Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 120+?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 120+?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:22

Op de lezing: 'Hoe fok ik een olympiadepaard?' van de regio Gelderland op 6-12-05 werd door de gastspreker de heer Vernooy (bekend van o.a. de reclamekoe in: 'Ik heb nog zo gezegd.., geen bommetje..!!!') gesteld: Het fokken met een merrie die een fokwaarde heeft van minder dan 120 staat ongeveer gelijk met het produceren van 'barbecuevlees'. Het zijn niet zijn letterlijke woorden, maar dat was wel de strekking.

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:25

Ben ik het niet mee eens. Je kunt voor jezelf fokken. En dat toch uit je eigen top merrie doen. Ik vind echter wel dat je voor echt waarde fokken papieren nodig hebt en een merrie met sport kwaliteiten. ( of andere specifieke soorten van het gebruik, men etc. )

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:31

Het fokken van een veulen voor eigen gebruik noem ik geen fokken. Als je meerdere veulens fokt uit één of meerdere merries, dan is dat iets anders dan één veulentje.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:33

Gezondheid is op dit moment een van de belangrijkste eisen, anders ben je nog duurder bezig als fokker.
SuzanneF omschreef dat goed in het andere topic.

In de sportwaardes worden ook vaak de buitenlandse prestaties niet meegenomen, zolang dat niet het geval is zegt het me weinig.
En waarom zou een zus van Barbria die nog nooit een pas onder het zadel gezet heeft (bij wijze van spreken) een torenhoge fokwaarde hebben??

Het is allemaal nogal subjectief, het kan als handvat gebruikt worden niet als religie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:55

Ik vind het te kortzichtig om fokwaarde er alleen uit te tillen. Een goede fokmerrie moet beschikken over goede prestaties, predikaten, karakter, gezondheid en het doorgeven van dit alles aan de nakomelingen. En er mag wel wat ontbreken als ze in iets anders uitblinkt.
Maar inderdaad. Voor jezelf fokken bestaat bijna niet, de meeste mensen die dat zeggen verkopen het dier toch een keer.
Het KWPN is zelf ook bang voor een overschot, hoe zeiden ze dat nou, er moet meer gelet worden op kwaliteit dan op kwantiteit. Maar hoe doe je dat? Je mag niet fokken met een merrie die geen ster is? Een merrie met 67 pnt exterieur die internationaal springt is geen goede fokmerrie? Misschien een 1 en 2 status in het stamboek.
Maar ik denk dat het zichzelf wel oplost. De gewone veulens en paarden worden steeds goedkoper. Fokken kan niet uit. Zou het dan niet zo zijn dat dan de betere fokkers overblijven en de echte liefhebbers? En dat de mensen die voor de lol fokken de lol er snel afhebben omdat het geld blijkt te kosten. Dan maar hopen dat ze ophouden met fokken en niet een wilde hengst gaan gebruiken.

Eigenlijk kijk ik bij merries nooit naar de fokwaarde, bij hengsten wel.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:05

[***] schreef:
Ik vind het te kortzichtig om fokwaarde er alleen uit te tillen.Maar ik denk dat het zichzelf wel oplost. De gewone veulens en paarden worden steeds goedkoper. Dan maar hopen dat ze ophouden met fokken

Ja hier ben ik het wel mee eens. Fokwaarden zeggen niet altijd wat.
Verder zeggen fokwaarden wel meer dan een enkel sterpredikaat want dat betekent dat uit de familie toch wel diverse prestatiepaarden gekomen zijn. Een stermerrie kan op zich wel mooi en correct zijn maar dat kan een toevalstreffer uit die lijn op zich zijn.

Aan de ene kant moet je je niet doodstaren op fokwaarden want een merrie van 120 en minder kan best een goede fokmerrie zijn maar aan de andere kant heeft de gastspreker wel een beetje gelijk ook al kwam het vrij qru zijn strot uit, staat een merrie met een hoge fokwaarde wel voor wat meer zekerheid en kwaliteit. (Neem bijv. Charites, de merrie met de hoogste fokwaarde 205!!, bijna elke nakomeling is kwalititatief bovengemiddeld)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:13

Ja, maar andersom is ook zo, een merrie met lage fokwaarde hoeft niet minder prestatiepaarden in de familie te hebben dan een merrie met een hoge fokwaarde, omdat niet alle prestaties worden meegenomen.
Dus een hoge fokwaarde is wel erg mooi, maar een lage fw zegt niet perse dat die ook laag is, als jullie me volgen.
Iemand die weet hoe de fokwaardes van de merries berekend worden?

Bucephalus

Re: Alleen fokken met merries die een fokwaarde hebben van 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:13

De fokwaarden van hengsten zijn gebaseerd op slechts een deel van de populatie, omdat er maar een klein deel van de veulens (later) op keuringen komt. De heer Vernooy pleitte er ook voor om bij het schetsen een beoordeling vast te leggen van het veulen. Daarmee zijn de fokwaarden gebaseerd op een groter deel van de paardenpopulatie.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 06-01-06 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:17

[***] schreef:
Ja, maar andersom is ook zo, een merrie met lage fokwaarde hoeft niet minder prestatiepaarden in de familie te hebben dan een merrie met een hoge fokwaarde, omdat niet alle prestaties worden meegenomen.
Dus een hoge fokwaarde is wel erg mooi, maar een lage fw zegt niet perse dat die ook laag is, als jullie me volgen.
Iemand die weet hoe de fokwaardes van de merries berekend worden?

Mijn Grosso-Z heeft slechts een fokwaarde van 115. Het komend jaar zal deze dalen naar 105. Ze komt echter uit een stam die behoorlijk wat goede paarden heeft voortgebracht. Ze is niet sterwaardig, maar toch denk ik dat de keuze om haar te laten dekken geen verkeerde was. Ik kan het natuurlijk mis hebben.. Het product moet in ieder geval beter zijn dan de moeder. Zo niet, dan investeer ik niet verder in haar. De genetische waarde speelde hierin voor mij een grote rol, eveneens de sportaanleg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:22

Sportaanleg en genetische waarde vind ik ook erg belangrijk. Laat ik nu bekennen dat ik de fokwaarde van mijn beide drachtige merries niet weet.

De fokwaarde springen zegt toch eigenlijk hoe goed nakomelingen springen? Dat zie je bij een veulen toch niet? En van alle hengsten komt toch maar een klein deel op de keuring?
Ik snap niet hoe ze tot de fokwaarde komen, volgens mij staat het in het kwpn bewaarboek die binnenkort wel bij de ids zal zitten.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:30

De index van een merrie wordt zonder IBOP of iets dergelijks voor een groot deel bepaald door de papa paarden:
index merrie = (index papa + index mama)/2
index mama = 100
Als je dan nog geen index van een merrie weet neem je 100, dat is de standaard van de populatie. Met de goede papa's kom je dan al snel hoog zonder dat dit nou gelijk prestatie paarden zijn.

Elke merrie met een papa met index van 140 of hoger zou dan een goede fok merrie zijn... In de volgende tabel staan de actuele standen, er zitten ook op wacht gezette hengsten tussen.
Met andere worden de index alleen slaat nergens op, of de index uberhaupt serieus genomen moet worden is voor mij niet eens meer een vraag.
Afbeelding

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:07

Daar kan ik geen touw aan vastknopen hoor.
Als je de dressuuruitslagen volgt zie je in de praktijk toch heel andere dingen.
En waar zijn Krack en Flemmingh om maar wat te noemen.

Hoe moet een eenvoudige fokker met die cijfers omgaan.
Het is weer allemaal een beetje teveel van we kunnen paarden met de computer fokken, nou ik weet niet of iemand ooit een echt serieuze hengstenkeuze uit zo'n programma gehaald heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:10

Ik ben het met het barbequevlees eens, maar niet met de criteria fokwaarde 120 +

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:16

Volgens de sprekers op de genoemde avond moeten we juist veel meer gaan fokken op basis van de statistieken en de gegevens uit de onderbalk en minder op gevoel. Alleen dan kun je gericht fokken. Dit alles naar analogie van de rundveefokkerij. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om varkens, kippen,runderen etc. Het fokdoel: prestatie is voor alle dieren gelijk.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:17

[***] schreef:
Ik ben het met het
barbequevlees
eens, maar niet met de criteria fokwaarde 120 +

Met wie/wat ben je het eens

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:19

Bucephalus schreef:
Volgens de sprekers op de genoemde avond moeten we juist veel meer gaan fokken op basis van de statistieken en de gegevens uit de onderbalk en minder op gevoel. Alleen dan kun je gericht fokken. Dit alles naar analogie van de rundveefokkerij. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om varkens, kippen,runderen etc. Het fokdoel: prestatie is voor alle dieren gelijk.

De hoge heren vergeten weer eens dat het geen bedrijfsgerichte fokkerij met als doel winst is, maar een hobby waar emoties en toewijding de hoofdmoot vormen.

En zolang dat zo is krijgen zij een salaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:22

Citaat:
="Bucephalus Het fokken met een merrie die een fokwaarde heeft van minder dan 120 staat ongeveer gelijk met het produceren van 'barbecuevlees'.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:23

Ik zou veel liever de ruwe data weten, de index is een rekensommetje, en daarbij is de formule nog een geheim ook.

Het hele idee is dat de index van de jonge hengsten hoger is dan die van de vader, zodat het stamboek kan zeggen, zie hier de hengsten worden steeds beter, er is goede vooruitgang. Helemaal onzin natuurlijk.

Voor de merries heb je nog een beperkende factor dat het aantal nakomelingen erg laag is en dus de statistiek daar weinig over kan zeggen. De merrie index is feitelijk per definitie een fokwaarde schatting met een lage betrouwbaarheid.

Wat ik wel gebruik van de hengsten is de fokwaarde schatting voor de specifieke onderdelen, dus vereft een hengst strakke rug of juist week etc.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:35

sarabande schreef:
Bucephalus schreef:

De hoge heren vergeten weer eens dat het geen bedrijfsgerichte fokkerij met als doel winst is, maar een hobby waar emoties en toewijding de hoofdmoot vormen.

En zolang dat zo is krijgen zij een salaris.

Ik denk dat het een feit is dat veel hobby fokkers een hengst kiezen op imago en buikgevoel, ze hebben misschien nog nooit van indexen gehoord.
Misschien kan het KWPN eens vertellen waar de leden uit bestaan:
hobby fokker (max 1 a 2 veulens per jaar)
amateur fokker (<10)
prof fokker (>=10)

Voor de prof fokker is misschien een statistisch bepaalde aanpak haalbaar, maar de echte hobby fokker heeft maar weinig kansen.

Als ik dan verder lees in de IDS dat de sjiem een gelukstreffer is, niet alleen qua prestaties maar omdat papa is gebruikt omdat de andere hengst al moe was ..... hoezo indexen en bewuste keuze???

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:36

In de nieuwe overzichten zijn een aantal kenmerken opgenomen en de heer van Tartwijk presenteerde een aantal cijfers:

onderbalk
erfelijkheidsgraad springen dressuur
Afdruk techniek 0,3 0,88 0,34

Afdruk sneheid 0,22 0,53 0,27

Techniek voorbeen 0,22 0,67 0,2

Techn. rugggebruik 0,31 0,52 0,19

vermogen 0,37 0,82 0,27

souplesse 0,24 0,82 0,24

voorzichtigheid 0,32 0,8 0,09

springen 0,4 0,87 0,24

Er is een correlatie tussen de lineaire score en de sport.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:44

Bucephalus schreef:
Er is een correlatie tussen de lineaire score en de sport.

Is dat niet een beetje een open deur intrappen??? Als je een paard op de vrije sprong beoordeeld en vindt dat hij goed kan springen, is de enige onzekerheid dat hij het onder de ruiter ook nog moet doen.
Ik zou het interessanter vinden hoe de beoordeling van het exterieur (dus zonder springen) een schatting geeft over de spring capaciteiten. Is een kort voorbeen nou gunstig ja of nee etc om dan een beter idee te krijgen hoe een super springer eruit moet zien.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:45

ART_UMA schreef:
Ik denk dat het een feit is dat veel hobby fokkers een hengst kiezen op imago en buikgevoel, ze hebben misschien nog nooit van indexen gehoord.
Misschien kan het KWPN eens vertellen waar de leden uit bestaan:
hobby fokker (max 1 a 2 veulens per jaar)
amateur fokker (<10)
prof fokker (>=10)

Voor de prof fokker is misschien een statistisch bepaalde aanpak haalbaar, maar de echte hobby fokker heeft maar weinig kansen.

Als ik dan verder lees in de IDS dat de sjiem een gelukstreffer is, niet alleen qua prestaties maar omdat papa is gebruikt omdat de andere hengst al moe was ..... hoezo indexen en bewuste keuze???

De grootste groep is natuurlijk die van de hobbyfokkers. Alleen: je wilt er natuurlijk niet op in leveren. Je met zorg gefokt veulentje niet aan de straatstenen kwijt kunnen is een drama. Het scheelt dan of dat het bij wijze van spreken in de buik al is verkocht. Daar hoef je echter geen professionele fokker voor te zijn. Ik vraag me alleen af, veel fokkers fokken al jaren met bepaalde stammen. Ook zij maken mee dat er missers tussen zitten. Dat hoor je zo vaak. Ze houden bepaalde dieren aan en dat zijn niet altijd de beste. Die ze voor goed geld kwijt kunnen betalen vaak toch weer de fiasco's. Ik denk dan dat de informatie die ze hebben en de kennis die ze hebben opgebouwd ruimschoots opweegt tegen de statistische gegevens. Niet alle merries uit zo'n stam hebben een ster- of keurpredikaat. Eigenwijsheid is een fokker eigen. Een fokkerij is gebaseerd op de merries, maar die statistische gegevens zijn beperkt. Hoe vaak zie je dat een hengst met een hoge index past op alle merries?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:58

Bucephalus schreef:
De grootste groep is natuurlijk die van de hobbyfokkers. Alleen: je wilt er natuurlijk niet op in leveren. Je met zorg gefokt veulentje niet aan de straatstenen kwijt kunnen is een drama. Het scheelt dan of dat het bij wijze van spreken in de buik al is verkocht. Daar hoef je echter geen professionele fokker voor te zijn. Ik vraag me alleen af, veel fokkers fokken al jaren met bepaalde stammen. Ook zij maken mee dat er missers tussen zitten. Dat hoor je zo vaak. Ze houden bepaalde dieren aan en dat zijn niet altijd de beste. Die ze voor goed geld kwijt kunnen betalen vaak toch weer de fiasco's. Ik denk dan dat de informatie die ze hebben en de kennis die ze hebben opgebouwd ruimschoots opweegt tegen de statistische gegevens. Niet alle merries uit zo'n stam hebben een ster- of keurpredikaat. Eigenwijsheid is een fokker eigen. Een fokkerij is gebaseerd op de merries, maar die statistische gegevens zijn beperkt. Hoe vaak zie je dat een hengst met een hoge index past op alle merries?

Om je veulen kwijt te raken is feitelijk een "grote naam" de beste keus, als hij dan ook nog zwart is ... Met veel dekkingen is de kans weer groot dat er ook een paar goeie tussen zitten, index gaat omhoog en klaar is kees.
Ik zou een statische rekensom over goede combinaties wel graag eens weten, hengst A doet het goed bij merries van het type B of met merrievaders X of met merrielijn Y
Het gaat toch om onderscheid en de index voegt weer teveel samen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:36

Bucephalus schreef:
De grootste groep is natuurlijk die van de hobbyfokkers. Alleen: je wilt er natuurlijk niet op in leveren. Je met zorg gefokt veulentje niet aan de straatstenen kwijt kunnen is een drama.

Je zorgvuldig gefokte en opgefokte 3 jarige aan de straatstenen niet kwijt kunnen dat is triest en helaas aan de orde van de dag.

Bucephalus schreef:
Ik vraag me alleen af, veel fokkers fokken al jaren met bepaalde stammen. Ook zij maken mee dat er missers tussen zitten. Dat hoor je zo vaak. Ze houden bepaalde dieren aan en dat zijn niet altijd de beste. Die ze voor goed geld kwijt kunnen betalen vaak toch weer de fiasco's. Ik denk dan dat de informatie die ze hebben en de kennis die ze hebben opgebouwd ruimschoots opweegt tegen de statistische gegevens. Niet alle merries uit zo'n stam hebben een ster- of keurpredikaat. Eigenwijsheid is een fokker eigen. Een fokkerij is gebaseerd op de merries, maar die statistische gegevens zijn beperkt. Hoe vaak zie je dat een hengst met een hoge index past op alle merries?

Fokken is gevoel en durf. Lees de verhalen over stempel en stamhengsten, heel vaak zijn het toevalligheden. Zelfs vaak toevallig dat ze zelfs zijn gaan dekken.
Fokken is creeren, dat doe je niet volgens een programma. Je kan, en moet het meenemen omdat de eisen nu anders zijn en missers, die iedere fokker heeft, heel duur zijn.
Maar regel nummer 1 voor iedere fokker die wil blijven genieten van waar hij/zij mee bezig is blijft: fok wat je zelf mooi vindt!!!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:21

Ik heb een merrie gehad (die buchephalos heeft gezien) die een lage fokwaarde heeft, lage lineaire score maar uit een goede sportstam afkomstig was. Omdat deze merrie enorm vermogen had en een goede manier van springen plus het genetisch genenpakket vanuit die merriestam besloten we daar toch een veulen uit te fokken: en dat product is een zeer verdienstelijk springpaard op dit moment.

Fokwaarde geeft een bepaalde verwachting maar of het zo daadwerkelijk is gelukkig niet.

Ikzelf hecht dus meer waarde aan de goede doorgefokte merriestam als alles plastisch in getallen uitdrukken.