Een tinker is toch een zuiver ras...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolle_

Een tinker is toch een zuiver ras...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 14:11

Een man beweert dat een tinker geen zuiver ras is. Hij zegt dat de Pinto ergens mee is gekruist en dat daar de tinker is uit voortgekomen (of hoe zeg je dat)... Ik meen dat een Tinker een zuiver gefokt ras is en dat het niets met een Pinto te maken heeft... Wat is nou waar?

Ik kan hier maar niet wijs uit worden. Weet iemand hier het antwoord op?

snap hier de ballen niet van

Roadracer

Re: Een tinker is toch een zuiver ras...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:15

Volgens mij is de Tinker van oorsprong een kruising van van alles en nog wat, en is zo uiteindelijk de Tinker ontstaan. Tegenwoordig proberen ze m zo zuiver mogelijk te houden.
Zeker weten doe ik het niet hoor!

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:19

Volgens mij is er eigenlijk maar 1 echt zuiver ras: de arabier. Alle andere rassen zijn kruisingen van vanalles en nog wat....

Dit heb ik me tenminste ooit eens laten vertellen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:21

Roadracer schreef:
Volgens mij is de Tinker van oorsprong een kruising van van alles en nog wat, en is zo uiteindelijk de Tinker ontstaan. Tegenwoordig proberen ze m zo zuiver mogelijk te houden.
Zeker weten doe ik het niet hoor!

dit dacht ik ook

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:14

Tinkers zijn 'vuilnisbakkies'. Ontstaan uit de paarden die in het bezit van rondtrekkende zigeuners waren. Als ze een merrie hengstig hadden zetten ze die 's nachts als ze de kans kregen stiekem bij een plaatselijke hengst in de wei. De ene keer was dat een zwaar trekpaard, de andere keer het Engels Volbloed of het jachtpaard van de lokale 'squire'.
Vandaar dat je veel verschillende typen Tinkers hebt, van licht tot zwaar, en van groot tot klein.
Verder ging de voorkeur uit naar opvallende bonte paarden, vandaar dat die kleur uiteindelijk de boventoon is gaan voeren. Omdat bont een dominante erfelijke factor is, was het vrij makkelijk daar op te selecteren. Maar er waren (en zijn) ook effen Tinkers.
Tegenwoordig wordt er een stamboek bijgehouden. Daarin worden alleen bonte paarden geregistreerd. En het stamboek is ondertussen gesloten voor paarden van buiten. Maw, alleen een Tinker x Tinker kan als Tinker worden geregistreerd.

En Pinto's hebben er niets mee te maken.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:07

Wat ik ook niet snap. Als de arabier het enige zuivere ras is, hoe zijn de andere rassen dan ontstaan?

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:08

door paard-achtige te kruisen met arabieren

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:22

Nope, Tinkers zijn geen raszuivere paarden.

Een korte samenvatting van www.tinkerstamboek.nl:

Citaat:
Al meer dan 150 jaar lang, zijn de kleurrijke cobs van de Roma te zien op de landwegen van Engeland, de kleurrijke karren en "Vardos" trekkend. Dat is het romantische beeld wat er bestaat en het is zeker waar, maar ook in de dorpen en steden van Engeland kwamen ze in grote aantallen voor. De reden daarvoor was dat zij de ideale paarden waren voor verkopers die van deur tot deur hun waren verkochten: de ijzerboer, de lompenman, ijscoverkopers, de kolenboer enz.
Zij waren het ideale werkpaard voor een ieder die om wat voor reden dan ook niet de beschikking hadden over een auto of vrachtwagen. Deze paarden waren sterk, intelligent, mak en hard werkend. Hun mooie kleuren waren niet alleen een lust voor het oog, maar maakten ze ook direct herkenbaar, wat goed werkte tegen diefstal of het stiekem omruilen tegen een paard van mindere kwaliteit.

De Roma ontwikkelden deze paarden dus zo'n 150 jaar geleden. Gebrek aan geschreven bewijs maakt het echter onmogelijk een exacte datum hiervoor vast te stellen, net zoals met alles wat de Roma aangaat.Er wordt veel gespeculeerd over welke rassen in de creatie van dit ras een rol spelen. Ook hier is weer geen schriftelijk bewijs. De Roma zijn een inventief stelletje, en ten tijde dat ze alleen leefden op de weg, meestal niet erg rijk. Papieren en afstammingslijnen betekenden niets voor ze. Sterke paarden waren gewenst, en intelligente, dus er werd gefokt met alles wat aan die criteria voldeed en wat voor handen was, en waar hun oog op viel. Toen de Roma begonnen in woonwagens te wonen, en niet langer in tenten, ontstond de behoefte aan een groter paard, dus werden de grote koudbloed rassen zoals Shires en Clydesdales gebruikt. Dales en Fell ponies zullen zeker zijn gebruikt vanwege hun temperament en kracht en natuurlijk hun erg snelle draf.
Dus er werden vele rassen gebruikt, maar het fokken met cobs, in bezit van Roma, onderling, werd goedkoper, makkelijker en daardoor was men ook zekerder over het resultaat van de dekking. In principe gebeurde het fokken toen op de dezelfde manier als tegenwoordig. Ze probeerden met de beste aanwezige hengst te fokken. Een hengst, maar dat geldt voor ieder ander paard, verdiende zijn reputatie door vele factoren: uiterlijk, confirmatie kleur, snelheid, temperament en in het algemeen hoe goed hij onder de man en voor de wagen was. De Roma wisten precies wat zij in een paard zochten en poogden een paard te fokken dat onder hun eigen mensen waardevol was, en nuttig voor hen en hun gezin. Deze paarden zijn over het algemeen altijd ontkend en tot voor kort werd er zelfs op neer gekeken, door de "burgers".
De Roma hadden er geen moeite mee deze paarden voor zìch te houden, en hebben dat nog steeds niet.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:48

Oliver schreef:
Wat ik ook niet snap. Als de arabier het enige zuivere ras is, hoe zijn de andere rassen dan ontstaan?

Ik zal het dan iets anders zeggen: Het enige overgebleven zuivere ras.

Héél lang geleden waren er natuurlijk meerdere zuivere rassen, maar alle andere rassen zijn met elkaar gekruist tot de rassen die ze nu zijn. Arabier is echt arabier gebleven. Het ene ras is natuurlijk nog meer een allegaardje dan het andere ras.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:48

Ibbel schreef:
Tinkers zijn 'vuilnisbakkies'. Ontstaan uit de paarden die in het bezit van rondtrekkende zigeuners waren. Als ze een merrie hengstig hadden zetten ze die 's nachts als ze de kans kregen stiekem bij een plaatselijke hengst in de wei. De ene keer was dat een zwaar trekpaard, de andere keer het Engels Volbloed of het jachtpaard van de lokale 'squire'.
Vandaar dat je veel verschillende typen Tinkers hebt, van licht tot zwaar, en van groot tot klein.
Verder ging de voorkeur uit naar opvallende bonte paarden, vandaar dat die kleur uiteindelijk de boventoon is gaan voeren. Omdat bont een dominante erfelijke factor is, was het vrij makkelijk daar op te selecteren. Maar er waren (en zijn) ook effen Tinkers.
Tegenwoordig wordt er een stamboek bijgehouden. Daarin worden alleen bonte paarden geregistreerd. En het stamboek is ondertussen gesloten voor paarden van buiten. Maw, alleen een Tinker x Tinker kan als Tinker worden geregistreerd.

Als ik het goed begrepen had, hadden ze de voorkeur voor bont omdat vroeger die paarden nauwelijks iets kosten. Deze paarden wilde niemand hebben en waren zodoende het goedkoopst. De zigeuners hadden al niet veel geld en kochten zodoende de bonte paarden om te gebruiken.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:49

De ijslander is ook een behoorlijk zuiver ras . Vooral ijslanders die op Ijsland geboren zijn.

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:56

weet je dat ik dit helemaal neit wist
Zo leer je nog eens wat.

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:36

bedankt allemaal!!! kan ik die man gaan overtuigen , hij is altijd overtuigd dat die het goed heeft
Ben ik ook weer wat wijzer geworden
Wist trouwens niet dat het met zigeuners te maken had
Bij honden heb je ook vuilnisbakkies en die leven ook langer dan een gewone rashond, is dat ook zo bij paarden???

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:25

Ligt eraan nicolle.
Ligt aan zoveel; omstandigheden, levensloop ect ect.

Maar heel erg doorfokken is ook neit altijd goed, krijg je bv zwakkere pezen door.

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:37

menollyke schreef:
Ibbel schreef:

Als ik het goed begrepen had, hadden ze de voorkeur voor bont omdat vroeger die paarden nauwelijks iets kosten. Deze paarden wilde niemand hebben en waren zodoende het goedkoopst. De zigeuners hadden al niet veel geld en kochten zodoende de bonte paarden om te gebruiken.

Ook werden bonte paarden door de opvallendheid uitgesloten bij oorlogen, dus konden de sigeuners hun bonte paarden gewoon behouden, terwijl alle andere paarden in beslag werden genomen door het leger..

De leeftijd van een paard is van verschillende factoren afhankelijk, maar over het algemeen zal een op hoog niveau sportend paard minder lang leven door slijtage dan een paard wat zijn leven lang rustig recreatief wordt bereden..

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:54

ah okej, bedankt!! Ben ik weer wat wijzer geworden

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:03

je moet verschil maken tussen soorten en rassen.
Om van een paardachtige verschillende soorten te "krijgen" heb je milieu invloeden nodig (veschil tussen bijv. ijsland en afrika)
Rassen heeft te maken met boekhouding... en zoals we ze kennen te maken met een raasvereniging.

VWB tinkers: is een jong stamboek voor paarden die voldoen aan de omschrijvingen zoals vermeld in dat stamboek oftewel de verenigingsvoorschriften.
Over raszuiver kun je spreken als een rasvereniign strenge eisen heeft vwb toevoegen van "vreemd"bloed. Raszuiver is een geslotenboek zonder invloeden van buitenaf
En dat is mijn mening

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:44

Ibbel schreef:

Dit klopt niet. In beide stamboeken voor tinkers ( Nederlands Stamboek voor Tinker en de Irish Cob Society) worden zowel bonte als effen paarden opgenomen, een tinker mag iedere kleur hebben.
De stamboeken zijn ook niet gesloten, het zijn beide open stamboeken. Dat wil zeggen dat ieder paard opgenomen kan worden als het voldoende raskenmerken heeft.
Deze paarden zonder bekende ouders komen in het register, ze worden wel geprimeerd etc. en moeten daarvoor op een keuring verschijnen. Komt uit een kruising van 2 registerpaarden een veulen, dan komt dat veulen is het stamboek.

Een tinker is inderdaad ontstaan uit verschillende rassen, net als vrijwel alle andere rassen. Alleen is dat bij de tinker nog niet zo lang geleden gebeurt. De Haflinger is bijvoorbeeld ook ontstaan uit kruisingen van bepaalde rassen. Maar wanneer spreek je van een 'zuiver' ras? IMO is dat als de paarden binnen dat ras duidelijk herkenbaar zijn als zijnde dat specifieke ras. En tinkers zijn heel herkenbaar, het is duidelijk te zien of een paard tinker is of niet.
Daarom kun je naar mijn idee niet meer zeggen dat alle tinkers kruisingen zijn, omdat de raskenmerken binnen de tinkers vastgelegd zijn en er dus een duidelijk apart type is ontstaan.

Pinto's hebben er overigens niets mee te maken, in zoverre dat een pinto geen ras is maar een kleur. Hij zal waarschijnlijk paints bedoelen, maar die hebben er echt niets mee te maken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:21

ik dacht ergens gelezen te hebben dat de tinker van oorsprong een kruising is tussen een clydesdale en een fell pony. Zoek eens met google op internet, er is een hoop info tevinden over de "zigeuner paarden".

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:46

0nicolle0 schreef:
Bij honden heb je ook vuilnisbakkies en die leven ook langer dan een gewone rashond, is dat ook zo bij paarden???

Wat een onzin! Net zoals bij mensenlevens is het gewoon mazzel hebben

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:30

douschka schreef:
0nicolle0 schreef:

Wat Nicolle waarschijnlijk op doelt is dat kruisingen onder honden tegenover doorgefokte rassen veel sterker en gezonder zijn, maar met weloverwogen fokprogramma's is raszuiver even sterk als "genetisch gevarieerder".

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:02

menollyke schreef:

Nee, oorspronkelijk ging de voorkeur uit naar bonte paarden omdat deze makkelijke te zien waren op de weg en zeker in de mist en schemellicht.

sjabby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:08

tja, en ook deze variant is mogeliijk: de zigeuners wilden de bonte paarden omdat deze aan hun tekeningen makkelijk te identificeren waren.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 07:25

douschka schreef:
0nicolle0 schreef:

Dit is wel wat kort door de bocht hoor! "Onzin" is het helemaal niet, hoe groter de genenpoel, hoe gezonder het dier! Bij gesloten fokkerijen schuilt altijd de inteeltproblematiek om de hoek en dat is wel degelijk van invloed op gezondheid en levensduur!

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 07:29

0nicolle0 schreef:
bedankt allemaal!!! kan ik die man gaan overtuigen , hij is altijd overtuigd dat die het goed heeft
Ben ik ook weer wat wijzer geworden
Wist trouwens niet dat het met zigeuners te maken had

Hij heeft toch geen compleet ongelijk? Het is geen zuiver ras dus dat heeft hij goed, alleen bij het verhaal van de pinto slaat hij even de plank mis...

Een "zuiver ras " heeft altijd een gesloten stamboek, het heeft niets te maken met of je vind dat de paarden op elkaar lijken of niet!
Alle warmbloeden lijken ook op elkaar maar dat maakt ze nog geen zuiver ras, integendeel!