[TI] Wie heeft goede raad voor mijn bijna 2-jarige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollehollen

Wie heeft goede raad voor mijn bijna 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:52

De meeste moeite heb ik zelf met de nu bijna 2-jarige Romy, die is op het moment stronteigenwijs. Wil niet uit de stal komen en als ze de d’r eigen stal verlaten heeft, dan wil ze de schuur niet uit. Eenmaal buiten loopt ze normaal met me mee naar de wei die 50 meter verderop ligt. Ik doe alles alleen, daarom mis ik weleens een aanjager die wat achter haar kont aanroept of zwiept.

Weet iemand een oplossing hoe ik haar gewoon netjes door kan laten lopen? Het is wel een paardje met een 'kop' erop.

Ik wacht nu gewoon zelf buiten de stal en kijk haar niet aan.... na een aantal minuten komt ze dan toch de stal uitgelopen en loopt een stukje de schuur uit, om dan halverwege weer stil te blijven staan. Ik ga dan wachten, totdat ze zelf besluit weer een stapje verder te komen en op een gegeven moment sta ik buiten de schuur om het hoekje en wacht dan totdat mevrouw naar buiten komt. Op een gegeven moment komt ze naar buiten gewandeld en kan ik in 1 keer doorlopen naar de wei, verders niks meer aan het handje. Eenmaal in de wei krijgen alle paarden van mij een paardensnoepje, kan ik rustig het touw losmaken en hebben hun nog wat lekkers.

Soms denk ik ook weleens dat paarden last kunnen hebben van straling in de lucht van mobiel telefoonverkeer en wat al niet meer en dat ze daar misschien erg gevoelig voor is.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:59

Het eerste probleem, niet haar eigen box uit komen, daar zou ik haar probleem van maken. Wil je d'r niet uit? Prima, dan niet, en dan laten staan.
Dat ineens stil blijven staan, is dat niet te doorbreken door op dat moment een heel klein rondje met haar te lopen, dus uit balans te brengen?
Of 2 paarden tegelijk uit de stal halen en naar 't land brengen, zou ze dan wel meelopen?
Een aanjager, je kunt toch zelf iets meer naar achteren staan, zodat je in de drijvende positie bent met evt hulp van je halstertouw/leadrope om te drijven?

Pellie

Re: Wie heeft goede raad voor mijn bijna 2-jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:06

een kop er op maar misschien ook onzeker en is er eens wat gebeurd waardoor ze moeilijk de stal/schuur uit wil? geeft dit haar misschien een beschermende omgeving? met wie staat ze in de wei? is daar iets gebeurd?
dit zijn vragen die bij mij opkomen, want het is abnormaal dat een paard zijn binnenstalling niet uit wil komen.
ik denk dat het goed is als je haar eigen tempo laat bepalen, mits bovenstaande klopt.
is het echt alleen dwarsigheid dan hield ik zelf wel een lange dressuurzweep in de andere hand om haar op de kont te tikken als ze geen vaart maakt.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 12:46

Pellie en Fjordkootje, thanks voor jullie reakties.

- Er is niks gebeurd waardoor ze daardoor een aanleiding zou kunnen hebben.
- Met een dressuurzweep achter de kont slaan blijft ze gewoon staan, heb ik gisteren uitgeprobeerd. Ze doet net of ze niets voelt.
- Rondjes lopen heb ik ook geprobeerd, maar dan blijft ze weer voor de onzichtbare streep stilstaan.
- Uit balans brengen heb ik ook gedaan, maar zet dan een stapje weg en een stapje weer terug en blijft dan weer staan.
- Als ze er niet uit wil dan kan ik ze inderdaad laten staan. Maar het probleem is, dat ik vind dat ze iedere dag even de benen moet strekken, omdat paarden nu eenmaal loopdieren zijn.
- Met een ander paard buiten zetten zou kunnen, maar het probleem blijft onzichtbaar wel aanwezig, ze moet het nu zelfstandig leren en doen.
- Als ik zelf naar achteren ga staan en haar met een touw aanraak, blijft ze gewoon staan, is daar niet gevoelig voor. Wijken om haar voorhand doet ze wel al keurig als ik ‘om’ zeg en met mijn hand op tegen haar zij aandruk.

Ik heb echt al van alles in mijn eentje geprobeerd. Ikweet wel als ik iemand erbij roep , dan zal ze heus wel lopen. Nou ja, ik wacht wel geduldig op haar, zolang ik niet de oplossing weet, misschien is dat wel de oplossing, geduld hebben met dit dametje. Zal eens de karakteranalyse van Roos erbij halen en lezen....

Karakteranalyse door Superroos op 16-12-2005

profiel: schuin aflopend voorhoofd:
wijst normaal op een weerspannig karakter

kaken: tussen medium en groot in:
al goed ontwikkeld dus en staat voor een nu al meer dan gemiddelde intelligentie

snuit: best verfijnd:
redelijk gevoelig

mond: medium:
duidt niets bijzonders aan

lippen: vlak:
onafhankelijk en vastberaden

neusgaten: vrij smal nog maar randen al wel mooi gevormd:
vriendelijk, het smalle betekend dat zij mentaal nog niet helemaal ontwikkeld is maar dat is normaal op deze leeftijd, wanneer zij ouder wordt zul je zien dat haar neusgaten wijder worden

kin: mooi kort en rond:
zie je veel bij betrouwbare paarden

ogen: zacht, helder en open:
geinteresseerd en hoopvol
haar ogen zijn van voren gezien mooi zichtbaar en dat maakt haar zelfbewust

oren: naar binnen gedraaide puntjes, wel flinke plukken haar eruit:
aanleg voor intelligentie, de plukken haar wijzen op eigenzinnigheid en zeggen ook dat het paard soms inflexibel kan worden

kruinen: 1 iets naar links:
iets gecompliceerder maar nog steeds betrouwbaar

nou dit was de laatste dan romy is voor haar leeftijd al best mooi ontwikkeld, zij is al vrij intelligent en ook al mooi gevoelig, zij heeft wel aanleg voor een weerspannig karakter maar wanneer je haar dingen rustig en op een leuke manier leert zal je daar niet veel last van hebben, behalve een paar leuke grappen tussendoor denk ik zo het is echt belangrijk om geen druk op haar te gebruiken, door het weerspannige maar ook door haar gevoeligheid al, doe je dat wel dan wordt zij denk ik heel druk en dan zal het inflexibele een rol kunnen gaan spelen, ook kan zij dan dus juist enorm weerspannig worden verder is het een vriendelijk dier, ook wel evenwichtig en best betrouwbaar zij is wel, net als de andere 2 erg onafhankelijk en vastberaden en heeft dus ook een duidelijke en consequente leider nodig, bij zo iemand luisterd zij gewoon goed het is een heel geinteresseerd en hoopvol paardje, al heb ik het idee dat haar geinteresseerdheid aan de ene kant een beetje mee kan vallen, zij vind het allemaal wel een beetje best als het allemaal lekker rustig gaat denk dat haar geinteresseerdheid nu vooral in nieuwsgierigheid zit misschien straks onder het zadel dat zij geinteresseerd is met nieuwe dingen en leuke dingen enzo hoopvol is een mooie eigenschap, denk dat dit paardje bij bepaalde mensen erg van een beetje hangen en knuffelen houdt maar toch is zij ook erg gesteld op haar rust ik denk niet dat zij heel makkelijk is, haar kruin maakt haar ook iets gecompliceerder, dit is echt een paardje waar je duidelijk respect voor moet hebben, dat moet wederzijds zijn bij een lomp of ruig iemand is dit een paard dat echt gevaarlijk wordt, terwijl zij ook de eigenschappen heeft om betrouwbaar, rustig en evenwichtig te zijn, een echte vriendin...

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:55

Nou ik heb er uiteraard nog niet zoveel verstand van, want die van mij zijn jonger. Maar angel heeft wel hetzelfde probleem

Wat de staleigenaresse doet en heel goed werkt, is een touw nemen en deze om haar kont leggen. Zeg maar bij haar achterhand. Dit werkt als een soort aandrijving en dan loopt ze wel. Dus touw over jaar kont, rond de achterhand, touw zelf aan de uiteinden vasthouden en dan zacht meetrekken terwijl je aan haar halstertouw trekt (net alsof je aan het longeren bent met een band achteraan). Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg.... hihihi zien is makkelijker dan zo uit te leggen

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:08

Goed idee van je Biancaa, zal het vandaag ook eens uitproberen. Had het wel al in mijn gedachten gisteren....., je weet het maar nooit.

Maar ik weet, Romy is gewoon geen gemakkelijke tante. Heb ze proberen te laten opvoelen of ze wel of niet drachtig zou zijn door 2 veeartsen. Nou de hele stal werd haast afgebroken door Romy en Romy sloeg de veeartsen bijna dood. De veeartsen hadden de moed opgegeven. ALS ze drachtig zou zijn, vindt hij ze groot genoeg en is ze ook nog eens gedekt door een kleine hengst (Maxolo), Romy is zelf al stukken groter nu, en geven abortussen vaak veel meer problemen dan het toch laten afveulenen. Hij zei ook dat ze een eventuele groeiachterstand door een dracht later wel weer zou inhalen. De achterhand is al even hoog als die van haar moeder Nikita, dus ze is echt al heel groot voor haar leeftijd. Ik wacht rustig af dus.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:12

Ik denk dat biancaa wil uitleggen...... je neemt twee touwen die je aan haar halster vastmaken...
de ene gewoon als halstertouw gebruiken.
wanneer je aan de rechterkant staat het tweede touw over haar rug naar de linker kant.
(achter haar kont langs halen, tussen de kont en de hakken) en dan weer naar voren toe...
Op deze manier kan je haar langs achter naar voren trekken zonder dat je eracht hoeft te staan... altijd meer druk op dit touw houden dan je gewone halstertouw. Hierdoor krijgt ze druk van achteren terwijl jij vanvoor staat en zal ze sneller naar voren gaan.
Maar zorg wel dat je naast je paard loopt en er niet voor, dit deactiveerd weer de motivatie om vooruit te lopen.

Persoonlijk denk ik dat jou paard last heeft van veulenangst.
Dit betekend dat er steeds iets nieuws is wat haar niet aanstaat. Jonge paarden proberen altijd nieuwe dingen uit. Vandaag dit en morgen dat. Niet omdat ze willen klieren, maar omdat ze op een leeftijd komen dat ze gewoon zo zijn.
Wanneer je hier een "big deal" van gaat maken dan word het uiteindelijk een soort spelletje voor haar.
Hoe vaker ze het gaat doen, hoe meer jij erop gaat letten en onbedoelt al signalen begint uit te stralen die zij gelijk oppakt.
Ik weet niet hoe groot en breed je stallen zijn, maar als je er de tijd voor hebt dan is er een manier die ik vaak uitvoer bij jonge paarden die nieuw bij mij op stal komen en bang zijn voor de nauwe doorgangen die mijn stallen hebben.

IK doe een longeerlijn aan zijn/ haar halster. Ga een end verderop zitten in de richting dat ik wil dat ze uitgaat en dan heb ik een bakje met brokken bij de hand. Lok haar richting daar zonder wat voor druk uit te voeren op haar halster. Wanneer ze bij mij komt uit haarzelf dan geeft ik haar wat brokken... vervolgens ga ik weer ergens verder zitten en wacht totdat ze weer hetzelfde doet...
Op deze manier leert ze dat ik het brokkenvrouwtje ben en wanneer ze naar mij toe komt ze altijd wat lekkers krijgt.
Op een gegeven hoef je alleen nog maar brokken op zak te hebben en ze volgt je waar je wil. Op deze manier leer ik mijn veulens netjes naar me toe te komen. Geef steeds maar net genoeg brokken dat ze kan kauwen, maar wel dat het snel op is.
Doordat je geen druk op het touw legt heeft ze niet het gevoel dat ze iets moet doen en wanneer ze het allemaal vanzelf doet dan is die denkbeeldige lijn ook vergeten. Jij denkt er niet aan en zij ook niet, want jullie zijn met elkaar bezig...
Gedult is vaak de oplossing. Er zijn wel foefjes die je allemaal kan proberen, maar vaak los je de situatie daarmee op, maar niet het probleem...
Ik zou echt proberen met veel gedult dit op te lossen, je bent wel een basis aan het leggen met je paard op deze leeftijd...

P.S. veulenangst komt op alle leeftijden voor, het is gewoon een angst voor nieuwe dingen... dingen kunnen er voor ons elke dag hetzelfde uitzien, maar een paard beziet de wereld toch net iets anders dan dat wij dat als mensen doen...

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:23

is ze niet te 'teasen'? Bijvoorbeeld dat je haar achteruit zet op het moment dat ze een stapje gedaan heeft, doet ze weer 2 stapjes naar voren dan weer een stapje achteruit. Dan 3 stapjes naar voren en weer eentje achteruit.
Nu laat je haar nog steeds bepalen wanneer ze zal gaan lopen. Staat ze stil dan wacht je tot ze komt, zij bepaald.

Bij Kit is de trainer nu bezig met de wormenspuit. Join-up met de wormenspuit noemt hij het. Alle kunstjes die hij inmiddels had ontwikkeld legt hij aan de kant en hij hapt bij wijze van spreken nu spontaan de wormenspuit zelf leeg in zijn mond.

Of net haar hoofd draaien en haar uit evenwicht brengen.
Er is een paardje op de training bij Kit die niet vooruit wil als je hem rechtvooruit vraagt. De trainer brengt dan zijn hoofd naar rechts of links en vraagt hem op die manier. De krachtlijn is dan gebroken (win je toch nooit) en je hebt wat je wilt....een voorwaartse beweging.

Misschien heb je er iets aan, Kit is ook heel druk gevoelig en heeft snel spanning. Met bovenstaande manier lukt het wel bij hem.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:24

@lecytinker. Ik bedoelde inderdaad wle zoiets. alleen niet vastmaken aan het halster. Als ze namelijk in paniek raakt, kan je haar gelijk loslaten en blijft ze dus niet die druk voelen.

@NikitaGoGo, is het niet wat vroeg voor Romy om al drachtig te zijn? Dat zeggen ze tegen mij altijd hoor... Dat je dus niet voor de 3e jaar drachtig moet laten worden. Ik denk zelf dat het lichaam het van de paard zelf ook wel uitmaakt. Het lijkt mij dat ze in de natuur ook niet denken "oh zij is nog geen 3 dus die mag ik niet dekken"

Wat hoop je zelf? Dat ze al drachtig is of liever nog niet? Was het dus de bedoeling of een ongelukje hihihi

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:55

Lecytinker en Cheveyo - goede adviezen, dank jullie wel, daar kan ik iets mee, ga er zeker of nadenken en het uitproberen !!

Biancaa - ik mocht toen de wei niet splitsen omdat mijn partner dat niet mooi vond en ik had toen nog geen stallen en de paarden werden ook verhuisd naar Duitsland waar we zijn gaan wonen. Ze moesten gewoon maar in 1 wei lopen vond hij, anders moest ik maar paarden verkopen als ik dat niet wilde. Heb daar veel ruzie over gehad. Hoopte dat Romy nog niet hengstig zou worden, maar werd het helaas wel en werd helaas dus gedekt door Maxolo. Ik weet niet of ze inderdaad drachtig is geworden, maar het lijkt er wel op zo ik het nu kan bekijken, ik wacht rustig af, heb het goed met de veearts doorgesproken, die een groot paardenkenner is. Ik ga daar maar op af.

Beetje bij beetje heb ik nu toch de wei gesplitst, krijg wel iedere keer flink kommentaar dat het niet mooi is. Maar beetje bij beetje doe ik toch wat ik wil en het belangrijkste is, dat ik de paarden toch heb kunnen houden. Mijn partner zei dan ook doodleuk, je kan ze toch nu verkopen en straks weer andere paarden terugkopen als de stallen klaar zijn.... nee zo werkt dat niet bij mij. Deze paarden daar heb ik een band mee, met andere paarden niet.

Mannen.......

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 16:47

Het duurde weer even voor Romy haar eigen stal uit was, maar in de schuur is het gelukt met een longeerlijn erachter. Ze snapte direct dat ze vooruit moest. Had hem niet vastgemaakt, maar gewoon achter haar kont gelegd, m'n linkerhand had een stuk van de lijn beet bij haar rechterhals en de andere kant heb ik over haar rechterzijde gegooid en achter de kont gelegd en met m'n rechterhand had ik de lijn beet bij haar linkerzijde van het lichaam. Ze reageerde totaal niet op het gerotzooi met de longeerlijn. Heb voorzichtig wat druk gegeven en liep toen als een kievit vooruit. Heb de longeerlijn gewoon laten vallen op de grond terwijl we naar buiten liepen.

Buiten in de losgooiweide liep ze weer lekker te showen. Ze draagt zich al bijzonder goed in haar draf met heel veel tact...., echt niet te geloven dat ze in mei pas 2 jaar oud wordt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Knollehollen op 07-01-06 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:53

Super dat het gelukt is met de longeerlijn!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:30

Super inderdaad dat het zo wel gelukt is.
Mooie meid is het zeg, hoe groot is ze? Wij hebben haar toen nog gezien als veulentje volgens mij (toen we Shak lieten dekken), toen was het ook al zo'n leukerd

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:36

Ik lees dat je inmiddels een oplossing hebt, maar wilde toch nog even mijn ervaringen delen. Kieran liep als kleuter ook niet lekker mee (niet vooruit te branden ) en als ie dan stil bleef staan, dan was ie aan de grond genageld. Ik merkte al gauw dat met 't halstertouw tegen z'n flank tikken of het gebruik van een zweep, alleen maar averechts werkte. Het eerste dat ik heb losgelaten is de gedachte dat ie vlotter moest lopen. Het was nog een baby en ik mocht al blij zijn als ie uberhaupt meeliep. Ik moest het touw vooral lang laten zodat hij de ruimte heeft om vooruit te lopen. Ik hield het altijd vrij kort vast. Als hij stil bleef staan; naar voren vragen en bij het minste geringste stapje meteen ' nageven' dus druk weglaten. Als hij echt aan de grond genageld staat; naar voren vragen, maar tegelijkertijd van richting veranderen. Zo ben ik vaak al slingerend van de wei naar het erf gelopen. Het tempo kwam later vanzelf goed.

Afgelopen zomer had ik weer hele andere problemen met het uit de wei halen en zo houden ze je lekker bezig

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:39

Zeg NikitaGoGo, dank voor je topic he, Mira deed gisteren voor 't eerst alleen op straat zo ongeveer hetzelfde!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:01

fjordkootje schreef:
Zeg NikitaGoGo, dank voor je topic he, Mira deed gisteren voor 't eerst alleen op straat zo ongeveer hetzelfde!

Alsjeblieft....

Update van gisteren
Gisteren ging Romy met onze aardige tinkervisite (Boya) na een rondje in de stal direct de stal uit, maar stond ze weer stokstijf stil in de schuur. Na het voelen van iets achter d'r kontje, had even voor het gemak een lang halstertouw gepakt en achter haar kontje gelegd, liep mevrouw direct naar buiten.

Update van vandaag
Na 3 seconde liep Romy haar stal uit, jippie. Stond toen 2 seconde stil en liep toen direct naar buiten, jippie, heel wat gewonnen dus.

Bij het uit de wei halen ging er kwam er veel gekletter en gerammel op ons af, het was al aardig schemer, alletwee vonden we het wel een beetje eng. Het geluid sloeg gelukkig rechtsaf en toen was onze kust weer veilig om terug naar stal te lopen.

Ben benieuwd hoe het morgen zal gaan. Ik houd jullie op de hoogte van deze rare stilstaandpartij.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:24

Gaat steeds beter dus!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:25

Way to Go!!!!
Super hoor, heerlijk toch als we elkaar zo kunnen helpen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:39

Super joh! Goede ontwikkeling....

Ik heb natuurlijk ook nog even na zitten denken , denk toch dat 't gewoon pubergedrag is. Wat bij Boya en Tuesday altijd goed hielp is ze achteruit zetten, dan worden ze in paardentaal op hun plaats gezet en daar hebben ze een bloedhekel aan.....daarna gewoon omdraaien en weglopen (niet meer kijken), dan loopt ze waarschijnlijk wel achter je aan. Wel touwtje vasthouden.

Hoop dat het morgen weer beter gaat...

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:18

super om te lezen dat het steeds beter gaat,

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:13

Boya schreef:
Super joh! Goede ontwikkeling....

Ik heb natuurlijk ook nog even na zitten denken , denk toch dat 't gewoon pubergedrag is. Wat bij Boya en Tuesday altijd goed hielp is ze achteruit zetten, dan worden ze in paardentaal op hun plaats gezet en daar hebben ze een bloedhekel aan.....daarna gewoon omdraaien en weglopen (niet meer kijken), dan loopt ze waarschijnlijk wel achter je aan. Wel touwtje vasthouden.

Hoop dat het morgen weer beter gaat...

dit vind ik ook een goede Boya Kijken of dat ook werkt bij die 2 van mij

@nikita, toppie dat het zo goed gaat Goh dat ik als beginneling ook eens geholpen heb Al is het dan maar wat ik ook van de staleigenaresse heb geleerd hihihi

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:12

ohw meid ! Ik weet wat je voelt !

Kiara heeft ook vlak voor ze twee jaar werd een "puber-periode"gehad !
Ik was soms ten einde raad ! Ze had iedere keer weer iets nieuws verzonnen, wat ik moest zien te overwinnen.

Kiara staat niet op stal, maar loopt in de wei, en ze heeft een inloopstal. Bij Kiara was het dus het uit de wei halen !
Vooral NIET lopen, leek haar motto te zijn ! Als ik begon te trekken aan het touw stond ze recht overeind, een zweepje zette haar alleen maar in de achteruit !
Ik heb dus uiteindelijk een week lang, elke dag drie kwartier in die wei moeten staan ! Maar geduld beloond, en ik had toch meer geduld dan haar !

Ik ben zo blij dat Kiara nu "uit-gepuberd"lijkt !

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:00

Update van vandaag
Uit de stal liep ze normaal.

Toen weer stilstaan in de schuur. Niet vooruit te krijgen en ze snapt dus ook echt niet wat ik wil gaan doen met haar, namelijk haar lekker even uit de bol te laten gaan in de wei.

Ik had 3 strotouwtjes van tevoren alvast aan elkaar vastgeknoopt, want die bui voelde ik weer hangen. Strotouwtje achter het kontje gedaan en ja hoor, mevrouw zet gelijk de pas erin om naar buiten te gaan. Ze loopt dan aan 1 stuk door zonder te stoppen. Is dat uitproberen of gewoon lekker doofstommetje spelen? Nou ja, gelukkig heb ik geduld met dit dametje. Het komt vast wel goed allemaal.

Als ik ze uit de wei weer terughaal, moet ze van mij op commando stoppen voor de weg die we moeten oversteken waar 100 km/uur gereden mag worden, zodat als er een auto aankomt we ook op tijd stilstaan. Doet ze ook heel netjes en loopt dan weer gewoon netjes door op mijn commando. Rare pupermeid hoor....

Vanmiddag was ik met Nikita aan het rijden op deze weg en komt er dus een auto met een noodvaart op me afgereden, idioot, dat bedoel ik dus, op tijd stoppen met Romy als ik de weg oversteek is dus belangrijk hier !!

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:32

Op tijd stoppen is zeker nodig,anders gebeuren er rare dingen.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 00:34

Vrijdag de 13e
Vandaag liep Romy gelijk uit de stal, weer wat gewonnen wat dat betreft.

En Romy vandaag even een wormspuitje gegeven. Het laatste beetje wilde ik ook nog in haar mond spuiten, wilde ze me met het voorbeen trappen. Heb even een flinke trap met mijn stevige stalschoen tegen haar schouder gegeven om dat gedrag voor eens en altijd af te leren. Ze schrok ervan en deinsde hard terug. Hoop dat ze meer respect gaat krijgen. Het is me er eentje die Romy. Ze heeft echt een harde hand nodig. Tja, ik moet ze gewoon als een hengst behandelen denk ik en niet als een troetelkindje.