wat is de toekomst van jullie (toekomstige) veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

wat is de toekomst van jullie (toekomstige) veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 11:56

er zijn hier een hoop drachtige merries... dus nu was mijn vraag, met welk doel zijn ze gedekt?
Mijn holly is gedekt, omdat ze al 16 is, en wanneer het veulen een jaar of 4 is, mijn wedstrijdpaard wordt en holly dan wat rustiger aan kan doen..

Barb

Re: wat is de toekomst van jullie (toekomstige) veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:02

Ik wilde graag 1 veulentje fokken (als het nu maar geen verslaving word ) en mijn Friese merrie vind ik te oud voor een eerste veulentje. Silverado had al 2 veulens op de wereld gezet, ik vind beide kinderen heel mooi dus heb haar door dezelfde hengst laten dekken.

En de toekomst?........Z dressuur samen met mij

Jessica24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:20

Ik wilde heel graag een veulen uit mijn eigen merrie.
En dan genieten van het op groeien en uit eindelijk zelf beleren van...
En dan kijken hoe ver te komen met mijn eigen fok productje.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:03

Ik fok zwaarwarmbloeden dus ik fok om het ras in stand te houden en om meer mensen besmet te maken met het liefde voor dit ras Ze zijn alle 3 voor de verkoop tenzij 1 merrie een merrieveulen krijgt die eventueel als haar opvolger kan dienen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:03

Hollybolly schreef:
er zijn hier een hoop drachtige merries... dus nu was mijn vraag, met welk doel zijn ze gedekt?
Mijn holly is gedekt, omdat ze al 16 is, en wanneer het veulen een jaar of 4 is, mijn wedstrijdpaard wordt en holly dan wat rustiger aan kan doen..

Idem alleen is die van nu 20 (eigenlijk is ze al 21 volgens het stamboek).

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:29

mijn hafje is 16 en wilde iegenlijk eerst een veulen van haar. ik heb er bewust niet voor gekozen omdat ze al veel veulens heeft gehad dus heb een veulen gekocht hier wil ik dressuur en endurance mee gaan rijden.

smiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:31

ik heb mijn pony laten dekken omdat ik er dan later op door ga rijden. als het goed is word het veulen een paard, dus kan ik daar wedstrijden mee gaan rijden

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:31

Denk dat wij wel een rare reden hadden om Honey te laten dekken......

Wij hebben Honey gekregen toen ze 3 en half jaar was. Ze was zwaar ondervoed, had eigenlijk nog nooit een mens gezien. In een kudde van 32 paarden was zij ongeveer nr. 36 in rangorde.
De fokker wilde haar wel graag zadelmak hebben maar had er geen tijd voor..... Wij hebben haar gekregen onder voorbehoud dat als het een topper bleek te zijn in de springsport dan wilde hij haar terug.
Hiermee zijn we accoord gegaan, omdat wij niet de mogelijkheden hadden haar direkt te kopen.
Zij bleek echter zo'n geweldige lieverd te zijn met een goede afstamming dat we graag een nakomeling van haar wilden hebben voor als het zo zou zijn dat ze terug moest naar de fokker.
Daarom is Ardino dit jaar geboren.
Omdat Honey duidelijk aangaf dat ze onder het zadel zich niet zo happy voelde (ze ging telkens stilstaan als ze iets niet snapte, ze wil heel graag voor je werken, als ze het begreep liep ze de sterren van de hemel maar nieuwe dingen aanleren was een ramp).
Wel is ze een verschrikkelijke lieve moeder dus hebben we besloten haar nog een keer te laten dekken, en haar niet te rijden. Nu is ze drachtig van Odermus R.
Een topper in de springsport zal het echt niet worden, we gaan er dus nu wel vanuit dat ze fijn haar leventje bij ons mag slijten en dat ze niet terug hoeft....(en daar zou ik bijzonder blij mee zijn.)
Het ziet er naar uit dat ze haar ontzettend lieve karakter doorfokt, want haar zoon is al net zo'n druifje. Nou ja hopelijk ietsjes pittiger, maar op de keuring kreeg hij de opmerking dat ie te braaf was.
Nootje blijft ook bij ons, mijn oudste zoon wil ermee gaan springen over tig aantal jaren.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:35

Ons eerste veulen hebben we gefokt eigenlijk voor de lol
Nu word hij rond april/mei ingereden en gaat hij een dressuur toekomst tegemoet
Het veulen van 2005 zou blijven als het een merrie zou zijn maar als het een hengst zou zijn zouden we hem verkopen.
Het is een merrie geworden en ze blijft dus Het word ook de opvolger van haar moeder. Dus over een paar jaar word zij gedekt
Dit jaar krijgen we geen veulen maar in 2007 als het goed is wel. En die verkopen we dan.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:49

Mijn merrie is nu drachtig omdat ik graag een veulen van haar wou, en nu de mogelijkheid heb om het veulen ook te houden. De toekomst van het veulen wordt de sport, we zien wel hoever we komen.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:11

Mijn toekomstig veulen zal worden verkocht. Er zijn ook waarschijnlijk al kopers (je moet natuurlijk altijd eerst afwachten wat eruit komt rollen ), namelijk de mensen die in 2005 3 veulens van me hebben gekocht en verder ook nog iemand die vorig jaar in het veulen van dezelfde merrie geïnteresseerd was (maar te laat kwam )

Mijn beweegredenen:
* tinkers gaan momenteel mooie prijzen en het dekgeld is verhoudingsgewijs doenbaar
* mijn merrie is STER en verder ook een zeer goede fokmerrie
* de tijd die ikzelf te besteden heb: rijden komt er niet zo heel vaak meer van, dus ik mis niets als het veulen er is, bovendien hb ik heel veel plezier van het opvoeden van het veulen, ermee naar de keuring gaan,...
* het plezier dat ik aan fokken beleef
* uiteindelijk wil ik uit Tinkerbell een veulen voor mezelf fokken en nu kanik dus leren uit de combi's die ik kies tegen de tijd dat ze dan een jaar of 14 is, wil ik haar laten dekken hiervoor. (zodat het veulen groot genoeg is tegen de tijd dat het nodig is ) Mocht het perfecte veulen eerder geboren worden, dan kan ik dat ook nog houden

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:16

zo dat zijn een hoop verschillende redenen zeg.. vind ik wel interessant ik ben dus niet te enige die het als opvolger gebruiken. hengst of merrie, maakt mij niet uit, als t maar gezond is...

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:23

Eigelijk was er geen reden dat ze gedekt is..Of misschien wel maar ik weet het gewoon niet omdat ik haar ,zonder het te weten , zwanger gekocht heb!Na de verassing bekomen heb ik besloten ,als het een brave is ,hij/zij te houden en samen met de moeder op de wei laten staan en later dan laten inrijden etc.Als het geen brave is dan wordt ie verkocht.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 09:52

Of hij/zij braaf is, hangt ook voor een groot gedeelte van de opvoeding af

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:16

en een niet brave, is toch wel een uitdaging ik denk dat je dat als t jong is niet kunt zeggen, pas als het ingereden is enzo... een jong paardje speelt graag en is ontdeugend en daar houd ik wel van... Als mijn veulen niet braaf is, is hij/zij net zn/dr moeder haha

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:05

Ik heb Orchid laten dekken omdat we graag een veulen van haar willen.
Ze heeft een heel bijzonder karakter.
Het veulen blijft hier.
Ik heb voor een NRPS hengst gekozen, terwijl mijn merrie een draver is.
Ik had er opzich graag een dravertje bij gehad, maar omdat hij/zij dan toch nooit op de baan komt en ze als rijpaard ook niet erg geliefd zijn heb ik voor een NRPS gekozen.
Dan kan het veulen in het NRPS stamboek en heeft hij/zij meer kans op een goed huis mocht hij/zij wegens omstandigheden ooit weg moeten.
Ook waren er weinig draverhengsten die een beetje aan mijn eisen voldeden, de enige stonden in het buitenland

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:10

Ik heb een veulentje bij mijn merrie gefokt omdat ik graag een veulen van haar wilde en het veulen houd ik ook gewoon voor mezelf.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:50

De belangrijkste reden was dat ik graag een veulen van mijn merrie wil. Ik zou graag willen weten of ze een goede fokmerrie is maar ook omdat ik het hartstikke leuk vind om familietrekken te zien.
Mijn merrie ken ik namelijk al vanaf haar geboorte. Haar moeder (= merrie van Lowara hier op bokt) ken ik ook heel goed en sinds mei 2005 heeft mijn merrie ook een halfzusje erbij. En om dan toch familietrekjes te zien tussen deze 3 (en straks 4 ) is gewoon heel erg leuk. Ze zijn zo verschillend maar lijken ook weer erg op elkaar.
Het veulen houden we zelf. En zal later voornamelijk het rijpaard van mijn zus (en eventueel) mijn vriend worden. Ik heb mijn handen al vol aan mijn merrie

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 13:08

wat leuk flettie... familietrekjes, dat is bij mij niet mogelijk aangezien het laatste veulen van hol 5 jaar geleden is verkocht
maar ik wilde ook graag een veulen van mijn eigen merrie, leuk om mee te maken, en dan kan je het al helemaal naar je hand zetten

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:11

Ik heb een veulen bij mijn merrie gefokt als opvolger van mijn merrie (niet dat ze al zo oud is) en omdat het me zo leuk leek. Ik ben heel erg blij met mijn paard en wil graag zo'n paard weer Hoewel mijn (hengst)veulen bij tijd en wijle een enorme draak is, zie ik toch het fijne karakter van zijn moeder er in weer! In de toekomst wil ik mijn veulen gaan uitbrengen in de sport

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:28

Ik wilde graag een bolletje wol.
Daarom heb ik de 13 jarige shet van mijn dochter laten dekken.
Mijn dochter is nu bijna 5 en leert nu rijden op Berdien.
Het veulen zal over 4 jaar rijdbaar zijn dus ook een leuke opvolger voor Iris.
Beetje meer uitdaging voor haar om te rijden.
En voor Berdien zoek ik dan een leuke jonge berijdster.
Die kan het dan weer op Berdien leren.

Daarnaast mennen we met Berdien en wil ik dat ook gaan doen met het veulen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:31

leuk auks, misschien 2 span later

Auks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:48

ja zou heel goed kunnen!
hoop wel op een merrie... hengst is beetje lastig houden...
of ik moet vroeg castreren, of een plekje vinden waar ie kan staan.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:54

Ik heb een veulen (juli 2005) en als ik die ga beleren is Ivanka 18 jaar, misschien dat ik dan nog een veulentje fok en even kijken hoe het dan met Ivanka gaat. Dan kan ik de eerste paar jaar met Aidan rustig aan doen en met Ivanka ook .

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:14

Het eerste veulen was niet geplant.. Nou ja.. we keken voor een nieuw beestje omdat Has te klein voor mij werd.. Dat werd pauk.. Die stond te koop bij een hengstenhouder en dus gedekt..
Eigenlijk zou Kyra weggaan maar dat konden mijn vader en ik niet.. Die is nu dan ook bijna 3.. Die wordt straks ingezet voor de dressuur.. Ze kan harstikke leuk lopen dus waarom niet..
Het aankomende veulen.. mijn vader wilde graag een stoer menpaard helemaal voor zichzelf.. Daarom hebben we pauk laten dekken.. En daarom hopen we op een hengst.. Die heeft meestal net wat meer uitstraling (Hoeft niet!)