Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
[***] schreef:Ik vind het te kortzichtig om fokwaarde er alleen uit te tillen.Maar ik denk dat het zichzelf wel oplost. De gewone veulens en paarden worden steeds goedkoper. Dan maar hopen dat ze ophouden met fokken
[***] schreef:Ja, maar andersom is ook zo, een merrie met lage fokwaarde hoeft niet minder prestatiepaarden in de familie te hebben dan een merrie met een hoge fokwaarde, omdat niet alle prestaties worden meegenomen.
Dus een hoge fokwaarde is wel erg mooi, maar een lage fw zegt niet perse dat die ook laag is, als jullie me volgen.
Iemand die weet hoe de fokwaardes van de merries berekend worden?
om maar wat te noemen.[***] schreef:Ik ben het met het
barbequevlees eens, maar niet met de criteria fokwaarde 120 +
Bucephalus schreef:Volgens de sprekers op de genoemde avond moeten we juist veel meer gaan fokken op basis van de statistieken en de gegevens uit de onderbalk en minder op gevoel. Alleen dan kun je gericht fokken. Dit alles naar analogie van de rundveefokkerij. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om varkens, kippen,runderen etc. Het fokdoel: prestatie is voor alle dieren gelijk.
Citaat:="Bucephalus Het fokken met een merrie die een fokwaarde heeft van minder dan 120 staat ongeveer gelijk met het produceren van 'barbecuevlees'.
sarabande schreef:Bucephalus schreef:Volgens de sprekers op de genoemde avond moeten we juist veel meer gaan fokken op basis van de statistieken en de gegevens uit de onderbalk en minder op gevoel. Alleen dan kun je gericht fokken. Dit alles naar analogie van de rundveefokkerij. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om varkens, kippen,runderen etc. Het fokdoel: prestatie is voor alle dieren gelijk.
De hoge heren vergeten weer eens dat het geen bedrijfsgerichte fokkerij met als doel winst is, maar een hobby waar emoties en toewijding de hoofdmoot vormen.
En zolang dat zo is krijgen zij een salaris.
Bucephalus schreef:Er is een correlatie tussen de lineaire score en de sport.
ART_UMA schreef:Ik denk dat het een feit is dat veel hobby fokkers een hengst kiezen op imago en buikgevoel, ze hebben misschien nog nooit van indexen gehoord.
Misschien kan het KWPN eens vertellen waar de leden uit bestaan:
hobby fokker (max 1 a 2 veulens per jaar)
amateur fokker (<10)
prof fokker (>=10)
Voor de prof fokker is misschien een statistisch bepaalde aanpak haalbaar, maar de echte hobby fokker heeft maar weinig kansen.
Als ik dan verder lees in de IDS dat de sjiem een gelukstreffer is, niet alleen qua prestaties maar omdat papa is gebruikt omdat de andere hengst al moe was ..... hoezo indexen en bewuste keuze???
Bucephalus schreef:De grootste groep is natuurlijk die van de hobbyfokkers. Alleen: je wilt er natuurlijk niet op in leveren. Je met zorg gefokt veulentje niet aan de straatstenen kwijt kunnen is een drama. Het scheelt dan of dat het bij wijze van spreken in de buik al is verkocht. Daar hoef je echter geen professionele fokker voor te zijn. Ik vraag me alleen af, veel fokkers fokken al jaren met bepaalde stammen. Ook zij maken mee dat er missers tussen zitten. Dat hoor je zo vaak. Ze houden bepaalde dieren aan en dat zijn niet altijd de beste. Die ze voor goed geld kwijt kunnen betalen vaak toch weer de fiasco's. Ik denk dan dat de informatie die ze hebben en de kennis die ze hebben opgebouwd ruimschoots opweegt tegen de statistische gegevens. Niet alle merries uit zo'n stam hebben een ster- of keurpredikaat. Eigenwijsheid is een fokker eigen. Een fokkerij is gebaseerd op de merries, maar die statistische gegevens zijn beperkt. Hoe vaak zie je dat een hengst met een hoge index past op alle merries?
Bucephalus schreef:De grootste groep is natuurlijk die van de hobbyfokkers. Alleen: je wilt er natuurlijk niet op in leveren. Je met zorg gefokt veulentje niet aan de straatstenen kwijt kunnen is een drama.
Bucephalus schreef:Ik vraag me alleen af, veel fokkers fokken al jaren met bepaalde stammen. Ook zij maken mee dat er missers tussen zitten. Dat hoor je zo vaak. Ze houden bepaalde dieren aan en dat zijn niet altijd de beste. Die ze voor goed geld kwijt kunnen betalen vaak toch weer de fiasco's. Ik denk dan dat de informatie die ze hebben en de kennis die ze hebben opgebouwd ruimschoots opweegt tegen de statistische gegevens. Niet alle merries uit zo'n stam hebben een ster- of keurpredikaat. Eigenwijsheid is een fokker eigen. Een fokkerij is gebaseerd op de merries, maar die statistische gegevens zijn beperkt. Hoe vaak zie je dat een hengst met een hoge index past op alle merries?