Houston op een Balzflug merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Houston op een Balzflug merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 17:13

Wat vinden jullie van Houston op onze Balzflug x Variant? Ze loopt zelf zz-zwaar op dit moment. De merrie is iets te lang gelijnd vind ik zelf, verder is ze uitstekend te verzamelen en kunnen een hoop grand prix paarden nog wat leren van haar piaffe, ze heeft daarbij een uitstekend actief achterbeen en gaat mooi zitten.
Ze is wel heel erg nerveus zelf, een echte stresskip en ook moeilijk te rijden, alleen haar nakomelingen van Lancet en Biotop hebben dit karakter totaal niet en ook de nakomelingen van de Lancet (een Osmium en 2 007's) hebben dit karakter ook helemaal niet.
Ik weet dat ik met Houston wel eens een heel pittig beestje zou kunnen krijgen, maar aangezien haar nakomelingen haar karakter niet meegekregen hebben lijkt het me wel kunnen. Ik rij ook een Houston x Samber en die is ook erg moeilijk, maar toch is dat wel een beetje het karakter wat ik zoek. Zolang je weet hoe je er mee om moet gaan zijn het erg fijne beesten die bovendien net dat beetje extra uitdrukking hebben in beweging en uitstraling.
Zouden jullie Houston ook op haar durven zetten of vinden jullie het toch riskant dat het karakter van de merrie toch wel doorgegeven zal worden?
Qua exterieur en beweging past Houston echt wel bij haar, daar heb ik met meerdere mensen over gesproken, of is er iemand die denkt dat dat wel eens tegen zou kunnen vallen? Laat het me dan gerust weten!
Dat het een pittig beestje wordt vind ik echt niet erg, juist een voordeel maar ik hoef ook niet zo een draak als Van the man of Du Moulin op stal te hebben hoor haha

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:23

Met Houston krijg je een mooi sterk bewegend paard, en de combinatie met Balzflug zal maken dat het voorbeen ook deftig naar voren zal komen.
Als dat hete geen bezwaar is, dan is het zeer zeker een leuke optie.

Resultaat zal heel bloederig worden, met grote neusgaten en ogen op steeltjes. Onderschat niet, zelfs bij hele koele merries geeft Houston kikkertjes, dus je kan een heel wakker veulentje treffen uit deze combi. Wat als het voor je werken wil, en je bent een goede en gevoelige ruiter, een heel groot voordeel kan zijn.

Houston nafok vind ik eerlijk. Ze zijn wakker, en soms wat druk, maar wel eerlijk. En een stukje opvoeding is natuurlijk nooit weg. HEt zijn geen types die binnen een weekje zadelmak zijn, maar met wat geduld (en wat mazzel natuurlijk) zal je best een heel leuk sportpaard kunnen fokken.

Suzanne F.

Re: Houston op een Balzflug merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:10

Als de merrie genoeg maat en lengte heeft kan het best!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:03

Suzanne F. schreef:
Als de merrie genoeg maat en lengte heeft kan het best!

Hey suzanne je kent haar wel, Malibu waar Margo Timmermans eerst op reed, ze is 1.76m en ze heeft meer lengte dan ik zou willen, net een rib teveel eigenlijk

@ Dees: Houstons zijn inderdaad bloedeerlijk, die van mij moet je gewoon correct rijden en als je een keer je dag niet hebt en daardoor misschien iets teveel van hem gaat vragen dan zal hij je daar overduidelijk op wijzen. Maar dan kan hij dus ook wel gevaarlijk worden, maar je leert dus echt om hem ook eerlijk te behandelen en als je dat doet dan gaat hij helemaal voor je. hij heeft een heel klein koppie, maatje COB en heeft echt gigantische ogen haha.
Onze merrie heeft een beetje een Duits hoofd om het zo maar te zeggen en ik denk dat Houston daar ook wel positief op zal zijn, maar het hoofd maakt me eigenlijk niet veel uit, als ze maar goed kunnen lopen en werkwillig zijn.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:08

Ik denk dat het een prima combi zal zijn!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:08

Ik heb ook nog zitten denken aan Olivi.
En ook Valdez trekt mij heel erg, dat is weer een beetje van beide kanten, maar ik denk dat alle 3 wel een pittig beestje op zullen leveren. Maar nogmaals pittig karakter is juist een must, maar ik hoef dus geen bommetje die alleen maar explodeert de hele tijd haha, hij moet wel enigszins een proef kunnen lopen uiteindelijk natuurlijk hahaha!
Wie trekt jullie dan het meest voor mijn merrie? Dus niet wie jullie het leukste vinden maar welke waarschijnlijk het beste resultaat oplevert haha. Houston - Valdez - Olivi

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:28

k zelf denk dat housten zeker wel n leuke combi is..(en paarden met pit vind je niet erg )
valdez lijkt mij ook wel leuk kwa vaderdier en er zit ook housten in (en jazz succes ) maarja over de afstammelingen is nog niks bekend dus met housten zelf heb je meer zekerheid!!
k zelf zeg altijd maar fokken is gokken dus waarom niet de gok wagen om housten erop te zetten!...succes ermee

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:35

Ja fokken is inderdaad gokken, maar ik ben er een beetje voorzichtig mee omdat de merrie toch zz-zwaar is en binnenkort in de lichte tour gaat starten en wil toch eigenlijk wel een beetje zekerheid hebben, houston heeft een hoge betrouwbaarheid, valdez nog niet, maar ik vind hem wel helemaal geweldig. Maar is valdez wel geschikt voor een (te) lang gelijnde merrie? en Olivi?
Wij hebben wel een Ub40 uit een belisar en dat is echt een heel compact beestje en ik denk dat olivi ook wel een wat compacter veulentje uit haar zal geven, maar dat weet ik dus echt niet...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:54

Valdez is denk ik beetje groot en grof voor deze dan. (maar das mijn mening)

Enne Tuschinski?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:46

Ik vind Ferros het altijd leuk doen op Balzflug bloed. Als ik met mijn vorige merrie van Balzflug nog had willen dekken, was het ook zeker een Ferrozoon geworden. Zodra ik mijn Rubiquil x Balzflug onder de hengst wil zetten, ga ik op zoek naar een Ferro met aansluiting op mijn merrielijn.

Suzanne F. - ik kijk uit naar jouw hengst, dat vind ik een prachtige enter!

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:58

Dees schreef:
Suzanne F. - ik kijk uit naar jouw hengst, dat vind ik een prachtige enter!

Dank je! Ik vind hem zelf ook erg leuk, alleen had hij een wat mooier hoofd mogen hebben vind ik zelf. Hoop dat dat nog wat bijtrekt. Schijnt Ferro nog weleens te geven dacht ik. Maar hij kan erg goed bewegen dus verwacht er wel wat van eigenlijk.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:29

En welke Ferro zoon dan? Geen Metall in ieder geval, daar ben ik echt niet weg van.
Ik heb wel een hele leuke Osmium uit haar Lancet dochter. En anders Negro misschien? Kennedy en paddox ben ik ook niet zo fan van.

@ Suzanne: Is Valdez zo groot en grof? heb hem nog niet in het echt gezien alleen op foto's. Is Houston niet grover dan Valdez? Nogmaals, heb hem nog niet gezien
Tuschinski zat ik ook nog aan te denken, maar gaf die geen weke lendenen door? Ook maar gehoord hoor, maar dat moet ik bij deze merrie niet hebben.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:59

Nou ik zou voor Houston gaan, in Valdez zit het jazz bloed, en ik heb niet het gevoel dat dat goed bij je merrie zal passen en het zelfde geld eigenlijk ook voor Olivi.... maar goed, nu ben ik sinds pas een Houstonfan geworden dus voor mij is het gemakkelijk

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:43

Valdez is nu al 1,74 en zn moeder is 1,78 m. Hij is best aan de stevige kant ja. Ik zou hem echt gebruiken op een kleine ielere merrie maar ja dat ben ik....

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:46

k heb ff voor je "in de strengen" gekeken! daar stond het volgende advies van het kwpn..,. valdez kan het model van n dressuurpaard en het gebruik van het achterbeen verbeteren. de merries moeten voldoende langgelijnd zijn en in beweging over voldoende schoudervrijheid beschikken!
niet mijn woorden maar van het kwpn dus!
oja k zie net dat hij maar 1.73 is en zn moeder 1.77 (die ene cm maakt natuurlijk n enorm verschil.. )

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:59

Ja ik heb zelf ook in de strenge had het dus al gelezen, maar het is toch handiger al mensen je persoonlijk advies kunnen geven als ze de merrie zelf een beetje hebben kunnen beoordelen.
Qua hoogte zou ik Valdez absoluut niet laten staan, want onze Biotop uit haar is maar 1.63 en de Lancet is 1.65 en de merrie zelf 1.76. Haar veulens mogen echt wel wat meer maat krijgen.

Nils

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:18

ja daar heb je zeker gelijk in!..
je kan hem ook nog ff n jaartje afwachten dan kan je de veulens bekijken (mits je hem nog steeds zo leuk blijft vinden!)
en wat k al eerder had gezegd.. met housten heb je meer zekerheid!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:20

Als je merrie klein fokt zoals je hierboven beschreef, dan valt Houston eigenlijk af. Van Houston is ook bekend dat hij kleiner geeft. Dan weet je eigenlijk op voorhand dat je veulen niet groter dan een 1.63m. zal gaan worden, waarschijnlijk....

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 18:42

ooh dat vind ik wel heel erg jammer om te horen! Toch maar goed dat ik ff een topic opende dan, want anders was ik waarschijnijk toch echt voor hem gegaand, maar dat risico wil ik niet nemen denk ik!
Mijn eigen Houston is 1.74 en zijn moeder is 1.64 dus ik had het niet verwacht eigenlijk, maar zo zie je maar weer!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:44

Hee, wel "waarschijnlijk" he.
Het kan heus wel groter worden, maar je hebt in dat geval zeker wel de indexen tegen. Wellicht dat de moeder van je Houston nu wel vergroot in haar nafok.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:11

En Valdez is nog maar een beetje afwachten natuurlijk wat voor maat hij fokt, maar ik denk wel groot of niet?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:22

Ik zou Houston er zeker op zetten, aangezien je merrie iets langelijnd in de rug is, zal Houston een mooie uitkomst zijn omdat hij in de rug verkort! Mijn keus zou al gemaakt zijn
Succes met kiezen

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:38

Kimberley84 schreef:
Ik zou Houston er zeker op zetten, aangezien je merrie iets langelijnd in de rug is, zal Houston een mooie uitkomst zijn omdat hij in de rug verkort! Mijn keus zou al gemaakt zijn
Succes met kiezen

Ja en de hoogte dan? Ik wil geen pony natuurlijk, maar j misschien moet ik de gok maar nemen...

Ligt het misschien aan Biotop en Lancet dat ze zo klein gebleven zijn? Van Lancet weet ik dat er veel nakomelingen klein gebleven zijn, maar van Biotop weet ik dat niet.

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:12

Ja, van Biotop zijn er ook veel kleintjes.Maar van Houston zeer zeker ook, hoewel ik wel denk dat hij passend zou kunnen zijn.Jammer dat de merrie niet groot fokt.Zit er veel kleintjes in de stam?Staat tegenwoordig meestal op het papier.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:15

Volgens mij is Biotop zelf ook niet zo'n hele grote hengst,maar dat weet ik niet zeker.Ik zou de gok wel durven nemen met Houston en jouw merrie omdat ze zelf wel aardig groot is.