Karakter van Animo's... iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Karakter van Animo's... iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 14:35

Mijn beste vriendin heeft een Animo merrie gekocht. Schitterend dier... prachtig hoofdje erop, drie goede gangen en heeft M gesprongen. Twee jaar terug ook een heel erg mooi veulen gegeven. Schat van een dier alleen wel heel erg heet.

Nou ben ik zelf meer thuis in de dressuur richting dan springen dus zegt Animo mij niet zo heel erg veel. Die vriendin van mij is wel thuis in spring bloed maar heeft er een behoorlijke tijd uitgelegen.

Nou hoor je eigenlijk van iedereen dat Animo zo'n verschrikkelijk moeilijke paarden geeft. Beetje de Jazzen onder de springers... Moeders kant telt ook mee natuurlijk..maar toch...

Maar wat zijn jullie ervaringen met dit bloed?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:39

Hee hoi,

Ik had zelf dit topic wel willen plaatsen! Ik heb een Animo uit een Grannus en had ook de verhalen gehoord. Ik vroeg me hetzelfde af, want iedereen die op stal komt roept "oh een Animo, oeh!"

Mijn merrie is verschrikkelijk braaf, ik kan er werkelijk alles mee. Ik rij M2 dressuur met haar (bij gebrek aan springtalent aan mijn kant) en B-springen, ze neemt me gewoon mee het parcours door en doet vreselijk haar best. Super op de trailer en op concours.

Het enige is dat buiten rijden is een beetje moeilijk gaat, want binnen de veilige omheining is het een schaap, maar buiten (dat kan dan ook een groot concoursterrein zijn...) komt de wereld op haar af en wordt ze twee keer zo groot en vreselijk heet en kan ze enorm steigeren. Maar dat is alleen in extreme situaties, ze bokt/steigert normaal echt nooit.

Een puntje: als ze besloten heeft dat ze iets niet wil, dan ben je een knappe kop als je het wel voor elkaar krijgt. Als je dan met haar gaat vechten dan kan je wel naar huis gaan want dan kan ze helemaal doorslaan. Je moet haar rustig en met respect behandelen (maar da's met elk paard zo he), als je aan haar "voorbij" gaat (als nummer zou behandelen zeg maar) raakt ze in de stress.

Wij zien het zo: zolang ze vertrouwen heeft in mij en de situatie is er geen probleem, denkt ze dat er iets niet onder controle is dan berg je maar want dan komt pa Animo om de hoek kijken!

Maar verder schijnt het de enige brave op de wereld te zijn, dus ben benieuwd hoe die van je vriendin is!

Ze doen het overigens wel erg goed in de springsport!

Tygahno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:52

Toen ik net met Tygahno begon (hij was toen 3 jaar en net zadelmak) ben ik door meerdere mensen gewaarschuwd dat Animo nakomelingen heel raar uit de hoek kunnen komen. Een kennis van ons heeft de volle zus van Tygahno en die stond meerdere malen in een uur kaars recht overeind. Deze persoon heeft mij dan ook heel erg vaak gezegd: "denk erom, het blijft een Animo!"
Ook enkele springruiters die wisten dat ik een Animo heb hebben mij gevraagd of ik misschien levensmoe ben Vaak als ik mensen spreek die verstand van bloedlijnen hebben en vertel dat ik een Animo x Julio Mariner heb dan vragen ze altijd: "is ie wel braaf, niet rillerig?

Dus tja, de Animo nakomelingen hebben wel de naam dat ze niet makkelijk zijn.

Mijn Animo nakomeling is dus erg braaf, in het begin gingen we nog wel eens erg hard (dan zei ik altijd dat je Julio Mariner in hem boven kwam ) maar echt stapel gek is hij nooit. Hij komt wel altijd 2x zo groot de trailer af als we ergens zijn en in het begin dat dacht ik altijd:"moet ik daar op"!!! maar eigenlijk heeft hij het nooit tegen mij gebruikt en ging hij er alleen maar meer van showen...
Meestal als er iets is waar andere paarden vreselijk van schrikken dan loopt mijn "braverik" gewoon door
Laatst bijgewerkt door Tygahno op 16-12-05 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:55

Hej wat leukl dat jij ook dressuur rijdt met een Animo! Kan uiteraard met een springafstamming, maar Animo's zie je wel erg weinig! Was vorige winter 5e op de regionale kampioenschappen tussen alle Flemmings, Krack's en Jazzen, zoooo was ik trots!

Tygahno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:03

Animo's zie je inderdaad niet vaak in de dressuur dus ik vind het altijd erg leuk als er een Animo-collega tussen de hekjes verschijnt
Ik was vorig jaar kringkampioen in de L1 ook tussen allemaal Crackjes, Jazzjes enz... erg grappig.

Maiske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:23

Nou je ziet ze dan misschien niet veel terug in de dressuur ring maar die merrie van die vriendin heeft echt super bewegingen hoor!!

Ik weet zeker dat als ze zich op dressur ging toe leggen ze er nog best wel hoge ogen mee kon gooien

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:36

Ik heb een 4-jarige Animo x Animo (ja ik heb het ook niet verzonnen) meegemaakt, maar die had geen overdreven raar karakter.

Nou was ie dankzij de inteelt een beetje raar, qua oogopslag en lopen, had ik het idee dat ie niet helemaal 100% was.

Maar geen vervelend of moeilijk karakter.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:42

@Maiske: nou, je hebt al twee voorbeelden van dat het kan!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:15

Animo x Animo, dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd, rare keuze van de fokker destijds. Of zou het een foutje zijn?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:38

Marliesje schreef:
Animo x Animo, dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd, rare keuze van de fokker destijds. Of zou het een foutje zijn?

Geen idee, het beestje kwam over alsof ie het syndroom van Down had.
Voorbenen liepen in een andere tred dan de achterbenen en hij was ook best onhandig.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:40

Ik vind de meeste animo's geweldig, maar ze kunnen soms wel iets apart zijn...

Maar de meeste zijn met een ervaren ruiter en de juiste aanpak echt wel fijn werkbaar, al kunnen ze dan soms ineens wel weer een beetje komisch uit de hoek komen

Ze mogen mij er wel een stel brengen hoor, ik vind een beetje karakter wel leuk

diddlmouses

Re: Karakter van Animo's... iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:02

Ik heb ook een Animo.

Hij is nu 9 en best wel braaf, af en toe kan ie het nog even in zn kop krijgen....
Vroeger was het wel echt een draak

Wij doen ook een poging tot dressuur rijden, maar ik kan niet zeggen dat het echt makkelijk gaat (l2)

(zie banner en avater voor foto)

eefje_rudmer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:57

ik heb ook een tijd lang een animo gereden, supermooi paard om te zien, 3 goede gangen en hele mooie uitstraling, maar wat een ***karakter!!!!! was geen land mee te bezeilen wedstrijd was amper te doen. op den duur ging het wel beter maar het is zo zonde van zo'n mooi paard wat dan zo'n karakter heeft. maar ja oefening baart kunst en het is uiteindelijk gelukt om een fatsoenlijke M1 proef te rijden.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:17

WowAmigo schreef:
Mijn merrie is verschrikkelijk braaf, ik kan er werkelijk alles mee. Super op concours.
Maar verder schijnt het de enige brave op de wereld te zijn.

WowAmigo schreef:
maar buiten (dat kan dan ook een groot concoursterrein zijn...) komt de wereld op haar af en wordt ze twee keer zo groot en vreselijk heet en kan ze enorm steigeren.
Als je dan met haar gaat vechten dan kan je wel naar huis gaan want dan kan ze helemaal doorslaan.

Heb je het over één en hetzelfde paard?!?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:48

Ik heb aardig wat animos meegemakat verreweg de meeste met een heet en soms wat onvriendelijk karakter, bokken en dat soort dingen. Maar of er een schaapmakke bestaat ja hoor gelukkig wel want hij is 1,82m hoog deze ruin is helaas in een manegepaard "veranderd" zonde want ondanks zijn groote kon hij best wat.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:44

tja degene die ik ken had ook wel karakter. Hij was aardig heet, had overegens wel ZZ licht gelopen, maar had een zeer onvreindelijk karakter op stal.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 13:38

Uit mijn verzorgpaard (Flemmingh x Nimmerdor x Joost) hebben we ook een Animo gefokt, wordt volgend jaar 7.
Ze was niet al te groot, kon goed lopen en springen. Maar ze moest wel weten wie de baas was. Er heeft een tijdje een meisje opgereden die dat niet zo was en daar is ze bijna letterlijk overheen gelopen. Er zat ook een heel fel oog in wat niet van moederskant afkomstig is.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:13

@Bas: hihi, ja, nu ik het lees klinkt het nogal tegenstrijdig ja...

Maar dat extreme doet ze maar heel uitzonderlijk, als ik (voor haar) normale dingen doe (gewoon springen, dressuur, crosslesje) is het een schaap EN als je dus niet met haar gaat vechten dan is er niet veel aan de hand. Als ze de boel niet vertrouwt (en dus ergens niet langs wil, heet wordt, dat soort dingen) en je probeert haar te dwingen, ja dan krijg je problemen. Als je dat niet doet heb je geen probleem. Doorgaans komen we alleen in situaties die geen problemen opleveren. Vandaar dat ik het toch een erg braaf paard vind! (maar in een verkoopadvertentie zou ik er toch "niet geschikt voor beginners" bijzetten idd)

Maarreh scherp opgemerkt ja...

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:13

Hebben jullie ook fotos van al deze Animos

Tygahno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:11

Afbeelding
Hier waren we M1

Afbeelding

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:57

wow, wat een knapperd !!

Verrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:35

Ik ken geen enkele Animo die niet heet is....ook van moeder's kant zijn ze (bijna) allemaal lastig en heet!!

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:48

Ik heb ongeveer 2 jaar een Animo gereden. Liever lui dan moe. Echt een schat van een beest, heel aanhankelijk. Dat ie zo lui was kwam deels ook door hoe de eigenaresse hem altijd reed (praktisch niet). Ben toen met 'm aan de slag gegaan en hij deed altijd ontzettend zijn best. Met springen was ie wel altijd ineens een stuk voorwaartser, hij trok altijd op de hindernissen af.

Toen de eigenaresse hem kocht kreeg ze ook te horen dat Animo's wel eens moeilijk konden zijn. Je schijnt ze te kunnen onderverdelen in ´de goeien´ en ´de kwaaien´.´Het is meestal of het een, of het ander. Nou, de Animo die ik gereden heb was absoluut een goede! Hij loopt nu wegens vervelende omstandigheden alweer een jaar in de manegelessen en hij doet het super. Is ieders favoriet.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:59

Die van mij heeft ook 2 "witte" ogen..
Kennen jullie meer Animo's die dat hebben?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:41

Die ik ken had dat ook, maar ik ken ook een paar Gribaldi's die dat hebben.