Hoe zie je of een veulen talent heeft om...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Hoe zie je of een veulen talent heeft om...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:52

Als een paard wat ouder is kan ik wel zien of hij leuke gangen heeft en of de bouw me bevalt.

Maar bij een veulen kan ik het niet zien. Bij een 1 jarige zie ik het eigenlijk ook nog niet. Waar kan je nou aan zien of zo'n paard later aanleg heeft voor dressuur of springen? Dus niet uitgaande van afstamming, maar gewoon puur op uiterlijk/karakter enzo?

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:28

Daar ben ik wel benieuwd naar. Mijn veulen is springgefokt, maar loopt heeeel elegant. Ze was wel iets breder gebouwd dan andere veulens, met name de billen.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:43

Op deze site staat een verhaaltje hoe je aan de achter hand kan zien of het een goede spr. of dress. paard is/wordt. zo zal een goed spring paard

http://members.chello.nl/~j.coolen/

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:53

Een veulen is ook veel makkelijker te beoordelen dan een jaarling.
Vandaar ook de uitspraak "jaarling, naarling".

lievenr

Re: Hoe zie je of een veulen talent heeft om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:33

bij ons zijn er sommige fokkers die hun veulens een sprong laten nemen aan 3 of 4 maanden, en dan kijken ze wat ze kunnen.

wel 1 fokker doet dit altijd en hij haalt meestal wel de goede eruit, is het toeval of niet, maar hij heeft toch al een paar paarden gefokt die 1.50 lopen dus ik denk wel dat hij er verstand van heeft.

en inderdaad ik vindt ook dat jaarlingen moeilijk te beoordelen zijn, vorig jaar en dit jaar zat ik in de jury op een veulenprijskamp en moet zeggen mijn kandidaat winnaar zat toch altijd in de eerste drie en ben nu in een fase gekomen dat ik best een goed veulen van een ander kan onderscheiden. en dat opent perspectieve,n voor als ik in de toekomst eventueel een veulen zou kopen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:08

Hoe het bij springen zit zou ik echt niet weten, maar bij veulens waar je uiteindelijk mee wilt gaan dressuren moet je goed naar de achterhand kijken. Wilt het veulen daarin al iets dalen in draf en in galop of blijft het een beetje op de voorhand rond sukkelen. Is het veulen attent, opgewekt en nieuwsgierig of is hij juist een beetje teruggetrokken en zal hij niet zo snel van zijn plaats komen als er iets eng is bijvoorbeeld (dit ligt echter ook aan de ruiter, want een sensibele ruiter zal met het eerste veulen ver kunnen komen, maar als jij zelf niet met dat soort vlugge typetjes overweg kunt dan zul je eerder naar veulen 2 moeten kijken, ookal hebben de meeste "rustige" typetjes meestal geen grand prix aanleg, meestal dus he!)
Hoe is de stand van de benen, is bijvoorbeeld de hoek bij het sprongewricht goed of te groot/ te klein. (maar te groot/klein wilt niet altijd zeggen dat het paard zijn benen niet goed zal gaan gebruiken)
Aan de bouw kun je verder opmerken of het veulen een te lang lijf heeft (ten opzichte van zijn benen) of dat hij juist hele lange benen heeft maar te weinig massa (we willen waak een hoogbenig veulen maar de massa van het lijfje moet dan wel in verhouding staan, want anders is het weer een nadeel met rijden) Of dat hij niet goed in het rechthoeksmodel staat, bijvoorbeeld heel kort lijf en lange benen (omgekeerd rechthoeksmodel haha)
Maar het beste kun je echt beoordelen aan de hand van zijn beweging en gedrag, dus of hij wilt dalen in de achterhand en of hij zijn achterbeen stijf houdt of actief buigt en of hij veer en afdruk heeft of gewoon rondstampt enz.
Van de bouw van het veulen moet je alles wat ik beschreven heb eigenlijk met een korreltje zout nemen hoor, want er verandert natuurlijk vaak nog het een en ander en ook in de beweging goed opletten, het veulen kan ook zijn dag niet hebben omdat hij niet helemaal lekker is ofzo en daardoor zichzelf niet optimaal laten zien. Maar meestal zit je met de eerste indruk aan de hand van deze punten toch wel goed.

Als je wilt kan ik je wat foto's sturen van een paar van onze veulens, een paar van een veulen dat fris opgewekt rondloopt en zakt in zijn achterhand en zijn gewrichten goed buigt en ook goed in het model staat en een paar van een veulen dan meer op de voorhand blijft sukkelen en niet erg opgewekt en attent is en meer rondstampt dan met veer en afdruk door de baan gaat.
Je kan ook zien dat deveulens van het eerste type een beter bouw hebben dan de veulens van het tweede type en dat komt door hun manier van bewegen, zo ontwikkelen ze zelf hun bouw namelijk, een veulen dat dus op de voorhand rondstampt zal eerder wat meer een onderhalsje ontwikkelen en in de bovenlijn wat te kort komen en een veulen dat gaat zitten en zijn voorhand dus verheft dan zal in de bovenlijn ook sterker worden en geen nderhals ontwikkelen, zo zie je maar weer.

Maar nogmaals er kan nog een hoop veranderen in de loop der jaren en een paard dan een onderhalsje heeft en meer op de voorhand loopt kun je ook later zelf trainen om hem meer van achter uit te laen komen, alleen heeft ie dan wel een klein beetje een achterstand op de rest natuurlijk en zal het de rest alleen maar steeds makkelijker afgaan.

Heel verhaal maar ik hoop dat een en ander nu een beetje duidelijk is voor je haha

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:35

Desire, goede en duidelijke uitleg.
Misschien kan je hier wat foto's zetten ter verduidelijking. Dat is voor iedereen leerzaam

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:41

Ik zal zo even wat goede foto's uitzoeken, dan plaats ik ze zo snel mogelijk hier (wel vanavond nog hoor haha)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:31

Ik heb geprobeert alles zo oordelijk mogelijk neer te zetten. De foto's zijn helaas niet allemaal even duidelijk en de echte bloopers die stonden al niet eens meer op mijn computer haha, maar zo krijg je wel een beeld. Overigens zijn het allebei mijn veulens dus niet denken dat ik mijn eigen veulen de hemel in prijs en dat die andere niet van mij is.
het bruine veulen is dus het veulen van type 2 zeg maar en de vos is het veulen van type 1, ookal heeft die ik nu voor type 2 gebruik ook wel goede foto's hoor, ik heb echt de slechte eruit gehaald voor het verschil, maar hij is gewoon echt minder dan de vos. Ter vergelijking: de vos hebben we niet weggedaan voor een bod van 15.000,- en de bruine is zo'n 2500 - 3000,- waard. vos: Ub40 x Belisar x Roemer, bruine: Ooseven X Lancet x Balzflug

het model:

vos heeft een mooie bouw, bruine heeft weinig bespiering in de bovenlijn en een onderhalsje, een wat weke rug dus ook en is erg overbouwd terwijl ze beiden even oud zijn.
Afbeelding

Hier wat beter de bouw van de vos
Afbeelding

de vos heeft een allerte en wakkere blik, de bruin staat een beetje sukkelig om het zo maar te zeggen
Afbeelding

De vos gaat echt zitten en is daarbij ook lekker opgewekt en draagt haar hoofd en hals trots
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de bruine sukkelt echter een beetje op de voorhand en gaat dus niet zitten en heeft een stijf achterbeen en draagt ook zijn hoofd en hals niet echt

Hier is hij een maand oud ofzo
Afbeelding

hier 3 maanden
Afbeelding

hier een maand of 7 denk ik, hij trekt zijn hak dus ook wat naar achteren doordat hij zijn gewrict niet genoeg buigt om hem onder de massa te zetten.

Afbeelding

Deze galop was duidelijk heel zwaar en moeilijk voor hem, hij komt niet tot dragen en houdt zijn hals weer erg horizontaal
Afbeelding

Hier nog moeilijker
Afbeelding

en hij sukkelt nog altijd verder rond op de voorhand
Afbeelding

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is waar het verschil tussen een goed en een wat minder veulen zit, maar uiteraard kan je aan die bruine straks een hoop verbeteren, je zult hem lekker lang en laag moeten rijden of longeren om de bespiering in de bovenlijn wat meer te ontwikkelen en veel moeten schakelen zodat hij meer tot dragen gaat komen. Het karakter van de bruine is ook heel erg zachtaardig en niet erg allert enzo terwijl de vos waarschijnlijk een heel pittig beestje zal worden onder het zadel straks.

Nou ja dit was dus geen goede reclame voor die bruine van me die te koop staat hahaha, maar ja dit waren dus ook wel echt slechte foto's en ik denk dat ik hem zo ie zo toch hou tot zijn 3e en hem dan in rij.
Van de vos had ik helaas weinig foto's van beweging dus ik heb ook niet haar draf e.d. kunnen laten zien, terwijl dat echt een showbink is.
Overigens denk je door de verschillen in bespiering waarschijnlijk dat de vos een hengst is en de bruine een merrie, maar het is dus andersom haha.
Een halfbroer en volle zus van de bruine staan in mijn profiel en zo zie je maar weer wat er toch nog allemaal kan verbeteren oor goede training, van de vos staat ook nog een half zus in mijn profiel.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:38

Ik snap ook echt niet dat je dit zo neer zet Desire , dat is echt geen goede reclame voor a. je fokmerrie, die ook te koop heeft gestaan b. het veulen wat je nu als voorbeeld neemt en c. ook meteen het laatste veulen van deze merrie .

Heel behulpzaam, dat zeker , maar commercieel niet echt handig ...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:13

Nou de merrie was eigenlijk al verkocht maar we hebben toch besloten haar aan te houden omdat ze draagmoeder wordt van de embryo's van haar eigen moeder. En het veulen willen we toch eigenlijk ook wel aanhouden, daarnaast heeft de merrie nog 2 andere hele fijne nakomelingen gehad waaronder een 2e bezichtigingshengst dus echt mis zit het niet met de merrie hoor, fokken is gokken en er kan niet altijd een grand prix paard uit een merrie komen natuurlijk en ik vind het ook helemaal geen schande om toe te geven dat Aragon (de bruine dus) niet geworden is wat we hadden gewild, totaal anders dan zijn volle zus. Dus vandaar dat ik er geen moeite mee heb om hier foto's van hem neer te zetten, je kunt nou eenmaal niet altijd alles mooier voordoen dan het is toch! Op deze manier kan iemand even het verschil zien.
En of het het laatste veulen van de merrie is is ook nog niet gezegt, ze gaat nu een jaar een veulen van haar moeder dragen en misschien daarna zelf weer. We hebben tenslotte wel 2 goede paarden uit haar gehaald en een van die 2 is een volle zus van Aragon zoals ik al zij, dus dat is gewoon een beetje tegengevallen, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Zo zie je maar weer dat 1x een goede match met een hengst niet automatisch betekent dat het ook altijd een goed veulen op zal leveren.
En nogmaals ik heb de ergste foto's eruit gepakt.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:41

Bedankt voor de duidelijke uitleg en de foto's Desire.
Ik denk inderdaad dat jij heel goed weet wat je doet

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:27

ik denk dat je er oog moet voor hebben. sommige mensen zien meteen of het veulen later wat wordt en de meeste niet. Is ook moeilijk uit te leggen wat een 'goed' veulen eigelijk moet hebben. Vind de uitleg met die foto's ook duidelijk. Je kan duidelijk zien waarom die vos beter is dan dat bruintje.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 20:46

Bedankt voor je uitleg Desire. Vanaf hoe oud kun je zoiets zien? Moeten ze dan wel al een paar maanden oud zijn, of kun je dat met 2 weken ook al beoordelen?

Ik heb ooit gehoord dat de stand van de benen van een veulen best slecht kan zijn als hij net geboren is (bijv dat de hoefballen op de grond komen), maar dat dit binnen hele korte tijd heel goed kan bijtrekken. Dus kan je dan bij zo'n jong paardje ook al zien of het wat wordt?

Overigens hebben wij een overbuur die fokker is. Elk jaar heeft hij 1 of 2 veulens. Vorig jaar vond ik het veulen dat in de wei liep zo geweldig! Eigenlijk weet ik niet precies waarom maar ik had hem zo willen hebben. Hoorde ik dus later dat het beestje met een paar maanden oud op de veulenveiling voor 18000 euro is weggegaan. Had ik het toch goed dat het een leuk beest was

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:55

Wij zeggen bij de veulens altijd 9 dagen(ligt er net beetje aan) en 3 weken 3, maand en 3 jaar. Meestal kunne we het al wel redelijk bekijken.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:48

Scum schreef:
Bedankt voor je uitleg Desire. Vanaf hoe oud kun je zoiets zien? Moeten ze dan wel al een paar maanden oud zijn, of kun je dat met 2 weken ook al beoordelen?

Ik heb ooit gehoord dat de stand van de benen van een veulen best slecht kan zijn als hij net geboren is (bijv dat de hoefballen op de grond komen), maar dat dit binnen hele korte tijd heel goed kan bijtrekken. Dus kan je dan bij zo'n jong paardje ook al zien of het wat wordt?

Als het veulen net geboren is en het heeft een afwijkende beenstand dan kan daar nog heel erg veel aan gedaan worden, soms liggen veulen fout in de baarmoeder en er worden weleens veulens geboren met kromme benen, die kunnen ze heel erg veel verbeteren maar of het veulen uiteindelijk ooit nog echt ver in de sport kan komen is dan maar de vraag natuurlijk, maar als je er snel een dierenarts en/of hoefsmid bij haalt om advies dan valt er nog veel te doen hoor!

Je kunt met 2 weken ook wel de hele goede of de hele slechte eruit halen hoor, alleen als ze een maand of 3 á 4 zijn is het al een stuk makkelijker te zien, om pas geboren veulentjes te kunnen beoordelen moet je echt al heel wat veulens in je leven gezien hebben en ook uiteraard gevolgd hebben in hun verdere ontwikkeling. Voor de meeste mensen lijken alle pasgeboren veulens op de kleur na op elkaar haha!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:59

maar ik heb soms ook wel een heel goed beeld van een veulen en dan is het als veulen echt een goed lopen mooi net veulentje.
Maar soms groeien ze toch anders dan je verwacht.
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je bijvoorbeeld mijn 3 jarige fokproduct!
Hij is overigens niet meer van mij!
Toen hij nog een veulentje was dacht ik echt wow dat word niks,
Hij had geen halsje, hij was vlak qua gangwerk, hij had een slap kruis.
En nu t is een beer aan t worden met een hals daar zeg je U tegen en zijn gangen zijn enorm verbetert!
T word nu echt een leuk goed paard.
Ik heb er bijna spijt van dat ik hem heb verkocht.

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:30

Vind dat Desiree heel eerlijk is over haar veulen, Aragon.
En wat niet is kan toch altijd komen.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:57

Daar kan je heel weinig van zeggen vind ik zelf. Alleen qua bouw kan je het zien, of het een mooi dier gaat worden later.

Beweging en talent valt nog niet zo te beoordelen. In sommige gevallen wel hoor, als ze al een apart techniek in het lopen hebben als veulen.

Bijv. Votje was als veulen al een bloedmooi type, zo is later ook weer uitgegroeid. Qua beweging kon je er niets aan zien alleen dat ze heel makkelijk in balans galoppeerde en veel overgangen stap/galop, galo/stap maakte zonder moeite.
Draf heeft ze bijna nooit laten zien en die is alleen maar beter geworden. Toen ze jaarling was dacht ik wat een drama, als 2-jarige zag ik af en toe iets wat leek op een drafje en als 3-jarige in het werk was het eerst een vlak, stekerig drafje maar dat is toen zo enorm veranderd. Ze kan nu draven dat wil je niet weten, daar heeft ze mij echt mee verbaasd. Begin 2005 hoopte ik dat ze misschien op het nippertje ster zou worden. Door wat training werd het zo´n gaaf paard dat ze nu reservekampioene van de C.K was en Voorlopig keur.
Dit had ik echt nooit verwacht. Dat het een mooi dier zou worden wist ik wel maar dit niet.

Maar helaas ken ik ook het omgekeerde. Een veulen wat toen voor 50000 gulden geveild was en mega apart kon lopen. Die bleek totaal niet meer te kunnen lopen toen hij 3 was, leek nergens op.

Zo zie je maar weer. Als mensen dat echt van veulens al konden zien hoeveel talent ze hebben zouden er heel veel handelaren heel rijk zijn. Ook die zitten er nog vaak naast.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 11:58

Desire dank je wel, het is duidelijk en goed uitgelegd en te zien.
Iemand hierboven schreef dat het geen goede reclame is...
Nou ik zou zo dus best een paard/veulen bij jou willen kopen, je bent in ieder geval super eerlijk en dat is voor mij, en voor velen met mij waarschijnlijk, erg belangrijk.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:10

Zoals ik al zij, je kan niet altijd alles mooier voordoen dan het is en ik schaam mezelf ook niet om een veulen gefokt te hebben dat niet precies naar verwachting is, zijn volle zus was dat wel en dan zou het stom zijn als we niet nog een keer de gok met die hengst genomen zouden hebben.
Nol Gerritsen van de Dalhoeve raadde ons aan Aragon niet te verkopen omdat hij als 3 jarige waarschijnlijk een geweldig rijpaard zou zijn. Dus lelijke eentjes kunnen ook altijd nog wel mooi uitgroeien. Aragon wordt ook nog eens een echte reus van tegen de 1.80 en die is natuurlijk minder mooi in verhouding nu dan een veulentje wat minder maat zal krijgen.
Daarom moet je alles dus ook met een korreltje zout nemen wat je van een veulen ziet en gewoon op je gevoel afgaan als je er 1 gaat kopen.

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:03

Suzanne F. schreef:
Daar kan je heel weinig van zeggen vind ik zelf. Alleen qua bouw kan je het zien, of het een mooi dier gaat worden later.

Beweging en talent valt nog niet zo te beoordelen. In sommige gevallen wel hoor, als ze al een apart techniek in het lopen hebben als veulen.

Bijv. Votje was als veulen al een bloedmooi type, zo is later ook weer uitgegroeid. Qua beweging kon je er niets aan zien alleen dat ze heel makkelijk in balans galoppeerde en veel overgangen stap/galop, galo/stap maakte zonder moeite.
Draf heeft ze bijna nooit laten zien en die is alleen maar beter geworden. Toen ze jaarling was dacht ik wat een drama, als 2-jarige zag ik af en toe iets wat leek op een drafje en als 3-jarige in het werk was het eerst een vlak, stekerig drafje maar dat is toen zo enorm veranderd. Ze kan nu draven dat wil je niet weten, daar heeft ze mij echt mee verbaasd. Begin 2005 hoopte ik dat ze misschien op het nippertje ster zou worden. Door wat training werd het zo´n gaaf paard dat ze nu reservekampioene van de C.K was en Voorlopig keur.
Dit had ik echt nooit verwacht. Dat het een mooi dier zou worden wist ik wel maar dit niet.

Maar helaas ken ik ook het omgekeerde. Een veulen wat toen voor 50000 gulden geveild was en mega apart kon lopen. Die bleek totaal niet meer te kunnen lopen toen hij 3 was, leek nergens op.

Zo zie je maar weer. Als mensen dat echt van veulens al konden zien hoeveel talent ze hebben zouden er heel veel handelaren heel rijk zijn. Ook die zitten er nog vaak naast.

Dat klopt niet helemaal, waarschijnlijk is er dan wat aan de hand met het veulen, als die ineens niet meer kan lopen.Volgens onderzoek van het paarden proefbedrijf loopt een driejarig paard met nog steeds dezelfde techniek als hij als veulen liep.De beweging verandert niet in negatieve zin, eerder in positieve zin doordat een paard meer balans en training krijgt.Het type is juist vaak moeilijk te bepalen, soms is een heel mooi chique veulen te fijn als driejarig paard.Of weer een goed ontwikkeld veulen veel te log en te zwaar als driejarige.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:48

Desire schreef:
Scum schreef:

Als het veulen net geboren is en het heeft een afwijkende beenstand dan kan daar nog heel erg veel aan gedaan worden, soms liggen veulen fout in de baarmoeder en er worden weleens veulens geboren met kromme benen, die kunnen ze heel erg veel verbeteren maar of het veulen uiteindelijk ooit nog echt ver in de sport kan komen is dan maar de vraag natuurlijk, maar als je er snel een dierenarts en/of hoefsmid bij haalt om advies dan valt er nog veel te doen hoor!

!

Ik denk dat je iets over het hoofd ziet. De meeste rare beenstanden bij veulens in de eerste dagen trekken in de eerste twee weken vanzelf weg. Het weerfsel is in het begin nog heel soepel en het kan zijn dat hij ongelukkig heeft gelegen.
Daar hoeft dus niets aan gecorrigeerd te worden.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:54

O en trouwens, waaraan je het precies kunt zien is me redelijk onduidelijk, maar dat je het kunt zien is wel een feit.

Tophandelaren worden dáár dus rijk van.

Het eerste veulen uit een fokmerrie van ons, daar kwam Nijhof voor kijken. Hij was de hoek nog niet om, het dier had nog nauwelijks bewogen, of hij had hem al gekocht.

Dat veulen loopt nu hij volwassen is al meerdere jaren internationaal 1.60m springen, met goede resultaten.

Een veulen uit een andere fokmerrie, die is naar de veulenveiling in Borculo gegaan. Hans Horn bood net zo lang tot hij hem mee naar huis kon nemen. Het dier heeft ook internationaal 1.60m gesprongen, en was volgens Horn zelf de beste nakomeling van Libero. Het dier is helaas echter totaal stuk gereden door hem op achtjarige leeftijd alle GP's te laten springen.

Dus zij zien het. En wij doen het blijkbaar ook niet slecht, want die fokmerries waren helemaal niet de knapsten om te zien als veulen.

Bouw zegt niet altijd wat. Fouten daarin zijn niet onoverkomelijk als het veulen maar iets hééft. Niet achteraf in een hoekje staat. En als het moet gebeuren er is.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:20

@ Venetia: Ik heb het hier dus over echt afwijkende beenstanden door verkeerd in de baarmoeder liggen, een voorbeeld kun je hier vinden:

http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... eulens.htm

Dit groeit echt niet vanzelf bij. Op de Orun cursus hadden we dinsdag nog veel ernstigere voorbeelden waar je gewoon echt van schrikt, maar blijkbaar kan dat door het breken van het bot en het weer vast zetten met pinnen dan ook goed komen, alleen heb je denk ik dan nog alleen maar een recreatie paardje over daarna.

Ook krijgen veel veulens vaak een grasvoetje, dit komt omdat ze 9 van de 10 keer met het zelfde voorbeentje naar voren staan als ze grazen en hierdoor veranderd de vorm van de hoefjes langszaam aan, daarom moet je dat goed in de gaten houden en als dat dus het geval is moet je even een hoefsmid het hoefje bij laten vijlen. Kleine moeite dus maar het kan bij een merrie veulen soms wel eens het verschil uit maken of het als 3 jarige nog ster kan worden of niet, omdat de benen nog zoveel kraakbeen bevatten en zo "vormbaar" zijn zeg maar, zo een hoefje kan dan de groei van het been in verkeerde banen leiden (let wel: de meeste mensen zien deze afwijkende beenstand bij een 3 jarige niet eens hoor, alleen keuringscommissies letten hier wel op, het hoeft ook geen consequenties te hebben voor de beweging van het paard)
Ik zuig dit ook niet uit mijn duim want mijn Orun instructrice zit zelf altijd in verschillende keuringscommissies en die zat het aan ons uit te leggen.

Daarom moet je een veulen dus gewoon goed blijven volgen wil je hem optimaal op laten groeien, en het kan ook geen kwaad om af en toe de hoefjes eens te laten veilen, des te minder problemen geeft het als ze groot en sterk zijn.

Citaat:
Dat klopt niet helemaal, waarschijnlijk is er dan wat aan de hand met het veulen, als die ineens niet meer kan lopen.Volgens onderzoek van het paarden proefbedrijf loopt een driejarig paard met nog steeds dezelfde techniek als hij als veulen liep.De beweging verandert niet in negatieve zin, eerder in positieve zin doordat een paard meer balans en training krijgt.Het type is juist vaak moeilijk te bepalen, soms is een heel mooi chique veulen te fijn als driejarig paard.Of weer een goed ontwikkeld veulen veel te log en te zwaar als driejarige.

Ik vind dat je gelijk hebt, maar ik vind ook dat de beweging wel degelijk minder kan worden, maar dan ligt het wel aan een verkeerde ruiter die het paard blokkeert. Maar meestal krijgen veulens van 50.000,- geen verkeerde ruiter haha.