welke rijpaardhengst voor gelderse merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

welke rijpaardhengst voor gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:08

de eigenaar van Urissa wil haar dit jaar laten dekken door een rijpaard hengst (vorig jaar had ze een veulen van sirius en nu is ze drachtig van koss)
nu vroeg hij mij om ook een beetje rond te kijken zodat we gerichter naar shows kunnen gaan.

de merrie is een Parcival X Goudsmit. ze heeft veel front, een sterke rug en veel afdruk.
ze zou wat meer lengte mogen hebben en voor een rijtypisch veulen is wat meer kruis ook gewenst.

welke hengsten denken jullie aan als je dit zo ziet? graag even met uitleg en evt met foto van de hengst

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:37

ik zou hiervoor gribaldi nemen,weet niet waarom maar dat lijkt mij een mooie combintie,in maart is een hengstenshow van VAN UYTERT,daar zou ik zeker heen gaan!!!!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:39

ik vind gribaldi niet zo geweldig... iedereen fokt daar al mee en ik zie veel nakomelingen die een stekerig voorbeen hebben.
we zoeken een hengst die veel uitstraling heeft maar nog niet al te veel gebruikt is, dus een beetje "vers" bloed

Jimbo

Re: welke rijpaardhengst voor gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:43

Wat vind je van Olivi?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:44

liliputter schreef:
ik zou hiervoor gribaldi nemen,weet niet waarom maar dat lijkt mij een mooie combintie,in maart is een hengstenshow van VAN UYTERT,daar zou ik zeker heen gaan!!!!

Het is verbazingwekkend waar jij Gribaldi allemaal op vindt passen, je lijkt van Uijtert zelf wel.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:48

Ik zou voor Elegant gaan en in de Gelderse hoek blijven. Er zijn namelijk niet zo heel veel gelderse paarden meer. Ze worden ondergewaardeerd.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:53

hij vond de nieuwe lichting gelderse hengsten onder de maat, met de oude hengsten fokt hij liever niet.
als het veulen van vorig jaar zover is gaat hij daar verder gelderse paarden mee fokken, het veulen heeft meer kwaliteiten als mams
daarom wil hij dus een rijpaardhengst erop

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:03

Maar het moet dus een hengst onder de nieuwe lichting zijn, want dan vallen Elegant en Laurentz af.
Wat is zijn fokdoel verder? Als hij uit dat veulen verder gelderse nakomelingen wil fokken, moet het paard dus niet te hoog in het bloed staan, en is mogeljik gelders bloed van moeders zijde gewenst.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:09

zijn fokdoel is om een goed sportpaard te fokken. met het merrieveulen wat hij afgelopen jaar heeft gefokt gaat hij dus verder gelders fokken.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:13

ik vindt grubaldi gewoon mooi,en vindt de nakomelingen op somige na ook heel mooi,ze presteren ook allemaal goed in de sport,maar oke....voor iets nieuws kun je bij de laatste goedgekeurde hengsten kijken,bijv universeel(v.olivie)

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:13

liliputter schreef:
ik vindt grubaldi gewoon mooi,en vindt de nakomelingen op somige na ook heel mooi,ze presteren ook allemaal goed in de sport,maar oke....voor iets nieuws kun je bij de laatste goedgekeurde hengsten kijken,bijv universeel(v.olivie)

het s ook een mooie hengst, maar daarom past hij nog niet op elke merrie!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:31

liliputter schreef:
ik vindt grubaldi ze presteren ook allemaal goed in de sport

kan je jezelf niet iets genuanceerder uitdrukken

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:32

Nee precies! sterker nog je moet wel een merrie hebben met een hele goede motor achterin. En Universeel...dat karakter...wil je niet in je lijn hebben denk ik.
TS: heb je ook een foto?
En hoe zijn haar gangen verder?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:33

Alhoewel ik Grubaldi wel weer een leuke woordspeling vind

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:46

Elisa2 schreef:
Nee precies! sterker nog je moet wel een merrie hebben met een hele goede motor achterin. En Universeel...dat karakter...wil je niet in je lijn hebben denk ik.
TS: heb je ook een foto?
En hoe zijn haar gangen verder?

foto's komen morgen, zowel los als onder het zadel. haar gangwerk is goed, komt goed vanuit achteren en heeft veel afdruk en soeplesse.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:49

één van die pracht ferro zonen bijv metall. op de keuring gelderland 2004 was een metall 3 jr merrie ster +goede punten en kwam uit een gelderse merrie (bazuin x ureterp)
Afbeelding
Of hij goed bij je merrie zou passen dat weet ik niet, maar het zijn wel ...toppertjes

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:50

Oke ik ben benieuwd

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:51

Zonde, een gelderse merrie laten dekken door Gribaldi......
Ik zou door de gelderse moederlijn inderdaad voor iets met Ferro gaan.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:54

Even voor de duidelijkheid
Is deze merrie is als 3 jarige in het stamboek opgenomen????
Wat was de uitkomst daarvan.
Heeft ze inmiddels wat in de sport gedaan?
Is ze gekeurd op niveau PROK of vergelijkbaar?
Dat zijn in de huidige fokkerij toch wel belangrijke punten buiten de afstamming.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:27

Ik heb zelf mijn merrie (Kimberley x Samber x Joost) laten dekken door Obelisk (Matador x Clavecimbel x Ulft). Nou zit er achter Kimberley de hengst Cabochon en Samber is ook al oud bloed, maar ze is dus geen gelderse, maar ze staat wel meer in het gelderse model dan in de rijtypische, ik vind dit persoonlijk mooier, ze heeft dankzij Cabochon een goede achterhand en ik vind dat een paard 'paard' moet zijn en niet zo'n barbiepop. Ik heb daarom voor Obelisk gekozen omdat hij een sterke achterhand heeft en mooi bergopwaarts gebouwd is en beweegt, bovendien doen zijn nakomelingen het ook heel goed. Misschien een optie?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:01

sarabande schreef:
Even voor de duidelijkheid
Is deze merrie is als 3 jarige in het stamboek opgenomen????
Wat was de uitkomst daarvan.
Heeft ze inmiddels wat in de sport gedaan?
Is ze gekeurd op niveau PROK of vergelijkbaar?
Dat zijn in de huidige fokkerij toch wel belangrijke punten buiten de afstamming.

het is een stermerrie en ze is voorlopig keur. ze is net zadelmak en ik ga haar na de bevalling van dit veulen uitbrengen in de dressuur.
in september gaan we met haar de IBOP doen zodat ze definitief keur kan worden

wat is PROK?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:18

Dat is een predikaat toegekend door het kpwn als een merrie voldoet aan de door hun gestelde rontgenologische(wat een woord) eisen. Als ze keur is zou ze dan elite worden.

Ik heb ook een Parcival. Ze is gedekt door Flemmingh vanwege zijn lengte in het lijf en uitstraling. Het is haar eerste veulen dus heb ik wel voor een bewezen vererver gekozen.
Je zou bij de rijtypische hengsten idd kunnen zoeken naar een hengst met veel gelders bloed. Upperville, Negro, Ferro, Farrington
Op een Parcival x Goudsmid zou ik een allrounder overwegen, omdat beide hengsten dat ook zijn. Met Upperville zou het veulen automatisch gelders ingeschreven worden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de merrie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:33

Net wat Janne zegt, een rijpaard hengst met gelderse genen zou waarschijnlijk wel goed passen.
In mijn profiel vind je een Elegant x Osmium x Cabochon x Goudsmid

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:03

elegant vind ik persoonlijk geen mooie hengst. wel vind ik bazuin een mooie hengst, heel rijtipisch en toch gelders

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:04

Het ging natuurlijk om de twee generaties rijpaardbloed dat gevoerd wordt door deze gelderse