[TI] wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneIris

wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:21

hoi tinkergekken..

ik heb een probleempje met mijn 2jaar oude merrie.

Ze is superlief en braaf..soms lekker ondeugend maarja ze is ook nog jong.vriendelijk naar mens en dier maar:

Ze is heel erg op eten.echt heel erg. Ze krijgt al geen snoepjes tussendoor en alleen maar als ze 's avonds van de wei afkomt en op stal gaat krijgt ze wortels.
als ze met poetsen enzo niks krijgt word ze heel boos en begint ze naar je te schoppen,echt gericht naar je trappen.
als ik dan op haar scheld houd ze wel op maar ik vind dit niet kunnen.

vervolgens rent ze met je naar stal om daar je jas echt kapot te trekken om te kijken of er snoepjes uit komen.Als je der dan een tik geeft of je doet je hand omhoog ramt ze je weer ene drin.
zo blijft ze bezig puur voor eten of als je der wilt corrigeren.

ik tik zei schopt.ik tik zij schopt weer. ik tik nog es..ze zet je klem en trapt op je in. zij moet perse winnen.

ik weet niet mer hoe ik dit moet oplossen heb al vanalles geprobeerd.ze betekent alles voor me maar dit is onderhand niet leuk meer.

ze loopt de hele dag buiten te spelen met anderen,ze word goed verzorgd, ze krijgt genoeg te eten maar ze is gewoon heel erg vraatzuchtig en onderhand agressief.

en als ik t nu niet aanpak is ze helemaal niet meer te hanteren als ze volwassen is.
wie heeft tips om dit op te lossen?

heel erg bedankt!!

Poosje81

Re: wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:36

Oei, puberteit gedrag!

Kreeg ze vroeger wel vaak snoepjes? gezien het feit dat ze naar je jas duikt?

Misschien eens een flink persoon erop zetten (niet letterlijk natuurlijk)

Hulp bieden is erg moeilijk vanaf hier, maar ik denk dat je nog net niet consequent genoeg bent.

Baggio moet het écht niet in zijn hoofd halen om me klem te zetten en te schoppen. Overigens heeft hij nog nooit een poging gedaan om überhaupt te meppen....
Daarbij heb ik dus ook nooit snoep oid bij me, krijgt ie ook niet.

Dit gedrag moet je inderdaad snel zien af te leren, want ze is nu 'nog' maar 2.....

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:39

Als ik dit zo lees....is dit maar een ding.....opvoeding en dus gebrek aan....
Klinkt niet aardig, maar jij moet strenger, consequenter en rechtvaardiger zijn. Gelukkig zie je zelf in dat er iets moet veranderen, anders wordt het inderdaad gevaarlijk. En ook een jong paard moet opgevoed zijn. Je paard jong laten zijn of met rust laten betekent niet dat ze niet opgevoed moet worden.

Je paard schoppen of slaan heeft geen zin, zij is altijd sterker en als zij dit door heeft is 't hek van de dam.
Je moet met respect je paard blijven behandelen, helemaal geen snoepjes meer geven en heel duidelijk zijn. Ja is ja en nee is nee, er is geen tussenweg.
Daarbij komt misschien nog het extra koppige karakter van je paardje.
Als ze weer een keer zoiets doet, haar luid en duidelijk toespreken en een paar passen achteruit laten lopen. Je zet haar hiermee op haar plaats en daarna in haar sop gaar laten koken. Je zult merken dat ze vanzelf naar je toe trekt, want dit vind ze niet leuk.
Veel achterwaarts laten gaan als jij het zegt en natuurlijk is gericht schoppen niet goed, maar met alleen gillen op terugschoppen los je niets op. Eerst met je stem toespreken, achteruit zetten (desnoods 4-5x achter elkaar) net zo lang totdat zij de acceptatie heeft. En je kan beter 1x een echte goede schop geven dan een tik.

Is toch lastig om vanaf een forum te reageren, want ik de praktijk kan het ook een andere reden hebben. Zoals ik het nu lees, is dit mijn mening.

Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Schafstall op 19-01-06 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:41

Oei, dat klinkt inderdaad lastig....

Kan je 1 ding vertellen : met een tik los je niks op.... Daar zijn ze niet van onder de indruk. Mijn merrie heeft 1x uitgehaald naar me en ik heb haar echt flink terug geschopt.... en niet zomaar Maar ik flipte helemaal....

Ze heeft het nooit, echt nooit meer gedaan, laat staan geprobeerd!

Als je dit zelf niet kan is het verstandig om hulp erbij te zoeken...

Succes!

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:43

Oh, overigens is Boya haar tactiek beter.... Voor je eigen gevoel sowieso.... Maar blijven slaan en schoppen en gillen los je niks mee op.
Wordt het alleen maar erger van!

AnneIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:47

bedankt voor de reacties..
het probleem is alleen..ze worrd ale keihard aangepakt.. nee is nee.. en nog blijft ze dat doen..ik weet dat t niet zomaar op te lossen is maar ik ben er al maanden mee bezig..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:47

Indezz schreef:
Oh, overigens is Boya haar tactiek beter.... Voor je eigen gevoel sowieso.... Maar blijven slaan en schoppen en gillen los je niks mee op.
Wordt het alleen maar erger van!

Op een gegeven moment deert het zo'n dier niet meer, een schop of een tik.

Maar soms kan een flinke schop best helpen hoor. Baggio weet als ie iets doet wat écht niet mag, dat hij heel snel moet opdonderen, want ik haal echt uit!
Hij trekt zijn buik al in, maar dan hoef ik het dus niet meer te doen, want het gewenste effect is echter al daar.

Achterwaarts laten lopen is een goede! Alleen moet je dan dus wel de ruimte ervoor hebben. Verder bij het poetsen zou ik ze gewoon kort vastzetten en NEE is NEE.

Wat hier op stal ook wel eens helpt, vooral met de jonge dieren, is slecht gedrag negeren. Wel vastzetten, zodat ze zich eigenlijk gaan vervelen. geen hooi oid geven.
Doen ze niet normaal (en ze kunnen het al wel!!), loop ik weg voor 10 minuten. Als ik terugkom, ga ik weer verder alsof er niks aan de hand is. Doen ze dan wel normaal, beloon ik met de stem. Doen ze weer gek, loop ik weer weg. Onder het mom: als je je niet kan gedragen, zoek je het zelf maar uit.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:48

AnneIris schreef:
bedankt voor de reacties..
het probleem is alleen..ze worrd ale keihard aangepakt.. nee is nee.. en nog blijft ze dat doen..ik weet dat t niet zomaar op te lossen is maar ik ben er al maanden mee bezig..

waar woon je?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:52

Ja, Leonoor, met jouw verhaal ben ik het ook eens.
Ook ik haal wel eens uit, maar dan weet ie ook dat het komt en trekt ie inderdaad z'n buik al in en dat respecteert ie dan ook omdat ie dan weet dat ie te ver is gegaan.

Negeren helpt in sommige gevallen ook!

zoals AnneIris al aangeeft, ze wordt keihard aangepakt. Dus.....mijn conclusie....ze is al afgestompt en dat met 2 jaar? En wordt het nu dus tijd voor een andere aanpak, je moet haar overbluffen.

Inderdaad, waar woon je???

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:58

Citaat:
zoals AnneIris al aangeeft, ze wordt keihard aangepakt. Dus.....mijn conclusie....ze is al afgestompt en dat met 2 jaar? En wordt het nu dus tijd voor een andere aanpak, je moet haar overbluffen.

Maar wordt ze consequent hard aangepakt?

1 keer waarschuwen en dan een schop/tik/mep?
Of de ene keer mag ze wel 3 keer proberen en dan pas reactie?

Het is moeilijk om vanaf hier te beoordelen. Wellicht woont iemand in de buurt die je een keer kan helpen?

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:32

AnneIris - ik herken dit gedrag wel. Hier moet je mee oppassen. Beter 1x een zeer harde schop geven als ze een keer wat doen. Heb ik bij mijn 2-jarige merrie Romy pas geleden ook gedaan, maar dan ook zo hard als je kan. Ze zijn met jou ook niet voorzichtig hoor en paarden onder elkaar ook niet.

- Slecht gedrag kun je beter negeren of niet uitlokken.

Als je hulp aangeboden wordt, (Boya of Leonoor) zou ik het zeker aanvaarden en proberen. Beide dames hebben wel wat ervaring met paarden kan ik je wel vertellen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:41

NikitaGoGo schreef:
Als je hulp aangeboden wordt, (Boya of Leonoor) zou ik het zeker aanvaarden en proberen. Beide dames hebben wel wat ervaring met paarden kan ik je wel vertellen.

thnx NikitaGoGo

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:14

Dat lijkt die van mij wel toen ze twee was,precies de zelfde streken.Alleen ik wel de pech dat iemand anders haar dus wel snoepjes gaf (wat van mij niet mocht).Toch doen.
Wees zeer consequent.Verdient ze een tik dan ook een beste geven en niet aaien.Vertoont ze goed gedrag dan natuurlijk ook belonen er is nog hoop hoor, die van mij is nu ook goed en het geschooi is gelukkig een stuk minder nu ze thuis staat.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:16

Inderdaad niet te zuinig mee zijn.
Het klinkt heel hard maar ik zou echt een flinke schop terug geven wanneer ze gericht gaat schoppen. Als je zulk gedrag tollereerd loopt het steeds verder uit de hand.
Succes ermee!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:56

Misschien kun je onder begeleiding grondwerk met haar gaan doen? Door middel van bijvoorbeeld een join up kan je een paard ook haar plaats wijzen en een betere band met haar opbouwen.

Verder net als met kleine kinderen. Heel veel belonen als ze dingen wel goed doet en inderdaad consequent straffen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:00

Citaat:

dank je ook vanaf hier
Vasthi schreef:
Misschien kun je onder begeleiding grondwerk met haar gaan doen? Door middel van bijvoorbeeld een join up kan je een paard ook haar plaats wijzen en een betere band met haar opbouwen.

ook een idee, maar idd onder begeleiding.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:20

leer haar dat een snoepje niet prettig is.....snoepje in de ene hand harde borstel (test hem in je handpalm!) in de andere hand en zodra ze het wil pakken duw je de borstel tegen haar neus! maar géén snoepje geven!!!!!
Het is een merrie met een willetje, moet leren respect te krijgen en afstand te houden, dat kun je met vrije training en longeren doen, maar denk erom dan moet je ervaring hebben en op het juiste moment straffen en belonen!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:22

broadway schreef:
leer haar dat een snoepje niet prettig is.....snoepje in de ene hand harde borstel (test hem in je handpalm!) in de andere hand en zodra ze het wil pakken duw je de borstel tegen haar neus! maar géén snoepje geven!!!!!
Het is een merrie met een willetje, moet leren respect te krijgen en afstand te houden, dat kun je met vrije training en longeren doen, maar denk erom dan moet je ervaring hebben en op het juiste moment straffen en belonen!

soort gebakje voor d'r neus houden en dan weghalen en straffen

Nee, hier zie ik de logica en 't nut niet van in.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:27

als paarden tanden de kleren stuk trekken om.....en dan een velletje of vingers ertussen......, probeer het maar uit het helpt echt!!!!!!

AnneIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 09:23

bedankt voor de reacties.
negeren helpt ook niet echt, dan word ze juist kwaad omdat ze geen aandacht krijgt en dan reageert ze het op mij af.

ik snap ook niet helemaal waarom ze zoiets doet.
ze krijgt veel aandacht en ze is verder superlief tot haar iets niet bevalt en dat moet ik ervoor boeten zeg maar..

woon trouwens in Zuid limburg.

en een keer hard uitgehaald heb ik ook al geprobeerd maar toen had ik haar hoeven overal hangen.

en respect voor me heeft ze zeker. ze weet hoever ze kan gaan en zo is er helemaal niks met haar.totdat ze boos word of geen zin heeft om iets te moeten doen.
soms heb het idee dat ze gewoon verder wil want ze leert erg graag. maar ze is net pas 2 en dan al longeren?!
wandelen en spelen en poetsen doe ik al vaak en dat vind ze geweldig.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:41

Zuid-Limburg is helaas niet in de buurt voor mij en ik zou zo ook even niemand van TI weten bij jou in de buurt.

Teveel aandacht kan ook leiden tot zulk gedrag hoor! Misschien moet je iets minder met je 2-jarige doen. Weet natuurlijk niet hoe vaak je actief met d'r bent, maar mij lijkt 1x per week max. voldoende.

Met negeren bedoelen we dus gewoon weggaan, dan kan ze het niet op jou af reageren. Niet kijken, gewoon even iets anders doen, totdat madam is afgekoeld. Zij bepaalt nu de regels en niet jij en dat IS ECHT GEVAARLIJK.

Verder is ze gewoon lekker aan t puberen en dat is een tijd waar je doorheen moet en sterk genoeg in je schoenen moet staan. Van 2-4 jaar is wel zo'n beetje de moeilijkste periode, alhoewel dat per paard scheelt.

Succes ermee

PS Zie ook nog spelen staan.....dat lijkt mij met de huidige problemen niet handig, ze ziet je misschien wel als gelijke en onderling spelen paarden ook hard met elkaar.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:53

Met de platte boven kant van je voet eens flinkt onder d'r buik schoppen!

Zeg je dit is mishandeling!! Nee hoor, als ik een echt paard zou zijn en een paard zou dat doet wat jou paard doet, kan die ook een schop krijgen. Mischien trap ik d'r dan zelfs wel kreupel. Of bijt d'r eens flink met ontblote tanden en me oren in me nek.

Ben ooit op de eerste hulp terecht gekomen door een paard dat dus schopte en ik te aardig en veel geduld had..Ik had ontzettend veel geluk gehad geen inwendige bloedingen..

Nu behandel ik een paard zoals paarden elkaar behandelen.(paardentaal)
Het ligt er ook wel aan dat er bij zulke paarden een strijd om dominatie gaat. Heb je dat niet in je karakter(enige dominatie) dan zal het van kwaad tot erger worden. (gezegde paard loopt over je heen)(of paard neemt een loopje met je)
Niet straffen na 3x fout door de bocht, nee meteen de eerste keer aanpakken, en niet na 3 of 4 keer als je je geduld verloren hebt.
Want dan worden mensen meestal grof door onmacht/woede.

Belonen is ook een sleutelwoord, wanneer ze wel braaf mee loop, en niet schopt, wel belonen voor goed gedrag.
Maar leg het in haar voerbak.

In het negeren zit ook wel wat, dat is immers ook een paarden gedrag, let maar op als paarden in de wei staan, negeren is ook een soort van dominatie..

Gr Mon

AnneIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:39

bedankt voor alle tips.
misschien ben ik wel te veel met haar bezig. zal het eens wat proberen te minderen.
en weglopen (negeren) ga ik ook meer proberen..eerst durfde ik haar niet alleen te laten omdat ik bang was dat ze los zou komen.

tinkernikky: dat schoppen heb ik al een gedaan en toen heeft ze me voorrot geschopt.zij deinst daar niet voor terug en is daar van onder de indruk.

AnneIris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:40

is daar niet van onder de indruk bedoelde ik..srry

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:48

Als dit allemaal niet lukt, moet je hulp zoeken en er niet te lang mee wachten..... Je merrie is nog jong, als je nu niet ingrijpt is ze voor haar leven verpest.... Succes!