luchtzuigers van Sandreo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

luchtzuigers van Sandreo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 19:29

hey,

ik vroeg mij af of er meerdere veulens zijn van sandreo die luchtzuigen/kribbebijten. wij hebben er namelijk een op stal staan en die doet het ook, maar id moederlijk doet niemand het en het veulen staat bij mij id opfok, ben bang dat die van mij het na gaat doen...iemand hier ervaring mee?

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:50

Nog nooit gehoord, wij hebben er twee, nergens last van.

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:30

ff wat anders, maar heb je foto's??

ik heb er nog nooit van gehoord!

Katie1989

Re: luchtzuigers van Sandreo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:36

Heeft het veulen wat bij jou in de opfok staat het bij jullie ontwikkelt of deed hij het al toen hij kwam?

Dat ze luchtzuigen/kribbebijten kunnen overnemen is niet waar.

Wel kan het zijn dat meerdere paarden het op een bepaalde stal hebben omdat ze in dezelfde omstandigheden qua eten en dergelijke zitten.

Voor zover de wetenschap is, gaan paarden luchtzuigen als ze last hebben van maagzweer. Die worden veroorzaakt door verkeerd eten.
Paarden op 1 stalling krijgen vaak hetzelfde gevoerd, en de een is gevoeliger als de ander voor luchtzuigen. Maar zo komt het dus waarschijnlijk dat meerdere paarden het hebben op één stalling.

Ik zeg waarschijnlijk omdat er ook op sommige plaatsen voor de wetenschap nog vraagtekens staan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 13:53

Dus waarschijnlijk is het zo dat ze luchtzuigen/kribbebijten niet kunnen overnemen.

Toledo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:40

Van luchtzuigen weet ik zeker dat paarden dat van elkaar overnemen! Kribbenbijten weet ik niet.

Toledo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:41

Maar dat heeft natuurlijk niets met de vader van het paard te maken. Is een aangeleerde afwijking, niet een aangeboren!

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:43

Toledo schreef:
Maar dat heeft natuurlijk niets met de vader van het paard te maken. Is een aangeleerde afwijking, niet een aangeboren!

Dit is iid waar heeft niks met vader/ moeder te maken, is een stalondeugd en wordt vaak uit verveling gedaan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:46

Erfelijkheidsfactor komt dan op de hoek kijken, maar sandreo is geen luchtzuiger.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:59

Sammie schreef:
Erfelijkheidsfactor komt dan op de hoek kijken, maar sandreo is geen luchtzuiger.

idd maar misschien wel iemand uit de lijn waar hij uit komt...

zeg ook maar dingen die mensen tegen mij zeggen...heb namelijk nooit een luchtzuiger gehad dus zou niet weten hoe en wat.
tis alleen de vraag wie er gelijk heeft...

kennelijk heeft het zich ontwikkeld bij ons want ze deed het niet bij de moeder. en moederlijk = moederlijn haha.
maar als het iets is dat paarden uit verveling doen, waarom is het er dan maar een en doen ze het niet allemaal uit de koppel.??
Laatst bijgewerkt door Noon op 20-12-05 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:00

peetje82 schreef:

en heb momenteel geen foto's geloof ik. zal eens kijken

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 15:42

Noon schreef:
peetje82 schreef:

en heb momenteel geen foto's geloof ik. zal eens kijken

heb een redelijk goede foto gevonden, hier was ze nog geen half jaar geloof ik en zal altijd een kleintje blijven.
een sandreo x dublin

Afbeelding

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:15

Toledo schreef:
Van luchtzuigen weet ik zeker dat paarden dat van elkaar overnemen! Kribbenbijten weet ik niet.

Onzin! Bovendien wordt kribbenbijten ook vaak luchtzuigen genoemd...

Er is wel degelijk sprake van een erfelijke factor, maar dat is nog niet duidelijk in kaart gebracht. Wel is bekend dat van bepaalde vaders de nakomelingen vaker luchtzuigen, wsl hebben deze dieren een gevoeligere maag.

yvonnepuntnl

Re: luchtzuigers van Sandreo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:05

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:40

gomir schreef:
Toledo schreef:

Onzin! Bovendien wordt kribbenbijten ook vaak luchtzuigen genoemd...

Er is wel degelijk sprake van een erfelijke factor, maar dat is nog niet duidelijk in kaart gebracht. Wel is bekend dat van bepaalde vaders de nakomelingen vaker luchtzuigen, wsl hebben deze dieren een gevoeligere maag.

Inderdaad!!

En uit verveling is ook onzin.
Je zou de teksten op internet eens moeten lezen, als je alles wilt lezen ben je een flinke tijd bezig, maar heb je wel meer feiten om je mening uit te spreken.

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:16

Luchtzuigen is wel lichtelijk erfelijk bepaald. Van OOseven veulen weet ik het en ook van Gribaldi nakomelingen. Van Sandreo had ik het nog niet gehoord.

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 22:09

Toledo schreef:

Daar kan ik nou dus zo boos om worden he

Juist omdat mensen denken dat ze het kunnen overnemen gaan mensen luchtzuigers opsluiten, en juist daardoor wordt het alleen maar erger

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:02

Ik vind dat als je zo'n topic begint dat je wel met je vraagstelling moet uitkijken. Straks gaat hier op BOKT de roddel rond dat Sandreo een erfelijkheidsfactor luchtzuigen doorgeeft, dit is natuurlijk grote onzin.

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:04

Ag elke hengst brengt wel eens een luchtzuiger, is niet specifiek Sandreo hoor...

De discussie dat paarden luchtzuigen gaan we maar niet aan, want de meningen zijn daar over verdeeld

bienvenida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:01

vaak gaan de paarden het doen die wat zenuwachtig zijn (bloedtypes) en dat is wel erfelijk

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 00:11

parouscha schreef:
Ag elke hengst brengt wel eens een luchtzuiger, is niet specifiek Sandreo hoor...

De discussie dat paarden luchtzuigen gaan we maar niet aan, want de meningen zijn daar over verdeeld

Dat is geen discussie, dat is een te waarnemen feit. Paard zuigt lucht of hij doet het niet.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:41

luchtzuigen en kribbebijten is meestal hetzelfde, alleen een luchtzuiger pakt niets beet en een kribbebijter wel. Vaak maagprobleem en ontstaat ook vaak uit verveling. Overnemen is niet bekend, maar gebeurt soms wel net als weven. Afsluiten is idd gemeen, dan staan ze helemaal geisoleerd

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:58

Luchtzuigen wordt NOOIT over genomen door andere paarden. Hier is pas een hele studie over afgelegd in urtecht. Paarden die luchtzuigen doen dit inderdaad omdat ze last hebben van hun maag door eigenlijk overtollig maagzuur. Dit maagzuur kun je voor een deel tegen gaan met bijv. maagcomposium. Maar ook is bekeng geworden dat wanneer je paard luchtzuigt er een bepaalde stof vrij komt in de hersenen waardoor ze het lekker vinden eigenlijk is het een soort van verslaving net als roken bij mensen. Ook is het zo dat mensen denken dat paarden koliek kunnen krijgen van lichtzuigen dit is alleen maar zo als ze echt lucht door zuigen tot in de maag dit kun je zien als je paard aan haalt en er dan een balletje (net als bij drinken) onder z'n nek door gaat. Pas dan moet je ej zorgen gaan maken over je paard. Veel succes verder.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:55

Een veulen op stal??? Dat zou een heel waarschijnlijke oorzaak kunnen zijn van het luchtzuigen .

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:20

gomir schreef:

Yep, we hebben het er toevallig over op het OO Seven topic