[TI] HELP Super schrikkerige Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santie

HELP Super schrikkerige Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 20:32

omdat ik het even niet meer weet, hoop ik dat iemand wat goede tip's/advies voor mij heeft, ik zal proberen het verhaal zo kort mogelijk uit te leggen.
op 1 dec 2004 werd mijn geweldige lieve, leuke, en prachtige tinker Rembrandt gebracht, hij was toen 3 jaar, echt een super braaf en ietwat sloom poepie ( hij was ook wat aan de zeer slanke kant) Na een proeftijd van 3 wkn, heb ik hem geschoren, dit omdat hij erg stond te zweten op stal, en de paarden daar in de winter niet op het land mogen, toen begon het feest, hij werd heel erg fris (logisch) maar ook erg ongehoorzaam (valt ook nog te overzien) maar het ergste is, dat hij ook super erg schrikkerig is geworden, echt overal schrikt hij van, met rijden, in het weiland, maar ook op stal, als hij zelf een wind laat schrikt hij zich rot, hekken, hopen zand, de stapmolen naast zijn weiland, bakbordjes, spiegels, voetgangers, fietsers, alles is voor hem levens bedreigend, gisteren is hij zo geschrokken, (het paard wat naast hem in de box staat, gaf een trap tegen het tusseschot) dat hij uitgleed, en helemaal onderuit is gegaan. eerst dacht ik dat hij misschien slecht zou kunnen zien, maar de DA heeft hem helemaal nagekeken, en hij is in goed gezondheid, nu loopt hij elke dag een paar uur op de wei, en het lijkt wel erger te worden, de dagelijkse verzorging gaat wel prima, op dit moment weet ik het even niet meer, ik heb hem gekocht om lekker samen buitenritjes te kunnen maken, maar in de binnenbak rijden is al een drama, dus dat idee heb ik voorlopig maar even laten varen. ook heb ik een gesprek met hem laten doen, daar kwam eigenlijk ook niets uit, wie heeft er voor mij een paar goed tip's. alles is welkom.
Alvast Bedankt.
groeten Sylvia

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:38

Nou ik heb dus hetzelfde gehad, leuk een tiker gekocht en die was in 1 keer super schrikkerig. Wij hebben hem toen naar iemand gedaan die hem opnieuw ging beleren. Wat er allemaal mis bleek te zijn met het paard (wij hadden toen weinig verstand van paarden en vertrouwde erop dat de manege baas daarop lette)

- Een kapot bit
- Een slecht zadel
- TOTAAL niet opgevoed
- Grote haken aan de kiezen
- Veel wondjes in haar bek.

Misschien opnieuw laten beleren en wat voor'n voer krijgt ze en de hoeveelheid? dit kan ook zeer belangrijk zijn.

gr [***]

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:38

Ik heb je topic even naar het tinkersubforum verplaatst. Daar krijg je misschien nog beter/toegepaster advies.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:42

Ik moest gelijk ook aan t voer denken, dat kan iig meespelen. Je hebt hem al een goed jaar begrijp ik. Hoe lang ben je al met hema aan het rijden?

santie

Re: HELP Super schrikkerige Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 20:45

ik heb hem een keer weggebracht, om hem verder te laten inrijden, daar heb ik niet veel aangehad, de tandarts is gisteren geweest, gebit prima in orde, en ook zijn mond is niets mis mee, zadel en hoofdstel speciaal voor hem gekocht, en ook op maat laten maken, hij heeft nl een super groot hoofd, voer krijgt hij 3 x per dag een klein handje bix, en verder gewoon hooi.

Jellie
hij is vanaf maart/april regelmatig onder het zadel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:47

Citaat:
als ik naar mijn verstand zou hebben geluisterd had ik hem zeker niet gekocht, hij was net 3 jaar, en zadel mak (lees: hij had wel eens een zadel op zijn rug gehad, maar kon verder niets) terwijl ik zocht naar een braaf, verkeersmak buitenrij paard, en ik als (her) beginner zag hem, en was totaal in love. het was beter geweest als ik hem niet had gekocht, hij zoekt naar vertrouwen, wat ik hem helaas niet kan geven, dit is alleen met rijden, bij de dagelijkse verzorging is er gelukkig geen vuiltje aan de lucht, mijn verstand zegt dat ik een baasje voor hem moet zoeken die hem wel dat vertouwen kan geven, maar mijn hart huilt alleen al bij het idee. want hij is zo verschrikkelijk lief. dus pieker ik nog even verder over wat het beste is, voor hem en mij.

sorry ik ben ff aan het zoeken geweest in je profiel e.d. maar zou dit een oorzaak kunnen zijn?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 20:48

wat bedoel precies?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:50

Dit is het denk ik, dit ontbrak eerst ook bij mij en toen schrok mijn tinker ook overal van. Ik ben al bang en dus word het paard ook bang.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:51

ja zoiets hè, gedrag versterkt elkaar vaak. hij pikt het van je op. hij kan je niet vertrouwen omdat je geen zelfvertrouwen uitstraalt en omdat een paard geneigd is om zijn baasje te volgen kan hij dit niet bij jou. of paarden nemen het van je over, worden de baas en bepalen wat er gebeurd, of in jullie geval, hij wordt ook onzeker en bangig.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:55

Als dat het geval is, is t mss goed om eens wat nh/freestylelessen te nemen. Dan kan je ook werken aan het wederzijds vertrouwen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:57

ja of gewoon lekker lessen. ik weet niet of jullie dat al hebben? in ieder geval begeleiding zoeken en zorgen dat de klik er weer komt en dat je kan genieten met je paardje want het is een mooierd hoor zonde als je hem weer weg zou moeten doen!!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 20:58

pellie
waarom doet hij het dan ook in het weiland,en in zijn box, en als ik er niet bij ben?????????????

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:59

neem met rijden goed les .
iemand die jou en je paard goed begeleid met hoe je er mee om moet gaan en dat je zelf ook minder bang word met rijden

en geef hem CALM van CAVALOR dat is een poeder (homeopaties) daar word hij wat rustiger van in zijn hoofd het werkt heel erg goed
ik geef het mijn paard ook (die ziet ook overal spoken en nu bijna niet meer)
het is een legaal middel wat echt goed is
je kan het bestellen bij de betere ruitersportzaken die ook voer verkopen enzo.
het is het proberen waard

groetjes vanja

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:00

nooit zal ik hem hierom weg doen, echt nooit, en ja lessen doen we ook al een tijdje, en we hebben ook goede hulp, maar het is toch niet echt prettig zo.

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:01

Misschien dat het een idee is om eerst grondwerk te gaan doen voordat je gaat rijden? Zorg dat het paard je vertrouwd. Als jij niet bang bent moet je hem daarvan overtuigen en zal hij zelf ook minder snel van dingen schrikken.
Het zou nu best zo kunnen zijn dat jij (onbewust) een schrikreactie geeft op dingen als bordjes en hekken e.d. en dat neemt je paard over. Dit komt doordat hij nu al zo vaak geschrokken is dat jij automatisch kan denken 'ohjee, een bordje. Zal hij gaan schrikken?'. Ben je bekend met grondwerk (of heb ik daar overheen gelezen?). D.m.v. grondwerk krijg je een heel andere band met je paard en ik denk dat dit voor jullie best goed zou kunnen zijn. Succes, het komt vast goed

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:01

wat moet jij doen dan om jezelf en je paard rustig te houden dan???

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:03

Zie net dat Jellie en Pellie ( leuk rijmpje ) ook al wat over grondwerk/vertrouwens zeiden. Nogmaals, het lijkt mij echt een goed idee

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:05

het is natuurlijk heel logisch dat iedereen denk dat het aan mijzelf ligt, dat dacht ik nl eerste zelf ook, maar... hij heeft het bij iedereen die er eens op heeft gezeten, (dat waren er niet veel, maar tocht) zelfs bij de profesionele ruiter die hem voor mij zou beleren, daar ging hij zelfs bij aan de haal, hoe verklaren we dat dan?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:05

geen idee hoe lang dit al speelt bij jullie? paarden zijn ontzettend gevoelig en als dit al een tijdje speelt (dat jij bangig bent met rijden, en dat hoeft niet eens alleen paard-gericht te zijn maar dat het ook wat in je karakter zit, ik weet het niet hoor, ik noem maar een zijstraatje), dan kan dit enorm doorsudderen natuurlijk. wie weet hoe verlaten hij zich voelt omdat hij geen leiderschap van je ervaart?

maarrrr, we kunnen er natuurlijk ook naast zitten. wat jellie zegt, met wat simpele natural horsemanship oefeningen, zou het beter moeten gaan.

en is het daadwerkelijk zo dat je het alleen met rijden ervaart, dat je hem geen vertrouwen kan geven? en weet je ook waardoor dit komt? is er eens iets gebeurd met rijden? misschien kun je eerst aan je eigen 'probleem' werken en wellicht gaat het dan ook beter tussen jullie?

edit: hé iedereen typt te snel, zo kan ik het niet bij houden!

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:07

doe lekker een martingaaltje om met rijden ,dan voel je je ook zekerder
hou hem ten alle tijden lekker nagevelijk en met wat overdreven binnen stelling
zo kan hij ook niet teveel op zijn omgeving letten en ook niet steeds weg schieten (een gebogen paard heeft een stuk minder te vertellen .
probeer het eens ik weet er (helaas) alles van om bang te zijn op je paard en dat is toch wel heel erg .
gelukkig ben ik er nu zo goed als vanaf
groetjes

fjordentinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:08

Dan kan je er misschien aan denken dat je paard onzeker is, dit hoeft niet aan jou te liggen maar hier kunnen allerlei redenen voor zijn. Door grondwerk met hem te doen kun je hem vertrouwen geven, heb je al eens grondwerk met hem gedaan?
Laatst bijgewerkt door fjordentinker op 07-01-06 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:08

was hij in het begin dat je hem had niet zo? dit is gekomen na het scheren zei je, en je hebt hem nu een jaar en 2 maanden ongeveer?

edit: het is lastig om zo 1 2 3 een reden/oplossing te vinden, door goed door te vragen kom je misschien zelf tot ideeën wat het zou kunnen zijn of wat zou kunnen helpen

fjordentinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:12

Wanneer heb je hem 'weggebracht' om te laten inrijden? Na het scheren?

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:13

Bach Bloesems schijnen ook een uitkomst te kunnen zijn, zelf heb ik er geen ervaring mee maar iemand bij ons op stal wel, dat scheelt echt heel erg veel, het betreffende paard is nog steeds schrikachtig, maar wel heel veel minder.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:21

vannie: een martingaal vind ik nergens voor nodig. hij springt op zij met zijn hoofd omlaag, ik hou niet zo van al die onnodige hulp stukken.

pellie
het is begonnen toen ik al een paar weken af en toe met hem reed.

fjordentinker
nee, nog geen grondwerk met hem gedaan, het is erg moeilijk om daarbij begeleiding te vinden, ik denk zelf ook dat hij gewoon wat onzeker is aangelegt. lang na het scheren, in aug heb ik hem weggebracht.

jihaaa
dat heb ik ook al een tijdje geprobeerd, deed niets.