Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
crossmonster schreef:maar als je dan serieus op zoek bent naar een fok merrie, zou ik er een kopen die minimaal keur is, of een jonge merrie die ster is en keurwaardig is.
want beginnen te fokken met een merrie die verder geen [predikaten heeft , is imo zonde van het geld.
[/quote]
) van grotere waarde dan een aan het touwtje behaald predicaat
)nelis schreef:moeilijke rijden komt voort uit karakter niet exteriuer technisch
pentagon is de vader van de moeder.
moeder is winanda heb je daar wat aan?
agerrits schreef:Een kwpn fokmerrie levert in mijn ogen zowie zo niet zoveel op, omdat fokkers vaak goed weten wat de veulens op brengen, dus vindt je voor een fokmerrie niet zosnel een koper die teveel gaat betalen, met een sportpaard gaat dat wat makkelijker. qua vaderlijn vindt ik het wel wat hebben en ze heeft goed in de sport gelopen. lijkt mij zo opzich een zeer geschikte merrie
Merilyn schreef:agerrits schreef:
Tuurlijk eigen sport prestatie is ook erg fijn, maar deze merie heeft nog niet aangetoond hoe goed haar nafok is. Als de merrie lijn erg sterk is en meerdere prestatie paarden heeft geleverd zegt dat volgens mij wel iets meer over haar genetische toegevoegde waarde.
Merilyn schreef:@ agerrits: zou je nu je interesse hebt in de merrie niet eerst voordat je haar zou kopen meer willen weten van de moederlijn? Ik maak ook op uit de reacties dat je wellicht de waarde van de merrie akn inschatten zonder deze informatie. Ik kan dat echter niet. Wat zou je voor deze merrie geven op basis van de gegevens die je nu hebt? Daar ben ik dan benieuwd naar. Ik zou dus nooit een merrie kopen zonder bovenstaande info als ik bewust voor een merrie aan het kijken ben voor de fokkerij.
agerrits schreef:Merilyn schreef:Ik vindt z'n merrielijn niet bepaald belangrijk Van onze merrie die nu van haar oude dag geniet had ik meer verwacht en die had wel een hoge genetischewaarde zelf was ze sport prestatie z springen en zz-dress, haar vader was de holteiner heidelberg pref en kwam uit een moederstam van 10 tal goedgekeurde hengsten oa. kristal, largo, hilton....en meest recente solitair en No limed. Haar nakomelingen destijds van oa. ulster brachten niet veel meer op dan nakomelingen uit een eenvoudigere merrie.
een merie (kunstenaar x cadet) waar we het niet van verwacht hadden, kwam een mooi gagson winsborn (v. gag xx) hengstenveulen die 1ste premie en dag kampion bij nrps werd. en omdat we de moeder weer terug hadden gezet naar kwpn en de eigenaar van gagson winborn deze hengst bij het kwpn wilde hebben, werden we uitgenodigt de nakomeling bij het kwpn de showen.
Ik zou de merrie natuurlijk wel eerst moeten zien (moet er fris uit zien, makkelijk kunnen bewegen enz). Zo met deze gegevens zou ik voor de merrie €800,- over hebben.
Ik ben dus op de hoogte van je merrie.
voor de echte (brood) fokker gaat dat niet op.Bucephalus schreef:In de laatste lezing, georganiseerd door de afdeling Gelderland van het KWPN, die ik heb bijgewoond, werd gesteld dat een merrie met een fokwaarde beneden de 120 slechts geschikt was voor de 'barbecue'. De spreker ging ervan uit dat, als je nu aan de fokkerij geld over wilt houden, je merriemateriaal tenminste aan die eis van 120 moet voldoen. Hoeveel fokkers hebben daadwerkelijk merries op stal staan die aan deze norm voldoen?
agerrits schreef:barbecue?...gezellig..waar en wanneer..haa
Ik kan je verzekeren dat het a-ke-lig stil werd in de zaal...., maar het woord 'barbecue' viel niet echt lekker
. Die 120..., daar hoorde je niemand over..
Bucephalus schreef:In de laatste lezing, georganiseerd door de afdeling Gelderland van het KWPN, die ik heb bijgewoond, werd gesteld dat een merrie met een fokwaarde beneden de 120 slechts geschikt was voor de 'barbecue'. De spreker ging ervan uit dat, als je nu aan de fokkerij geld over wilt houden, je merriemateriaal tenminste aan die eis van 120 moet voldoen. Hoeveel fokkers hebben daadwerkelijk merries op stal staan die aan deze norm voldoen?
agerrits schreef:Die 120... ja ben ik het wel mee eens als je echt wat wil overhouden aan de paarden.
Sammie schreef:agerrits schreef:Die 120... ja ben ik het wel mee eens als je echt wat wil overhouden aan de paarden.
Onzin fokwaardes zegt niks. Het is een schatting. Altijd eerst naar het paard zelf kijken én dan pas naar familie,afstamming en dán pas de procentjes.
Fokwaardes zakken (ja niet voor niks), maar dan hoeft de merrie echt niet minder te fokken of idemdito voor haar kinderen.
zie ook mijn vorige stukjes tekst... en over die 120 en dat ik het er wel mee eens ben, jaa soms moet je een beetje mee praten..haa
Sarabande schreef:En wat zeiden ze over PROK?