Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) en als ie dan stil bleef staan, dan was ie aan de grond genageld. Ik merkte al gauw dat met 't halstertouw tegen z'n flank tikken of het gebruik van een zweep, alleen maar averechts werkte. Het eerste dat ik heb losgelaten is de gedachte dat ie vlotter moest lopen. Het was nog een baby en ik mocht al blij zijn als ie uberhaupt meeliep. Ik moest het touw vooral lang laten zodat hij de ruimte heeft om vooruit te lopen. Ik hield het altijd vrij kort vast. Als hij stil bleef staan; naar voren vragen en bij het minste geringste stapje meteen ' nageven' dus druk weglaten. Als hij echt aan de grond genageld staat; naar voren vragen, maar tegelijkertijd van richting veranderen. Zo ben ik vaak al slingerend van de wei naar het erf gelopen. Het tempo kwam later vanzelf goed.
fjordkootje schreef:Zeg NikitaGoGo, dank voor je topic he, Mira deed gisteren voor 't eerst alleen op straat zo ongeveer hetzelfde!
, denk toch dat 't gewoon pubergedrag is. Wat bij Boya en Tuesday altijd goed hielp is ze achteruit zetten, dan worden ze in paardentaal op hun plaats gezet en daar hebben ze een bloedhekel aan.....daarna gewoon omdraaien en weglopen (niet meer kijken), dan loopt ze waarschijnlijk wel achter je aan. Wel touwtje vasthouden.Boya schreef:Super joh! Goede ontwikkeling....
Ik heb natuurlijk ook nog even na zitten denken, denk toch dat 't gewoon pubergedrag is. Wat bij Boya en Tuesday altijd goed hielp is ze achteruit zetten, dan worden ze in paardentaal op hun plaats gezet en daar hebben ze een bloedhekel aan.....daarna gewoon omdraaien en weglopen (niet meer kijken), dan loopt ze waarschijnlijk wel achter je aan. Wel touwtje vasthouden.
Hoop dat het morgen weer beter gaat...
Kijken of dat ook werkt bij die 2 van mij 
Goh dat ik als beginneling ook eens geholpen heb
Al is het dan maar wat ik ook van de staleigenaresse heb geleerd hihihi