Zwart dekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Zwart dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:05

Heey.
Ik weet niet of het hier hoort, maar dan moet het maar even verplaatst worden.

Ik ben wel benieuwd naar jullie mening over zwart dekken. Doen jullie het zelf (met de paarden natuurlijk ) of kennen jullie mensen die dat doen? En wat zijn de eventuele 'gevaren' erbij?

Zo, bedankt als jullie even jullie mening hierover willen geven

*Niet dat ik vanplan ben dat zelf te doen, dat ik daar niet allemaal reacties op krijg ofzo *

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:07

Zwart dekken?

cijsalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:09

[***] schreef:
Zwart dekken?

Oh ja. Dat is dus dekken zonder papieren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:28

Ik zou zeggen, kijk eens op fokkerij en afstamming, daar hebben we het over dekken met merries met een lagere fokwaarde dan 120 voor het barbequevlees. Ongeacht ras zou ik dus zeggen: als je zwart dekt moet je je mondje houden over de zuidlaarder markt en al het zieligs en gewoon paardenvlees gaan eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:56

daar kan ik een "leuk " verhaaltje over vertellen, op vakantie was ik op een paardenboerderij, en daar was een (hele mooie) hengst, en die stond daar voor een maand, en de eigenaar van de paardenboerderij verhuurde die hengst aan alle dorpelingen, die langskwamen met hun merrie, om die te laten dekken door de hengst. zo kwam het voor dat die hengst op een dag wel drie merrie ´s dekte. gewoon los in de paddock. waar bij de merrie ´s niet allemaal ongeschonden uit de strijd kwamen
Dit gebeurde afgelopen september, niet in nederland, maar in een boerendorpje in hongarije. Ik mag hopen dat dat hier niet meer gebeurt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Zwart dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:56

Ja, wij hebben het in het verleden wel gedaan. Waarom? Wij wilden nieuwe jonge concourspony's fokken (hackney's), hadden een goede merrie staan, maar er waren gewoonweg geen hengsten die erbij pasten, als alleen de hengst die te boek stond als de vader van de merrie. Een kennis had een leuke hengst staan die er qua bloedlijn en type wel bij paste, en we hebben die hengst op de merrie gezet. Missie uitzonderlijk goed geslaagd, de merrie die eruit kwam is de meest veelbelovende hackney van Nederland! Ook vanuit GB en de VS is er veel belangstelling voor. Uit deze combinatie hebben we nog 2 hengsten gefokt (toen wisten we ook nog niet dat die merrie zo goed was) en de eerste is een hele mooie, jammergenoeg niet geschikt voor de wedstrijden maar goed verkocht voor de recreatie, waar hij nu in een 2-span loopt. De andere is vorig jaar voor het eerst succesvol in de sport uitgebracht. Na deze 3 hebben we wel met goedgekeurde hengsten gefokt, er was inmiddels een nieuwe lichting die wel paste bij de merrie.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:57

Zwart dekken is vragen om moeilijk heden vind ik.
1.Veulen heeft geen papier
2.Wie zegt dat de hengst GGK is zoniet dan weet je nooit wat het dier bij zich draagt.

Ik ben van mening leg wat extra geld neer en je kan al een leuke hengst krijgen die ggk is.Je hebt ook leuke die niet zoveel kosten

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:37

Barcelano schreef:
Zwart dekken is vragen om moeilijk heden vind ik.
1.Veulen heeft geen papier
2.Wie zegt dat de hengst GGK is zoniet dan weet je nooit wat het dier bij zich draagt.

Ik ben van mening leg wat extra geld neer en je kan al een leuke hengst krijgen die ggk is.Je hebt ook leuke die niet zoveel kosten

Klopt helemaal.

Het veulen heeft geen papieren en is in de handel minder waard.

Bij een goedgekeurde hengst weet je welke punten de hengst door fokt. Je kunt er de afstammelingen van zien. Dit kan bij een niet ggk hengst niet.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:24

Zolang er maar geen tot minimaal % inteeld in is vind ik het nog half zo erg dat doen meestal mensen die een merrie hebben en die opeens zo iets hebben van goh zullen we dr laten dekken om het een keer mee te maken dus recreatie mensen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:01

Punt is dat de meeste mensen die zwart dekken niet serieus aan het fokken zijn, meer van er moet een veulen in, maakt niet uit waarvan, hoe het eruit ziet en of het gezond is. Het voorbeeld van neonlight is heel erg zeldzaam vrees ik.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 09:05

Maar als het veulen(shetlander!) een hengstje blijkt dan houden ze het niet en gaat het linea recta naar de zuidlaardermarkt! Dit soort dekkingen wordt ook wel salamifokken genoemd.

Als je persé je merrie wilt laten dekken dan zou je eigenlijk verplicht moeten worden zo'n veulen 3 jaar niet te verkopen. Dan is de lol van salamifokken er snel af.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:22

Niet doen.. Bij I&R controle ben je er bij..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:46

[***] schreef:
Punt is dat de meeste mensen die zwart dekken niet serieus aan het fokken zijn, meer van er moet een veulen in, maakt niet uit waarvan, hoe het eruit ziet en of het gezond is. Het voorbeeld van neonlight is heel erg zeldzaam vrees ik.

Zou het? Nu heeft neonlight wel bewust een keuze gemaakt voor een bepaalde hengst, omdat deze het beste bij haar merrie paste, maar er zijn meer mensen die dit zo doen.

Om nu meteen te roepen dat je op die manier meteen voor de Salami fokt, vind ik ook wel erg overdreven.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:53

Om meteen te roepen dat je dan ook paardenvlees moet gaan eten en dat zo'n veulen geen toekomst heeft, vind ik een beetje onzin.
Een vriendin van me werkt op een haflingerstal en daar stond een hele leuke 3 jarige hengst. Met goede ouders, maar verder geen papier o.i.d. . Toen is er een merrie van hun gedekt door deze jonge hengst en er is een prachtveulentje uit gekomen!
Die daar nog steeds is, en later ook beleerd zal worden voor de kar, en daar gewoon zo lang het kan blijft.
Dan zie ik de problemen van zonder papier fokken echt niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:43

@Oliver, dat bedoelde ik ook. 'Vroegah' had ik verzorgshetlanders, in totaal 6 stuks (wel gedeeld met andere verzorgsters, haha) en die kwamen allemaal van 1 van de shetlanders af. Oma Shet had eerst twee veulens gebaard en toen die twee veulens volwassen waren en er in totaal dus 3 Shets waren, kregen ze alledrie een veulen. En toen waren er zes. Allen papierloos, maar voor de 'eigen fun'. Uiteindelijk zijn ze jaren later wel verkocht (eigenaar werd te oud), maar gewoon naar een net adres. Dus niks salami. Maar wel papierloos gefokt, alleen met de bedoeling ze zelf te houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:57

In veel gevallen ben ik ook tegen papierloos fokken, maar in het geval van ons was het heel goed doordacht. Hengst had overigens geen vol papier (was een kruising tussen een grote en kleine maat hackney 2 generaties verder en dat mag niet) maar heel de bloedlijnen waren bekend en van de merrie ook. De bloedlijnen pasten, en hetgeen de merrie te kort kwam vulde de hengst aan, en andersom. En in het stamboek konden we ook echt geen kant uit, als we een gkk hengst daarvan pakten was het fokken voor de salami, omdat het echt niet matchte, en een goed veulen was dan echt een toevalstreffer. Maar als er een gkk hengst op dat moment was die pasten hadden we die gepakt, en dat zie je vaak bij mensen die papierloos fokken niet. Die pakken een hengst omdat ie "bij de buurman" staat en lekker goedkoop is en kijken niet verder. Ook wij hebben veel hengsten op stal staan en al veel verzoeken voor dekkingen gehad, omdat mensen dan in de hoop waren een goedkoop veulen te fokken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:07

Er begint momenteel al zo'n overschot aan paarden te komen dat zelfs paarden of pony's met niet hele goede papieren weinig meer waard zijn. Shetlanders en KWPNers zijn volgens mij niet de enige voorbeelden. De paardenmarkt staat ook vol met friezen, belgen en welshjes. Wat ik dus van zwart dekken vind: er komen vast veel meer paarden te vroeg in de salami die geen papier hebben dan serieus gefokte paarden met papier.
Marktplaats is ook een mooi voorbeeld. Ik zie vaak lange tijd dezelfde paarden voorbijkomen.

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:10

Verplaatst naar F&A.

cijsalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:37

janinetjjj schreef:
:n Niet doen.. Bij I&R controle ben je er bij..

Sorry, wat is een I&R controle?

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:29

[***] schreef:
Er begint momenteel al zo'n overschot aan paarden te komen dat zelfs paarden of pony's met niet hele goede papieren weinig meer waard zijn. Shetlanders en KWPNers zijn volgens mij niet de enige voorbeelden. De paardenmarkt staat ook vol met friezen, belgen en welshjes. Wat ik dus van zwart dekken vind: er komen vast veel meer paarden te vroeg in de salami die geen papier hebben dan serieus gefokte paarden met papier.
Marktplaats is ook een mooi voorbeeld. Ik zie vaak lange tijd dezelfde paarden voorbijkomen.

Helemaal mee eens.

De meeste paarden(als je zwart dekt) hebben geen papieren en zijn dus minder waard en zijn meestal ook van minder kwaliteit aangezien je dekt met een niet ggk hengst. Een niet ggk hengst is dus van mindere kwalitit en de kans is dus groter dat je een slchter veulen krijgt.

Dus niet goed genoeg voor de sport. Geen mooi type, geen bewegingen en geen papieren.

Dus rijp voor de markt.

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:39

dat vind ik niet helemaal waar. er zijn rassen die nu doorgefokt zijn ook al hebben ze dan uitstekende papieren. (vb haflingers zijn een hele tijd "in" geweest en nu de tinkers)
en hoe zit het dan met een kruising? zijn dat dan ook salamibeesten?
vaak zijn de kruisingen mooier en sterker( zolang je de goeie combi gebruikt) dan een raszuivere.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 20:04

wyona schreef:
dat vind ik niet helemaal waar. er zijn rassen die nu doorgefokt zijn ook al hebben ze dan uitstekende papieren. (vb haflingers zijn een hele tijd "in" geweest en nu de tinkers)
en hoe zit het dan met een kruising? zijn dat dan ook salamibeesten?
vaak zijn de kruisingen mooier en sterker( zolang je de goeie combi gebruikt) dan een raszuivere
.

Met jou ben ik het wel eens. Mijn pony (appaloosa/connemara) is supersterk. En heel erg geschikt voor reacreatie. (heeft geen papieren)

Eigenlijk vindt ik het een beetje knullig zeggen: 'paarden zonder papieren zijn rijp voor de slacht'.

Als je paard geen papieren heeft, dan kan het toch leuk zijn voor wedstrijden en recreatie? Ik bedoel, niet álles gaat om fokkerij.

( ik hoop dat ik mijn 'gedachtes' hier een beetje goed heb neergezet )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:14

Er zijn wel leuke paarden zonder papieren, maar daar gaat het hier even niet om. Het gaat in dit topic over fokkerij, namelijk wat mensen vinden van dekken zonder papier. Zomaar aannemen dat een kruising gezonder is dan een paard met papieren is onzin, een ggk dekhengst moet in ieder geval gezond zijn om goedgekeurd te worden en een merrie ook om in het stamboek te worden opgenomen of een predikaat te krijgen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:22

ben ik het met je eens maar er is zoiets als doorfokken en dat is funest ook al zijn de ouders gezond en ggk!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:24

[***] schreef:
Ik zou zeggen, kijk eens op fokkerij en afstamming, daar hebben we het over dekken met merries met een lagere fokwaarde dan 120 voor het barbequevlees. Ongeacht ras zou ik dus zeggen: als je zwart dekt moet je je mondje houden over de zuidlaarder markt en al het zieligs en gewoon paardenvlees gaan eten.

Zo wordt je je eigen broodfokker Ideaal recycle materiaal.