[TI] De verschillen/overeenkomsten tussen een Fjord en een Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollehollen

De verschillen/overeenkomsten tussen een Fjord en een Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:05

Welke verschillen zie jij en welke overeenkomsten zie jij?

Heb zelf 5 jaar een Fjordenhengst gehad en nu z'on 8 jaar Tinkers.

Zie foto's: http://www.irishcobs.org/gallery/album44

Verschil in aanschafprijs, kleur, karakter, hoogte

Overeenkomst? Ze eten alletwee brokken en hooi....

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:14

Zo dan kunnen de mensen die er behoeft aan hebben hier lekker verder discuseren,

Ik persoonlijk vind er mega veel verschil in hebben kwa uiterlijk maar ook zeker kwa karakter, Ik vind het vergelijken van een fjord met een tinker dan ook zeker niet terecht,

De prijs van een tinker licht hoger dat klopt ze zijn dan ook best in trek maar bedenk dan gelijk dat dat niet zomaar is,
ik zou zelf ook voor een fjord niet veel betalen, maar ik ben dan ook absoluut niet gek op fjorden, naar mijn mening is de enige gelijkenis dat het koudbloeden zijn maar dat zijn ijslanders ook, en die zijn ook niet te vergelijken met een tinker,

oja ik heb ook tussen fjorden geleeft en tussen tinkers dus die opmerking is op mij niet van toepassing

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:41

Overeenkomst -> beiden zijn equus
Beiden zijn koudbloed
Beiden zijn stronteigenwijs

Baileys

Re: De verschillen/overeenkomsten tussen een Fjord en een Ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:54

Ik vind een Tinker een stuk veelzijdiger dan een Fjord. En (meestal)slanker, groter, langere hals, mooier behang en minder dwars
Maarre....da's mijn menig hoor.
Ik denk wel dat de meeste Fjorden een stuk taaier zijn dan tinkers. Als je hoort/ziet hoeveel Tinkers problemen hebben met mok/rasp...
Heb zelf een kruising (FjordxFries) lopen, kleurtje van een Fjord maar minder 'propperig'. Echt een leuk beest!

En Tinkers zijn een stuk duurder, da's een feit (en tevens aanleiding tot dit topic ) Tinkerhengstveulens kun je nog goed verkopen, Fjordenhengstveulens eindigen nogal eens als kalfsvlees, net als Haflinger- en Trekpaardhengstveulens.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:29

Toen ik een paard zocht om recreatief mee te gaan rijden heb ik serieus getwijfeld tussen een fjord en een tinker. Ik vind ze beide leuk. Het is een tinker geworden omdat ik meteen verliefd werd op Sox. Tinkers zijn de laatste jaren veel duurder geworden ja, ik heb nog mazzel gehad 4 jaar geleden. Ik zou nog steeds wel een Fjord willen als Sox er niet meer zou zijn. Ze zijn over het algemeen sociaal, veelzijdig en rond de 1.50 zijn ze ook wel te koop. Ik zie wel wat overeenkomsten in karakter, beetje stijfkoppig en cool.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:35

ik ga volledig mee met fjordkootje en soxje

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:28

Toevoeging voor die 2 van mij: GOUDeerlijk!

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 07:43

Nou zou ik ook even vertellen wat ik de overeenkomsten vindt tussen een fjord en een tinker
-Beide veelzijdig
-Eigenwijs
-Koudbloed
-Maken zich niet zo snel druk om iets
-Je kunt er heerlijke buitenritten mee maken
-Je hebt luxe fjorden en tinkers, maar ook grovere fjorden en tinkers
-Allebei winterhard.

Voor de rest vindt ik ze natuurlijk kwa uiterlijk niet op elkaar lijken
En ik denk inderdaad dat tinkers sneller mok krijgen, maar ik vraag me af of dat niet door de dikke sokken komt. Mijn fjord kan goed in de nattigheid staan, zolang ik zorg dat zijn sokken geen modderklont worden, zodra hij met modderklonten staat, heeft hij binnen 2 weken mok, dus schoonhouden die sokken

brenda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 07:44

fjordkootje schreef:
Toevoeging voor die 2 van mij: GOUDeerlijk!

Ja dat vindt ik ook, is dus nog een toevoeging op mijn bericht

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:01

brenda21
ik vind dat dit niet alleen voor fjorden geldt...
Wat denk je van hafjes??

Nee ik vind tinkers toch echt anders dan fjorden en dergelijke,ookal zijn de beiden koudbloed etc.

Zelfde verhaal.

brenda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:13

turbotinker schreef:
brenda21
ik vind dat dit niet alleen voor fjorden geldt...
Wat denk je van hafjes??

Nee ik vind tinkers toch echt anders dan fjorden en dergelijke,ookal zijn de beiden koudbloed etc.

Zelfde verhaal.

Inderdaad geldt denk ik ook voor haflingers en ijslanders, alhoewel ik met die rassen geen ervaring heb, en ik daar dus ook niet veel over kan zeggen.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:36

kijk de link haflinger en fjord kan ik meer in komen dan tinker naar fjord.

Vind het dan ook echt een zinloze topic. ik heb meegekregen via een ander topic waar de discussie begonnen is. daarom vind ik het eigelijk "kinderachtig" "

Denk ik van.. moet het nu zo? pffff

brenda21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:40

Cayusejuhh schreef:

Vind het dan ook echt een zinloze topic. ik heb meegekregen via een ander topic waar de discussie begonnen is. daarom vind ik het eigelijk "kinderachtig" "

Het is eigenlijk ook een zinloos topic, want iedereen heeft een andere mening In het topic van het veulen vergelijk ik alleen de prijs tussen een tinker en een fjord, en daar kreeg ik weer reacties op

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:02

Bij een fjord krijg ik altijd letterlijk jeuk in mijn handen. Heb er aardig wat gereden en ze maakten zich altijd enorm sterk op de nek en in de mond.
Als ik er aan denk krijg ik alweer de neiging om die stijfkoppigheid eruit te meppen

Ik kan niet objectief zeggen wat de overeenkomsten en verschillen zijn, omdat er al zoveel verschillende paarden per ras zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:06

Leonoor schreef:
Bij een fjord krijg ik altijd letterlijk jeuk in mijn handen. Heb er aardig wat gereden en ze maakten zich altijd enorm sterk op de nek en in de mond.
Als ik er aan denk krijg ik alweer de neiging om die stijfkoppigheid eruit te meppen

Ik kan niet objectief zeggen wat de overeenkomsten en verschillen zijn, omdat er al zoveel verschillende paarden per ras zijn.

Ik hoop toch de opmerking van het meppen een ongelovelijk grapje is

Er zijn zat verschillen tussen de 2 paarden. Het mooie van fjorden vind ik dat het een vrij zuiver ras is.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:23

tuurlijk is dat een grapje

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:30

Gelukkig maar, haha, goh, wat voor soort ras zou ik hebben

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:40

Och, ik probeer het wel eens hoor. Stijfkoppigheid uit mijn Tinker meppen. Helaas blijkt dan juist meestal hoe stijfkoppig ze is...

Pfff... Vergelijk eens 2 Tinks met elkaar, daar zijn al zoveel verschillen. Fjord en Tinker zijn gewoon 2 verschillende rassen.

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:56

Cayusejuhh schreef:

Ik was een beetje in een melige bui, heb daarom een apart topic geopend, moest wel lachen toen ik dat deed, is inderdaad een beetje kinderachtig en zinloos, ach een beetje plagen verstoort het normale, gezapige leventje soms.....

Net als Chubby vind ik de Fjord en de Tinker dus echt 2 totaal verschillende paardenrassen die niet te vergelijken zijn met elkaar, maar dat is mijn mening.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:11

Klopt is ook een kinderachtig topic, maar ja beter hier als het andere topic verpesten,

Knollehollen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:47

dobbel schreef:
Klopt is ook een kinderachtig topic, maar ja beter hier als het andere topic verpesten,

Klopt helemaal, daarom heb ik een nieuw topic geopend, maar moest toen wel een beetje lachen bij mezelf.......

Ik heb trouwens later wel spijt gekregen dat ik Timo, die fjordenhengst heb verkocht, maar dat heb ik nu ook met Keith en Chester die ik verkocht heb. Maar ja je kunt gewoon niet alles houden, maar toch blijf ik er moeite mee houden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:09

het komt vooral omdat mensen de mening van 1 persoon niet kunnen accepteren en hier nogal in doordrammen.

mijn vraag is dan ook, wat zijn de wezenlijke karakterverschillen tussen de fjord en de tinker, dus feitelijk?!?!

want iedereen baseert zijn mening op eigen ervaring dus waar is de objectiviteit...

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:46

Pellie schreef:
het komt vooral omdat mensen de mening van 1 persoon niet kunnen accepteren en hier nogal in doordrammen.

mijn vraag is dan ook, wat zijn de wezenlijke karakterverschillen tussen de fjord en de tinker, dus feitelijk?!?!

want iedereen baseert zijn mening op eigen ervaring dus waar is de objectiviteit...

Niks is feitelijk
Het gaat hier puur om meningen, en ervaringen, iedereen heeft een andere mening, en andere ervaringen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:01

je zou de rassenstandaard voor redelijk feitelijk kunnen nemen

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:12

laten we 100 topics openen:
Wat is het verschil tussen:
Tinker en appaloosa?
Tinker en fries?
Tinker en andalusier?
Tinker en shetlander...
ja ga zo maar door hoor

Maar om op pellies vraag in te gaan hét grote verschil tussen DE MEESTE tinkers en fjorden vind ik...
Fjorden hebben vaak korte harde gangen,terwijl (Nog maals DE MEESTE) tinkers wat vloeiender ruimer gangenwerk bezitten.
offtopic pellie: wat een geweldig verhaal in de Battie