Jonge paarden jonger dan 3 jaar zouden al op hele jonge leeftijd gelongeerd moeten worden. Ja, ook veulens! Uiteraard wel met beleid, voorzichtig en opbouwend. In een maand of 2 zou toegewerkt moeten worden naar een half uurtje longeren (dravend) per dag.
Gebleken zou zijn namelijk dat paarden die op dergelijke wijze al jong getraind zijn op 3 jarige leeftijd op de rontgenfoto's een veel grotere botdichtheid hebben dan hun leeftijdgenoten die zo uit de wei komen. Veel beenproblemen zouden volgens hem zo voorkomen kunnen worden.
Dit zou veroorzaakt worden door een veel betere doorbloeding tijdens deze lichte training.
Daarnaast gaf hij het minder merkwaardige advies om zeker niet voordat een paard 3 jaar is en liever nog wat ouder zadelmak te maken cq het ruitergewicht laten dragen. Omdat de botten nog in de groei zijn zou dat te belastend zijn.
Dat laatste kan ik me in vinden en wij maken de paarden ook altijd pas op 3,5 jarige leeftijd zadelmak.
Het eerste echter heb ik absoluut geen ervaring mee en ik vroeg me af wie hiermee wel ervaring heeft cq wie dit advies ook wel eens gehad heeft.
Willen degenen die het alleen maar zielig vinden aub niet reageren, ik zou graag gefundeerde meningen horen, zodat ik er ook wat mee kan.
Kan me er wel iets bij voorstellen, maar aan de andere kant er is nog zo enorm veel in de groei en ontwikkeling. Of zouden ze dan juist kleiner blijven?