De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pukpaleisje

De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 13:46

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar hier komt dan toch een kort verslagje, voor een algemene beschrijving van de hengsten verwijs ik naar het relaas van Henglo, de nieuwkomers worden wat uitgebreider belicht.
Riverman: langgelijnd model met lang middenstuk wat weinig (ras) uitstraling, galop weinig sprong stap goed, draf netjes, gehoorzaam en bewerkbaar
Wilawander: kort en krabbelig zijgengen niet tactzuiver contra slecht buigt rechter achterbeen soms te veel naar buik, brave verrichting
Pracival: constant achter de teugel stap erg strak en gespannen draf veel actie galop erg diep en na dat hengst weg sprong ook weinig controle
Special: veel schwung constanter beeld stap heel goed draf ruim maar achterbeen traag galop wat weinig sprong zwakste gang
Florencio: draf zeer veel schwung en afdruk galop zeer ruim met extra sprong stap zeer ruim iets gehaast straalt plezier en rust uit , uitgesproken winnaar
Travolta : wat hectisch erg op de voorhand wordt nu handiger gereden
Sandreo: door Dhr. J.V.U. met een lange zweep de ring in geslagen, misschien daardoor wat "aangeslagen" ,achterbeen komt erg na in de drie gangen galop het beste ,aanleuning taai kantelt hoofd mond vaak open (zover aangesnoerde neusriem dit toelaat)
Troy, wel techniek in de benen maar weinig afdruk en zweefmoment in draf galop veel afdruk en souplesse zijgangen slecht met weinig tact, stap beperkt kwa ruimte
Trento: wordt nu meer voorwaarts voorgesteld zonder dat amazone achterover hangt in de bocht duidelijk beter beeld galop beter als in Hengelo al buigt buitenachterbeen nog weinig
Tuschinki: toonbeeld van tritt afdruk en souplesse ,galop mocht nog meer beropwaarts gesprongen (jury is niet te volgen door Tus "voorbeeld" souplesse te noemen, maar de zelfde punten als Trento te geven ??)
Dreamcatcher; zeer sympatieke gelijkmatige verrichting ruime soepele gangen met een vriendelijke aanleuning, liet op voorterrein aparte stukken zien met extra afdruk en verzameling
Don Picardi, stout ruime trage gangen stap slecht veel spanning
Tolando aanleuining onrustig, komt soms teveel terug in front, blijft moeilijk om verbinding te maken van achter uit en loopt graag met een weggedrukte rug
Swatch: renpaard ??, dressuurpaard ??, fokhengst??
Upperclass: draf wat loperig galop weinig sprong stap vlot mocht ruimer
Dutch Dormello: draf fijn galop fijn stap geod aanleuning iets zoekerig en kort in de halsgoede beentechniek mocht flitsender zijn in zijn optreden
Radetzky: blijft achter hoog in beweging voorbeen iets vlak geen fijne mond veel spanning en druk van amazone mist rust en balans in beweging galop daardoor ook matig
Game boy; drukt rug veel ruimte in beweging wat weinig souplesse (tandenknarsende aanleuning) stap goed wordt 'losser" in loop proef, lijkt "gemaakt" paard, heeft tovenaar HP nodig...
Aachen: lange achterbeen in drie bewegingen merkbaar mooi voorbeen gebruik galop terughoudend lijkt "veel" hengst te zijn
Uphill: rollend voorbeen mocht meer neus eruit hebben veel tritt galop extra afdruk en sprong lijkt zeer werkwillig
United:wat zuur en kijperig ,oren in nek staart tussen de benen, over de benen goed bergop maar bij spanning wordt bweging te strak en stekerig,
ruiterwissel is begrijpelijk maar er had zich nog geen combinatie gevormd
Ursus: mooi type, hals wat kort met weinig neklengte sympathieke uitstraling draf ruim en soepel, galop iets op voorhand in stap weinig buiging, lijkt wel fijn dier
Udo; kortbenig wat zwaar beknopt type erg kijkerig wat trage zweefdraf met weinig souplesse galop op de voorhand
Ungaro: maakt mooi front moet achter sneller breekt ook uit in draf sympathieke gelijkmatige verrichting met mooie aanleuning wat ondergewardeerd in mijn ogen
Universeel: heel stout klassiek metkort voorbeen loopt veel te horizontaal blijft met hengst zijn en spanning kampen amazone komt nauwelijks aan rijden toe in de proef ondanks drie kwartier "los" rijden
Uptown: veel tact en balans bij tijden voorbeen iets te strak en rug te vast goed galop met veel sprong en gedragenheid

Suzanne F.

Re: De mening van Pukpaleis.....HC Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:21

Duidelijk Pukkie!!

Super bedankt voor het verslag weer!

Goh heeft Joop Sandreo de ring ingemept?? Oepsie...

joop007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:46

Geef hem eens ongelijk..... (mag ik zeker niet hardop zeggen......)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:48

Kun je, los je van eigen mening en de moderne kwalficaties die men terecht en onterecht over paarden ophangt, de hengsten langs de meetlat van de FEI dressuurichtlijnen houden? Er wordt immers verwacht dat ze overeenkomstig deze regels hun aanleg moeten laten zien, toch? En wat zij dan de resultaten?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:53

Nou dat verslag verwachten we eigenlijk van jou Arie, en je hebt nog de kans vrijdag 3 februari komen de KWPN goedgekeurde hengsten allemaal nog een keer aan bod.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:53

Ik vroeg mij af wat je van Tango vind!

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:15

minnie_muis schreef:
Ik vroeg mij af wat je van Tango vind!

Heb Tango deze competitie (nog) niet gezien, geblesseerd denk ik, vind het een zeer aansprekende hengst kwa silhouet met een beperkte stap een aansprekende draf en een mindere galop .Type is een iets degelijke hengst met een lang middenstuk en opvallend steile voorbenen (wat in beweging terug te zien is)
arie53 schreef:
Kun je, los je van eigen mening en de moderne kwalficaties die men terecht en onterecht over paarden ophangt, de hengsten langs de meetlat van de FEI dressuurichtlijnen houden? Er wordt immers verwacht dat ze overeenkomstig deze regels hun aanleg moeten laten zien, toch? En wat zij dan de resultaten?

voor mij is er maar 1 mening die werkelijk telt en dat is de mening van ....Pukpaleis, heb jaren geleden het idee losgelaten dat andere (jury leden) (of nog erger een boekje met FEI regels of een paard in partjes) zalig-makend zijn, uiteindelijk leg ik elk paard langs mijn eigen meetlat die gevormd wordt door ervaring ,eigen ideeen en smaak, waarmee ik de mening van andere niet wil negeren maar voor mij geeft dat zelden een doorslag in hengstenkeuze of visie...
Suzanne F. schreef:
Duidelijk Pukkie!!

Super bedankt voor het verslag weer!

Goh heeft Joop Sandreo de ring ingemept?? Oepsie...

haalde eerst uit naar achteren om uw verslaggever op een haar na te missen voordat hij het achterwerk van Sandreo een zetje gaf...

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:40

arie53 schreef:

Ik bedoel dat de FEI richtlijnen bedoeld zijn als lei-draad voor ruiters en jury-leden om een paard binnen een dressuurproef voor te stellen dan wel te beoordelen. Het betreft dus altijd een combinatie van aanleg,talent en inwerking van zowel ruiter als paard. Voor mij als fokker/liefhebber en in mindere mate ruiter probeer ik de hengsten te beoordelen op hun natuurlijke aanleg (zonder de invloed van de gene die erop zit) hiermee wijkt mijn oordeel essentieel of van de FEI meetlat en kan ik er ook niet zo veel mee. Die natuurlijke aanleg telt bij mij zwaar omdat dat in grote mate erfelijk is en dat de eigenschappen zijn die een hengst voor de fokkerij interessant maakt (of niet).
Denk dat als jee proef-gericht oordeel velt de verrichtingen in Goes, dat Dreamcatcher, Florencio ook als winnaars uit de bus komen door de sympathieke harmonieuze proeven met een mooie aanleuning en een fijne inwerking van de ruiter Uptown zou zijn koppositie kunnen verliezen aan een hengst als Uphill of Tuschinski omdat die duidelijk met minder druk gereden worden en minder spanning uitgelokt door de ruiter laten zien.....

uniqueV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:46

Bedankt voor t verslag. Miste je commentaar al even. Laat nooit zoveel horen maar ik lees Pukpaleis altijd! Geen commentaar op de predikaten die uitgedeeld zijn en de afgekeurde hengsten?

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:26

Dankje Pukpaleisje!! Over hem zaten we namelijk te denken om bij mijn Krack C merrie te doen!

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:33

Citaat:
Geen commentaar op de predikaten die uitgedeeld zijn en de afgekeurde hengsten?

Bij het laatste beoordelingsmoment, de 11-jarige nakomelingen, zijn de volgende hengsten afgekeurd:
E-Pilot ,geen gemis in fokkerij
Hemmingway, Haarlem, beide geen index toppers, maar maken vlgs mij weliswaar gemiddeld niet veel verbetering maar ook geen achteruitgang in type beweging of spring-capaciteiten
Iglesias Rubinstein bloed is beter vertegenwoordigd in Nederland dan deze hengst geen aansprekende nafok en beweging valt tegen, logisch
(stalruiter Iron Spring Farm gevraagd naar mening Iglesias: we sent him back..)
Harcos en Prince Paradiso R. nog nooit mooi of goed paard van gezien, hebben ook maar weinig gedekt, zullen niet "gemist" worden

Aan de volgende hengsten is een predikaat verleend:
Houston keur, hoge index en aandeel recente goedkeuringen hengsten zouden dit rechtvaardigen maar waar blijven prestaties op topniveau??
Contango preferent terecht, helaas slecht beschikbaar en minder kwaliteit dv sperma
Indoctro preferent logisch,hoge index goede fok en sport prestaties, welke zoon neemt fakkel over?? (en niet ORAME aub)
Libero H preferent leuk,maar niet meer beschikbaar geen dv sperma en zelf niet meer in staat om bok(merrie) te beklimmen

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:36

Van Haarlem hebben wij een nakomeling. Merrie van 1.62. Wel keur geworden met op de ibop 3 9ens op het springen! Super dus. Gangen juist slecht! Op stap zelfs een5! wat dat betreft snap ik het wel! Maar voor ons maakt het verder niet veel uit! De merrie heb zelf al zoveel bereikkt dat wij er weinig nadelige gevolgen van maa krijgen! (als het goed is) als we een nakomeling van haar verkopen bedoel ik dan!

uniqueV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:07

Pukpaleis bedankt! Ik kan het weer helemaal volgen. Kan ook nog geen zoon van Indoctro noemen die zijn vader kan evenaren. Maar wat niet is kan komen. En Houston, ach dit is maar keur, moeten ze hem maar preferent maken als er een aantal nakomelingen op topniveau worden uitgebracht.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:23

Van Wouter 24 overgenomen

Over Houston... dus best wel goede nakomelingen dus

Omar - Seth Boschman LT
Body Invest Mira - Roelof Brink ZZ-Z
Niona H - Bart Bax ZZ-L
Ocean Gold - Jolanda Visser LT
Mira - Ellen van Gastel LT
Mendelssohn - Annemieke Vincourt ZZ-Z
Maestro - Petra Tol LT

.

En dan zijn er ook nog de keuringskampioenen bij de merrie's en veulens

Pukpaleisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 23:33

Er zijn dus geen GP nakomelingen terwijl de hengst wel de leeftijd heeft dat zijn kinderen oud genoeg zijn om in die klasses uit te komen. Blijkbaar hebben ze (net als hun vader) geen aanleg of talent (of karakter) om in de hogere regionen uit te blinken. Contango,Flemming,Ferro hadden meer presterende kinderen toen zij keur verklaart werden....
,maar ik gun de Fam Veninga wel wat xtra dekkingen hoor..

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:54

Pukpaleisje schreef:
Er zijn dus geen GP nakomelingen terwijl de hengst wel de leeftijd heeft dat zijn kinderen oud genoeg zijn om in die klasses uit te komen. Blijkbaar hebben ze (net als hun vader) geen aanleg of talent (of karakter) om in de hogere regionen uit te blinken. Contango,Flemming,Ferro hadden meer presterende kinderen toen zij keur verklaart werden....

Nog even gekeken HOEVEEL (hoe weinig) hij gedekt heeft, en welke merries dat waren?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:47

Pukpaleisje schreef:

http://eventcontent.hippoonline.de/erge ... 5&lang=DEU

http://eventcontent.hippoonline.de/erge ... 3&lang=DEU

17 Dressurprüfung Intermediaire I
Dressurprüfung Kl. S
1. 770 PC Mex Wittig, Brigitte GER
300 EUR 282 266 285 833 Punkte
B 9-j.W v.Houston/M.v.Zuidhorn/KWPN/NED/GER25697 RV v.Lützow Herford 70.500 % 66.500 % 71.250 % 69.417 %

Volledige bron:
http://eventcontent.hippoonline.de/142/ ... lanDEU.htm

.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:12

Pukpaleisje schreef:

Citaat:
Blijkbaar hebben ze (net als hun vader) geen aanleg of talent (of karakter) om in de hogere regionen uit te blinken

Daar heb je ook ruiters voor nodig.

uniqueV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:16

Stamboekrichtlijnen 2005:
aantal dekkingentotaal Ferro:2383 Flemmingh: 3541 Houston:940
Niet zo gek gedaan dus van Houston.
Annemieke Vincourt had Houston goed aan het lopen , maar een oude blessure speelde Houston steeds parten.

Maar goed de Veninga`s hadden beter ,net als ze met Hafidoff hebben gedaan, Houston 1 x Grand prix kunnen laten starten. Dan had je niemand gehoord!

Een pluim van mij dat ze voor het welzijn van het paard hebben gekozen!

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:53

Citaat:
17 Dressurprüfung Intermediaire I
Dressurprüfung Kl. S
1. 770 PC Mex Wittig, Brigitte GER
300 EUR 282 266 285 833 Punkte
B 9-j.W v.Houston/M.v.Zuidhorn/KWPN/NED/GER25697 RV v.Lützow Herford 70.500 % 66.500 % 71.250 % 69.417 %

Okee, lang speurwerk heeft dus nog een intermediar gegeven
maar waar blijven de deelnemers in het zware werk??
Citaat:
Daar heb je ook ruiters voor nodig.
, lijkt me sterk dat de ruiters zo veel om een afstamming geven dat ze Houston's laten staan als het een echte is.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:30

Pukpaleisje schreef:
[ Okee, lang speurwerk heeft dus nog een intermediar gegeven
maar waar blijven de deelnemers in het zware werk??
.
[/quote]

Maar die gaat straks wel bij de " index" bijdragen.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:47

Dat komt vanzelf wel bij Houston denk ik

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 12:05

Citaat:
Nog even gekeken HOEVEEL (hoe weinig) hij gedekt heeft, en welke merries dat waren?
Denk jij dat Ferro,Flemmingh en Contango alleen mar top-merries gedekt hebben dan......maar we drijven wel een beetje af van het onderwerp hoor de HC Goes (geen Houston gezien hoor, al in geen jaren!! )

uniqueV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:21

We gaan weer ontopic! Valdez ( v. Houston) komt volgend jaar naar Goes!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:35

Pukpaleisje schreef:
Swatch: renpaard ??, dressuurpaard ??, fokhengst??

Met een half procent minder dan Sandreo vind ik dat dit renpaard toch uitermate goed gepresteerd heeft, en heel positief commentaar kreeg.
Waarom kunnen sommige paarden het nou nooit eens goed doen in de ogen van sommige "kenners" ?

Swatch liet een hele goede ongedwongen proef zien, in tegenstelling tot Sandreo, die met handen en voeten in goede banen geleid moest worden door HP, omdat hij anders helemaal de weg kwijt was in de baan.