Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Ging allemaal goed! (toen ze eenmaal drachtig was dan, dat moesten we 3x proberen
).

Ibbel schreef:De tweede vraag van TS wordt niet erg begrepen geloof ik. De vraag is, op welke oudere leeftijd zou je een paard op z'n laatst kunnen laten dekken voor een éérste veulen. Zou je dat uiterlijk met 10 jaar moeten doen, of kan je bij wijze van spreken een 20-jarig paard nog voor het eerst laten dekken.
Ik zit met hetzxelfde dilemma, vandaar mijn reactie.
Ik heb zelf een 7 jarige merrie net gekocht, wil daar volgend jaar in ieder geval een sportjaar mee hebben, maar wil er ook wel een keer een veulen van. Ik zit ook nog te dubben of ik haar dan beter in 2007 alvast een keer kan laten dekken - en de sportcarriere dus even onderbreken - of dat ik rustig nog 2-3 jaar de sport in kan en haar pas op 14 jaar voor het eerst te dekken.
Hebben mensen daar ervaring mee?
@ Jovarna: wel drachtig dus, met 14 jaar voor het eerst, maar nog niet bevallen als ik het goed begrijp?
Ibbel schreef:De tweede vraag van TS wordt niet erg begrepen geloof ik. De vraag is, op welke oudere leeftijd zou je een paard op z'n laatst kunnen laten dekken voor een éérste veulen. Zou je dat uiterlijk met 10 jaar moeten doen, of kan je bij wijze van spreken een 20-jarig paard nog voor het eerst laten dekken.

Meavey schreef:Werd ratina-z ook niet pas in de 20 ingezet in de fokkerij, na haar carriere?
Ik denk dat zolang de merrie gezond is en in goede conditie dat het moet kunnen, al zou ik dan niet meer met hormoonspuiten en dergelijke aan de gang gaan als het niet natuulijk lukt, dan niet.
Snowytje schreef:Mijn merrie is op haar elfde voor de eerste keer gedekt. De tweede keer was het raak, helaas is er een tweeling geboren (ondanks scannen).