bolle wel een mooie proef neer te zetten... En elk paard is geschikt voor de dressuur, als je kijkt naar de originele omschrijving van "dressuur"

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:47

Ik heb wel het gevoel dat Nederlanders op zich de neiging hebben om naar het luxe te fokken.... Dat zie je eigenlijk wel bij veel rassen : haflingers, friezen, maar ook bij de Fell-pony's wil men liever het rankere....

Zelf hoop ik dat dat barokke er in blijft... Dat vind ik het mooist... Maar het hoeven voor mij ook geen trekpaarden te worden, dus de kunst is om het ras te houden zoals het was..... Maar dat blijkt vaak moeilijker te zijn dan men denkt....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:48

Ja, je kan het wel onzin vinden maar een geblokt paard heeft vaak een wat kortere stap bijvoorbeeld. Dan kan het nog zo'n uitdaging zijn. Jouw paard heeft geen korte rug geloof ik, de mijne wel als cob zijnde. Heb je toch in galop ook een minder verruimde gang. Kun je wel kijken naar de originele omschrijving van "dressuur" maar kijkt de jury daar ook naar???

Dressuurmensen, is mijn ervaring, kijken neer op mijn paard. Ook mijn bijrijdster die Z rijdt heeft toch gekozen voor een kwpn'er waarmee ze wedstrijden kan rijden maar niet naar het bos kan vanwege hittepetitterigheid. En Chubby, wie rijdt er nu behoorlijk dressuur hier bij het tinkerforum? Er wordt gelest ja maar wie rijden er nu wedstrijden op bijvoorbeeld M-niveau? Dus ook bij de grais???

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:49

Soxje schreef:
En Chubby, wie rijdt er nu behoorlijk dressuur hier bij het tinkerforum? Er wordt gelest ja maar wie rijden er nu wedstrijden op bijvoorbeeld M-niveau? Dus ook bij de grais???

Baggio gaat al aardig de goede richting op

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:58

Ja, da's waar. Als hij in de M komt is het ook gebak waard!! En dat voor een grai die richting cob gaat (of zelfs vanner?)

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:05

ik zie allerlei types voorbij komen...
Zijn er eigenlijk nog ICS'ers?

Of is het ICS langzamerhand verleden tijd?

coydog

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:09

Mo zat bij de vorige eigenaresse ook richting M1.
Zelf ga ik niet starten omdat ik een vervoersprobleem heb.
Volgens mij is M voor de meeste paarden wel te bereiken.
Toch hoor ik meestal dat ze een barokke tinker is dus ook die kunnen redelijk meekomen in de dressuur.
Overigens hou ik wel van fors, zolang het maar niet te compact wordt.

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:15

snowdon schreef:
En jaren terug was er iemand op Tinkerwereld enzo.. met het paard Easter, weet niet meer of dat een merrie of een ruin was, maar dat was ook een Drumhorse!

Zal ik je eens wat geks vertellen?? Met deze man heb ik maanden online computergames gespeeld, Call of Duty (Toen ik nog geen paard had wel te verstaan, nu heb ik geen tijd meer voor gamen) We speelden in een "war-clan", met een stuk of 20 man. Hij heet Hans, mooi paard is Easter! Hij had een site over hem, maar die is uit de lucht, net als Hans zelf btw, lang niet meer gesproken.. Paard is ruin dacht ik.

Ik zelf hou van zware cobs, zou ook zeker willen dat veel behang en stevig en kort gebouwd er zeker in zou blijven!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 07:00

Ik zou het ook ontzettend zonde vinden als het zwaardere type verloren zou gaan, net zoals ik het trouwens jammer zou vinden als het kleinere type eruit gefokt wordt. Ik heb het idee dat de Tinker steeds meer aan de maat wordt.

De scudder mag er van mij ook uit, dat is imo meer een bont warmbloedpaard. De Grai daarentegen vind ik wel een mooi type, hoewel daar ook grote verschillen onderling in zitten.
Maar het allerliefst zie ik toch wel zwaardere type

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 08:49

Soxje schreef:
Ja, da's waar. Als hij in de M komt is het ook gebak waard!! En dat voor een grai die richting cob gaat (of zelfs vanner?)

ik ook? (gaat in maart L1 starten)