Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wendytjeG schreef::D
Maar goed, een onderwerp wat je aandraagt is voeding. Natuurlijk wil je merrie en veulen een goede start bezorgen. Wat voer je nu eigenlijk?
Jovarna schreef:Dan graag dit topic verwijderen!!
Jovarna schreef:Dan graag dit topic verwijderen!!
frenia schreef:Nouja...zo erg zijn we nu ook niet hoor...
Anya schreef:Jovarna ik ben heel blij dat je Kraamstal het voordeel van de twijfel geeft. Het is namelijk echt een heel gezellige club en er zitten mensen met veel ervaring met veulens.
Mijn eigen ervaringen:
Lanna heeft drie veulens gehad. Het was de bedoeling dat ze zou veulenen in de wei, maar dat wilde ze zelf niet. Mijn paard is geen schoolvoorbeeld van een drachtige merrie. Als moederloos veulen wilde ze mensen om zich heen. Toen haar bevalling begon drukte ze zich dus zowat door het hek. We hebben ervoor gekozen haar te laten bevallen in een laag vers stro in de binnenbak. Daar had ze de ruimte.
Ik heb haar niet speciaal bijgevoerd in de periode van de dracht. Wel zoveel hooi als ze wilde en voldoende vitaminen en kalk. Dat is vooral ook nodig voor de botontwikkeling van het veulen. Gelijk na de geboorte zijn de veulens naar buiten gegaan. Een halve dag apart, maar in het zicht van de kudde en daarna steeds één paard van de kudde erbij gelaten.
Wat ik nooit meer zal vergeten is het geluid dat de rest van de stal maakt ter begroeting van het veulen. Zo'n geluid hoor je normaal nooit. Als je een recorder hebt, zorg dat hij aanstaat. Héél mooi.
Ik ben redelijk snel na de bevalling weer gaan rijden. In de wei. De veulens liepen gewoon mee. Dat levert later bij spenen wel wat moeilijkheden op (vooral bij het veulen) maar de merrie is het veulen na een aantal maanden wel redelijk zat.
Ik heb B'elanna niet geent voor Rhino. Wel heb ik haar apart gehouden van nieuwe paarden of lespaarden. En ze is wel geent voor influenza. De veulens hebben hun veulenprikken gehad en de DA heeft ze steeds de eerste dag helemaal nagekeken.
Veel bijvoeren heb ik ook met het veulen aan de voet niet gedaan. Gras, wat extra merriebrok en wat veulenbrok voor de veulens. Maar vooral gras. En vitaminen en kalk en mineralen weer.
Ik heb gekozen voor een opfok in een gemengde groep qua leeftijd. Ik vind ht belangrijk dat veulens van alle leeftijden leren. Ik ben geen voorstander van opfok in een groep van gelijke leeftijd. Ik moet zeggen dat Wiz (het enige veulen dat echt van mij is nog steeds) is opgegroeid tot een sociale bijna driejarige. In het begin heb ik wat tijd besteed aan standaard dingen: meelopen, vaststaan, voeten geven en aan een touw naast zijn moeder meelopen terwijl ik in het zadel zat (handig voor mee aan leadrope later). Verder heb ik weinig met hem gedaan in de jaren erna. De groep heeft hem opgevoed. Ik was het snoepje-meisje. Sinds een half jaar doe ik voorzichtig wat grondwerk met hem. parelli-dingen, maar ook hindernissen. Door water, over een zeiltje, voetballen met een enorme bal (vindt hij geweldig leuk).
Poeh heel verhaal geworden.
frenia schreef:Zowzag net dat ik nog een heleboel aan te vullen heb
![]()
Mijn merries zijn ingeënt tegen influenza, tetanus en rhino. ook tegen rhino, hoewel ze bijna met geen andere paarden in contact komen.
Wat wel niet verstandig is, is een merrie tegen iets enten tijdens de dracht als ze daar voorheen nog niet tegen ingeënt is. Dan kan ze bv zelf erg ziek worden en/of het veulen verwerpen. Mijn merrie Tinkerbell was zeven toen ik ze kocht, drachtig en nog nooit ingeënt geweest. Dus daar hebben we netjes mee gewacht tot het veulen er was.
Zéker je veulen de veulenprik laten geven!!!
Het is heel belangrijk (om later een lekker makkelijk veulen te hebben) om vroeg met je veulen van start te gaan: leiden, voetjes geven, borstelen,... Echter nooit te veel ineens van de kleine vergen en vaak kleine dingetjes herhalen (je hoeft bv niet elke keer alle vier de hoeven op te nemen).
Dit jaar gaan we het nog eens proberen, na twee jaar mislukkingTinkerbell wil namelijk niet met haar veulen en onze volbloed in één wei
Nochthans doet de volbloed de kleine niets (ze vindt het juist superschattig o'n drolletje). Maar sinds ik een derde paard bijheb, is Tinkerbell sterk veranderd. Bovendien denk ik dat mijn nieuwe paard, gezien die ook ervaring heeft met bevallen, een mooie tussenrol zal kunnen spelen... *duimen voor mij*
Ik ben persoonlijk ook voor een opfok in een kudde van gemengde leeftijden, dat komt uiteindelijk toch het sterkst overeen met een natuurlijke omgeving. Het veulen heeft leeftijdsgenootjes nodig, maar ook oudere dieren waar hij wat kan van leren.
Dat alles is natturlijk niet voor iedereen haalbaar, maar mijn voorkeur gaat hiernaar uit. Als je veulen een goede basistraining (leiden, voetjes geven,...) gehad heeft in het begin van zijn leven, kan hij ook gerust wat minder in de hand zijn de komende jaren (hoewel ik er toch voorstander van ben je veulen te blijven bijschaven zonder echt wérk van hem te vragen)
En dan wou ik nog wat zeggen...maar dat ben ik inmiddels weer kwijt