[TI] hoeveel bijvoeren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

hoeveel bijvoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:29

Ik heb een tinkermerrie die sinds gister een veulen aan d'r voet heeft lopen.
Nu kreeg ze altijd (bijna) onbeperkt hooi en 's morgens een kwart biks en 's avond een kwart biks (om precies te zijn ...Wopke-brok)
Ze is nog niet onder het zadel maar kreeg de biks om er geen stiefkindje van te maken en ze doet het er heel goed op.
Maar nu met dat veulen....moet ik haar meer geven?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:05

mijn mening (maar ik weet dat velen anders zullen reageren hier was al eens een gelijkaardig topic over...)

Ik zou haar wel wat meer gaan geven: een veulen zogen is niet niks!
Verder moet je vooral naar je merrie kijken: hoe zij verandert!
Mocht ze het op de gewone brok slechter gaan doen, zou ik haar merriebrok bijvoeren. Dat kan je natuurlijk ook preventief doen.

ps: ik ken de samenstelling van je voer niet, dus deze reactie staat daar los van...

djuno

Re: hoeveel bijvoeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 22:45

thanks....dan verhoog ik haar wat met de brok en een zak merriebrok is zo gehaald natuurlijk

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 22:53

Ik zou ook merriebrok geven Djuno. Begin met een halve kilo 2x per dag en voer dat op. Kijk naar merrie en groei veulen. Niet meteen dus heel veel gaan voeren maar geleidelijk opvoeren. Mineraalblok ook als je dat niet hebt.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:10

Soxje schreef:
Ik zou ook merriebrok geven Djuno. Begin met een halve kilo 2x per dag en voer dat op. Kijk naar merrie en groei veulen. Niet meteen dus heel veel gaan voeren maar geleidelijk opvoeren. Mineraalblok ook als je dat niet hebt.

Inderdaad lijkt me het verstandig om meer te voeren. Ook véél en goed ruwvoer.
Dat mineralenblok kan goed zijn, maar wel buiten bereik van het veulen. Dus op de hoogte dat de merrie erbij kan, maar het veulen niet.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:16

Leonoor schreef:
Dat mineralenblok kan goed zijn, maar wel buiten bereik van het veulen. Dus op de hoogte dat de merrie erbij kan, maar het veulen niet.

Idd!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:20

Mijn voorzichtige mening weet je al

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:14

Na verloop van tijd zul je merken dat het veulen steeds harder gaat trekken aan de merrie. Om de merrie goed in conditie te houden en om de melkgift goed op peil te houden voor het veulen zou ik de merrie direct merriebrok geven. De hoeveelheid die je geven moet, kun je terugvinden op de zak van de merriebrok. Verder veel goed hooi.

Ook het veulen ontwormen is geen slecht idee en eventueel een veulenspuit tegen infecties.

En iedere dag je merrie aankijken, wordt ze te dun iets meer bijvoeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:37

De antwoorden zijn hierboven al gegeven en heb ik weinig aan toe te voegen. Van belang is tijdens het zogen een goede hoeveelheid merriebrok, wat die hoeveelheid is, moet je zelf even proberen, en denk eraan, voeren doe je op het oog Genoeg goed ruwvoer, en dan met name hooi kan ook geen kwaad. Zoutblok of mineralen erbij, en je hebt de basis-voorziening in orde.

Maar waar ik eigenlijk voor reageerde Ik heb nog nooit van Wopke-brok gehoord, is dat een merk? Zo ja, bestaat er dan een website van ofzo? En is het soms een Belgisch merk of niet?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:43

Allereerst gefeliciteerd met het veulen van Hayley!!!
Bij ons op stal kreeg Ramona merriebrok. Ze ik al die tijd mooi vol gebleven. En natuurlijk veel hooi. In merriebrok zit gewoon veel in geloof ik. Ramoontje deed het er super op!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:33

O ja en dan nog iets. Het veulen laat ik er dan zo lang mogelijk bij lopen, minstens 4 volle maanden en maximaal 11 maanden. Pas als ik merk dat de merrie er onder gaat lijden, het zat wordt, vermagerd, dan speen ik het veulen pas af.

Het allerbeste is afspenen met 11 maanden. De moedermelk verandert namelijk diverse malen tijdens de zoogtijd van samenstelling om het veulen van de juiste voedingsstoffen te voorzien. Juist de laatste paar maanden schijnt er een stof in te zitten om bijvoorbeeld geen beengebreken te krijgen bij het veulen. Ook wordt het veulen netjes opgevoed door moeders als het veulen er langer bij blijft lopen.
Laatst bijgewerkt door Knollehollen op 03-01-06 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:34

Ik kom uit belgenland en ken die brok ook niet (natuurlijk ken ik ook niet alle voeders )

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:41

Ik voer nu hippostar merrie brok.. en daar zit IETS wat minder eiwit in dan in andere merie brok. dat wel goed is voor koudbloeden dus mischien tip

ik zal zeker opbouwen tot 3 kilo per dag.
Want beter iets te dik dan te dun met zogen. want de kwaliteit van het veulen gaat dan ook achter uit. en merrie heft het echt zwaar tijdens de zoog periode

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:35

Hey wat leuk hielke dat hayley een veul heeft gekregen?! een per ongelukje gezien het tijdstip?

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:03

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:14

Djuno, van harte gefeliciteerd met je mooie veulen. Het is een plaatje. Wie is pa?

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:37

Laatst bijgewerkt door djuno op 03-01-06 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:39

NikitaGoGo schreef:
O ja en dan nog iets. Het veulen laat ik er dan zo lang mogelijk bij lopen, minstens 4 volle maanden en maximaal 11 maanden. Pas als ik merk dat de merrie er onder gaat lijden, het zat wordt, vermagerd, dan speen ik het veulen pas af.

Het allerbeste is afspenen met 11 maanden. De moedermelk verandert namelijk diverse malen tijdens de zoogtijd van samenstelling om het veulen van de juiste voedingsstoffen te voorzien. Juist de laatste paar maanden schijnt er een stof in te zitten om bijvoorbeeld geen beengebreken te krijgen bij het veulen. Ook wordt het veulen netjes opgevoed door moeders als het veulen er langer bij blijft lopen.

ze blijft (als mijn merrie het aankan) tot aan oktober bij d'r moeder.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:40

Spetter schreef:
Allereerst gefeliciteerd met het veulen van Hayley!!!
Bij ons op stal kreeg Ramona merriebrok. Ze ik al die tijd mooi vol gebleven. En natuurlijk veel hooi. In merriebrok zit gewoon veel in geloof ik. Ramoontje deed het er super op!

thanks Cindy....ze is zooooo mooi....je moet een keer komen kijken!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:42

NikitaGoGo schreef:
Na verloop van tijd zul je merken dat het veulen steeds harder gaat trekken aan de merrie. Om de merrie goed in conditie te houden en om de melkgift goed op peil te houden voor het veulen zou ik de merrie direct merriebrok geven. De hoeveelheid die je geven moet, kun je terugvinden op de zak van de merriebrok. Verder veel goed hooi.

Ook het veulen ontwormen is geen slecht idee en eventueel een veulenspuit tegen infecties.

En iedere dag je merrie aankijken, wordt ze te dun iets meer bijvoeren.

ze krijgt inmiddels sinds vanmiddag merriebrok (2 x halve kilo)
veulen en moeders worden over 2 weken ontwormd

Verder kreeg ze sowieso al elke dag heel veel hooi.

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:43

Maya schreef:
Maar waar ik eigenlijk voor reageerde Ik heb nog nooit van Wopke-brok gehoord, is dat een merk? Zo ja, bestaat er dan een website van ofzo? En is het soms een Belgisch merk of niet?

Het is een brok speciaal ontwikkeld voor koudbloeden. Het staat laag in eiwit en er zitten allerlei kruiden doorheen en ook lijnzaadolie.

en nee.....geen belgisch merk ....komt uit Friesland

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:54

Ooh... sja, ik wist niet waar je woonde Maar er bestaat niet meer online informatie over?

djuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:58

Maya schreef:
Ooh... sja, ik wist niet waar je woonde Maar er bestaat niet meer online informatie over?

geen idee eigenlijk. Zal er eens naar informeren.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:59

Citaat:
ze krijgt inmiddels sinds vanmiddag merriebrok (2 x halve kilo)

Prima, maar als het mijn merrie was, gaf ik ze rustig als ze op stal staan, (dus geen weidegang), 3x daags 1 kg merriebrok, dus totaal 3 kg. Ze hebben echt veel nodig allebei, om wat weerstand op te bouwen voor straks, zie foto van toen, het veulen (Romy) had de vacht van een schaap, allemaal krulletjes, ha ha, maar beiden zagen er toen goed uit omdat ik 3 kg merriebrok gaf: foto. Nu ziet ze er zo uit.

Maar jij bent de baas, je moet het doen met alle adviezen die wij je geven en dat is best weleens moeilijk denk ik.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:01