Hemmingway terecht afgekeurd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

Hemmingway terecht afgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 23:32

Ik las net het stukje over Hemmingway en zijn eigenaar , Paul Hendrix , in de paardenkrant over het onterecht afkeuren.
Persoonlijk ken ik geen Hemmingway afstammingen en de " bekende " buitenlandse , goed presterende, afstammingen zeggen mij ook weinig.

Wat vinden jullie van de afkeuring van Hemmingway?

Wel vind ik dat buitenlandse successen ook mee moeten tellen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:41

Ik weet wel dat deze hengst goed presterende sportpaarden heeft geleverd en ook allrounders. Ze kunnen goed bewegen en ook goed springen. Die karakters alleen he.....

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:09

Dat ben ik met je eens. Die ik ken zou ik niet op stal willen hebben

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:11

Ik heb een 3-jarige ervan gereden, heel fijn en eerlijk paard, veel uitstraling en flink sensibel. In de omgang speels en vrolijk (soms beetje té), maar niet gemeen of iets dergelijks. Verder ken ik geen Hemmingway's, kan er dus ook geen oordeel over vellen, maar dit was een fijne

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:33

Ik ken verschillende Hemmingways die niet onverdienstelijk meelopen in de sport. Het stuk in de Paardenkrant heb ik niet gelezen (misschien kan iemand dit overtypen?) maar het afkeuren snap ik ook niet. Net als ik het afkeuren van Haarlem ook niet snap...
Compleet de kluts kwijt daar bij het KWPN!

bambi76

Re: Hemmingway terecht afgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:36

Om watvoor reden (die door KWPN) is gegeven)is ie dan afgekeurd?

Heb het stuk niet gelezen Om watvoor reden (die door KWPN) is gegeven)is ie dan afgekeurd?

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:42

In de paardenkrant staat de mening van de eigenaar. Ik denk dat hengsteneigenaren niet objectief zijn en altijd vinden dat afkeuring onterecht is. Het stamboek (en ook de eigenaar) hebben meer informatie dan de kleine fokkertjes (zoals ik), ik ken 1 nakomeling van Hemingway en als ze allemaal op dat paard lijken, vind ik het terecht dat hij afgekeurd is. Alleen het systeem om die oudere hengsten af te keuren vind ik waardeloos. Als een hengst niets toevoegt aan de fokkerij is dat wel eerder bekend.

kimberley12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:47

nou 1 van de redenen dat ie afgekeurd is, kan ook zijn onder andere omdat hij niet zo'n fijn karakter doorgeeft aan zijn nakomelingen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:00

Ik ken geen nakomelingen van hem, maar vanwege karakter dat zou ik vreemd vinden. Die nakomelingen zijn al 11 en dat zouden ze dan al veel eerder gemerkt moeten hebben lijkt me zo. Bovendien geeft jazz ook geen makkelijke karakters om maar een voorbeeld te geven en die word er niet op afgekeurd hoor.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:11

nee idd en houston dan zijn ook niet altijd makkelijk die is nu keur dus ja! het is of je er mee om kan gaan. en waarom is haarlem dan afkgekeurd niet om het karakter neem ik aan

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:13

valori schreef:
In de paardenkrant staat de mening van de eigenaar. Ik denk dat hengsteneigenaren niet objectief zijn en altijd vinden dat afkeuring onterecht is. Het stamboek (en ook de eigenaar) hebben meer informatie dan de kleine fokkertjes (zoals ik), ik ken 1 nakomeling van Hemingway en als ze allemaal op dat paard lijken, vind ik het terecht dat hij afgekeurd is. Alleen het systeem om die oudere hengsten af te keuren vind ik waardeloos. Als een hengst niets toevoegt aan de fokkerij is dat wel eerder bekend.

Als een hengst echt niet fokt dan hebben deze hengsteneigenaren echt wel de mogelijkheid om een hengst te verkopen/verhuren naar het buitenland. Wellicht financieel interresanter ook nog.
Bovendien is in dit geval Hendrix er niet bij gebaat om een slecht fokkende hengst te hebben, aangezien hij dan zijn leveranciers (de fokkers) niet goed bedient.
In mijn optiek is de afkeuring van Hemmingway absoluut onterecht.
Denk dat het KWPN niet voldoende heeft meegenomen dat Hendrix zelf heel erg veel (goede) hemmingways gekocht heeft en zijn afzetkanaal met name in het buitenland is alwaar het zicht al snel verloren is.

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:18

en waarom is haarlem dan afkgekeurd niet om het karakter neem ik aan[/quote]

Dat weet ik ook niet. Het zal in de aankomende strengen staan, maar daar moet ik wat langer op wachten. ( is niet zo snel naar Frankrijk, duurt een paar dagen langer)

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:29

Alle paarden die naar het buitenland verkocht worden telt het KWPN niet mee in de rapportages. De prestaties dus ook niet en in het buitenland zijn er best veel Haarlems die verdienstelijk springen.
Waarom Haarlem is afgekeurd snap ik nogmaals echt niet en iedereen die ik hierover spreek ook niet. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ie erom bekend staat een strakke rug door te fokken, maar ik neem toch aan dat dat niet een reden is om zo'n goeie hengst af te keuren.
Dat van de k*tkarakters van de Hemmingways is hierboven al gezegd, dan kunnen ze Jazz nu ook onmiddelijk afkeuren als dat een reden is!

Ze zijn écht niet wijs bij het KWPN!

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:35

dat si en blijft een rare reden. Ik dacht juist dat het kwpn heel erg is op het exporteren van goede kwpn paarden. Je zou dan dus zeggen dat dat de reden niet zou mogen zijn?

Maar ja, we weten het als de strengen uit is, afwachten dus maar.

Olly_Beau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:31

Desiree schreef:
Ik weet wel dat deze hengst goed presterende sportpaarden heeft geleverd en ook allrounders. Ze kunnen goed bewegen en ook goed springen. Die karakters alleen he.....

Karakters???? kan je mij hier meer over vertellen??? een vriendin van mij heeft een hemmingway gekocht en ik ken zijn karakter, misschien komt het overeen met wat jij bedoelt, dan help ik haar er misschien wel mee.....

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:01

hm, of je haar ermee kunt helpen. Die van mij laat zich gewoon helemaal niet benaderen. Wil van niemand iets weten. Je kunt haar nog geen halster om doen. En het is geen angst, want de ogen staan rustig. En ze is ook niet gemeen, want dan had ze al uitgehaald. MAar ze wil gewoon niets voor je doen. helemaal niets.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:02

Desiree schreef:
hm, of je haar ermee kunt helpen. Die van mij laat zich gewoon helemaal niet benaderen. Wil van niemand iets weten. Je kunt haar nog geen halster om doen. En het is geen angst, want de ogen staan rustig. En ze is ook niet gemeen, want dan had ze al uitgehaald. MAar ze wil gewoon niets voor je doen. helemaal niets.

Leeft ze nog wel ?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:10

Gek eigenlijk; ik ken alleen maar brave soms een beetje knijperige hemmingways. Niet dat ik er zoveel ken; 5 om precies te zijn.

1: keurmerrie, loopt braaf M dressuur en amazone huppelt mee. Kan soms wat kijkerig zijn maar niet super rillerig
2: stermerrie: loopt ook M, superbraaf dier. Amazone kan er niet uithalen wat erin zit maar dat ligt niet aan het paard
3: stermerrie; wordt alleen ingezet voor fokkerij maar braaf in de omgang
4; ruin: loopt L dressur en amazone lift mee
5: jaarling, knuffel van de stal maar nergens bang voor.

De laatste wordt een hele goeie denk ik. Die is goed terecht gekomen.

Ik vind het raar om een hengst als Hemmingway nu nog af te keuren; daar heeft niemand wat aan.

Beber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:20

Excuseme schreef:
Desiree schreef:

Leeft ze nog wel ?

Moest even lachen

Maar ik had ook nog nooit gehoord dat Hemmingway lastige karakters vererfde, hoort dan in het rijtje Jazz thuis, daar zitten toch ook brave tussen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:37

Gitta1977 schreef:
Alle paarden die naar het buitenland verkocht worden telt het KWPN niet mee in de rapportages. De prestaties dus ook niet en in het buitenland zijn er best veel Haarlems die verdienstelijk springen.

Kijk, dat is heel het punt. Die worden niet standaard (of helemaal niet, weet ik niet zeker) mee genomen. En eigenlijk als je een beeld van een hengst wil hebben kan dat niet. Dan moet je alle nakomelingen hebben en aangezien dat alles tegenwoordig geregistreerd wordt lijkt me dat toch geen probleem.
Tevens vind ik het ook niet al te fijn dat je nog eens een week moet wachten op het uitsluitsel van KWPN over de reden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:18

Er stond een stuk in de hoefslag dat de mensen die de fokprodukten van hun hengsten naar het buitenland verkopen daar nu zelf de dupe van worden. En dat ze dus maar niet voor het buitenland moeten fokken want nu is de hengst afgekeurd... Hele vreemde redenatie. Waar een goede nakomeling loopt hoeft toch niet uit te maken? En het is toch super reclame voor het KWPN als onze paarden het goed doen in bijv. Amerika?
Het hele systeem van op wacht zetten en afkeuren vind ik overbodig. Of gelijk op wacht of een dekbeperking na de eerste tegenvallende nakomelingen, of gewoon goedgekeurd blijven, fokkers kunnen heel goed zelf bekijken welke hengsten goed genoeg zijn en welke niet.

boertjesfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:27

alleen de FEI resultaten in het buitenland tellen mee. de resultaten van deoverige paarden dus helemaal niet. heb hier zelf ook al eens met dhr. Van Tartwijk van het KWPN over gesproken. Feit is dus als jouw hengst leuke nakomelingen geeft en die worden als 4/5 jarige verkocht naar het buitenland heb je als hengst/hengsteneigenaar pech!! Telt gewoon niet mee. Tenzij ze in dat land dan weer FEI wedstrijden gaan lopen, maar ja zo heel veel zijn dat er natuurlijk ook weer niet...... Echt heel jammer hoor. t had ook absoluut geen zin om met het KWPN hierover te discussieren...............

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:27

Ik heb een Hemmingway van 7 jaar oud. Het heeft jaren geduurd voordat ik er een beetje knap mee rond kon sturen.

Het gaat nu inmiddels beter door hem echt flink aan te pakken maar het gaat nooit vanzelf. Iedere dag moet hij met rijden eerst op zijn donder hebben voordat hij wil werken.

Op stal en in de omgang is hij vreselijk lief maar wel super eenkennig.

Springen vindt hij super en dan loopt hij dus wel als een trein.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:08

Ik heb 3 hemmingways gehad en een daarvan was een fantatistisch bewegend paard, zeer mooi gebouwd en zeer goed springen, alleen doordat hij verkeerd gereden was werd hij moeilijk en lastig te rijden, in de omgang nog steeds een grote schat. HIj staat nu bij iemand die er veel tijd in steekt en die hem rustig aan weer aan het werk zet, naar heel wat problemen gaan ze nu fantastisch samen, ook in de sport loopt hij nu super, zowel de spring en dressuursport.

En ik heb een 9 en 10 jarige hemmingway gehad die onbeleerd waren en nooit echt in mensenhanden waren geweest, binnen 1 dag waren ze zadelmak en de volgende dag kon ik er al mee stappen draven en galoperen, ze hebben beide misschien maar 1 bok gegeven. SUPER karakters. Ik vind het jammer dat hemmingway is afgekeurd, ik heb goede ervaringen gehad met hemmingway's

Olly_Beau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:28

Desiree schreef:

Die hemmingway van mijn vriendin die is liever lui dan moe, als je hem in de bak zet gaat hij stilstaan... als je erop zit gaat hij stilstaan of bokken..... hoort dat er ook bij???