[TI] Is jou Tinker dominant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Is jou Tinker dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:00

Ik hoor vaak dat Tinkers nogal onderdanig zijn.
Nou is Shak echt heel erg onderdanig, vindt alles goed, en Kaylen dus ook. Maar dan hebben we Darlah en die is écht zó dominant, niet normaal. Schijnbaar stond ze op haar vorige adres onderaan de rang, maar blijkbaar is ze de schade aan het inhalen;

http://rapidshare.de/files/10370318/Dar ... 4.avi.html
(naar beneden scrollen, op FREE klikken, dan naar beneden scrollen en dan istie aan het aftellen, na 20 seconden kun je 'm openen.)
Best een uhm, bitch dus af en toe

Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe jullie Tinkers zijn?

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:26

Mira probeert te bitchen tegen de honden, maar tegenover Koot totaal niet. Koot = de baas, en de laatste paar dagen kruipt ze 't liefst in zijn reet

Knollehollen

Re: Is jou Tinker dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:27

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:04

moet toch wel even met de foto's en filmpjes lachen

Bij mij is het zo:

Tinkerbell is een solitair paard. Ze is de Ijskoningin die de nabijheid van andere paarden duldt, maar er verder niks mee wil te maken hebben. ze is echter niet agressief ofzo, ze negeert het gepeupel alleen.
Sinds Angel erbij is, is ze wel actiever en toont ze wel eens haar flitsende tandjes maar verder dan dat gaat haar reactie niet.

Angel is het sociaalste paard dat je je kan inbeelden. zolang ze maar vriendjes kan zijn is alles goed Ze is dus zeer onderdanig, doet nooit wat en zou op haar knietjes gaan liggen als de anderen haar dan maar graag zien tis wel ook een ontzettend speelvogel en als de honden in de buurt zijn...dan vindt ze niets leuker dan die te pesten.

groot chagrijn en the boss is onze volbloedmerrie die legt haar oren toont haar tanden...maar vooral naar mensen bij paarden ook wel, maar dan gaat het gepaard met zo'n iele merriegil.
verder is ze ook alleen baas op stal en in de wei als we gaan buitenrijden durft ze geen stap alleen verzetten en moet tinkerbell, the queen, haar hooghartig op sleeptouw nemen

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:06

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:37

Naar mij toe moet ik wel wat opletten met Chubby. Ze probeert wel eens mijn grenzen te verleggen. Merk het de laatste week ook weer aan madam. Tijd dus om haar weer flink aan het werk te zetten.

Naar andere paarden toe is het geheel afhankelijk van welk paard. Meestal is Chub de onderdanige, maar niet tot in het extreme. Hieraan kan ik wel merken dat ze soms nog wat onzeker is en nog lang niet volwassen en stabiel.

Nadeel van Chubje is, dat ze lang niet met elk paard los kan. Dit omdat ze in haar jolige speelbuien nogal eens wil uithalen en dan net in de richting van het andere paard. Als dat paard dus te klef doet, of niet zo snel en wendbaar is, wil ze andere paarden nog wel eens raken..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:44

gam was in zijn vorige kudde de onderste in rang tot er even een fjordje bij kwam. die moest hij zo nodig afbekken. maar uiteindelijk stonden ze ook wel samen te kroelen.

nu hij in zijn nieuwe situatie hier aan huis staat zijn de zaken heel anders. zo heeft hij de friese twentermerrie dus letterlijk weggepest, want toen het na 2 maanden nog niet een beetje klikte is ze weer weg gegaan.

nu staat hij dus weer alleen met zijn maatje ewald. honden moet hij ook niet, die jaagt hij gericht weg met uithalen en dergelijke en ook katten worden weggejaagd... let wel, alleen de mijne hè, vreemde katten laat hij zitten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:29

Fayette is wel onderdanig te noemen denk ik...
Die gaat liever een confrontatie uit de weg dan 'm aan te gaan.
Toen ze nog bij Cynthia op stal stond kreeg ze de eerste keer op de wei gelijk een volle mep van Lowara en Cezanne (C-ponietje van 1.36) hoefde alleen maar haar oren in d'r nek te leggen en Flet was alweer weg. Dat is een jaar zo gebleven. Waar Cezanne kwam ging Fayette weg. Lowara achtte Fayette alleen goed genoeg om mee te kroelen als het Lowara uit kwam. Maar gek genoeg waren Cezanne en Fayette op het eind redelijk dikke vriendinnetjes die zij aan zij graasden, elkaar kroelden en af en toe met zijn 2en een gekke bui hadden.

Als Fayette wordt 'lastig' gevallen loopt ze dus eerst altijd weg.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=FJYQLXMP
Blijft de andere doorgaan dan zet ze haar bulldoser-tactiek in:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YLDWWCY4
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LRNXKZIL
En als dat niet helpt dan vliegt er eindelijk eens een beentje los:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JGTC7X8C
http://www.mijnalbum.nl/Foto=4CPABRBZ
Heeft dat geen effect dan wordt de achtervolging (voor 2 sec.) ingezet:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3HGZAG66

Ik merk de laatste tijd wel dat ze steeds pinniger/feller t.o.v. Hercules wordt maar het is dan ook wel een ettertje hoor
Ik ben wel benieuwd hoe ze zal zijn als ze eenmaal haar veulen heeft. Natuurlijk zal ze haar veulen beschermen maar hoe? Door de indringer aan te vallen of samen met het veulen van de indringer weg te lopen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:45

Dewi is enkel behoorlijk dominant als ze drachtig is, en ze een veulen heeft. Dan is ze echt heel sterk beschermend. Mijn andere merrie mocht toen ook niet de stal op, en van dezelfde hooiberg eten. Ze werd gewoon finaal weggeslagen, toen het veulen een maand of 2 was ging het een stuk beter, maar soms kon ze weer heel sterk Amanda wegjagen als haar pet ernaar stond.

Veulen is nu weg, en ze is niet opnieuw gedekt, en nu is Amanda weer terug dominant, overwegend dan. Een apart geval is het als ik erbij ben en ik ga voeren, degene die dan op stal staat, dreigt dan dat de ander er niet in mag komen. Dus ik bonjour de dreiger in de andere stal, en trek degeen die buiten staat naar binnen, en dan gaat het wel weer. Ook laten ze elkaar niet even snel toe tot ‘haars’ hooiberg, maar dan ga ik ertussen staan, en dan durft de ander er wel bij te komen, en dan eten ze vrij vreedzaam

Ze zijn dus imo allebei redelijk onderdanig en ook dominant, maar mijn wil is wet, en dat durven ze niet te bevechten. Het hangt gewoon een beetje van hun humeur af, maar echt sterk onderdanig, of echt sterk dominant zijn ze geen van beiden eigenlijk.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:14

Ehmmm......

http://img420.imageshack.us/img420/4761/dscf00591km.jpg
http://img420.imageshack.us/img420/768/dscf00677rj.jpg
http://img126.imageshack.us/img126/1111/dscf01209pm.jpg

Jordy is een dominant monster
Het is niet zo dat hij andere paarden de rondte in mept o.i.d., maar hij moet wel altijd laten zien dat hij zichzelf erg stoer vindt. In de groepen waar hij tot nu toe heeft gestaan is het nog niet voorgekomen dat hij niet de hoogste in rang was.
Naar andere paarden zet hij ook graag een dikke nek op, maaien met zijn voorbenen, etc. En op zijn achterbeentjes staan is een grote hobby van hem (hij heeft bijna alleen bij KWPN'ers gestaan, dan moet je iets doen om groter te lijken ).
Naar achteren slaan doet hij vrijwel nooit, hij gebruikt liever zijn voorbenen en tanden. Hij pest ook erg graag andere paarden.

Tegenover mensen is Jordy juist weer heel erg onderdanig.

Het paard wat op de bovenstaande foto's bij Jordy staat, Partout van Liesjuh, is wel aardig aan hem gewaagd. In het begin snapte Partout er niks van en liet bovenop zich springen en liet zich bijten. Nu krijgt hij praatjes terug.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:47

Sox is behoorlijk solitair en totaal niet dominant. Ook niet ten opzichte van honden/katten. Ze heeft wel een grote vriendin, een haflinger maar van de kwpn'ers wil ze niet veel weten, ze gaat ze gewoon uit de weg. Ze kan als ze zin heeft wel eens meedoen met de rest door het hele weiland rond te galopperen en een bok wil er dan ook nog wel eens uitgegooid worden. Voernijd kent ze ook niet.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:44

ginger is ontzettend dominant. Ik heb pas 1 keer gezien dat zij uit de weg ging voor een ander paard, maar normaal gesproken is zij de baas.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:45

Tja, ik noem Spetter niet voor niks pitbullspet! Hij bijt nieuwkomers en jaagt ze op. Bekende paarden wil hij uit frustratie ook wel bijten. Niet echt sociaal naar andere paarden dus. Zolang de groep stabiel is gaat het vrij goed. Komt er een nieuwe, dan is het hek van de dam.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:51

Quint is onderdanig....
Onder het zadel is hij zelfs weleens gewoon bang van andere paarden.
Er hoeft maar 1 paard naar hem te kijken(oor te draaien) en hij zorgt al voor wat meer ruimte.
Een tijd terug met een rit kreeg hij een klap(beter gezegd mijn voet) en hij is dan helemaal van de leg.
Het duurt echt een tijd eer hij andere paarden vertrouwd om hem heen.. en van grote warmbloeden moet hij al helemaal niets hebben.

Zelfs mijn shet is de baas over hem
Quint is wel jaloers......als ik bij de shet sta te frutten durft hij weleens de shet opzij te duwen maar daar heb je het ook mee gehad.

Ik heb een ongelooflijk watje....laatst was er een vreemde hond in de wei die rond hem sprong en de sul wist niet hoe hij zijn pootjes weg moest zetten....bang om de hond te raken.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:16

Hmmm,Blue wil wel de baas zijn.
De haf gaat er dan ook gauw vandoor als ze opkijkt in haar richting,de fries is een ander verhaal.
Daar is ze al een paar keer slaags mee geraakt en een paar flinke wonden van opgelopen.
Pas een onderlinge stalverhuizing gehad omdat die fries elke keer mensen beet en ze in de eerste stal stond en je er dan ook altijd langs moest.
Nu staat Blue daar en dat is beter,zij is oervriendelijk naar mensen toe . Als ze in de uitloop staan dan wordt er wat gekibbelt maar ook gespeelt en gekroelt over het hek heen.
Dus dominant,in zekere zin maar het loopt niet de spuigaten uit.

Tja Nolan begint net te puberen dus wat dat wordt weet ik nog niet.
Black laat ook namelijk niet de kaas van zijn brood eten.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:44

Kieran is een allemans vriend en gaat ruzies uit de weg. Hij kan vreselijk wegrennen voor bepaalde boze types in de kudde, ookal zijn ze een stuk kleiner dan hij. Maar als het om mij gaat, dan moet ie dat wel laten weten "Wegwezen! dat is mijn mens!" Maar zelfs dat durft ie alleen maar bij ponies die helemaal onderin rang staan en dan nog niet bij allemaal!

Soms sluipt er wel dominantie ten op zichte van mij in. Dan liggen de verhoudingen tussen ons niet helemaal goed meer en doet ie waar hijzin in heeft. Dan moet ik daar weer extra aandacht aan schenken.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:52

Supertje schreef:
Naar achteren slaan doet hij vrijwel nooit, hij gebruikt liever zijn voorbenen en tanden.

Nou vroeger wel hoor Angelique, toen had hij hele losse achterbeentjes, hoppa in de lucht.... Mijn scanner heeft vandaag voor het eerst weer gewerkt. Zie foto's van mijn lieve Fjordenhengst Timo en jouw lieve Jordy 5 jaar geleden. Bij mij heette die toen Pepper, peper in je r**t, nou dat klopte wel.

http://www.irishcobs.org/albums/album44 ... .sized.jpg

tinkert_tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:30

d-jee is erg onderdanig
er is afgelopen jaar een tinker bijgekomen in de wei
die is nog onderdaniger dus voelt meneer zich voor het eerst stoerder dan een ander whaha
als ze naar mij toe komt dan doet hij zijn oren in zijn nek en dan loopt ze meteen weg hihihi en dan lacht hij nog net niet
maar hij doet verder niks heeft nog nooit gebeten of geschopt
is echt een soepkip hihihi

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:45

Mystic is heel erg dominant! Vooral bij paarden die wat onderdanig zijn moet hij altijd even laten zien wie de baas is, er achteraan rennen enzo.
Op de vorige stal was er een grote ruin die nog veel dominanter was, en die heeft Mystic toen eens flink te pakken gehad, heeft hij zijn rug gekneusd gehad, en daarna is hij eigenlijk veel onderdaniger geworden. Maar nu bij de nieuwe stal moet hij toch weer af en toe de baas spelen..

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:49

Beel is de eerste jaren tot op het bot vernederd door het paard van m'n ex. Was ook een merrie en zo jaloers dat Beel een veulentje had dat ze het veulen direct inpikte. Lien (desillies) was erbij, we konden onze ogen echt niet geloven. Maar goed, vent weg en dus paard ook weg en dat was gelijk het moment dat Beel zich voornam dat ze dat in de toekomst moest zien te voorkomen En da's gelukt hoor, reken maar dat ze de anderen (shetje en 2-jarige) onder de duim heeft. Vooral bij eten wat 'op' kan, brokken bv, met hooi is al 't wat minder en in de wei bijna niet. Naar mij toe is ze trouwens helemaal niet dominant.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:53

CarS schreef:
Quint is onderdanig....
Onder het zadel is hij zelfs weleens gewoon bang van andere paarden.
Er hoeft maar 1 paard naar hem te kijken(oor te draaien) en hij zorgt al voor wat meer ruimte.
Een tijd terug met een rit kreeg hij een klap(beter gezegd mijn voet) en hij is dan helemaal van de leg.
Het duurt echt een tijd eer hij andere paarden vertrouwd om hem heen.. en van grote warmbloeden moet hij al helemaal niets hebben.

Jordy is onder het zadel ook bang van andere paarden. Zo stoer als hij is als hij los staat met een ander paard erbij, zo'n watje is het onder het zadel.
Een vreemd paard wat passeert is de bak (als hij tussen het schot/omheining en het andere paard door moet) is heeeeel eng. Dan klimt hij zowat in de omheining of wil vol op de rem. Heb dus ook al weleens de ontmoeting knie-hek meegemaakt. Buiten is dat anders, dan loopt hij rustig beugel aan beugel.
Hij vindt het echt alleen eng als hij er tussenin zit. Een paard wat aan de kletter gaat in de bak of als een idioot rondbokt is niet eng Een paard wat gaat rennen kunnen ze ook rustig bij Jordy op zijn kont sturen, daar kijkt hij niet van op of om.....
Dat hij zo bang is geworden van passerende paarden is wel gekomen nadat hij onverwacht een opdonder kreeg van een ander paard (Jordy ving de ene hoef op in zijn ribben, mijn bijrijdster met haar been de andere.....)
Zodra ik hem vast heb aan de hand zal hij ook niets meer doen tegenover andere paarden, dan laat hij zich bijten en meppen als ik niet oppas..... Maar zodra hij weer los is is het een heel ander paard.

NikitaGoGo schreef:
Nou vroeger wel hoor
Angelique

, toen had hij hele losse achterbeentjes, hoppa in de lucht.... Mijn scanner heeft vandaag voor het eerst weer gewerkt. Zie foto's van mijn lieve Fjordenhengst Timo en jouw lieve Jordy 5 jaar geleden. Bij mij heette die toen Pepper, peper in je r**t, nou dat klopte wel.

Alice

Grappig dat hij dat toen wel deed, hij is nu echt meer van de frontale aanval. Slaan doet hij alleen als bijvoorbeeld Partout lang dicht achter hem blijft plakken. Of als Partout ineens de neiging krijgt om bovenop Jordy te willen klimmen, dat wordt altijd heel erg snel en hard afgeleerd, dan haalt hij echt vol uit.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:17

Supertje, sorry voor je naam, was er even niet helemaal bij vanmiddag denk ik....

Jordy gedraagt zich anders dan andere paarden, dat weet ik uit ervaring. Ik moet zeggen dat hengsten zich ook vaak anders gedragen dan ruinen. Daarom reageerde Jordy indertijd misschien zo op mijn fjordenhengst die superdominant was.

Nu heb ik een tinkerhengstje Maxolo, die is ook superdominant naar ruinen toe, hij springt er bovenop en bijt ze dan hard in de nek, alsof hij zeggen wil, opzouten hier.... alle merries zijn hier van mij, waag het niet bij mij in de buurt te komen, want ik jaag je weg op mijn manier. Even later stond de ruin aan de andere kant van de wei. Vriendjes werden en worden het zeker niet. Maxolo vloog er op af als een kemphaan toen de ruin bij hem in de wei werd gezet. De eigenaresse van de ruin was helemaal verbouwereerd, dat had ze nog nooit meegemaakt. Nou ik heb al genoeg gezien wat dat betreft en ik had het eigenlijk wel verwacht. Na een sprong op de ruin en een bijtpoging was het ook gelijk over, even een bokje van de ruin en toen liep die naar de andere kant van de wei. Hij koos eieren voor zijn geld en er was weer rust in de tent.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:34

Chuck is ook best wel een dominant kereltje, maar hij is hengst, dus weet dat het er een beetje bij hoort, moet hem zelf ook nog wel eens vertellen dat ik toch echt de baas ben en gelukkig accepteert hij dat ook.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:12

Mijn roosje is zo bang en is de laagste in rang Afbeelding
Alle paarden lijken haar ook altijd te willen grijpen,tis best zielig hoor.
Maar als we buiten rijden heeft ze altijd een hele grote mond en MOET ze voor op Afbeelding
De enigste die ze aan kan is Peppie ook zo een die onder aan de ladder bungelt ,en 2 veulen shetjes.(zo roos kan je wel)

Een paar jaar geleden waren we nog aan het zoeken bij welk koppeltje ze op het land kon,ze liet zich van angst in de sloot vallen om maar daar weg te zijn want ze pakten haar.
Nu staat ze met de grootste praatjes maker,en dominate kerel die er rond loopt.
Als ze maar uit zijn buurt blijft, dan laat hij haar heel.
Vaak was roos haar conditie en uit houdings vermogen een stuk beter als dat van hem,en gaf hij het na een paar rondjes jagen wel op.
Kroelen is er niet bij(echt zielig ze durft niet in zijn buurt te komen)
Dus zet ik haar vaak bij peppie,of een ander aardig merrietje die willen wel met haar kroelen.
En met mij wil ze kroelen

Nee roos is een bage poeperd,ik moet ook vaak er tussen lopen om haar te redden als er weer 1 op de poetsplaats staat die haar wil aanvallen

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:59

Jack is echt heel dominant. ik kan echt alles met hem doen behalve longeren of opjangen ofzo want als hij geen zin heeft kan je het vergeten hij gaat echt voor je staan en loopt niet meer en zo dra je em dan weg wil 'jagen' legt die ze over in ze nek en word die boos.
ik vertrouw hem ook niet bij ander mensen want hij is super 1 kennig maarja.

in het begin toen ik hem net had was het erg! dan was ik aan het poetsen en stond die maar draaien dus dan gaf ik hem een klap op ze borst wou die je buite en dan omdat hij probeerde te bijte gaf ik em een trap maar dan trapte die gewoon terug! in het begin was ik dus ook bang van em als je wou rijden en dan op stappe trapte die! me moeder ging elke keer mee om hem vast te houden anders kon ik er gewoon niet op! maar ik heb ook een keer gehad dan ik aan het rijden was en ik er af viel maar er dus niet meer op kon komen. na een tijdje durfde ik zelf weer te 'straffe' zal ik maar zegge en heeft hij toch wel ontzag voor me (zo als het hoord ) maar toch na 3.5 jaar kijk ik nog uit als hij eventje boos kijkt krijgt die meteen op ze donder anders ben ik bang dat hij weer zo word.. ondertussen is het een schat van een paard maar het zal er toch altijd wel inblijven dus vertrouw ik hem nog steends niet alleen bij ander mensen.

tegen ander paarden is die juist weer niet dominant dan is juist iedereen de baas van em.. maar bij mensen is dat dus anders