[TI] welke hengst past bij mijn Tosca?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

welke hengst past bij mijn Tosca?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:55

Na veel nagedacht te hebben, wil ik toch Tosca komend seizoen laten dekken. Ik heb wel een paar mooie hengsten in gedachten, maar ik wil graag jullie mening vragen over een goed passende combinatie.

Nou, dit is Tosca:
Afbeelding

Afbeelding

Ze is een cobtype van 1.47m hoog. Ze is vrij kort en breed. Ze heeft een korte nek. Haar stap is best ruim, maar haar draf is kort.

Wat ik graag verbeterd zou willen:
- een iets groter paardje (rond de 1.52m)
- ruimere gangen
- wat langer in de rug en nek
- cob of vanner

Tosca heeft veel sok, dat is ged. Maar ze heeft korte manen, dat vind ik jammer.
Ik vind effen kleuren erg leuk, of een overheersende donkere kleur. Het liefst niet teveel wit, alhoewel dit toch meestal eenverassing blijft.

Nou, kom maar op! Welke hengst past goed bij haar? Ik kan jullie hulp goed gebruiken!

Nuage

Re: welke hengst past bij mijn Tosca?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:03

Allereerst, wat een ontzettend leuke merrie! Je ziet niet vaak meer zulke lekkere ronde types heb ik het idee.

Qua hengst denk ik aan Pablo nav wat je aangaf. Pablo is 1,58m, veel manen en sok, heeft een krachtige draf en achterhand en fokt dit ook door, zijn rug is iets lang en ook dit fokt hij door. Verder heb je een goede kans op een effen veulen, namelijk 50%

Je vind hem op www.tinkerhoeve.nl

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:15

Pablo is echt prachtig!!
Die manen, dat behang! Echt top!
Ik ga als ik er een paar heb, eens een dagje hengsten kijken. deze wil ik zeker in het echt zien. Dank je voor de tip!

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:29

tinkermeisje schreef:
Pablo is echt prachtig!!
Ik ga als ik er een paar heb, eens een dagje hengsten kijken. deze wil ik zeker in het echt zien. Dank je voor de tip!

Op 8 april houd het Tinkerstamboek een hengstenshow in Houten. Daar kun je veel hengsten in het echt bewonderen en worden ze vaak op spectaculere manier voorgebracht.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:16

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:33

snowdon schreef:
Smithwicks of Gipsy Spirit (www.gipsy-spirit.nl)

Gaat zaterdag naar de hengstenkeuring!

Die red het wellicht niet met de schofthoogte?

tinkermeisje schreef:
Pablo is echt prachtig!!

Toch zou ik éérst naar gangwerk en bouw kijken. Heb je 2 hengsten die voldoen aan je profiel, kan je kleur en behang meenemen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:39

Smithwicks is rond de 1.50m... ik dacht iets groter? Jullie zullen hem zaterdag wel live zien

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:29

snowdon schreef:
Smithwicks is rond de 1.50m... ik dacht iets groter? Jullie zullen hem zaterdag wel live zien

Op de site staat 150, wellicht is ie iets groter (dat horen we idd zaterdag wel). Ik vind het een prachtige hengst hoor, maar de kans op 152 uit 147 en 150 is natuurlijk minder groot dan wanneer je een hengst van 155 kiest.
Ik weet niet of het bekend is dat hij groot fokt?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:31

Ow ik dacht dat ze een hengst van ong 1.52 zocht, maar ze wilt dus een nakomeling van die schofthoogte... had ik even overheen gelezen!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:31

Chakotay!!!
Of Drumshambo.
Beide zeer mooi, lekker zwaar en mijn favorieten!

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:14

Chackotay en Drumshambo zijn allebei prachtdieren, maar hebben beide wel een korte rug. Bovendien denk ik dat je in combinatie met deze merrie weleens een héél zwaar type zou kunnen krijgen, zeker met Drumshambo.

Ik ga met Esme mee, Pablo. Een vanner, maar wel met een langere rug. En plenty sokken en manen.
Ik denk zelf dat je op zo'n merrie als deze ook best een wat luxere hengst kunt zetten, omdat ze zelf genoeg massa heeft, een 'poppetje' zul je er niet uitfokken.
Ik zou daarbij denken aan Boris of aan Seamus Diar. Seamus Diar heeft ook een vrij lange hals, en ik denk dat je daar, behalve de rug, ook op moet letten. Hij heeft niet zo heel veel sok, maar wel heel veel manen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:17

Minder sok aan de hengst zou nog niet eens zo veel kwaad kunnen, want ze heeft zelf wel enorme boos hangen zeg!

Ik vind (persoonlijk) ook dat ze een vrij groot hoogd heeft, zou dan ook kiezen voor een hengst met een kleiner koppie.
Maar dat is eigen smaak hoor, ik ben verwend met Baggio met zijn cobkop.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:53

Supertje schreef:
Chackotay en Drumshambo zijn allebei prachtdieren, maar hebben beide wel een korte rug. Bovendien denk ik dat je in combinatie met deze merrie weleens een héél zwaar type zou kunnen krijgen, zeker met Drumshambo.

Je hebt helemaal gelijk!
Ik had niet zo goed gelezen dat ze wat meer lengte in de rug en nek wenselijk vond.
Slordig van me!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:58

zag afgelopen week nog weer een topic over Ryon O'Malley bij "ITP". Dat vind ik echt zoooo'n mooi paard! Geweldig gewoon, wat een uitstraling. Als ik een merrie zou hebben, dan wist ik het wel
Weet niet hoe groot hij is (staat me bij van zo'n 1.52 mtr, maar kan het wel helemaal mis hebben). Heb wel het idee dat veulens tegenwoordig rustig boven paps en mams uitgroeien wat hoogte betreft, als ze hier in Nederland opgroeien. Maar dat is dan natuurlijk ook maar afwachten.
De foto's van Ryon...

viewtopic.php?f=53&t=516032

Verder vind ik Rocky van Henk Janssen ook een erg mooi paard!

http://www.irishtinkerstable.nl/dekhengsten.html

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:26

Ryon fokt idd groot door! In mijn profiel zie je een anderhalf jarige zoon van hem! Ik ben behoorlijk weg van hem hoor!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:46

Tinkermeisje, maakt het wat uit of het een NSvT hengst of een ICS hengst is? Met andere woorden wil je een stamboekveulen of maakt dat niet uit?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:55

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor de reacties!!
@Vasti: Ik was het vergeten te melden, maar ik ga het liefst voor een NsT hengst, aangezien Tosca daar ook staat ingeschreven.

Chakotay heb ik in het echt gezien en die is ook heel mooi!Ook qua karakter is hij fijn. Ik heb toen alleen niet goed naar zijn beweging en ruglengte kunnen kijken (hint hint voor tinkermuts )

Leonoor, je hebt gelijk dat ik beter een hengst kan nemen met goed beenwerk en ruglengte enzo. Ik vind het nogal eens moeilijk om verder te kijken dan een mooie uitstraling. Net zoals een auto kopen: "ik wil een blauwe"!
Vandaar ook deze kreet om hulp!!

Foto's van Ryon ga ik eens even op mijn gemak bekijken...

De hengsten van Jean ken ik niet zo goed, behalve Raven die ik heel mooi vind maar misschien wat te kort. En Falcon die een helemaal te wauw kleur heeft. Ze laat haar hengsten toch keuren voor het NsT?

WenK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:57

Kijk (mocht hij er door komen dit jaar) ook eens naar Silas. Een hengst met goede gangen, geen luxe type, maar wel mooi qua bouw. 't is een effen bruine hengst. In het profiel van Silas kun je foto's van hem vinden...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:08

tinkermeisje schreef:
De hengsten van Jean ken ik niet zo goed, behalve Raven die ik heel mooi vind maar misschien wat te kort. En Falcon die een helemaal te wauw kleur heeft. Ze laat haar hengsten toch keuren voor het NsT?

Zaterdag zijn we (ik en irish_lady helpen Jean) er met Drumshambo, Smithwicks, Raven, Lia Fail, Falcon en tijdelijke loge The Boss (Chocolate) om op te laten nemen/goed te laten keuren bij het NST!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:13

Silas is ook mooi!

Heel erg balen dat ik zaterdag niet kan, maar ik moet werken. Ikga in ieder geval wel in april naar de hengstenshow. Gaan daar alle hengsten heen die nu worden goedgekeurd?

Ik mag ook de hengst van mijn vriendin nemen, tinkchester hier op bokt. Dit is wel een klophyengst, dus we weten niet of hij wel vruchtbaar is. Bloedtest wees uit dat hij hormonen had. Dit is ook een wat groter, langer type.
Maar ik vroeg me af: als ik een goedgekeurde hengst neem of een niet-goedgekeurde hengst, wat zijn de gevolgen voor het veulen? Het wordt toch zowiezo opgenomen in het stamboek?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:22

Wat een verschrikkleijk mooie merrie.....

Ik zou zelf zeker voor een goedgekeurde hengst gaan en anders zeker GEEN klophengst.
Klophengst is erfelijk...daarom word er niet mee gefokt door een stamboek.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:24

klophengst erfelijk? ehhh klophengst kan toch op 2 manieren, een niet goed ingedaalde bal en door een niet goed afgeronde castratie? Dan zou het indalen erfelijk zijn dus?

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:29

Ik ga niet uit van een niet afgeronde castratie ofzo maar van het gegeven dat bij een hengst een bal achter blijft in de buikholte...
En dat is idd erfelijk.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:36

Ja, hij is op latere leeftijd ingedaald. Ze had hem als ruin gekocht tot er op een dag iets onder zijn buik hing...In paniek de derenarts gebeldomdat ze dacht aan een liesbreuk. De dierenarts feliciteerde haar met haar hengst!

CarS, dank je wel voor je compliment!! Leuk om te horen, want vaak denken mensen die niks met tinkers hebben dat tinkers alleen maar bont kunnen zijn.

Maar wat is het voordeel voor het veulen mbt stamboekopname als de vader is goedgekeurd?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:48

Niet echt een voordeel t.o.v stamboekopname... Het is nu nog een open stamboek. Maar bij een goedgekeurde dekhengst heb je wel meer zekerheid dat alles goed zit.