Wat te doen met hengstje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Wat te doen met hengstje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:24

Heb eens een vraag.
Als je merrietje bevalt van een hengstje,maar je wilt dat het veulen een hengst blijft.
Wat moet je dan doen ?
Zou hij zijn moeder dekken,vanaf wnr begint dit dan ?
Dankje!
Eline

Ps.Mijn merrie is niet zwanger hoor

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:25

ben ik ook wel benieuwd naar, maar het ligt natuurlijk wel aan het ras. wat voor ras is de vader en de moeder>

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:39

Het heeft toch niets met ras te maken of het hengstje na verloop van tijd moeder gaat dekken. Dat heeft te maken met het geslacht, niet met ras.

Mij is geleerd dat hengsten vanaf 6 maanden vruchtbaar kunnen zijn en dan dus ook moeder kunnen gaan dekken. Dat is ook de reden dat ik mijn hengstveulen in het voorjaar ga castreren.

lilli

Re: Wat te doen met hengstje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:53

Mijn merrie is drachtig en krijgt in april een veulen.
Als het een hengstje is wil ik hem graag hengst laten, maar als hij te stout wordt laat ik hem castreren.
Ik kan hem dan in een andere wei zetten maar ik heb er geen ervaring mee dus ik zou ook niet weten of hij over de draad zou proberen te springen om bij de merrie te komen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:08

ik bedoelde eigenlijk hoe druk een hengst was, dat dat met het ras te maken heeft, het dekken kan inderdaad altijd wel

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:12

Ik denk dat het ook niet aan ras ligt hoe druk een hengst is, dat verschilt per hengst IMO.

Hoe jonger je een hengst laat castreren, hoe minder kans op complicaties. Ik merk aan mijn hengstje (5 maanden nu) dat hij echt wel hengstenstreken begint te krijgen. Dus als het voorjaar is, dan is het hakkietakkie .

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:16

Heb je soms ook niet als je ze te vroeg laat castreren dat ze een hele dunne nek hebben?
En geen mooie hengste nek?

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:21

Ik verzorg nu een hengst van 2 en half , die heeft tot nu toe geen hengstenstreken gehad.. dus dat verschikd echt per paard. De moeder van dit paardje is veeeel drukker dan hijzelf. En of hij zijn moeder gaat dekken ... geen idee, hij doet het nu iniedergeval niet...

Liefs Saskia

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:01

wij hebben nu 2 hengsten, 1 van bijna 3jaar en 1 van 7 maanden..
die van bijna 3 is heeeeeel erg lief!
was eerst niet zo
en die kleine is opzich wel lief maar ook afwachtend en heeft niet echt hengstenstreken..
ze gaan van het voorjaar apart in de wei staan, we hebben hier ook 2 drachtige merries dus die hebben dan even rust..

ze kunnen vanaf ong 6 maanden vruchtbaar zijn, maar het echte dekken wat ze dan proberen doen ze meestal in het voorjaar.. lente kriebels
en ik zou ook goed opletten, als je het niet vertrouwd gewoon uit elkaar halen of castreren!

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:14

Mijn veulens zijn van April en ze staan nu nog gewoon allemaal bij elkaar. In het voorjaar wil ik ze erbij weg trekken want dan wordt het risico te groot. Of ik ze dan ook al direct castreer is een tweede, ik zie het wel! Ik denk dat het het najaar wordt, en dan kunnen ze weer in de kudde.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:20

lilli schreef:
Heb je soms ook niet als je ze te vroeg laat castreren dat ze een hele dunne nek hebben?

Hengstennek zullen ze dan niet krijgen nee. Maar een hele dunne nek zal verschillen per paard. En met een goede training kun je ook een gespierde nek krijgen bij je paard...

Ik ga geen risico's lopen, omdat mijn hengst dan minder bespierd zou worden.

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:23

achja en het is ook maar wat jezelf wil en fijn vind, de een doet het met 1 jaar de ander met 2,5 jaar..
en ligt er ook aan hoe de hengst zich gedraagt.. en zo kan je nor meer doorgaan om redenen op te noemen om het wel of niet te doen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:06

lilli schreef:

Spieren aanleg is ook genetisch bepaald.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 23:54

ik had altijd t idee dat bijvoorbeeld haflinger of fjorden hengsten (zulk soort paarden) minder druk waren dan bijvoorbeeld een arabische hengst, dus dat klopt niet?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:11

Mijn hengstveulenhebben we met 6 maanden van z'n moeder af gehaald. Hij loopt op het moment bij mijn andere merrie tot hij verkocht is. Inmiddels is hij 8 maanden en ik geloof niet dat ie er al opgesprongen is. En als dat wel het geval is, is het in elk geval niet zo erg als bij z'n moeder.
Maar ik denk dat je vanaf een maand of 6 toch wel kans kan hebben dat ie vruchtbaar is en dus dan dekken.

ceciel92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:29

hoii

het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding..
hoe voed je de hengst op..
kijk als je hem duidelijke regels leert dan weet hij precies wat hij 'wel' en 'niet' mag.
Later zou hij zich dan ook normaal gedragen..
natuurlijk zou hij wel brutaler worden als een merrie, dat hebben alle hengsten, maar met een goede opvoedign zou je een brave hengst kunnen krijgen.
Mijn opa heeft veel jonge hengsten en jaarlingen bekapt, hij is hoefsmid geweest (is nu al 70 jaar, is onderhand gestopt met bekappen) maar die veulens/jaarlingen/andere hengsten wisten het precies, als mijn opa kwam om ze te bekappen dan waren ze superbraaf, mijn opa pakte ze wel aan! maar als je het 1 keer goed duidelijk maakt van ''ik ben de baas en jij niet'' dan zullen ze je goed gehoorzamen..
ben je te lief voor ze dan halen ze echt streken met je uit!

groetjes..

x_shirley_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:36

jesperlover schreef:
hoii

het ligt natuurlijk ook aan de opvoeding..
hoe voed je de hengst op..
kijk als je hem duidelijke regels leert dan weet hij precies wat hij 'wel' en 'niet' mag.
Later zou hij zich dan ook normaal gedragen..
natuurlijk zou hij wel brutaler worden als een merrie, dat hebben alle hengsten, maar met een goede opvoedign zou je een brave hengst kunnen krijgen.
Mijn opa heeft veel jonge hengsten en jaarlingen bekapt, hij is hoefsmid geweest (is nu al 70 jaar, is onderhand gestopt met bekappen) maar die veulens/jaarlingen/andere hengsten wisten het precies, als mijn opa kwam om ze te bekappen dan waren ze superbraaf, mijn opa pakte ze wel aan! maar als je het 1 keer goed duidelijk maakt van ''ik ben de baas en jij niet'' dan zullen ze je goed gehoorzamen..
ben je te lief voor ze dan halen ze echt streken met je uit!

groetjes..

Ja, maar dat heeft niks met dekken te maken.
als een hengst wil dekken, doet ie t toch wel ..of ie nou manieren heeft of niet.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:13

Toen onze merrie van haar eerste veulen beviel was het een hengstje. Die is na 4 á 5 maanden bij de merrie weggehaald.
En is nu een gezonde hengst van 2 jaar en 8 maanden.
Die we binnenkort laten castreren.

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 12:05

DunDijk schreef:
Toen onze merrie van haar eerste veulen beviel was het een hengstje. Die is na 4 á 5 maanden bij de merrie weggehaald.

Staat hij dan gwn op stal ?

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:49

diablo_zot schreef:
DunDijk schreef:

Staat hij dan gwn op stal ?

Ja, maar hij komt ook iedere dag buiten op de wei.
Net zoals onze merrie's

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:15

Wij hebben tot nu toe 14 hengstveulens gefokt en 2 merrieveulens..... De veulens worden met een maand of 4 a 5 gespeend, en komen later weer bij de drachtige fokmerries in de wei, of bij de ruin. Op dit moment hebben we 3 hengstveulens en een jaarling hengst bij elkaar lopen, die blijven de komende jaren bij elkaar, ook omdat 1 fokmerrie verkocht is en de andere wel drachtig is maar dusdanig laat dat ze volgend jaar niet gedekt wordt. (2 fokmerries, 3 veulens, we hebben er nog eentje bijgekocht .) De hengsten blijven hengst bij ons, is altijd goed gegaan en ze krijgen een goede opvoeding. Zijn ook grote knuffels. Ik geloof nog altijd dat het een groot deel opvoeding is en dat het ras er weinig mee te maken heeft. Op dit moment hebben wij 4 hackneyhengsten, 1 appaloosahengst en 1 new forest hengst. Zeker met de eerste groep zouden we dan theoretisch last moeten hebben, ze zijn zo mak als een schaap!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:51

Mijn hengstjes blijven iig tot hun 3e hengst. Dan gaan ze naar de hengstenkeuring. Als ze afgekeurd worden is het castreren, inrijden, betuigen en verkopen. Zijn ze goedgekeurd hou ik ze aan als dekhengst .

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:35

mijn merrie heeft dit jaar ook een hengstveulen gebracht, hij is nu 7 maand en heeft eigenlijk totaal nog geen hengstenstreken. ivm een ongeluk dat hij met een paar weken oud heeft gehad loopt hij ook iets achter qua gezondheid, weerstand, groei e.d. daarom wil ik hem hengst laten tenzij hij echt gevaarlijk en vervelend word...dan is het ook afgelopen met de pret. hij loopt nu met 3 merrieveulens en 2 andere hengstenveulens id opfok. van het voorjaar, zomer (kijken hoe het allemaal gaat) gaat hij naar een andere stal, een echt opfokbedrijf waar hij met allemaal hengsten komt te lopen tot hij weer naar huis komt. mijn hengstje ging trouwens met 6 maand weg bij zn mama.

arabianfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:31

ik heb een arabische hengst van ruim anderhalf jaar hij was als veulen onwijs latig slaan met de voorbenen en bijten.
hij staan nu al een maand of 4 bij mijn drachtige pitbul merrie (zijn moeder) en nu is hij heel erg lief net een schoothond.
ik heb hem in maart nog gebruikt als shouw hengst en toen wist hij al precies hoe het moest

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:35

ik vind het onzin of het nou met het ras te maken heeftzolang jij concequent blijft tegen de hengst en hem de juiste opvoeding geeft dan is er niks aan de had maar als jij hem over je heen laat lopen dan kan je hem beter laten castreren maar als nog dat kan ook met een merrie en ruin