Hoe kom je erbij...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Hoe kom je erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 15:16

...om een merrie zo te laten dekken dat ze in de winter bevalt?!

Er is namelijk een merrie bij ons op stal die elk moment kan bevallen.
En het vriest hier...
Sommige mensen

Wat vinden jullie daarvan?
Grr, kan daar zo boos om worden he...

p.s. mensen hebben de merrie drachtig gekocht en hebben haar zelf niet gedekt hoor...

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:25

kan ook een ongelukje in de wei zijn geweest...

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:30

Idd. vaak zijn het dan ongelukjes. En als het een paar dagen vriest kan de merrie het meestal nog wel uitstellen hoor! Mijn merrie heeft haar kleine ook nog een paar daagjes lekker warm in haar buikje gehouden toen het sneeuwde, terwijl er al wel kleine druppels melk aan de uier hingen.
Hopelijk krijgt de merrie een hele lekkere warme stal, en overdag in het zonnetje weidegang! Sterkte ermee

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:49

Vaak zijn het ongelukjes, ja..

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:51

Het zal wel een ongelukje zijn ja
als je even niet oplet dan...

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:53

nou, dan heb je nog even tijd om haar:
1) naar je huis te rijden en stro op de bank te leggen
2) een kachel/openhaard in stal te maken

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:35

waldisney schreef:
Idd. vaak zijn het dan ongelukjes. En als het een paar dagen vriest kan de merrie het meestal nog wel uitstellen hoor! Mijn merrie heeft haar kleine ook nog een paar daagjes lekker warm in haar buikje gehouden toen het sneeuwde, terwijl er al wel kleine druppels melk aan de uier hingen.
Hopelijk krijgt de merrie een hele lekkere warme stal, en overdag in het zonnetje weidegang! Sterkte ermee

Ze heeft de grooste stal van de manege en als het niet sneeuwt mag ze lekker elke dag een paar uurtjes in de wei rond huppelen

Maar dan nog, als het een ongelukje is, moet je beter oppassen

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:35

Farouche schreef:
nou, dan heb je nog even tijd om haar:
1) naar je huis te rijden en stro op de bank te leggen
2) een kachel/openhaard in stal te maken

Het is helaas niet mijn eigen merrie, anders had ze hier al gelegen! lol

Anoniem

Re: Hoe kom je erbij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:50

De natuur regelt zichzelf wel.
En het veulentje zal met een wintervachtje geboren worden.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 19:27

Dat is wel fijn om te weten zeg, was al bang dat het veulentje het koud zou krijgen ofzo!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:06

Moeder Natuur kan meer dan je denkt .

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:44

Moeder Natuur regelt heel veel (het feit dat ongelukjes op die tijd mogelijk zijn, toont dat ook al gedeeltelijk)
winterveulens worden idd met wintervacht geboren. Het is in feite veel slechter om een veulen laat op de zomer geboren te laten worden, want dan kan het zijn dat je veulen nog volop zijn veulenhaar aan het verliezen is en dus de aanmaak van wintervacht te laat komt.
Er zijn zelfs in de natuur veulens bekend die heel laat of net heel vroeg geboren worden. Ikzelf zou er ook niet voor kiezen, maar iedereen is daar vrij in

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:43

nou...dan mag je mij voor het peleton zetten. Mijn merrie kan ieder moment bevallen....erg hè?

Maar aangezien jij hier zo'n uitgesproken mening over hebt en het behoorlijk veroordeeld heb ik even een vraag voor jou:

Heel veel veulens worden express geboren in de maanden maart en april terwijl er dan OOK sneeuw kan liggen en het kan vriezen....kan dat wel volgens jou en is dat minder erg??

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:53

Om maar niet te spreken over de praktijken bij volbloeds (voor races) waar veulens in januari of februari geboren worden en dan na een paar dagen bij een pleegmoeder worden geplaatst... (gebeurt natuurlijk niet overal, maar het gebeurt wel. Men wil daarmee dat de veulens een paar maand voorsprong hebben als ze als tweejarige moeten uitkomen in race en de merrie ondervindt zo minder last van het zogen van het veulen en kan meteen weer worden herdekt...)

enne: djuno: succes met de bevalling he! Ben benieuwd

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:57

thanks Frenia.....ik ben ook heeeeel benieuwd!

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:23

LauEef schreef:

Maar dan nog, als het een ongelukje is, moet je beter oppassen

Hmm, mijn veulen was ook een ongelukje, maar zie totaaal niet in hoe IK daar wat aan had kunnen veranderen.
Waar heb ik gefaald? Betere voorlichting aan mijn merrie ? (niet met vreemde mannen mee gaan) Condooms in haar handtasje?

Feit blijft dat ik nu wel een snoeppig veulen heb

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:17

mij veulen is ook ''expres'' in februari geboren! in de ijskou, nou ik kan je vertellen dat ze een weerstand heeft waar je u tegen zegt.. ze is met wintervacht geboren en kwam overdags veel buiten wel verdeeld over de dag (dus smorgens een uurtje smiddags en savonds) was het meestal en voorderest in een grote stal met mams, toen het ophield met vriezen is ze met de kudde gewoon elke dag van 9 tot 5 naar buiten gegaan (alle paarden staan daar in de winter ook de hele dag buiten) en ze heeft de hele zomer lekker kunnen genieten van het zonnetje (24/7 op de wei)
je hebt wel snel je mening klaar zeg

Pigino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 06:59

ik heb ook 2 veulens die geboren zijn op 8 januari en eentje die geboren is op 18 januari.
dit zijn hele bewuste keuzes geweest.eentje is bij ons geboren( die van 8 januari) en die heeft nog meer buiten gestaan dan de veulens die in maart en april zijn geboren bij ons (het weer was toen een stuk minder)
in januari hebben we heel veel zon gehad, wij hebben dus al weer bijna een verjaardag
de veulens die geboren worden in 2006 verwachten we vanaf maart

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:51

Mijn pony is ook geboren op 21 januari (2003). De mensen van wie we haar gekocht hebben hadden haar moeder op de markt gekocht en die bleek dus drachtig te zijn. Ze had een tijd in een kudde gelopen en is toen gedekt. Maar het kan goed hoor. Noa werd met een dikke wintervacht geboren, de natuur regelt dat wel.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:02

LauEef schreef:
...om een merrie zo te laten dekken dat ze in de winter bevalt?!

Er is namelijk een merrie bij ons op stal die elk moment kan bevallen.
En het vriest hier...
Sommige mensen

Wat vinden jullie daarvan?
Grr, kan daar zo boos om worden he...

p.s. mensen hebben de merrie drachtig gekocht en hebben haar zelf niet gedekt hoor...

Ik denk dat veel mensen een eigen keus hebben wanneer ze hun merrie willen laten dekken,en als de stal goed verwarmd is, niet tochtig etc wat maakt het dan uit of het buiten vriest?
en ja als er een veulentje is die in de winter bevalt en het een ongelukje is dan kan diegene er toch niks aan doen?
mijn merrie bevalt ook eind februari en het er geen spijt van dat ik haar zo heb laten dekken dat ze dan bevalt zo krijgt het veulen een goeie weerstand.

jackass015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:10

mijn merrie is misschien drachtig, we weten het nog niet zeker we moeten binnen 2weken een scan laten nemen.
Ik zette de paarden op een morgen buiten, 2hengstenveulens en een merrie van 20, de veulens worden C-pony's en de merrie is 1m85, dus geen probleem en we laten de merrie waar ik op rij altijd gewoon los lopen, is een C-pony, dus staldeur open en laat ze daar maar wat crossen en grazen omdat ik ze niet bij die hengsten kan zetten, het is daar wel afgemaakt hoor (dat doen we dikwijls als ze allemaal eens buiten moeten). Het is tussen de stal en de wei daar is ook nog een heel stuk gras . Dus de veulens in de wei en mijn merrie gwn los laten lopen en 's avonds kom ik terug om ze terug binnen te zetten en eten te geven en ik kom daar aan en ik zie die hengst op mijn merrie zitten, dat was op zich niet zo erg geweest als het haar EIGEN veulen niet was geweest. Ik snap nog altijd niet hoe die bij de merrie is geraakt, alles was nog dicht toen ik daar kwam dus de enige optie is dat hij over de poort is gesprongen die 1m50 hoog is dus dat vind ik wel extreem hoog voor een veulen. Nu hopen we dat ze niet drachtig is maar we denken van wel omdat ze zowat zuur wordt naar andere paarden en dat had ze daarvoor nog helemaal niet.
Dus wij kunnen er helemaal niks aan doen, ik had het ook liever niet gehad

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:18

jackass015 schreef:
mijn merrie is misschien drachtig, we weten het nog niet zeker we moeten binnen 2weken een scan laten nemen.
Ik zette de paarden op een morgen buiten, 2hengstenveulens en een merrie van 20, de veulens worden C-pony's en de merrie is 1m85, dus geen probleem en we laten de merrie waar ik op rij altijd gewoon los lopen, is een C-pony, dus staldeur open en laat ze daar maar wat crossen en grazen omdat ik ze niet bij die hengsten kan zetten, het is daar wel afgemaakt hoor (dat doen we dikwijls als ze allemaal eens buiten moeten). Het is tussen de stal en de wei daar is ook nog een heel stuk gras . Dus de veulens in de wei en mijn merrie gwn los laten lopen en 's avonds kom ik terug om ze terug binnen te zetten en eten te geven en ik kom daar aan en ik zie die hengst op mijn merrie zitten, dat was op zich niet zo erg geweest als het haar EIGEN veulen niet was geweest. Ik snap nog altijd niet hoe die bij de merrie is geraakt, alles was nog dicht toen ik daar kwam dus de enige optie is dat hij over de poort is gesprongen die 1m50 hoog is dus dat vind ik wel extreem hoog voor een veulen. Nu hopen we dat ze niet drachtig is maar we denken van wel omdat ze zowat zuur wordt naar andere paarden en dat had ze daarvoor nog helemaal niet.
Dus wij kunnen er helemaal niks aan doen, ik had het ook liever niet gehad

Had je je merrie niet kunnen laten scannen om zeker te zijn? En in dit geval zou crushen in geval van dracht misschien ook een optie zijn geweest...

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:22

Het kan toch ook perongeluk zijn gegaan?

jackass015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:17

we gaan ook een scan laten nemen, het is nu 2weken geleden dat het gebeurd is en als ze drachtig is denken we er ook ernstig over na om het te laten wegnemen.
Het is een wedstrijdpony die dit jaar haar eerste seizoen gaat rijden dus het komt ook niet goed uit

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:26

Niet de meest ideale tijd. Maar de natuur past zich hier idd op aan.
Wat ik erger zou vinden is dat Merrie en veulen veel minder de wei op kunnen vanwege het weer en dat ook het gras nu gewoon bagger is.