[TI] Betekent minder sokken beter gangwerk en meer karakter ?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollehollen

Betekent minder sokken beter gangwerk en meer karakter ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:27

Die Tinkers en Irish Cobs blijven me de hele dag toch wel boeien, heb er zelf nu 4 en ze staan aan huis bij mij, dus zie ik ze erg veel momenteel. Ik heb al verschillende Tinkers / Irish Cobs gehad in mijn leven en er al best veel gezien. Ook heb ik veel te maken gehad met KWPN-ers en daarvan ook veel gezien en geleerd. Daarom vallen mij soms de verschillen zo erg op tussen Tinkers / Irish Cobs en KWPN-ers en daarom het volgende:

Het valt me op dat als een Tinker en/of Irish Cob minder sokken heeft, ze beter gangwerk, meer knieaktie voornamelijk vertonen en pittiger zijn qua karakter en ook sneller en beter iets leren, dus intelligenter.

Ben je het hiermee eens of oneens en waarom?

Wat is jouw ervaring?

Vasthi

Re: Betekent minder sokken beter gangwerk en meer karakter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:39

Dienie, die van mij is van het type Vanner en heeft redelijk wat sok (niet gigaveel). Haar gangen zijn niet al te best (voor zowel stap als draf kreeg ze kort en zwak als aantekening op de keuringspapieren), voor exterieur kreeg ze wel een 7,5.

Ze heeft een makkelijk karakter, ik heb nooit ruzie met haar. Ze is lekker voorwaarts, zeker niet sloom, maar is koel in de kop waar ze dat moet zijn.

Tot zover klopt je verhaal dus, maar intelligent is ze zeker wel! Mij valt altijd op dat ponyachtigen slimmer zijn dan paarden zoals KWPN'ers en NRPS' ers.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:15

ik heb zelf een vanner die heeft behoorlijk sok en een berg karakter je kan der niet zo op weg rijden. Als ze wat leuk vindt heeft ze het ook snel door. Maar denk dat iederpaard gewoon lekker verschillend is

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:26

NEE, vooral de kleine en middelmaat Irish Cob, met een goede sok aanzet, heeft gangen waar een Arabier nog jaloers op kan zijn.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:27

nee ik denk dat je het type niet door elkaar moet halen.

De vanner en cob zijn grove paarden met meer lijf beharing dan een grai of scudder.

Het heeft er ook mee te maken dat de paarden robuuster zijn met meer haar. en dus ook breder in beenwerk etc zijn.
Tja het breeder in beenwerk en lijf dan zijn ze wat lomper. en dus niet zo sierlijk
Kijk maar eens naar de bouw van een arabier.
Heel sierlijk en fijn. EN die vliegen
De grai en scudders zijn wat meer hoog in staande bloed paarden ( lekker zin he )
Dus wat sierlijker.
Dan de zware vanners en cobs.. ik vind het een logisch e verklaring. dat paarden met meer behang * dus echte koudbloeden* lomper zijn..
en de tinkers met wat meer bloed in zich wat luxer. dat ze minder beharing hebben en daar ook ander gangen in zich hebben zitten

Maar. je heb ze er tussen die ook echt zweven! de zware jongens dan.
Tis mischien wat er ontwikeld is in het paard zelf

Daarbij.. de inteligentie. De paarden die robuuster zijn en echte koudbloeden.. maken zich niet zo druk om iets.. dat is echt het breede paard in zich. Die doen meestal maar wat. en hebben hun eigen zinnige karakter
DE paardjes die wat luxer zijn en wat pittiger. moet je veel meer in handen hebben vind ik. dan een echte rustige koudbloed.
En die luxe dingen zijn veel meer werkwillig en dus meer in zich op nemend als de andere

maar dat zeg ik mij ervaring

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:30

Mijn tinker heeft weinig tot bijna geen sokken (een Grai), en heeft super gangen met heel veel knieactie. Toch zie ik veel tinkers op de Asheuvel lopen, met aardig wat sokken die al wel mooie gangen hebben (dan heb ik het over de veulens), maar ik weet niet hoe dat gaat worden als ze ouder zijn.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:32

Dat gaat vaak wel op, maar dat is denk ik meer omdat de tinkers met minder sok ook vaak de luxere tinkers zijn. Die tinkers voeren waarschijnlijk veel meer 'bloed', met als gevolg dat ze lichter gebouwd zijn, en meestal een schuinere schouder hebben waardoor ze meer ruimte in het voorbeen hebben.
En een lichtere bouw brengt over het algemeen ook langere benen met zich mee, en hoe langer het been, hoe meer ruimte voor veel buiging in de gewrichten. Doordat er meer beweging mogelijk is in de gewrichten kan het been ook verder weggezet worden, en zie je bij dat soort tinkers meer dragend vermogen, een zwaardere tinker zal meer stuwen.

Jordy is luxe, maar heeft in verhouding tot zijn bouw (erg lange benen, rank) veel sok, maar wel veel minder dan vele zwaarder gebouwde tinkers.
Jordy beweegt bovengemiddeld, en kán lopen met heel veel knie. Als hij opgefokt is trekt hij ze zowat in zijn neusgaten. Aan de hand heeft hij veel meer knieactie dan onder het zadel.
Jordy kreeg zelfs in een proef tussen de warmbloeden 7ens en 8en voor zijn gangen.

Jordy is vrij pittig onder het zadel. Hij is wel braaf, gemeen is hij absoluut niet, maar het is wel een ADHD'tje Hij wil heel graag lopen.
Aan de hand is het de rust zelve (is weleens anders geweest, weet Dienie ook alles van....). Het is wel een enorme schijtluis.
Intelligent is hij zeker, hij heeft een beetje téveel hersens, op het irritante af soms. Qua snel leren, dat valt mee. Niet omdat hij het niet snapt, maar omdat hij teveel zelf denkt en zichzelf snel voorbij loopt.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:37

Als een tinker van nature minder sok heeft meer knie aktie wat heter en beter gang werk.
Hmmm ja ik denk het wel.
Ik vind over het algemeen dat deze paardjes er wat luxe uit zien.

Ik denk dan dat er dan meer warm bloed in het paardje zit van de voor ouders.

Of ze intelligenter zijn betwijfel ik?
Al hoewel het bij Rose altijd even kan duren eer het kwartje valt.

AriebrenJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:43

En toch is mijn ervaring dat die hele zware lompe Irish Cobs, met veel behang, aan de benen zo sierlijk en actief kunnen draven.
Alleen op een keuring lukt dit vaak niet.
Het is jammer dat ik het nu niet voor elkaar krijg om wat foto's te plaatsen.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:44

Oneens!!!!!

Karakter en intelligentie zitten niet in de hoeveelheid behang van een Tinker/Cob.
Qua gangwerk kan ik me voorstellen dat de luxe tink wat beter scoort in de dressuur maar that's it.

Ik zie meer dan genoeg Cobs om me heen en heb jaren warmbloeden gereden maar deel je mening dus niet....

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:56

Ariebren schreef:
En toch is mijn ervaring dat die hele zware lompe Irish Cobs, met veel behang, aan de benen zo sierlijk en actief kunnen draven.

Daar ben ik het mee eens, maar die zware cobs hebben toch wel ander gangwerk dan de luxere types. Als ik ook ooit een actieve foto kan maken van Nikita, dan snap je dat ik weet wat jij hiermee bedoelt.

En bedankt allen voor jullie reakties !!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:00

pfoeh, hier heb ik geen mening over. ik weet wel dat gam héél slim is maar niet overal zin heeft om het te leren, maar als het in zijn voordeel is... nou!!!
en verder is hij lomp, lomp qua bouw maar ook in gedrag

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:03

Ariebren schreef:

Die zie je inderdaad ook genoeg, goed heel licht en actief bewegende zwaardere paarden. Maar als je over dat soort bewegingen praat (verheven, veel knieactie) dan zie je die beweging IMO meer bij de lichtere paarden.
Ik heb helaas even geen echt goede foto's van Jordy online, maar dit geeft een indruk:
http://img17.imageshack.us/img17/5769/dscf01100bp.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KU6VADXN

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:07

Hihi, dat meisje onder de partytent op de 2e foto is m'n nichtje Anouk!

Ben wel jaloers hoor Supertje op die fantastische gangen van jou Jordy!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:29

Vasthi schreef:
Ben wel jaloers hoor Supertje op die fantastische gangen van jou Jordy!

Ik had hem nog gehad hoor, als hij niet over alle sloten in de wei sprong....... het is gewoon een superpeerd met een heel apart karakter en met heel goed gangwerk, super gewoon! Nachtmerries heb ik er van gehad, is zo vaak losgebroken, maar is voor 99% goedgekomen he Alice? Jullie zijn een superduo wat dat betreft.

Sorry mensies, moest dit nog even kwijt...., nu ga ik ff de peerdjes afvoeren en naar bed, truste allemaal!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:42

Ik heb hier een voorbeeld van mijn tinker haar gangen, moest even zoeken naar deze foto.

Afbeelding

En met rijden is ze echt pittig te noemen, maar dom is ze absoluut niet, ze weet precies wat ze moet doen om onder het werk uit te komen, of om iets voor elkaar te krijgen, maar dat heb ik nu wel in de gaten.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:47

Karakter genoeg in die compacte, zware, toch wel middelmaat (1.45 mtr) tinker van mij met veel sokken. En intelligent
Qua gangwerk.......(nog) niet in de hand, maar als ik em soms door de wei zie rennen

Denk dat die stelling niet opgaat. Hangt er vanaf wat voor bloed er in zit.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:54

Angeliekje, van jouw Anouk zijn vast foto's die haar gangen veel beter tonen. Dit is eigenlijk net het verkeerde moment.
Heeft Bonte niet iets van de keuring van 2004?

Gelukkig heeft Jordy een superthuis gekregen Dienie!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:03

De kleine, compacte cobhengst Garish v/d Vrijheidshoeve heeft trouwens wel prachtige gangen! Man wat kan die draven, echt gigantisch.
Afbeelding

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:43

Wat me op de keuring wel opviel is dat de "rankere" hengsten heter waren... Maar ik weet natuurlijk niet hoe ze gevoerd zijn...

Een tinker moet voor mij een koel paard zijn en geen hete bliksem.... Dan had ik wel mijn keuze laten vallen op een bonte KWPN'er of zoiets....
Maar sok en beenwerk.... ik geloof niet dat dat veel met elkaar te maken heeft... Volgens mij kunnen inderdaad paarden met veel sok, mooi draven...

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:48

Mystic is behoorlijk breed met veel sok, maar wel met veel knie-aktie. Wel is hij erg lui af en toe, maar ook heel erg intelligent! Maar omdat ie zo eigenwijs is, en altijd afgeleid, is het niet zo makkelijk om hem dingen te leren. Maar slim is ie zeker wel.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:04

Ik denk ook dat de kleine cobs meestal wel mooie gangen hebben.. Bonita heeft ook best mooie gangen, al zeg ik het zelf, zeker voor zo'n zwaar paardje.. Ze kan echt heel ruim draven, met veel knie-actie. Ze is niet heel erg intelligent (ook volgens haar karakteranalyse, zie Battie van September 2005), ze heeft wat langer nodig eer ze begrijpt wat ik van haar wil, maar ze is wel werkwillig..

http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita_Keu ... ge126.html
http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita_Keu ... ge132.html
http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita_Keu ... ge159.html
http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita_Keu ... ge167.html
http://plaatjes.teuntjes.com/Bonita_Keu ... ge179.html

Op de laatste foto staat ze wel een beetje raar, doordat ze net een bochtje maakt, lijkt ze giga overbouwd

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:09

De mijne is een wat grotere cob. Ze heeft een super stap waar menig warmbloed jaloers op kan zijn, een redelijke draf en persoonlijk vind ik haar galop ook wel goed, hoewel ik daar minder kijk op heb.
Ze heeft voldoende knie-actie.
Ze is zeer werkwillig, meestal kunnen we pas na de eerste galop-reprise van 10 min. aan het werk.
Op mijn avatar is ze nog jong, 3 jaar, maar je ziet dat ze echt flinke sokken heeft!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 07:10

Shakyra heeft op de ICS-keuring alleen 2 slechte cyfers gehaald voor haar stap en draf.. die is kort, en blijkbaar maait ze, volgens het premieformulier.
Maargoed, echt goede gangen heeft ze niet..
Ik merk wel dat Darlah veel betere gangen heeft, die is wat minder zwaar als Shakje.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:27

Mijn roosje heeft ook hele mooi gangen,alleen op de keuring heeft ze ze niet echt laten zien jammer genoeg.

Maar wat zijn mooie gangen?
Dragend van achter met zweef moment en gestrekt voor been.
Of veel knie actie wat lang gerekt dus naar voren(trekbeweging)geen zweef moment.

Ik vind ze allebei prachtig,maar wat ziet het oog liever en wanneer is het een mooie gang?

Lang gerekt met trek kracht volgens mij en knie actie
Afbeelding

Beetje gestrekt met een klein beetje zweef weinig knie
Afbeelding
Afbeelding