waarde van deze merrie l.a x pentagon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelis

waarde van deze merrie l.a x pentagon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 09:14

ik heb het aan bod gekregen van iemand om haar merrie over te nemen als fokmerrie.

paard is vrij gecompliceerd met rijden. (op dit moment z springen) en zal dus niet meer om die reden door de ruiter aangehouden worden.

ik zelf ben op zoek naar een merrie om een spring gefokt veulen uit te fokken. (liefst van oklund)

de merrie is 10 jaar oud staat in het rechthoeks model en heeft een vrij sterk achterbeen al zou ze wat losser in de hals mogen zijn.

afstammeling l.a. x pentagon

wat is deze merrie waard volgens jullie? en wat zou ik voor bod uit moeten brengen wetende dat de huidige eigenaar der graag aan mij zou verkopen als fokmerrie wetende dat ze dan niet meer de sport in gaat?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:22

heeft ze predikaten?
heeft ze al eens gefokt?

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 09:23

sport predikaat en nee er is nog nooit een veulen mee gefokt.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:52

Is ze wel eens voorgebracht op een keuring (stb), is er eventueel een exterieurfoto (stand)? Komt het gecompliceerde rijden door haar karakter of door een exterieurfout / afwijking / blessure?
Komt deze merrie uit een prestatie stam (meerdere keur/pref/prest merries en nakomelingen uit deze stam?)

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:31

merilyn haalt me de woorden uit de mond.

deze merrie heeft op dit moment absoluut geen fokwaarde, het is nog maar de vraag of ze uberhaupt dragend te krijgen is

de kans is natuurlijk klein dat ze niet vruchtbaar is, maar deze kans is zeer zeker aanwezig.
ook heeft ze wellicht niet deelgenomen aan een stamboekkeuring, dus weet je niet of ze goed in model staat.
dat ze leuk kan springen is een feit.
dat ze moeilijk is, wil niet zeggen dat ze het doorfokt.
wij hebben een niet te rijden zandigo merrie gehad, was echt een krengetje, maar de nafok was daarentegen supermakkelijk , zowel op stal als onder de man.
maar als je dan serieus op zoek bent naar een fok merrie, zou ik er een kopen die minimaal keur is, of een jonge merrie die ster is en keurwaardig is.

want beginnen te fokken met een merrie die verder geen [predikaten heeft , is imo zonde van het geld.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:45

crossmonster schreef:
maar als je dan serieus op zoek bent naar een fok merrie, zou ik er een kopen die minimaal keur is, of een jonge merrie die ster is en keurwaardig is.

want beginnen te fokken met een merrie die verder geen [predikaten heeft , is imo zonde van het geld.
[/quote]

Op dit moment is een Prok predicaat (en dan een echte ) van grotere waarde dan een aan het touwtje behaald predicaat

Suzanne F.

Re: waarde van deze merrie l.a x pentagon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:14

Op papier zo al niet echt interressant.
Van belang is nu wat Merilyn zegt en daarbij een rontgenologisch rapport.
En je moet maar hopen dat een oudere merrie snel drachtig wordt.

Prijs nu zoals ik het hoor? 1500 euro

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:31

Zo te horen heeft de merrie al het gen inzich, presteer zelf goed en dat vergroot de kans dat haar nakomelingen dat ook kunnen gaan doen. Haar leeftijd maakt haar ook nog erg geschikt als fokmerrie (niet te oud) dus je kan er nog wat jaren mee vooruit. Fokken brengt ook risico met zich mee zowel voor veulen als moeder (ik weet dat je je daar voor kunt verzekeren, maar toch). Als ik zelf een fokmerrie zocht moet ik wel het idee hebben dat het mij gegunt wordt, dat betekend dat je ook nog iets op de nakomelingen moet kunnen verdienen. 1500€ is meer dan 3000 gulden (ja ik weet dat je niet meer mag terug rekenen )
met meerdan 10.000 kwpn veulens per jaar kun je ook wel nagaan.....voldoende aanbod...
Dus zorg dat de de merie echt voor een prikkie kan kopen..
succes ermee.

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:49

moeilijke rijden komt voort uit karakter niet exteriuer technisch

pentagon is de vader van de moeder.

moeder is winanda heb je daar wat aan?

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:42

nelis schreef:
moeilijke rijden komt voort uit karakter niet exteriuer technisch

pentagon is de vader van de moeder.

moeder is winanda heb je daar wat aan?

Deze info is wat sumier. Kun je wat meer vertellen over de moederlijn van dit paard. heeft het paard meer broers/zussen die goed presteren of oma die zelf goed heeft gelopen wat heeft moeders gelopen. anders kun je dit paard echt voor een prikkie kopen. De eigenaar wil het dier uit de sport hebben dus als sportpaard levert ze niks meer op, maar als ze geen noemenswaardige moederlijn heeft zal ze als fokmerrie in eerste instantie ook niks opleveren.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:26

[/quote]
De eigenaar wil het dier uit de sport hebben dus als sportpaard levert ze niks meer op, maar als ze geen noemenswaardige moederlijn heeft zal ze als fokmerrie in eerste instantie ook niks opleveren.[/quote]
Een kwpn fokmerrie levert in mijn ogen zowie zo niet zoveel op, omdat fokkers vaak goed weten wat de veulens op brengen, dus vindt je voor een fokmerrie niet zosnel een koper die teveel gaat betalen, met een sportpaard gaat dat wat makkelijker. qua vaderlijn vindt ik het wel wat hebben en ze heeft goed in de sport gelopen. lijkt mij zo opzich een zeer geschikte merrie

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:17

agerrits schreef:
Een kwpn fokmerrie levert in mijn ogen zowie zo niet zoveel op, omdat fokkers vaak goed weten wat de veulens op brengen, dus vindt je voor een fokmerrie niet zosnel een koper die teveel gaat betalen, met een sportpaard gaat dat wat makkelijker. qua vaderlijn vindt ik het wel wat hebben en ze heeft goed in de sport gelopen. lijkt mij zo opzich een zeer geschikte merrie

Tuurlijk eigen sport prestatie is ook erg fijn, maar deze merie heeft nog niet aangetoond hoe goed haar nafok is. Als de merrie lijn erg sterk is en meerdere prestatie paarden heeft geleverd zegt dat volgens mij wel iets meer over haar genetische toegevoegde waarde.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:39

Merilyn schreef:
agerrits schreef:

Tuurlijk eigen sport prestatie is ook erg fijn, maar deze merie heeft nog niet aangetoond hoe goed haar nafok is. Als de merrie lijn erg sterk is en meerdere prestatie paarden heeft geleverd zegt dat volgens mij wel iets meer over haar genetische toegevoegde waarde.

De merrie heeft nog geen veulen gehad, dus is het inderdaad moeilijk beoordelen of ze een goede fokmerrie is, in dat opzicht ben ik het met je eens. Over de genetische waarde (dus merrielijn/stam) ben ik het ook wel met je eens, alleen kun je ook niet alles uitsluiten. Een merrie die al 10 veulens heeft gehad hoef ik persoonlijk niet meer als fokmerrie, dat vind ik van deze merrie juist een voordeel. ik begin langzamer hand zelf belangstelling bij de merrie te krijgen,..

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:05

@ agerrits: zou je nu je interesse hebt in de merrie niet eerst voordat je haar zou kopen meer willen weten van de moederlijn? Ik maak ook op uit de reacties dat je wellicht de waarde van de merrie akn inschatten zonder deze informatie. Ik kan dat echter niet. Wat zou je voor deze merrie geven op basis van de gegevens die je nu hebt? Daar ben ik dan benieuwd naar. Ik zou dus nooit een merrie kopen zonder bovenstaande info als ik bewust voor een merrie aan het kijken ben voor de fokkerij.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:26

Merilyn schreef:
@ agerrits: zou je nu je interesse hebt in de merrie niet eerst voordat je haar zou kopen meer willen weten van de moederlijn? Ik maak ook op uit de reacties dat je wellicht de waarde van de merrie akn inschatten zonder deze informatie. Ik kan dat echter niet. Wat zou je voor deze merrie geven op basis van de gegevens die je nu hebt? Daar ben ik dan benieuwd naar. Ik zou dus nooit een merrie kopen zonder bovenstaande info als ik bewust voor een merrie aan het kijken ben voor de fokkerij.

Ik vindt z'n merrielijn niet bepaald belangrijk Van onze merrie die nu van haar oude dag geniet had ik meer verwacht en die had wel een hoge genetischewaarde zelf was ze sport prestatie z springen en zz-dress, haar vader was de holteiner heidelberg pref en kwam uit een moederstam van 10 tal goedgekeurde hengsten oa. kristal, largo, hilton....en meest recente solitair en No limed. Haar nakomelingen destijds van oa. ulster brachten niet veel meer op dan nakomelingen uit een eenvoudigere merrie.
een merie (kunstenaar x cadet) waar we het niet van verwacht hadden, kwam een mooi gagson winsborn (v. gag xx) hengstenveulen die 1ste premie en dag kampion bij nrps werd. en omdat we de moeder weer terug hadden gezet naar kwpn en de eigenaar van gagson winborn deze hengst bij het kwpn wilde hebben, werden we uitgenodigt de nakomeling bij het kwpn de showen.

Ik zou de merrie natuurlijk wel eerst moeten zien (moet er fris uit zien, makkelijk kunnen bewegen enz). Zo met deze gegevens zou ik voor de merrie €800,- over hebben.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:37

agerrits schreef:
Merilyn schreef:
Ik vindt z'n merrielijn niet bepaald belangrijk Van onze merrie die nu van haar oude dag geniet had ik meer verwacht en die had wel een hoge genetischewaarde zelf was ze sport prestatie z springen en zz-dress, haar vader was de holteiner heidelberg pref en kwam uit een moederstam van 10 tal goedgekeurde hengsten oa. kristal, largo, hilton....en meest recente solitair en No limed. Haar nakomelingen destijds van oa. ulster brachten niet veel meer op dan nakomelingen uit een eenvoudigere merrie.
een merie (kunstenaar x cadet) waar we het niet van verwacht hadden, kwam een mooi gagson winsborn (v. gag xx) hengstenveulen die 1ste premie en dag kampion bij nrps werd. en omdat we de moeder weer terug hadden gezet naar kwpn en de eigenaar van gagson winborn deze hengst bij het kwpn wilde hebben, werden we uitgenodigt de nakomeling bij het kwpn de showen.

Ik zou de merrie natuurlijk wel eerst moeten zien (moet er fris uit zien, makkelijk kunnen bewegen enz). Zo met deze gegevens zou ik voor de merrie €800,- over hebben.

Ja tuurlijk een goede merrielijn hoeft niet alles te zeggen, maar ik denk wel dat het van belang is als je met een merrie fokt waarvan je de nafok niet kent of nog niet bekend is dat je dat wel wil weten voordat je deze merrie bewust als fokmerrie aankoopt. Dat is het enige wat ik ermee wil zeggen. En uit je reacties kwam naar voren dat je dat niet belangrijk vond. Ik was dus benieuwd waarom.

Uiteraard had ik al even in je profiel gekeken Ik ben dus op de hoogte van je merrie.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:00

Ik denk dat als je echt plannen hebt om een fokkerij op te bouwen dus 10 of meer fokmerrie's dat je dan wel wat meer voorwaarden mag stellen, je zult dan ook moeten durfen een dure fokmerie aan te schaffen bij. keur, elite enz. voor een hobby fokker kan dat er niet uit ben ik van mening. Deze merie is een goed sport paard (springen) dat is voor mij al vondoende fokwaarde en verder ben ik een vrij grote dierenvriend, dus ik laat bijvoorbeeld mijn fokmerrie ook wel eens gust zodat ze een keer geen veulen krijgt en ook daar lijkt ze zichtbaar ook van te genieten. voor de echte (brood) fokker gaat dat niet op.

Je hoeft als fokker niet het beste van het beste te fokken, dit is geen mening maar vrij logisch, want 90% van alle paarden wordt gebruikt voor (sportieve)recriatieve doeleinden. Dus waarom wil iedereen toch het product leveren dat bij die kleine 10% hoord?
Moet jij mij toch eens uitleggen waarom je als fokker het beste van het beste moet kopen en dan is het nog maar afwachten wat voor nafok het brengt....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:08

In de laatste lezing, georganiseerd door de afdeling Gelderland van het KWPN, die ik heb bijgewoond, werd gesteld dat een merrie met een fokwaarde beneden de 120 slechts geschikt was voor de 'barbecue'. De spreker ging ervan uit dat, als je nu aan de fokkerij geld over wilt houden, je merriemateriaal tenminste aan die eis van 120 moet voldoen. Hoeveel fokkers hebben daadwerkelijk merries op stal staan die aan deze norm voldoen?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:17

Bucephalus schreef:
In de laatste lezing, georganiseerd door de afdeling Gelderland van het KWPN, die ik heb bijgewoond, werd gesteld dat een merrie met een fokwaarde beneden de 120 slechts geschikt was voor de 'barbecue'. De spreker ging ervan uit dat, als je nu aan de fokkerij geld over wilt houden, je merriemateriaal tenminste aan die eis van 120 moet voldoen. Hoeveel fokkers hebben daadwerkelijk merries op stal staan die aan deze norm voldoen?

barbecue?...gezellig..waar en wanneer..haa

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:20

agerrits schreef:
barbecue?...gezellig..waar en wanneer..haa

Ik kan je verzekeren dat het a-ke-lig stil werd in de zaal...., maar het woord 'barbecue' viel niet echt lekker . Die 120..., daar hoorde je niemand over..

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:34

tijdens die stilte had ik gezegt, 'zo, het wordt weer eens tijd dat ik op stap, ik heb namelijk nog een BBQ vanavond laat' of zo iets haa
Die 120... ja ben ik het wel mee eens als je echt wat wil overhouden aan de paarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:27

Bucephalus schreef:

En wat zeiden ze over PROK

Overigens (off topic en terzijde) er worden nog steeds merries met een PROK certificaat aangeboden op Marktplaats aan nietswetende leken die niet zien dat het certifucaat evenveel waard is als wc papier als er geen streepjes achter de oc's staan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:34

agerrits schreef:
Die 120... ja ben ik het wel mee eens als je echt wat wil overhouden aan de paarden.

Onzin fokwaardes zegt niks. Het is een schatting. Altijd eerst naar het paard zelf kijken én dan pas naar familie,afstamming en dán pas de procentjes.
Fokwaardes zakken (ja niet voor niks), maar dan hoeft de merrie echt niet minder te fokken of idemdito voor haar kinderen.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:43

Sammie schreef:
agerrits schreef:

Onzin fokwaardes zegt niks. Het is een schatting. Altijd eerst naar het paard zelf kijken én dan pas naar familie,afstamming en dán pas de procentjes.
Fokwaardes zakken (ja niet voor niks), maar dan hoeft de merrie echt niet minder te fokken of idemdito voor haar kinderen.

hoho, ik ben niet naar die lezing geweest, ik hecht zelf helemal geen waarde aan fokwaarde, genetische waarde of wat dan ook. ik kijk naar het paard altijd als eerste.. zie ook mijn vorige stukjes tekst... en over die 120 en dat ik het er wel mee eens ben, jaa soms moet je een beetje mee praten..haa

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:41

Sarabande schreef:
En wat zeiden ze over PROK?

Er is gesproken over het röntgenen 'an sich'. Er zou meer uniformiteit moeten komen m.b.t. een 'gezondsheidslabel' voor veulens, merries, hengsten. Ook voor merries die niet in aanmerking komen voor het elitepredikaat vanwege het ontbreken van de ster. Nu is het nauwelijks zinvol om zo'n merrie te laten prokken vanwege de hoge kosten en het lage rendement.

Ook verschilt het aantal foto's dat genomen wordt per dier.