Als je merrietje bevalt van een hengstje,maar je wilt dat het veulen een hengst blijft.
Wat moet je dan doen ?
Zou hij zijn moeder dekken,vanaf wnr begint dit dan ?
Dankje!
Eline
Ps.Mijn merrie is niet zwanger hoor
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.
En of hij zijn moeder gaat dekken ... geen idee, hij doet het nu iniedergeval niet...

lilli schreef:Heb je soms ook niet als je ze te vroeg laat castreren dat ze een hele dunne nek hebben?
En geen mooie hengste nek?
lilli schreef:Heb je soms ook niet als je ze te vroeg laat castreren dat ze een hele dunne nek hebben?
En geen mooie hengste nek?
jesperlover schreef:hoii
het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding..
hoe voed je de hengst op..
kijk als je hem duidelijke regels leert dan weet hij precies wat hij 'wel' en 'niet' mag.
Later zou hij zich dan ook normaal gedragen..
natuurlijk zou hij wel brutaler worden als een merrie, dat hebben alle hengsten, maar met een goede opvoedign zou je een brave hengst kunnen krijgen.
Mijn opa heeft veel jonge hengsten en jaarlingen bekapt, hij is hoefsmid geweest (is nu al 70 jaar, is onderhand gestopt met bekappen) maar die veulens/jaarlingen/andere hengsten wisten het precies, als mijn opa kwam om ze te bekappen dan waren ze superbraaf, mijn opa pakte ze wel aan! maar als je het 1 keer goed duidelijk maakt van ''ik ben de baas en jij niet'' dan zullen ze je goed gehoorzamen..
ben je te lief voor ze dan halen ze echt streken met je uit!
groetjes..
..of ie nou manieren heeft of niet. DunDijk schreef:Toen onze merrie van haar eerste veulen beviel was het een hengstje. Die is na 4 á 5 maanden bij de merrie weggehaald.
En is nu een gezonde hengst van 2 jaar en 8 maanden.
Die we binnenkort laten castreren.
diablo_zot schreef:DunDijk schreef:Toen onze merrie van haar eerste veulen beviel was het een hengstje. Die is na 4 á 5 maanden bij de merrie weggehaald.
En is nu een gezonde hengst van 2 jaar en 8 maanden.
Die we binnenkort laten castreren.
Staat hij dan gwn op stal ?
De veulens worden met een maand of 4 a 5 gespeend, en komen later weer bij de drachtige fokmerries in de wei, of bij de ruin. Op dit moment hebben we 3 hengstveulens en een jaarling hengst bij elkaar lopen, die blijven de komende jaren bij elkaar, ook omdat 1 fokmerrie verkocht is en de andere wel drachtig is maar dusdanig laat dat ze volgend jaar niet gedekt wordt. (2 fokmerries, 3 veulens, we hebben er nog eentje bijgekocht
.) De hengsten blijven hengst bij ons, is altijd goed gegaan en ze krijgen een goede opvoeding. Zijn ook grote knuffels. Ik geloof nog altijd dat het een groot deel opvoeding is en dat het ras er weinig mee te maken heeft. Op dit moment hebben wij 4 hackneyhengsten, 1 appaloosahengst en 1 new forest hengst. Zeker met de eerste groep zouden we dan theoretisch last moeten hebben, ze zijn zo mak als een schaap!
.