Iemand een nakomelingen van Karandasj?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Iemand een nakomelingen van Karandasj?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:39

Voor mijn merrie die ik dit jaar wil laten dekken (zie topic in mijn onderschrift) heb ik van een aanal mensen nu suggesties gekregen voor een hengst.

Lupicor en Goodtimes zijn opties.
Maar ook Karandasj.

Over Lupicor en Goodtimes heb ik al het een en ander gevonden op Bokt.

Over Karandasj kan ik niets vinden.
Daarom mijn vraag. Wie heeft er een nakomeling van Karandasj en kan mij iets meer vertellen over karakter ed?

Marleen79

Re: Iemand een nakomelingen van Karandasj?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:42

Wij hebben een Karandasj x Nooitgedacht gehad. Hele fijne merrie, niet al te groot (1.61m) maar goed bewegen en goed springen. Deze merrie is keur- elite.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:50

Wij hebben dit jaar onze merrie laten dekken met Unesco; een jonge Karandasj X Caretino. Het grootste probleem van Karandasj vonden wij zijn hoogtemaat; kon klein, maar ook groot zijn. Zijn springvererving staat buiten discussie. We hebben met Unoesco een gok genomen, maar we weten in ieder geval ook dat Caretino een supervererver is; samen met het bloed van Karandasj hopen we op een heel mooi veulen met een iets koeler karakter dan de moeder (ElmshornxCalato)

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 08:11

Wij hebben een 4-jarige merrie van Karandasj x Able Albert xx x Uppercut, voor foto's zie profiel en de link in mijn onderschrift. De moeder is niet al te groot 1.60m en dochterlief is ook nog maar 1.58m op kale voetjes. Als ze eind april niet bij getrokken is gaan we naar het NRPS ipv het KWPN voor stamboekopname.

Onze merrie is een werkwillige dame met een "cool" koppie erop. Toen ze amper 2 maanden onder het zadel was, kon ik er alleen op naar buiten (en wij hebben geen bos). Mevrouw keek nergens van op en vond het wel gezellig met zijn tweetjes. Zonder zadel langs de busbaan, rijden op vreemd terrein na een rit in de trailer, voor het eerst ijzers en andere nieuwe dingen, geen probleem. Als ik met haar en mijn bijrijdpony naar buiten gaat met een vriendin, gaat de vriendin altijd op de Karandasj omdat die gewoon het betrouwbaarst is. Ze wil ook graag voor je werken, erg leergierig, wel veel support van de ruiter nodig omdat ze wat onzeker is. Wil graag duidelijke bevestiging als ze het goed doet. Volgende week gaat ze naar een amazone toe en wordt dan ca. 5 maanden springmatig getraind. Hopelijk blijft ze zo groeien in het werk als ze tot nu toe gedaan heeft.

Ik ben erg tevreden over haar, maar gezien de maat zou ik Karandasj niet meer gebruiken op de moeder.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:25

Hoi Bar,
Als je meer wilt weten van Karandasj moet je Gerrit eigenlijk even vragen. Die heeft vast wel een enorm plakboek over zijn paard.
Misschien kan ie je ook wel vertellen of K. een geschikte hengst is voor Morgan.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 16:19

Ik denk dat Gerrit niet erg onbevooroordeeld is over zijn eigen fokproduct

Volgens Lonneke was Karandasj een goede match.
Het gaat mij vooral om het karakter nu.

Vandaag riep iemand ook nog Kigali als optie. VInd ik ook een leuke hengst

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:28

Wij hebben nu een jaarling van Karandasj! Leuk merrietje! Is nu ongeveer 5/6 maandjes oud! staat ook in mijn profiel onder Aline!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 16:37

Leuk diertje! Kun je al iets zeggen over het karakter? Voor zover mogelijk voor zo'n jong diertje...

Ik zag dat je ook een Solitair hebt. VInd ik ook al een leuke hengst. Hoe is dat veulen?

En wat ik ook leuk vond is dat je een paar Corleones hebt. Wij hebben ook een Corleone merrie gehad. Staat wel een foto in mijn profiel. Schat van een merrie.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:43

Nou die Corleone is de grootste rotbok die er op stal is! Maar ze is keur en fokt goed dus ze blijft wel!

Het veulen van Solitair ben ik helemaal weg van! Super karakter net als die van Karandasj overigens! De Solitair is wat brutaler dan de Karandasj! Maar die van Karandasj is in het begin vele malen minder in handen geweest aangezien die van Solitair zijn moeder is overleden een uur nadat hij was geboren! Maar tot nu toe vind ik het beide erg leuke dieren! Die Solitair is 2 maanden ouder en bijna 20 cm groter! Dat is wel een verschil maar ik hoop dat het bij trekt!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 16:49

Nou dan doet de Solitair het wel goed ondanks de slechte start! Wel vreselijk om dan je merrie te verliezen zeg...
Is het veulen met de fles grootgebracht of kon je een adoptiemoeder vinden?

Onze Corleone was met rijden niet makkelijk als je er wat van vroeg en had een heel dominant karakter maar ik durfde er mijn kinderen mee weg te sturen, zo braaf verder.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:59

Dat is leuk! Nee die van ons is echt heel dominant!

Ja klopt! Maar hij groeide eerst alleen de lucht maar in en kwam vedrer niks aan! Nu krijgt hij wat meer vlees op de botten! We hebben gelukkig een adoptiemoeder gevonden! Bij een man bij ons het dorp die had die nacht ook een veulen gekregen en we hebben geprobeerd of ze die van ons erbij accepteerde en dat lukte! We zijn ook naar 2 merries van de veulencentrale geweest en dat lukte niet! Dus hij heeft geluk gehad!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:04

Nou dan heeft die kleine zeker geluk gehad!

Ik zie trouwens dat je in Boijl woont, daar heeft mijn nicht ook gewoond.
Marian en haar (ex)-man heet Harmen. Ze hadden ook paarden. misschien ken je ze wel.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:05

Nee ken ze niet! Woon er nu 10 maanden! Zo bekend ben ik hier nog niet!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:07

Ik geloof dat mijn nicht ook inmiddels naar Wolvega is verhuisd..

(lekker off-topic trouwens )

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:54

Karandasj.
Fokt vaak goede karakters in omgang, maar mijn ervaring is dat ze erg heet kunnen zijn met springen.
Tevens geeft K. nog wel eens slechte ( lees, holle, doorgezakte, weke ruggen)
Positief is dat ze allemaal een sterk achterbeen hebben en dus goed kunnen bewegen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:57

Afstammelingen 1996 (veulens)
De veulens vormden een voldoende uniforme collectie. Ze zijn goed ontwikkeld, sterk gespierd en voldoende langgelijnd. De geprikte veulens waren amper voldoende rijtypisch, de geselecteerde veulens konden worden gekwalificeerd als voldoende rijtypisch.
De geprikte veulens hadden eenvoudige hoofden met soms een bolle profiellijn. De geselecteerde veulens hadden goed gevormde hoofden. De veulens hebben weinig nek en ook de lengte van de hals is soms wat beperkt. De hals is breed aangezet en sommige veulens hebben iets onderhals. De schoftontwikkeling is wisselend. De schouder is soms kort en steil. De schouder is wel goed gespierd. De rug/lendenpartij is goed van lengte, soms wat week en ruim voldoende gespierd. Hoewel de staartwortel wat hoog is ingeplant, heeft de croupe een goede lengte. De goed gespierde croupe zou schuiner moeten liggen. De veulens hebben een goede, lang doorlopende broekspier. Het correct gestelde voorbeen is soms ingesnoerd. Het achterbeen is wat klein gehoekt en de insteek van de pijp in het spronggewricht is tamelijk scherp. Het fundament is goed ontwikkeld.
De stap is ruim en gemakkelijk. De draf heeft souplesse en balans. De veulens missen nog wat afdruk en oprichting en sommige veulens gaan achter wat breed.
Twee thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van de collectie.
De veulens gingen vergezeld van goede moeders.
Getoond: 24 (+ 2) veulens uit 124 dekkingen.

Afstammelingen 2000 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Karandasj voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2004 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Karandasj voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Zelf had hij een 9 voor zijn karakter (aangezien je karakter belangrijk vindt)

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:59

Karandasj is de jongste keurhengst ooit. Niet onbelangrijk..........

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:18

Desire schreef:

Ik vind karakter idd belangrijk. De bedoeling is dat mijn zoon er tzt mee gaat springen. En zelf wil ik er ook op kunnen.

Ik ben zelf niet zp'n superheld en mijn zoon zie ik ook niet graag verongelukken

Maar wat ik me afvraag is hoe keuringscommissie tot een cijfer voor karakter komt. Weet iemand dat?

Natuurlijk is het karakter van de merrie hierbij ook belangrijk. Mijn merrie is heel braaf in de omgang en ook zeker met rijden. Alleen is ze wel wat kijkerig en schrikkerig.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:09

Ik heb een bijn a 2 jarige van Karandasj zelf gefokt uit een Darnels (V. Lucky Boy) x Ramiro merrie. Is een erge mooie dame, hoogbenig met veel zelfhouding en super gangen. Ze is erg braaf in de omgang maar geen dooie!!! (zal eerdaags mooie foto's maken!)

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:53

Ik denk persoonlijk dat Karandasj 1 van de meeste brave hengsten is van dit moment en dat geeft hij ook aan zijn kinderen door.

Ik heb
- een 4 jarige hengst van Karandasj x Lux Z, hij is nu 1.65m , uit een merrie van 1.63m , super karakter, super bewegen (idd goed achterbeen) en niet onbelangrijk, super springen.

- een 3 jarige merrie van Karandasj x Le Mexico, een heel grof type, nu ca. 1.68 m, uit een 1.65m moeder, ook een super karakter, geweldige draf (weer met dat achterbeen ) , springen weet ik nog niet.

- en nog 3 jongere Karandasjes , die allemaal super kunnen bewegen.

Wel weet ik inmiddels , dat hij een hoog in het bloed staande merrie nodig heeft.

En hij geeft heel vaak zijn donkere kleur door.

Nou je hoort het al, ik ben zeer gecharmeerd van hem.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:56

Dit is trouwens de Karandasj x Lux Z

Afbeelding

En er is bij mij ook een merrie drachtig van Unesco, weet nog niet hoe die fokt, maar hij lijkt wel sprekend op zijn vader.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:13

Wow, gaaf paard, kan zo te zien flink springen!
Jij bent wel een echte Karandasj fan zeg

Mijn merrie heeft wel volbloed in de pedigree (John U to berry xx) maar het is bepaald geen bloederig type.

Afbeelding

Dit is d'r. Het is een BernsteinxAmulet

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:32

Bar schreef:
Desire schreef:

Ik vind karakter idd belangrijk. De bedoeling is dat mijn zoon er tzt mee gaat springen. En zelf wil ik er ook op kunnen.

Ik ben zelf niet zp'n superheld en mijn zoon zie ik ook niet graag verongelukken

Maar wat ik me afvraag is hoe keuringscommissie tot een cijfer voor karakter komt. Weet iemand dat?

Natuurlijk is het karakter van de merrie hierbij ook belangrijk. Mijn merrie is heel braaf in de omgang en ook zeker met rijden. Alleen is ze wel wat kijkerig en schrikkerig.

Het cijfer voor karakter wordt tijdens het verrichtingsonderzoek bepaald, ze kijken dan naar het stalgedrag en hoe hij is in de dagelijkse omgang met mensen en onder het zadel enz.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:50

Op het cijfer zou ik niet afgaan, ik vraag me bij sommige hengsten af waar dat op gebaseerd is. Maar dat terzijde.

Karandasj schijnt het erg goed te doen op merrie's waarbij volbloed door de aderen stroomt. Ik weet niet hoe je engels is maar neem is een kijkje op world wide wambloods forum(old forum) en dan bij dutch, en jaartal 2003, daar staat wat over zijn nafok, misschien heb je er wat aan .

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:28

Waarom wil je een springhengst op je merrie?
Wat word je doel met fokken?
Persoonlijk denk ik dat Karandasj niet past bij het bloed en het paard, ik denk dat dit een te grof type gaat worden.

Goodtimes staat niet bekend om zijn goede karakter, wel om de plaatjes , dan kun je van die 3 nog het beste Lupicor kiezen.

Er zijn trouwens zat andere leuke , meer bloedvoerende , springhengsten, ik zou zeggen...

KIJK RUSTIG ROND , misschien is de aanstaande KWPN hengstenkeuring een idee.