Veulen op komst!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veulen op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:15

Nu maar even een topic starten voor de aanstaande "moeders" onder ons. Jovarna is nu 28 weken zwanger en begin mei verwachten we ons veulen. Ze is op een natuurlijke manier gedekt door een geweldig lieve en mooie hengst. Het is Jovarna's eerste veulen en ook voor mij is dit mijn eerste veulen. Ik verheug me enorm op "ons kind" en zie er naar uit om hem of haar te zien groeien en opgroeien en hem/haar van alles te leren en eigen te maken.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie e.e.a. ervaren en beleven. Ook of jullie van plan zijn de geboorte te laten plaatsvinden in de wei of op stal en de beweegredenen daarvan. En wat voeren jullie je drachtige merrie in de loop van de zwangerschap? Hoe denken jullie over enten tijdens de zwangerschap? Dat soort dingen wil ik graag over bomen! Wie o wie?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:31

Als eerste wil ik je even feliciteren met de dracht van je paard

En verder kan ik zeggen dat ik er helemaal niks van weet, en dat deze vraag denk ik beter past bij de kraamstal..... ik tem even, dan beslist de mod

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:01

Nou liever niet! Dit wil ik echt in het subforum Naturals houden. Ik kom verder nergens op bokt omdat ik me daar beslist niet thuisvoel.
Dus moderator, laat dit topic aub op Naturals staan....!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:06

Maar goed, een onderwerp wat je aandraagt is voeding. Natuurlijk wil je merrie en veulen een goede start bezorgen. Wat voer je nu eigenlijk?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:33

wendytjeG schreef:
:D
Maar goed, een onderwerp wat je aandraagt is voeding. Natuurlijk wil je merrie en veulen een goede start bezorgen. Wat voer je nu eigenlijk?

Jovarna eet gras en ze krijgt daarbij onbeperkt hooi/kuil. En iedere dag krijgt ze een flinke voederbiet en straks ga ik ook weer winterpenen bijvoeren. Daarnaast krijgt ze momenteel - over de dag verdeeld - een kwart maatschep merriebrokjes en wat muesli (samen dus ongeveer een kwart kilo per dag). Wanneer we een bosrit hebben gemaakt of in de bak hebben gereden, krijgt ze van mij een bekertje (= ongeveer 1/8-ste maatschep) brok extra.
Volgens m'n holistische DA mag ik de hoeveelheid brok gaan opbouwen tot een kilo per dag (de laatste twee à drie maanden van de zwangerschap). Zelf ben ik niet zo pro-brok, maar aangezien er nu twee buikjes te vullen zijn en er extra energie verbruikt wordt, lijkt me - tegen die tijd - een kilo brok per dag ook niet te veel.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:54

ik heb de TeM gezien, maar het lijkt me iets voor de NA mod om te besluiten.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:11

Deze vraag hoort echt bij kraamstal. Ik verplaats het even.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:01

Dan graag dit topic verwijderen!!

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:32

Jovarna schreef:

grinnik..........

lilli

Re: Veulen op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:39

Hoi!

Mijn merrie is ook drachtig en verwacht haar eerste veulentje begin april. Ik heb de geboorte zo gepland dat ze haar veulen normaal krijgt in de paasvakantie (belgie), dan kan ik er veel mee bezig en zo.
Ik kijk er ook ontzettend naar uit! Voor mij is het ook het eerste veulen.
Het lijkt me fantastish om het te zien opgroeien en opte voeden.

Nu is ze iets meer dan 7maanden drachtig en ik voelde het veulen laatst bewegen. Echt cool!

Ze loop overdag op de wei maar krijgt hooi en bieten bij gevoerd en 's avonds op stal geef ik haar zemelen,krachtvoer (+ ook kruiden voor de weerstand en zijn goed voor de dracht) hooi en bieten.
Ze wordt met andere woorden goed verwent

Ik rijd haar niet zo vaak, ze is eerder mijn recreatie paardje, en zeker nu niet in de winter. Ze heeft wel veel lichaams beweging want ze staat overdag altijd in de wei.

Als ze bijna moet bevallen haal ik het tussen schot weg zodat ze twee stallen heeft. Ik denk erover om een webcam, video camera of birth alarm te gebruiken zodat ik bij de bevalling kan zijn. Haar stal is op 500 m van mijn huis.

Ik heb een sterk voorgevoel dat het een merrietje wordt ik noem haar dan "faith" (niet pikken! ) als het een hengst is noem ik hem gordon!

'k ben benieuwd wat jullie gaan doen. 'k denk dat ik nu onderhand wel genoeg gezegd heb
Veel succes in iedergeval met je veulen!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:54

Jovarna schreef:

Nouja...zo erg zijn we nu ook niet hoor...

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:44

frenia schreef:
Nouja...zo erg zijn we nu ook niet hoor...

Dat vind ik nou ook . Er zijn idd afdelingen op bokt waar ik ook niet graag kom, maar de Kraamstal is eigenlijk altijd heel gemoedelijk en leerzaam. Dus Jovarna: ik hoop dat je nog meeleest!

Ik weet dat veel mensen hun merries buiten laten bevallen en van wat ik heb begrepen is dat 1 van de meest hygienische omgevingen, maar toch doe ik het niet. Lee is eind mei uitgerekend en hoewel ze 's zomers normaal gesproken 24/7 buiten loopt (in de winter 's nachts op stal), kies ik er toch voor om haar op stal te laten bevallen. Zo kan ik haar beter in de gaten houden en heb ik meer te vertellen in het geval van eventuele complicaties. Dit voorjaar hebben we het ook aan de hand gehad, en toen was ik maar wat blij met goed licht en het feit dat Lee niet aan de wandel kon! Uiteraard zorg ik wel voor een stal met genoeg ruimte en zonder voerbakken ed aan de wand.

Qua voer krijgt ze Optimal van Marstall, dit is een mengsel waar alle vitaminen en mineralen in zitten die een paard nodig heeft zonder verdere toevoegingen. Bij de vorige drachten heb ik wel merriebrok gevoerd, maar daar ben ik nu nog niet helemaal uit. Paardlief is heel gevoelig voor suikers en ballaststoffen en raakt snel hoefbevangen. Ik denk dus dat ik het houd bij de Optimal, onbeperkt hooi, olie en haver.

Enten doe ik 1 keer per jaar, maar ik zit er wel over te denken Lee een maand voor de uitgerekende datum nog een keer te laten enten zodat het veulen daar nog wat van mee krijgt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:06

Ik hoop ook dat je nog meeleest anders zit ik hier te typen voor niets...

Een goed onderhouden wei waar bij voorkeur het laatste half jaar geen dieren meer hebben gegraasd, is idd een bevallingsplaats die zeker voorkeur kan genieten bij merries die makkelijk bevallen of als de weide overzichtelijk is. Een stal kan namelijk nooit zo hygiënisch zijn!
Gezien ik toch graag de geboorte wil meemaken, voorzie ik dat Tinkerbell op stal bevalt helaas is mevrouw het daarmee niet altijd eens Ze gaat winter en zomer alle dagen naar buiten, weer of geen weer, drachtig of niet drachtig. En zo is ze dan ook vorig jaar op de wei bevallen van Baileys. Best makkelijk zo: geen opkuiswerk

Ik ben ook geen brokkenmens en geef dus altijd soorten muesli/mengeling of stel zelf het voer samen, zo zie je beter wat erin zit. Misschien ook voor jou een optie?
Ik geef geen speciaal merrievoer bij tijdens de dracht, tenzij ik in de gaten krijg dat dat nodig is. Bij haar eerste veulen (dat ze hier kreeg) heb ik zelfs geen speciaal voer gegeven toen de kleine er eenmaal was. Vorig jaar had ze dat echter wel nodig, dus daar heb ik dan op ingespeeld. Zo ga ik het dit jaar ook weer doen, momenteel is ze met haar normaal voer nog rond en bol en gezond en de portie voer ik langzaam op naarmate de dracht vordert.

Melassevoeder, maiskuil, teveel zemelen en voederbieten zijn overigens niet gezond voor een drachtige merrie.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:51

jovarna

hier op de kraamstal.
is het erg gezellig.
er gebeuren hier geen gekke dingen.,die je elders op bokt tegen komt.
hier vindt je over het algemeen,paarden vrienden.
die hun belevenissen omternt hun pas geboren veulen vertellen,of advies vragen.
ieder beleefd de geboorte op zijn manier.
en kun je gezellig kletsen over je zwangere merrievan dag tot dag.
ik hoop dat je ons die kans geeft.
meld je aan bij het dikke buiken topic tis er erg gezellig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:02

Hallo allemaal,
Hier ben ik dan . Na een paar PB-tjes (thanks!, erg lief!) ben ik toch maar even gaan kijken hoe mijn topic verloopt hier in de kraamstal en ik vind het leuk jullie reacties te lezen.
Ik had me speciaal aangemeld voor het Naturals subforum en ging er ook vanuit dat de topics die daar geplaatst worden, ook in dat subforum zouden blijven. En omdat ik inderdaad geen fan ben van Bokt in z'n algemeenheid, was ik niet bepaald blij met de verplaatsing.
Maar goed, ik heb jullie (leuke!) reacties gelezen en ga er morgen even voor zitten om te reageren (ik krijg nl. zo visite). Dan zal ik ook verder wat gaan lezen in de kraamstal. Enne, een dikke buiken topic? Leuk!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:02

Jovarna ik ben heel blij dat je Kraamstal het voordeel van de twijfel geeft. Het is namelijk echt een heel gezellige club en er zitten mensen met veel ervaring met veulens.

Mijn eigen ervaringen:

Lanna heeft drie veulens gehad. Het was de bedoeling dat ze zou veulenen in de wei, maar dat wilde ze zelf niet. Mijn paard is geen schoolvoorbeeld van een drachtige merrie. Als moederloos veulen wilde ze mensen om zich heen. Toen haar bevalling begon drukte ze zich dus zowat door het hek. We hebben ervoor gekozen haar te laten bevallen in een laag vers stro in de binnenbak. Daar had ze de ruimte.

Ik heb haar niet speciaal bijgevoerd in de periode van de dracht. Wel zoveel hooi als ze wilde en voldoende vitaminen en kalk. Dat is vooral ook nodig voor de botontwikkeling van het veulen. Gelijk na de geboorte zijn de veulens naar buiten gegaan. Een halve dag apart, maar in het zicht van de kudde en daarna steeds één paard van de kudde erbij gelaten.

Wat ik nooit meer zal vergeten is het geluid dat de rest van de stal maakt ter begroeting van het veulen. Zo'n geluid hoor je normaal nooit. Als je een recorder hebt, zorg dat hij aanstaat. Héél mooi.

Ik ben redelijk snel na de bevalling weer gaan rijden. In de wei. De veulens liepen gewoon mee. Dat levert later bij spenen wel wat moeilijkheden op (vooral bij het veulen) maar de merrie is het veulen na een aantal maanden wel redelijk zat.

Ik heb B'elanna niet geent voor Rhino. Wel heb ik haar apart gehouden van nieuwe paarden of lespaarden. En ze is wel geent voor influenza. De veulens hebben hun veulenprikken gehad en de DA heeft ze steeds de eerste dag helemaal nagekeken.

Veel bijvoeren heb ik ook met het veulen aan de voet niet gedaan. Gras, wat extra merriebrok en wat veulenbrok voor de veulens. Maar vooral gras. En vitaminen en kalk en mineralen weer.

Ik heb gekozen voor een opfok in een gemengde groep qua leeftijd. Ik vind ht belangrijk dat veulens van alle leeftijden leren. Ik ben geen voorstander van opfok in een groep van gelijke leeftijd. Ik moet zeggen dat Wiz (het enige veulen dat echt van mij is nog steeds) is opgegroeid tot een sociale bijna driejarige. In het begin heb ik wat tijd besteed aan standaard dingen: meelopen, vaststaan, voeten geven en aan een touw naast zijn moeder meelopen terwijl ik in het zadel zat (handig voor mee aan leadrope later). Verder heb ik weinig met hem gedaan in de jaren erna. De groep heeft hem opgevoed. Ik was het snoepje-meisje. Sinds een half jaar doe ik voorzichtig wat grondwerk met hem. parelli-dingen, maar ook hindernissen. Door water, over een zeiltje, voetballen met een enorme bal (vindt hij geweldig leuk).

Poeh heel verhaal geworden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:08

Zow zag net dat ik nog een heleboel aan te vullen heb

Mijn merries zijn ingeënt tegen influenza, tetanus en rhino. ook tegen rhino, hoewel ze bijna met geen andere paarden in contact komen.
Wat wel niet verstandig is, is een merrie tegen iets enten tijdens de dracht als ze daar voorheen nog niet tegen ingeënt is. Dan kan ze bv zelf erg ziek worden en/of het veulen verwerpen. Mijn merrie Tinkerbell was zeven toen ik ze kocht, drachtig en nog nooit ingeënt geweest. Dus daar hebben we netjes mee gewacht tot het veulen er was.
Zéker je veulen de veulenprik laten geven!!!

Het is heel belangrijk (om later een lekker makkelijk veulen te hebben) om vroeg met je veulen van start te gaan: leiden, voetjes geven, borstelen,... Echter nooit te veel ineens van de kleine vergen en vaak kleine dingetjes herhalen (je hoeft bv niet elke keer alle vier de hoeven op te nemen).

Dit jaar gaan we het nog eens proberen, na twee jaar mislukking Tinkerbell wil namelijk niet met haar veulen en onze volbloed in één wei Nochthans doet de volbloed de kleine niets (ze vindt het juist superschattig o'n drolletje). Maar sinds ik een derde paard bijheb, is Tinkerbell sterk veranderd. Bovendien denk ik dat mijn nieuwe paard, gezien die ook ervaring heeft met bevallen, een mooie tussenrol zal kunnen spelen... *duimen voor mij*

Ik ben persoonlijk ook voor een opfok in een kudde van gemengde leeftijden, dat komt uiteindelijk toch het sterkst overeen met een natuurlijke omgeving. Het veulen heeft leeftijdsgenootjes nodig, maar ook oudere dieren waar hij wat kan van leren.
Dat alles is natturlijk niet voor iedereen haalbaar, maar mijn voorkeur gaat hiernaar uit. Als je veulen een goede basistraining (leiden, voetjes geven,...) gehad heeft in het begin van zijn leven, kan hij ook gerust wat minder in de hand zijn de komende jaren (hoewel ik er toch voorstander van ben je veulen te blijven bijschaven zonder echt wérk van hem te vragen)

En dan wou ik nog wat zeggen...maar dat ben ik inmiddels weer kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:06

Hoi,
Ik heb een paar reactie bij elkaar geschraapt en ga even afzonderlijk reageren (anders dan ik normaal gesproken doe hoor , maar dan ben ik weer effe 'bij').

Reactie op lilli:
Ja, ik kijk er ook ontzettend naar uit! Dit jaar ben ik al zuinig omgegaan met m'n verlofdagen, zodat ik volgend jaar, rond de periode dat Jovarna gaat bevallen, vrij kan nemen om er bij te zijn en in ieder geval de eerste week dat het veulen er is, continue daar kan zijn om er met volle teugen van te gaan genieten! Dat wordt dus kamperen , want Jovarna woont 21 km bij me vandaan.
Jovarna en ik rijden ook niet zo vaak en ook niet zo fanatiek meer als voorheen. We zitten op gemiddeld zo'n 3 keer in de week rijden, afwisselend in de bak of een heerlijke bosrit. Ik wil haar graag soepel en in goede conditie houden voor de laatste loodjes en de bevalling, maar overvragen doe ik dus niet en ik laat het aan haar over of ze energie genoeg heeft voor wat ik van haar vraag.
Het liefst laat ik Jovarna in de wei bevallen. Maar als het echt prutweer is met veel regen en plensbuien, dan toch maar liever op stal? Hier dub ik nog een beetje over en lees graag jullie inzicht en ervaringen hierin.
Ik wil ook een geboortemelder huren of lenen. Het liefst had ik de sms-geboortemelder van Paardnatuurlijk, omdat je onmiddellijk een sms krijgt en het paard met deze melder ook gewoon kan rollen, maar helaas is die melder begin mei al gereserveerd…..
Net als jij heb ik een sterk voorgevoel, namelijk dat het een hengstje wordt. De naam verklap ik niet .

Reactie op Mac:
Mijn voorkeur gaat dus uit naar de wei, omdat ze dan in de voor haar meest natuurlijke omgeving is en alle ruimte heeft. Het veulen komt dan ook 'natuurlijk' ter wereld en dat lijkt me een mooi begin. Maar nogmaals, wat ik doe als het echt slecht weer is (wat heel goed kan in mei), dan weet ik het dus nog niet. Tegen die tijd heeft Jovarna wel de beschikking over een ruime stal, maar ja, wat is ruim genoeg??
Normaal gesproken werd Jovarna ieder jaar geënt, maar nu heb ik besloten om haar nièt te laten enten, juist vanwege het veulen. Ik vind het een raar idee dat het veulentje nu al allerlei antistoffen en ziekteverwekkers binnen krijgt terwijl het nog niet eens op de wereld is. 'Verzwak' je daarmee juist niet de weerstand?!

Reactie op Frenia:
Of je nu brokken of muesli geeft, dat maakt in mijn beleving niet uit. Met 'brokken' bedoelde ik eigenlijk ook 'krachtvoer', in welke vorm dan ook. Als ik zelf het voer zou samenstellen, dan zou ik moeten weten wat waarin zit en welke samenstelling en in welke verhoudingen het paard nodig heeft. En da's best lastig. Wanneer je van iets te veel geeft, kan daardoor een tekort van het ander ontstaan. Ondanks dat ik niet zo'n voorstander ben van krachtvoer, denk ik wel dat het volledig en juist samengesteld is (weet ik niet zeker, maar wil daar wel op vertrouwen). Daarnaast heeft Jovarna een liksteen.
Je geeft aan dat melassevoeder niet gezond zijn voor een drachtige merrie, maar zit dit nou niet juist in muesli's? En waarom denk je dat voederbieten niet gezond zijn? Er zit toch nauwelijk iets in zo'n biet, behalve water en wat vitaminen?

Reactie op terorita:
Ja, ik vind het heerlijk om gezellig te kletsen over mijn zwangere meid. Dus wat dat betreft, lijk ik hier wel op de goede plek te zijn. Het dikke buiken topic is wel èrrug groot zeg!

Tot zover even. 'k Ben zo weer terug .

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:11

Haha Frenia, herkenbaar!! Weet je het inmiddels alweer?

Tsja, veulenprikje hebben wij dus niet gedaan. Onze da vond het niet nodig als het veulen en de merrie goed gezond zijn. Het veulen krijgt dan alles wat het nodig heeft van moeders mee. Maar de meningen zijn hierover verdeeld. Inmiddels zijn we verhuisd. Bij Grace hebben we geen dierenarts bij gehad, maar misschien dat ik ze voor het veulen van Lee wel laat komen, als een soort controle. Ik heb het vermoeden dat zij wél een veulenprikje zullen doen.

Overigens krijgt Lee alleen de "standaard" entingen (dit najaar gehad), dus geen rhinoprik(ken). Ook daar zijn de meningen weer over verdeeld, maar mijn vorige da weigerde zelfs mijn merrie voor rhino te enten, omdat ze naast een oud paard op stal stond. Omdat je met een enting een minimale vorm van de ziekte inspuit, vond hij het risico te groot voor de buurman. En 100% bescherming biedt het sowieso niet, vanwege het grote aantal versies van rhino die er rondwaren. Tsja, wat is wijsheid he?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:13

Anya schreef:
Jovarna ik ben heel blij dat je Kraamstal het voordeel van de twijfel geeft. Het is namelijk echt een heel gezellige club en er zitten mensen met veel ervaring met veulens.

Mijn eigen ervaringen:

Lanna heeft drie veulens gehad. Het was de bedoeling dat ze zou veulenen in de wei, maar dat wilde ze zelf niet. Mijn paard is geen schoolvoorbeeld van een drachtige merrie. Als moederloos veulen wilde ze mensen om zich heen. Toen haar bevalling begon drukte ze zich dus zowat door het hek. We hebben ervoor gekozen haar te laten bevallen in een laag vers stro in de binnenbak. Daar had ze de ruimte.

Ik heb haar niet speciaal bijgevoerd in de periode van de dracht. Wel zoveel hooi als ze wilde en voldoende vitaminen en kalk. Dat is vooral ook nodig voor de botontwikkeling van het veulen. Gelijk na de geboorte zijn de veulens naar buiten gegaan. Een halve dag apart, maar in het zicht van de kudde en daarna steeds één paard van de kudde erbij gelaten.

Wat ik nooit meer zal vergeten is het geluid dat de rest van de stal maakt ter begroeting van het veulen. Zo'n geluid hoor je normaal nooit. Als je een recorder hebt, zorg dat hij aanstaat. Héél mooi.

Ik ben redelijk snel na de bevalling weer gaan rijden. In de wei. De veulens liepen gewoon mee. Dat levert later bij spenen wel wat moeilijkheden op (vooral bij het veulen) maar de merrie is het veulen na een aantal maanden wel redelijk zat.

Ik heb B'elanna niet geent voor Rhino. Wel heb ik haar apart gehouden van nieuwe paarden of lespaarden. En ze is wel geent voor influenza. De veulens hebben hun veulenprikken gehad en de DA heeft ze steeds de eerste dag helemaal nagekeken.

Veel bijvoeren heb ik ook met het veulen aan de voet niet gedaan. Gras, wat extra merriebrok en wat veulenbrok voor de veulens. Maar vooral gras. En vitaminen en kalk en mineralen weer.

Ik heb gekozen voor een opfok in een gemengde groep qua leeftijd. Ik vind ht belangrijk dat veulens van alle leeftijden leren. Ik ben geen voorstander van opfok in een groep van gelijke leeftijd. Ik moet zeggen dat Wiz (het enige veulen dat echt van mij is nog steeds) is opgegroeid tot een sociale bijna driejarige. In het begin heb ik wat tijd besteed aan standaard dingen: meelopen, vaststaan, voeten geven en aan een touw naast zijn moeder meelopen terwijl ik in het zadel zat (handig voor mee aan leadrope later). Verder heb ik weinig met hem gedaan in de jaren erna. De groep heeft hem opgevoed. Ik was het snoepje-meisje. Sinds een half jaar doe ik voorzichtig wat grondwerk met hem. parelli-dingen, maar ook hindernissen. Door water, over een zeiltje, voetballen met een enorme bal (vindt hij geweldig leuk).

Poeh heel verhaal geworden.

Bedankt voor je verhaal!
Paar vraagjes aan je:

Wanneer je extra kalk bijvoert, heb je dan geen kans dat er een fosfor-tekort optreedt?

"Ik ben redelijk snel na de bevalling weer gaan rijden. In de wei. De veulens liepen gewoon mee. Dat levert later bij spenen wel wat moeilijkheden op (vooral bij het veulen) maar de merrie is het veulen na een aantal maanden wel redelijk zat." Wat is redelijk snel? Na hoeveel dagen/weken/maanden ging je weer rijden en heb je dit ook opgebouwd? En wil je uitleggen waarom het spenen wat moeilijkheden oplevert wanneer je het veulen mee laat lopen tijdens het rijden?

Ons veulen zal opgroeien samen met een ander veulen, de moeder van dat veulen en haar eigen moeder Jovarna. Dus met een leeftijdsgenootje (gaat half mei geboren worden) en twee mama's.

"In het begin heb ik wat tijd besteed aan standaard dingen: meelopen, vaststaan, voeten geven en aan een touw naast zijn moeder meelopen terwijl ik in het zadel zat (handig voor mee aan leadrope later)." Hoe deed je dit, had jij het touw van het veulen in je hand of had je het touw aan de moeder vast? Hoe lang was dit touw?

"Sinds een half jaar doe ik voorzichtig wat grondwerk met hem. parelli-dingen, maar ook hindernissen." Hoe oud is je veulen nu?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:18

Bijna tegelijk

Over het voer: dat vind ik ook erg moeilijk! Ik voer al mijn paardjes nu Optimal van Marstall (zie www.marstall.de). Dat is een soort kruiden/pittenmix met vitaminen/mineralenbrokjes erin. Daar hebben ze nog geen schep per dag van nodig om in hun complete behoefte te voorzien. Voor de rest onbeperkt hooi en wat olie. Maar omdat Lee drachtig is en ze sowieso snel schraal wordt, wil ik haar ook niet te weinig geven, want ik weet dat ze zichzelf weggeeft aan haar veulens, dus ze moet goed op conditie zijn bij de geboorte. Ik geef haar dus een schep muesli van het E type bij van Marstall op een dag. Maar zoals jij al zegt zit daar erg veel melasse in en daar is Lee nou juist weer erg gevoelig voor (op haar voeten)! Moeilijk paard, dus !

Onze voerboer komt zo leveren en hij had wat alternatieven, zei hij. Ik heb hem gezegd dat ik zo puur mogelijk wil voeren, maar uiteraard wel voldoende. Ben benieuwd wat zijn advies gaat zijn!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:25

PS: het dikke buikentopic kan ik ook niet meer bijbenen. Ik denk dat ik er na de jaarwisseling weer "in" ga, als het veulenseizoen echt begint. Het was daar vorig jaar nl. erg gezellig en heel leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:25

frenia schreef:
Zow zag net dat ik nog een heleboel aan te vullen heb

Mijn merries zijn ingeënt tegen influenza, tetanus en rhino. ook tegen rhino, hoewel ze bijna met geen andere paarden in contact komen.
Wat wel niet verstandig is, is een merrie tegen iets enten tijdens de dracht als ze daar voorheen nog niet tegen ingeënt is. Dan kan ze bv zelf erg ziek worden en/of het veulen verwerpen. Mijn merrie Tinkerbell was zeven toen ik ze kocht, drachtig en nog nooit ingeënt geweest. Dus daar hebben we netjes mee gewacht tot het veulen er was.

Zéker je veulen de veulenprik laten geven!!!

Het is heel belangrijk (om later een lekker makkelijk veulen te hebben) om vroeg met je veulen van start te gaan: leiden, voetjes geven, borstelen,... Echter nooit te veel ineens van de kleine vergen en vaak kleine dingetjes herhalen (je hoeft bv niet elke keer alle vier de hoeven op te nemen).

Dit jaar gaan we het nog eens proberen, na twee jaar mislukking Tinkerbell wil namelijk niet met haar veulen en onze volbloed in één wei Nochthans doet de volbloed de kleine niets (ze vindt het juist superschattig o'n drolletje). Maar sinds ik een derde paard bijheb, is Tinkerbell sterk veranderd. Bovendien denk ik dat mijn nieuwe paard, gezien die ook ervaring heeft met bevallen, een mooie tussenrol zal kunnen spelen... *duimen voor mij*

Ik ben persoonlijk ook voor een opfok in een kudde van gemengde leeftijden, dat komt uiteindelijk toch het sterkst overeen met een natuurlijke omgeving. Het veulen heeft leeftijdsgenootjes nodig, maar ook oudere dieren waar hij wat kan van leren.
Dat alles is natturlijk niet voor iedereen haalbaar, maar mijn voorkeur gaat hiernaar uit. Als je veulen een goede basistraining (leiden, voetjes geven,...) gehad heeft in het begin van zijn leven, kan hij ook gerust wat minder in de hand zijn de komende jaren (hoewel ik er toch voorstander van ben je veulen te blijven bijschaven zonder echt wérk van hem te vragen)

En dan wou ik nog wat zeggen...maar dat ben ik inmiddels weer kwijt

"Zéker je veulen de veulenprik laten geven!!!"Leg eens uit?

"Ik ben persoonlijk ook voor een opfok in een kudde van gemengde leeftijden, dat komt uiteindelijk toch het sterkst overeen met een natuurlijke omgeving. Het veulen heeft leeftijdsgenootjes nodig, maar ook oudere dieren waar hij wat kan van leren. Dat alles is natturlijk niet voor iedereen haalbaar, maar mijn voorkeur gaat hiernaar uit."Ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat Jovarna wat dat betreft een prima plek heeft! En niet alleen wat dat betreft trouwens, ze heeft sowieso (eindelijk) een geweldige plek!

"En dan wou ik nog wat zeggen...maar dat ben ik inmiddels weer kwijt." Ik ben benieuwd!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:30

Ik heb Di-Calcium Fosfaat bijgegeven. Dat bevat kalk/fosfor in de juiste verhoudingen. Teveel fosfor en de kalk wordt niet meer opgenomen. Daarom heb ik gekozen voor een combi-middel. Overigens bevat merriebrok ook al meer van dit soort toevoegingen als je daar voor zou kiezen.

Na gemiddeld 10 dagen zat ik er (zonder zadel en met halster) al weer op. Ik deed dan niet echt veel in het begin. Beetje stappen, sukkeldrafje. Het veulen wil namelijk graag meehollen en die zijn al heel snel moe. Na een week of twee waren de veulens gewend, die renden dan niet meer mee. Daarna ben ik het rijden gaan opbouwen. Gemiddeld 3x per week een half uurtje per dag, maar wel steeds iets intensiever. Na ongeveer een half uur kwam er teveel spanning op de uier, dan moet het veulen ook weer drinken.

Het veulen is niet gewend alleen te zijn. Veel mensen kiezen ervoor merrie en veulen tijdens het rijden te scheiden door het veulen in de stal op te sluiten. Ik heb dat de eerste keer ook gedaan en was er niet happy mee. Veel geroep, veulens die proberen op over 1.80 staldeur heen te springen. Ik vind het niks. Dus ik heb Wizkid gewoon laten lopen dit keer tot hij een half jaar oud was. Daarna heb ik hem een paar keer apart gezet met een ander paard. Lanna had daar geen problemen mee. Wiz sprong haar tegen die tijd al heel vaak op de achterhand. Ze vond hem een irritant diertje worden en begon hem weg te 'jagen'. Wiz heeft echt staan brullen. Die was gewend dat zijn moeder er altijd was. Vrij snel na dat eerste spenen hebben we hem met zijn veulenmaatje in het opfokweitje gezet. Toen was het wel in een halve dag goed.

In jouw geval kun je ook proberen of de veulens samen achter willen blijven met de andere mama. Dat gaat vaak best goed.

Ik ben begonnen met een piepklein halstertje van parelli. Wel goed omgedaan zodat die knoopjes niet teveel druk opleverden. En verder de leadrope van parelli eraan. Ik heb hem eerst geleerd vanaf de grond om..

Te lopen als ik de voorkant 'open', touw naar voren bewegen.
Stoppen als ik stop (wiebelen met touw als hij doorliep).
de schouder aan de kant te zetten voor mij

Daarna ben ik op Lan gaan zitten. Ik had de leadrope los in de hand, anders kun je niet snel genoeg reageren. Belangrijk is dat hij meegaat in de ene bocht en opzij stapt in de andere bocht. Natuurlijk resepct voor zijn moeder is wel een handige bijkomstigheid geweest. Eén keer had hij het plan om ervan door te denderen: hij had geen zin meer. Toen heb ik de leadrope om de knop van mijn westernzadel gewikkeld. Dat hielp wel. Dit soort dingen heb ik maximaal 10 minuten per keer geoefend. De spanningsboog van zo'n ukkie is heel klein.

Wiz wordt 1 mei drie jaar. Ik ben nu begonnen met dit soort grondwerkdingen omdat Wiz nu 1.80 is. Hij wordt dus erg groot. Daarom vind ik opvoeding op dit moment redelijk belangrijk, hij moet met zijn maat niet leren dat door mensen heen denderen succesvol kan zijn. Bovendien is hij er aan toe. Hij vindt het leuk op af en toe de wei uit te komen en dan een 'werkje' te doen.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:40

Lilli schreef..
Ik heb een sterk voorgevoel dat het een merrietje wordt ik noem haar dan "faith" (niet pikken!
Zo heet mijn merrie ook al bijna 3 jaar..
Mooie naam met een nog mooier verhaal..