hengstkeuze: Koss, Parcival,... (v El Corona)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

hengstkeuze: Koss, Parcival,... (v El Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:13

Ik zit te dubben welke hengst de voorkeur zou moeten hebben. In de merrie zit Amor en Doruto waarop ik graag lijnenteelt wil doen, een El Corona nakomeling lijkt me daarbij een goede keus.

Qua type wil ik graag een hengst die front, goed gewervelde hals en gangen meegeeft. De hals mag daarbij ook best wat zwaarder en de gangen wat ronder (minder vlak). Verder qua maat niet verkleinend en niet kortbenig.

Hiermee is de keus wat beperkt geworden en ik denk dan aan Koss of Parcival.
Montecristo valt wat mij betreft af omdat hij minder goede zwemmeretje schijnt te hebben en toch redelijk vaak een erg recht kruis geeft.

Hebben jullie nog ideeen en welke voorkeur?

Hier een foto van de merrie:
Afbeelding

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:31

wil je een wat zwaarder type paar dan zou ik voor koss gaan (geeft wel vaak iets moeilijker karakter) wil je een iets lichter type paard met wel massa en lekker karakter dan voor parcival!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:46

voice, ooseven, upperclass, farrington, juventus, ro-lex, special d voeren ook nog doruto bloed. (niet allemaal amorbloed)

Je hebt een metall hé? Dan vallen special al af.

Ik vind Parcival het toch iets beter doen dan Koss. Betere veulens, beter in de (dr.)sport, beter qua type, beter qua karakter.

Dat van Montecristo betwijfel ik. Hij heeft vorig jaar1 merrie gehad en die was nog drachtig . En het wordt ook nog steeds gewoon verzonden en als het echt slecht is, zouden ze dat dus niet doen. Montecristo zou je merrie zeker in de hals zwaarder maken, denk dat Ro-lex dan ook geen slechte keuze is hoor. Dat is een montecristo. Zzwaar op 7jarige leeftijd met een Gp vader.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:01

ik zou voor koss gaan

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:32

Sammie schreef:
voice, ooseven, upperclass, farrington, juventus, ro-lex, special d voeren ook nog doruto bloed. (niet allemaal amorbloed)

Je hebt een metall hé? Dan vallen special al af.

Metall x Farrington, die valt dus ook af.
ooseven heb ik wel aan gedacht, en is nog een optie, maar daar mis ik denk ik wat kracht en blijven de gangen misschien nog wat vlak.
Voice en Upperclass komen van vaders waar ik niet echt een fan van ben (polansky en de niro)
Juventus ken ik niet, hoe zit het met z'n nakomelingen?

Citaat:
Ik vind Parcival het toch iets beter doen dan Koss. Betere veulens, beter in de (dr.)sport, beter qua type, beter qua karakter.

Dat van Montecristo betwijfel ik. Hij heeft vorig jaar1 merrie gehad en die was nog drachtig . En het wordt ook nog steeds gewoon verzonden en als het echt slecht is, zouden ze dat dus niet doen. Montecristo zou je merrie zeker in de hals zwaarder maken, denk dat Ro-lex dan ook geen slechte keuze is hoor. Dat is een montecristo. Zzwaar op 7jarige leeftijd met een Gp vader.
Misschien is Parcival de beste keus, ik moet daar nog wat verder in duiken.
Van de Montechristo's hoor ik verder niet veel (misschien omdat het er maar 1 in 2004 was???, was dan zeker bij Broere thuis ). Het rechte kruis heb ik van een de paar paarden die ik persoonlijk heb gezien, maar dat zijn er ook niet echt veel geweest.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:33

Flip schreef:
ik zou voor koss gaan
waarom?

Anouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:18

Heb je al wel eens aan Laurentz (v. Bazuin) gedacht? Heeft front, een mooie hals, geeft zijn gangen door en zijn stokmaat is 1.66m.
Kijk anders even op: www.horsenl.nu/klomphaar/laurentz

Is maar een idee, en niet geschoten altijd mis!
Succes met je keuze.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:26

Anouka schreef:
Heb je al wel eens aan Laurentz (v. Bazuin) gedacht? Heeft front, een mooiehals, geeft zijn gangen door en zijn stokmaat is 1.66m.
Kijk anders even op: www.horsenl.nu/klomphaar/laurentz

Laurentz komt volgens mij uit dezelfde moederlijn als Parcival en het is geen lijnenteelt op amor en doruto.
Bij Parcival trek ik een beetje de grens voor het gelderse paard, nog meer "gelders bloed" wordt denk ik snel te zwaar en gaat lichtheid van beweging verloren. Een en ander is juist een argument om eventueel Koss te kiezen boven Parcival

Myrdal

Re: hengstkeuze: Koss, Parcival,... (v El Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:41

Dat Montecristo minder goede zwemmertjes heeft klopt. Ik wilde mijn merrie in 2004 laten dekken door Montecristo. Ik wilde haar thuis laten insemineren, maar toen ik Lauw van Vliet belde zei hij dat ik beter mijn merrie kon brengen, zodat ze verser sperma had.
En dat is gelukt, ze was in 1x drachtig! Het veulen is nu 7,5 maanden oud en heeft idd een behoorlijke hengstenhals en een prachtige kap.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:02

Montecristo vind ik niet zo'n verkeerde keus. Net nog een nakomeling van hem gezien. 6 jaar en loopt Z2. Enorm sterk achterbeen en ook erg mooi voorbeen!
Parcival is ook een erg leuke hengst!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:58

Juventus is alleen dv, de hengst zelf staat nl. in het buitenland al jaren. Hij geeft goede nakomelingen, het zijn er alleen niet veel vanwege de dv. Hij voegt wel iets zwaarte toe, maar toch iets sjieks (is mijn ervaring). Maar dat kan jou merrie wel hebben, denk ik.

Dat van Montecristo verbaast mij. De hengst staat nl. op broere dus het wordt toch verzonden. Kun je het misschien beter direct via broere vragen.

Ik vind Upperclass trouwens niet veel weg hebben van Polansky, zit ook een goede moederlijn achter. Vraag me alleen af wat Uppie met haar hals gaat doet.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:04

Mijn ervaring is dat Juventus vaak wat zwaardere types geeft op merries die half volbloed zijn. Onze juventus is ook een massale merrie ( zie onze website naar Olivia).

Verder zou ik als je zou moeten kiezen tussen Koss en Parcival, zou ik voor Parcival gaan. Hij doet het goed op de keuringen en in de sport. Ik weet niet heel veel over Koss, maar ik denk dat Parcival lijkt me een tikje beter.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:25

Ik zou dan absoluut voor een Parcival gaan. Hij fokt veulens met veel front en geeft ook extra bewegingen wel door. Verder doet hij het zelf goed in de sport en zijn nakomelingen op de keuringen én in de sport dus deze hengst bewijst zichzelf op dit moment!
Voor mijn foto's van Parcival van vorige week bij de hengstencompetitie zie http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... .php?t=890

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:01

Ik vindt Bazuin ook nog niet zo'n gekke hengst, Wij hebben een Zep x Bazuin maar je zou niet zeggen dat ze een gelderse was. Ze heeft hele goede bewegingen. Bazuin zelf liep ook op hoog niveau in de sport

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:49

Bij ons op stal is er gefokt met zowel Koss als Parcival. Koss vererfde in veel gevallen redelijk groot, maar wel iets popperig in bouw. Mijn favoriet was de Parcival uit een rijpaardmerrie, echt een super dier, met knietje in beweging, een super mooi front en langgelijnd.

Als je meer massa en knietje wilt fokken, zou ik toch voor Parcival gaan. Ik denk dat je in combinatie met jouw merrie een lijngelijnde, massaler rijpaard fokt.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:00

Is het trouwens voor aankomend voorjaar?

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:18

Sammie schreef:

Dat is nog een beetje de vraag, ze had dit jaar (edit 2005 ) haar eerste veulen (van United) en ik ben eigenlijk net weer een beetje aan het sturen.
Voorlopig is het idee om dit jaar over te slaan en volgend jaar te dekken (en dan als het tweede veulen moet komen de eerste in te rijden).
Dan heb ik dit jaar de tijd om te kijken hoe het met de opfok gaat en hoe het veulen groeit. Voor de keuze wil ik dan dit jaar wat shows / hengsten bezoeken.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:19

youngster schreef:
Montecristo vind ik niet zo'n verkeerde keus. Net nog een nakomeling van hem gezien. 6 jaar en loopt Z2. Enorm sterk achterbeen en ook erg mooi voorbeen!
Foto & Afstamming??

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:32

ART_UMA schreef:
youngster schreef:
Foto & Afstamming??

Helaas.. het was bij mij op de club. Zal het eens vragen als ik haar weer zie

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:51

ART_UMA schreef:
Sammie schreef:

Dat is nog een beetje de vraag, ze had dit jaar (edit 2005 ) haar eerste veulen (van United) en ik ben eigenlijk net weer een beetje aan het sturen.

Er loopt nl. nog een Rousseau x Montecristo in de bezichtingen. Natuurlijk een klein kansje dat ie het haalt, maar zo ja kun je ook gelijk op Ferro terugfokken.

En dan kun je ook nog kijken naar nakomelingen van Uppie en Voice, of die je wel bevalen, want daar gaat het tenslotte om

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:18

Heeft er nog iemand foto's van nakomelingen van koss, parcival en montecristo?

Hieronder een van Parvival, en dat vindt ik best mooi:
Afbeelding

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:41

ART_UMA schreef:
Flip schreef:
ik zou voor koss gaan
waarom?

ik weet niet precies meer mijn mening denk ik. maar ik heb ook verschillende veulens van beide hengsten gezien en daar vond ik die van koss toch net iets aansprekender.

ik zal even wat foto's zoeken

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:14

Hier foto's van mijn Montecristo x Hierarch

4 weken:
Afbeelding

maand of 3 (helaas geen hele foto van hem):
Afbeelding

En afgelopen zondag (7,5 maanden oud)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel is meneer behoorlijk overbouwd.

Nog even een vraag off-topic: ben ik (nav wat ik hier gelezen heb) één van de weinigen met een Montecristo-afstamming, geboren 2004/2005?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:34

ART_UMA schreef:
Heeft er nog iemand foto's van nakomelingen van koss, parcival en montecristo?

Ik ken wel een parcival veulentje hier opstal. Jaarling nu. Steile koten beetje ramshoofd, maar verder een leuk eigenwijs ding. Komt uit een echte gelderse lijn nog en is toch sjieker geworden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:53

Myrdal schreef:
Nog even een vraag off-topic: ben ik (nav wat ik hier gelezen heb) één van de weinigen met een Montecristo-afstamming, geboren 2004/2005?

Volgens mij was het maar een handje vol dekkingen, stond in zo'n bewaarblad van het KWPN, de echte aantallen weet ik ff niet.

Afbeelding
Ziet er best leuk uit, Kan die een beetje voetballen?? Of was het gewoon spannend?