[TI] Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 01:25

Zoals de meesten hier wel weten heb ik een 8 maanden oud hengstveulen. Eigelijk was hij zo goed als verkocht, maar dit ging wegens omstandigheden niet door.
De vraagprijs is 1250 euro, en ik vraag me af of ik niet te veel voor hem vraag. Ik zie ook wel hengstveulen op MP voor meer geld,of rond dezelfde prijs maar ik heb het idee dat hengstveulen sowieso slecht verkocht worden. En zeker in deze tijd.
Het is de bedoeling om Kaylen dit voorjaar weer te koop te zetten. Dan is het inmiddels een jaarling (naarling )

Wat zouden jullie voor dit veulen (dan jaarling) geven?
Zijn moeder is in bezit van ICS paspoort en een 2e premie (niet echt van belang misschien, maar goed), en zijn vader is Maxolo de Mes Amis.
Kaylen is zwartbont, geen maanogen en hij is flink fors, goede bewegingen en een nette bouw. Is niet naar de keuring geweest.
Zijn moeder is 1.40, zijn vader 1.43.. Kaylen is inmiddels al net zo groot als zijn moeder (bij de geboorte al enorm), dus ik denk dat hij zo rond de 1.45/1.50 zal worden.

Afbeelding
hier issie 4,5 maand.. op het moment begint ie echt lelijk te worden (lekker uit verhouding, flinke teddyvacht )'

edit; hier is de bouw/het behang wat duidelijker;
Afbeelding

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 01:58

Het is een prachtig veulen, echt waar..... Zelf ga ik uit van 1 = 1.000 Euro, 2 jaar = 2.000 Euro en 3 jaar = 3.000 Euro. Dus ik zou de prijs zo houden. Niet meer en niet minder..... Het is een prachtig paardje....

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 08:05

Het is een mooi veulen en mooi gebouwd. hij heeft ze kleur mee,
Nadeel is : hengst.
en in DIT tijd van het jaar is het gewoon sucks om een par te verkopen

Hij is niet op genomen in 1 van de stamboeken? dus geen primering
Dan vind ik het erg veel wat je vraagt. DAT IS MIJN MENING>
ik denk dat je in het voorjaar.. als hij 1 is..
Blij mag zijn met 1250 euro.... op zn MAX 1500
als je een particulier vind die op slag verliefd wordt..

Ik bedoel het niet verkeerd maar meer realistisch

jacky2

Re: Is dit een redelijke vraagprijs (Tinkerhengstveulen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:52

Hij is mooi bont en een hele leuke uitstraling !
Ik denk dat het wel een reele prijs is.

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:58

Cayusejuhh schreef:

Helemaal mee eens. En nu.....max. 1000 euro. Heel tegenstrijdig, want ik vind 't ook een prachtveulen, maar we hebben 't nog altijd over de oude 2200 guldentjes he?! Met de vraag.......wat groeit eruit?!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:13

Persoonlijk vind ik hem echt schitterend. Op zijn leeftijd nu tot jaarling zou ik zeker 1250 een reeele prijs vinden (mits eventueel nog te spreken over een marge van -250) Maar dat eigenlijk vooral omdat ik hem echt schitterend vind...dus ik kan me voortellen dat anderen (die minder vanuit hat hart denken ) de prijs wel wat aan de hoge kant vinden.

Nadelen: hengst
tijd van het jaar
vader niet goedgekeurd (wel mooi!)
geen primering en dergelijke

Ter vergelijking voor jou:
Baileys heeft 1500 opgebracht (vader 1ste premie, moeder ster, zelf eerste veulenpremie en merrie)
Stella en Artois samen 2300 (1300 voor stella, 1000 voor artois (hengstje) moeder tweede premie, vader onbekend, artois tweede veulenpremie, stella eerste veulenpremie)
Alledrie op 19 september verkocht, baileys geboren 9 april, de tweeling 22 april...

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:51

Cayusejuhh schreef:

Ik ga hier ook in mee.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:53

ik ben het met Cayusejuhh eens,

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:15

Persoonlijk vind ik dat er nogal eens veels te veel voor veulens gevraagd worden, De tijd komt nu toch dat je ook naar de premeringen en dergelijke gaat kijken,

Ik zelf denk dat wanneer je hem in het voorjaar te koop zet, je rond de 1500 kan gaan vragen en dan kijken wat voor reacties je krijgt, Een hengst is nu eenmaal moeilijker te verkopen, dat is wel een nadeel. ook jammer is dat hij als veulen nergens is opgenomen,

Ik vind voor een veulen maximaal 1500 euro maar moet het wel goede ouders hebben met een goede primering,

voor een jaarling eigelijk ook rond de 1500 euro zonder papieren en met hele goede papieren messchien 1750. aangezien een jaarling moeilijker te verkopen is als een veulen,

Maar dat is mijn mening, Ik vind het overgens wel een prachtig veulen,

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:35

Hai Elke,

Als de stamboeken gesloten worden voor opname met onbekende ouders, pas na 10 jaar na oprichting meen ik, dan zullen de prijzen wel gaan afwijken tussen stamboekloze paarden, geprimeerde paarden en goedgekeurde ouders. We staan aan het begin van een stamboek en als je nu een leuk paardje hebt, dan kun je het voor een leuke prijs verkopen. Het is wat de liefhebber er voor geeft, ik zou nu EUR. 1.500,- vragen, het is een jaarling en erg mooi getekend en gebouwd. Weet wel dat Maxolo als 2-jarige van beide stamboeken op plaats nr. 2 stond (ICS eigenlijk op de 1e plaats met het hoogste aantal punten) en dat Maxolo werd afgekeurd omdat hij een dikke hak had, omdat de ijzeren staldeur een paar dagen voor de keuring op zijn hak was terechtgekomen.

Laat je niet gek maken. Gewoon een goede prijs vragen, als er een liefhebber komt, betaald hij gewoon de prijs is mij al diverse malen gebleken. Doe je hem te goedkoop weg, dan wordt hij toch weer doorverkocht.

En niet opgenomen in een stamboek? Ach scheelt je zelf nu ook weer in de kosten, die je dan weer in de verkoopprijs moet meecalculeren.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:02

Ik vind 1500 € zoals Nikitagogo voorstelt wel behoorlijk aan de prijs. Het is nog geen jaarling maar een veulen. Maar het is inderdaad zo wat de liefhebber ervoor geeft. Als je maar niet te lang moet wachten voordat die liefhebber zich eens meldt.
Kan me dit veulen nog goed herinneren van de geboorte omdat zijn aftekeningen zoveel op die van moeders lijken

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:08

Soxje - Kaylan is jaarling geworden in 2006 en is dus geen veulen meer waar een veulenprijs bij hoort !!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:16

hij is toch nog geen jaarling (8 maand?)
verder maakt het op dit moment niet uit of maxolo om welke reden dan ook afgekeurd is...feit is en blijft dat hij niet goedgekeurd is...en dat bepaalt toch mee de prijs! (anders had het geen zin dat je stamboekveulens ging fokken of hengsten laat opnemen in een stamboek )

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:22

frenia schreef:
hij is toch nog geen jaarling (8 maand?)
verder maakt het op dit moment niet uit of maxolo om welke reden dan ook afgekeurd is...feit is en blijft dat hij niet goedgekeurd is...en dat bepaalt toch mee de prijs! (anders had het geen zin dat je stamboekveulens ging fokken of hengsten laat opnemen in een stamboek )

ben het met je eens Frenia

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:25

Ik weet niet hoe dat officieel werkt met veulens die overgaan in jaarlingen en twenters etc. Of dat altijd per 1 januari is.....
Feit is dat ie pas 8 maand is en dat ik persoonlijk 1500€ veel geld vind. De meeste veulens doen rond de 1000 euro. Ik weet niet of er verschil is in prijs tussen stamboekveulen of geen stamboekveulen. Bij de volwassen tinkers maakt het nog niet zoveel uit heb ik het idee.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:29

Frenia - van een veulen wordt gesproken als hij in dat jaar geboren is. Over een jaarling wordt gesproken als hij in dat jaar 1 wordt. Dat is in de paardenwereld nu eenmaal zo 'afgesproken'.

Er zijn ook hengsten opgenomen in het stamboek, die bij een nakeuring afgekeurd zouden worden, of een veel lagere premie behalen, dus dat zegt mij niet zoveel over de hengsten die nu zijn opgenomen, wel over een jaar of 10, want dan kun je zien welke nakomelingen er zijn geboren en welke afwijkingen vererft worden of doorgegeven worden.

Er zijn in het verleden zoveel paarden geboren, die onbekende ouders hebben en nu met een 1e premie door het leven gaan, dat zegt mij nog niet zoveel. Eerst maar eens zien wat er over een aantal jaar aan nakomlingen zijn geboren. Bij een nakeuring van goedgekeurde hengsten op nakomelingen kunnen er zeker nog hengsten afgekeurd gaan worden in de toekomst. Dit geldt ook voor de prestaties die hun nakomelingen hebben. Worden er bijvoorbeeld allemaal 'bokken' geboren waar niet op te rijden of mee te werken valt van 1 bepaalde hengst, dan wordt die hengst alsnog afgekeurd voor de fok.

Eerst maar eens afwachten wat de goedgekeurde hengsten vererven aan karakter, beweging en raseigenschapen zou ik zeggen. Binnenkort zullen er best verplichte keuringen komen met het laten zien van de nakomelingen, geprikt en ongeprikt, maar het stamboek is nog te jong, om die keuringen te houden. Misschien volgend jaar dat ze daar mee gaan starten.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:52

Citaat:
Er zijn ook hengsten opgenomen in het stamboek, die bij een nakeuring afgekeurd zouden worden, of een veel lagere premie behalen, dus dat zegt mij niet zoveel over de hengsten die nu zijn opgenomen, wel over een jaar of 10, want dan kun je zien welke nakomelingen er zijn geboren en welke afwijkingen vererft worden of doorgegeven worden.

Er zijn in het verleden zoveel paarden geboren, die onbekende ouders hebben en nu met een 1e premie door het leven gaan, dat zegt mij nog niet zoveel. Eerst maar eens zien wat er over een aantal jaar aan nakomlingen zijn geboren. Bij een nakeuring van goedgekeurde hengsten op nakomelingen kunnen er zeker nog hengsten afgekeurd gaan worden in de toekomst. Dit geldt ook voor de prestaties die hun nakomelingen hebben. Worden er bijvoorbeeld allemaal 'bokken' geboren waar niet op te rijden of mee te werken valt van 1 bepaalde hengst, dan wordt die hengst alsnog afgekeurd voor de fok.

Eerst maar eens afwachten wat de goedgekeurde hengsten vererven aan karakter, beweging en raseigenschapen zou ik zeggen. Binnenkort zullen er best verplichte keuringen komen met het laten zien van de nakomelingen, geprikt en ongeprikt, maar het stamboek is nog te jong, om die keuringen te houden. Misschien volgend jaar dat ze daar mee gaan starten.

Maar de hengst is en blijft afgekeurd(op dit moment).....
Daarom vind ik een veulen van een 2de premie merrie en een afgekeurde hengst minder waard als een veulen van een stermerrie en gekeurde hengst.
En dan bedoel ik niet minder waard als paard zijn de ...absoluut niet!!!!!!(vind het een ontzettend leuk veulen juist)
Maar als je kritisch kijkt naar de vraagprijs.

Ik vind het juist goed dat er in dit topic over nagedacht word zonder als een kip zonder kop zoveel mogelijk te vragen omdat dat de trend is.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:58

Afgekeurd of nog niet gekeurd? Daar zit ook wel een verschil in, lijkt me ...

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:03

maar ik maak hier uit op.. * niet persoonlijk aanvallend bedoelt* dat Nikitagogo MISCHIEN te nauw bij betrokken is om als een buitenstaand een ongezouten mening over te geven?

Omdat Maxolo de vader van het veulen in haar eigendom is en moet zeggen.. dat je altijd in voordeel van je eigen paardje praat natuurlijk

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:04

bedankt voor jullie reacties,
Kaylen is niet gekeurd omdat ik er, vanwege al het gedoe met het ICS afgelopen jaar, het nut niet van inzag er nog meer geld in te steken terwijl de toekomst toch wel redelijk onzeker is.
Misschien dat dit inderdaad op de vraagprijs wat uit maakt, maar ik heb er absoluut geen spijt van dat ik hem (nog) niet heb laten keuren.
Verder wil ik er wel bij zeggen dat een goed tehuis heel wat belangrijker is dan de vraagprijs, ik ben gewoon op zoek naar iemand die net zo gek met hem is als ik ben, en waar hij een plekje heeft om zo lang mogelijk te blijven.
Ik hoop gewoon dat ik die liefhebber kan vinden, en ik hoop niet dat jullie nu denken dat het alleen om het geld gaat, dat is absoluut niet zo. Maar ik vind ook niet dat ik hem maar weg moet 'geven' als het ware, omdat ik dan inderdaad bang ben, dat (zoals Dienie al zegt) hij net zo snel weer doorverkocht wordt.

Wat zijn vader betreft, die is afgekeurd wegens niet rad zijn, en ik denk dat dat niet meteen gezien moet worden als afgekeurd, als het ware niet geschikt als dekhengst.
Maxolo is immers niet afgekeurd op gangen, bouw oid, en ik denk dat hij afgelopen jaar erg mooie nakomelingen voortgebracht heeft (en nee, dan heb ik het zeker niet alleen over Kaylen, wat dat betreft ben ik misschien bevoorrecht omdat Kaylen mijn eigen veulen is) en ik denk dat Maxolo in de toekomst een hele mooie aanwinst is voor de fokkerij.

Maar, dat heeft op het moment weinig met Kaylens vraagprijs te maken, op dit moment is het een veulen van een 2e premiemerrie en een registerhengst, en natuurlijk kan ik daar niet voor vragen wat ze vragen voor een veulen van een stermerrie.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:18

dobbel schreef:
ook jammer is dat hij als veulen nergens is opgenomen,

Daar ben ik het niet mee eens. Aangezien de grote verschillen tussen de stamboeken en ook tussen de smaak van mensen, vind ik het een groot voordeel dat je zelf kunt kiezen voor je stamboek......
Persoonlijk vind ik dat je een paard op zich moet beoordelen en niet omdat hij papieren heeft..... zegt niks over het paard zelf, die kan harstikke goed (of slecht) zijn....

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:24

Om op die premieringen terug te komen ben ik het ook niet mee eens. Heel veel paarden komen uit Engeland of Ierland en als je weet dat ze daar al heel snel een merrie met 2 jaar laten dekken, dan moet je je bedenken dat hun bouw nooit meer wordt wat het had kunnen worden. De groei wordt er toch uitgehaald.
Verder is er dus ook een mogelijkheid dat de ouders bij ICS een 2e premie halen en bij NST een 1e premie. Dus daar kunnen ook verschillen in zitten. Het is moeilijk om te zien hoe een veulen uit gaat groeien, maar ik ben er over het algemeen van overtuigd dat als een veulen de kans krijgt om te groeien, het mooier kan worden dan de ouders die in Engeland groei-achterstand hebben gehad.
De meeste paarden die overkomen moeten ook altijd eerst flink ontwormd worden voor ze hier een beetje opknappen.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:40

Indezz - ben het helemaal met je eens.... Je moet het paard ansich bekijken en dan bepalen hoeveel het waard is, dat heb ik ook proberen uit te leggen in voorgaande posts.

En natuurlijk kan ik niet 100% objectief zijn, word toch ietwat beinvloed doordat Kaylen een zoon is van Maxolo. Zoals Elke zegt, gelukkig is Maxolo alleen afgekeurd omdat hij niet rad was, maar dat had een aanwijsbare oorzaak, een dikke hak omdat daar een ijzeren staldeur op was gevallen een paar dagen voor de keuring. Tja, ik zou helemaal niet meer gelopen hebben denk ik.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:24

ik vind het een hele redelijke vraagprijs hoor!
Persoonlijk vind ik Kaylen een erg mooi veulen om te zien. En ja...een hengstje, maar goed...ook daar gaat meer mijn voorkeur naar uit. Ben een echte mannenliefhebber
Erg persoonlijk allemaal.

De 2 paardjes die wij nu te koop hebben laten we ook expres niet keuren. Zijn veel die aan me vragen hoor "zijn ze ook opgenomen in het stamboek"...en dan zeg ik ook gewoon "nee en doe ik ook niet, want de 1 wil zijn paard bij dit stamboek laten opnemen en de ander bij dat stamboek en die keuze wil ik graag aan de toekomstige eigenaar overlaten".

Ik heb meer voor Shathu betaald dan jij voor Kaylen vraagt nu...en misschien zijn er tig mensen die denken "jij bent gek, dat is hij niet waard"....voor mij is hij het dubbel en dwars waard!!!

Al met al...ik vind het persoonlijk een hele normale vraagprijs hoor!

Baileys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:02

Indezz schreef:
Aangezien de grote verschillen tussen de stamboeken en ook tussen de smaak van mensen, vind ik het een groot voordeel dat je zelf kunt kiezen voor je stamboek......

Zelf kiezen voor een stamboek kun je ook als een veulen wel geprimeerd is. Als je een ICS-veulen koopt kun je die toch bij een keuring van NTS aanbieden als zijnde register?

Ben het er absoluut eens dat het een leuk beestje is maar ik vind 1500 voor een nietgekeurde pony-jaarlinghengst best veel. Als hij niet in de weg staat hoef je natuurlijk niet veel te zakken. Vraag is dan wel of je hem als hengst kun houden of dat hij geruind moet worden, dat ruinen is tenslotte ook niet gratis. Als je uitrekent wat je paardje jou kost in de tijd dat hij te koop staat en het gaat lang duren kun je misschien beter overwegen iets te zakken met je prijs.
Maar mooi is hij zeker!!!