[TI] Tinkers & dekentroubles..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Tinkers & dekentroubles..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 15:46

Ik had eerst een D-pony van 1.40 en daarop lag dekenmaat 175.
Inmiddels heb ik een Tinkermerrie van 1.40, maar daarop lag die 175 niet goed bij de schouders dus nu heb ik eigelijk een 185 nodig.
Inmiddels heb ik een 185 en kwa ruglengte is die gewoon helemaal perfect, maar mijn merrie is vrij fors en hij is dus gewoon niet breed genoeg, een flink stuk van d'r buik is zichtbaar
Maar als ik nou een 195 aanschaf ben ik bang dat ie weer te lang is voor haar rug..
Wie herkent dit, en hoe lossen jullie dat op?
Het gaat overigens gewoon om zweet- en vliegendekens

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:56

Kijk eens naar Amerikaanse paardendekens voor Quarters. Die hebben ook wat meer rondingen en zitten ook wel in de knoei met dekens. 1 merk is Big D.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:51

Mira's zweetdeken en regendeken (okee beiden worden niet gebruikt) hebben 205 onderlengte. Iets te groot, maar liever iets te groot dan te klein.

Sienna2204

Re: Tinkers & dekentroubles..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:01

hoi
ik heb voor mijn tinker een bucas deken gekocht (tweedehands) en een nieuw tussenstuk. Daardoor past de deken nu ook goed om zijn front.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:05

Inderdaad wat Cheveyo zegt!! Quarter horse dekens! Cornelie heeft een western shop, misschien heeft zij ze wel! Nickyu heeft ze ook.

Ik heb een speciale (merkloze) koudbloed winter-staldeken (175) voor haar, die zit ook super en van Harry's horse heb ik de blauwe, met teddy voering Fleece deken, maat 185.

Dit is mijn zweetdeken:
Afbeelding

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:25

Ik heb geen digi dus jullie moeten het zonder foto's doen maar ik heb voor mijn 1.54 brede tinker een Rhino outdoordeken van 1.85 die nu ietsje aan de krappe kant wordt om haar boeg dus 1.95 zou beter zijn. Ik heb een nieuwe fleece deken die is 1.95 (met hals) en kruissingels en die past perfect, die is van Actionhorse (niet zo makkelijk aan te komen geloof ik). Mijn vliegendeken is ook 1.95 (van HH) en ligt goed.
Ik heb liever de dekens iets te lang dan te strak.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:30

Mijn HH deken is 185, en dat is te krap bij de borst, dus heb ik er een dekenverlengstuk aan. Bij HH wordt een 195 wel wat te lang aan de onderkant.
Ik ben zeer te spreken over de pasvorm van de Horseware dekens.
Heb zelf een Rhino, en ben er blij mee.
Horseware heeft ook een model 'for the bigger horse', ik meen dat Esme_27 dat model heeft voor Nuala. En volgens mij ligt die als een huis!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:35

Roos had een link van een elastische waterdichte deken, wel prijzig maar ideaal volgens mij voor die brede tinkerlichamen.

ik ben er maar mee opgehouden, niks past lekker op gam en een zweetdeken is goed genoeg. als ie droog is heeft hij zijn dikke vacht wel weer.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:22

Ik heb voor Kieran dekens van Dominick. Die zijn super voor het brede paard. Ben er helemaal weg van! De leverancier in Dorst kan ze eventueel ook verstellen als ze niet helemaal goed zitten. Mijn laatste aanwinst had bijvoorbeeld een te hoge sluiting, dus die heb ik terugestuurd met wat aanwijzingen en perfect vermaakt terug ontvangen. zie www.dominick.nl

Ze liggen perfect!!

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:05

mijn tink is 1.55 en kort en breed, ik heb darr een 195 op liggen die perfect past, is hedelpaardenmarktmerk

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 22:12

Ik had precies het zelfde probleem, zoals je weet is damian ook niet echt klein, ik heb als regen deken de Weatherbeeta Landa, daar zijn de loopspliten aan de voor kant zodat ze meer beweging's vrijheid hebben, hij zit goed, ook van voren, wat ik anders niet dichtkrijg of z'n billen steken eruit, ik heb maat 205

Afbeelding
moet je maar eens op deze site kijken
http://www.weatherbeeta.com/UK/Range/La ... _intro.asp

en als zweet deken heb ik de zelfde als Teuntje111 maar dan maat 215.

Annick

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:54

Ik heb Pagony van Divoza. Jip heeft een 185 die eigenlijk aan de krappe kant is en elke keer scheef hangt en Rascal heeft een 195 die perfect ligt Oh ja Jip is ong. 1.53 en Rascal ong. 1.58 Moet er wel bij zeggen dat Jip nog niet is uitgezwaard die zal nog breder worden

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:05

Voor Sissi gebruik ik maat 215 cm, die heeft ze echt nodig door haar omvang. Voor Nikita gebruik ik 195 cm. Je moet een maat groter nemen dan er geadviseerd wordt is mijn ervaring.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:16

Ik heb o.a. een Pagony Tiger Outdoor Lite (185 cm) voor Fayette:
Afbeelding
Een niet al te denderende pasvorm (trok bij haar nogal naar achteren op de rug) en een totaal onhandige borstsluiting (geen verstelbare gespen maar dezelfde (onverstelbare) sluitingen als bij de kruissingels). Met het gevolg dat deze deken Fayette nu te krap bij de borst is geworden. Kunnen jullie het je voorstellen? Fayette en iets te krap bij dat kippeborstje zitten?
Maar verder wat waterdichtheid en sterkte betreft:
Mochten ze nou ooit nog eens die borstsluiting gaan veranderen dan koop ik er gelijk weer een.
Verder heeft Fayette een merkloze deken (300 grams) die ik via bokt van Kowloon heb gekocht. Deze ligt eigenlijk erg goed op haar.

Ik heb zelf het idee dat de Nederlandse dekens toch wat minder goed van maat zijn dan de Duitse. Ik heb al 2 fleecedekens in Duitsland gekocht met bovenmaat 145 cm (is meen ik, ondermaat 185 cm) die veel beter op Fayette liggen dan de nederlandse dekens. Zelfs de staldeken zonder borstsluiting (bovenlengte 145 cm) ligt erg goed op haar.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:43

de dekens die ik voor mijn tinkers gebruik zijn van Imperial Riding.
Deze hebben loopsplitten die helemaal tot bovenaan doorlopen. Zelfs bij mijn dikste tinker liggen deze dekens super. Voor sluiten ze mooi aan, door de hoge loopsplitten super schoudervrijheid en ook achter liggen ze mooi.

Ik heb model Tornado (200 grams vulling) en model mistral (300 grams vulling.) Beide dekens zijn waterdicht.

kijk anders ff op www.imperialriding.nl

Ik zal een foto van mijn merrie maken met de deken op en die naar iemand mailen die weet hoe foto's op bokt te plaatsen. Zelf begrijp ik daar geen snars van

groetjes
Hanneke

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:47

en oh ja, ik heb voor Pegan een 195 deken en zij heeft een schofthoogte van ongeveer 152

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 14:54

@ HannekeS: je mag de foto wel naar mij mailen? hagpien@hotmail.com

En verder vroeg ik me af: quanta costa die dekens? Ik heb ze namelijk ook op het oog maar ik bestel niks als ik niet weet hoeveel ze kosten en ik ben er nog niet aan toegekomen om ze te mailen voor de prijzen

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:02

die van Imperial Riding heb ik ook, die kan je ook bij de [paardendrogist bestellen.
die van wheaterbeta, die ik heb was 87 euro, valt dus best mee.
damian zit tussen de 1.64 a 1.65, maar daar kan je niet helemaal van uitgaan heb ik het idee, damian zou een 1.95 moeten en die is echt veel te klein, 205 [past [precies, maar als ik een 215 [pak is ie weer te lang in hoogte zeg maar, dus dievan 205 zal ook wel weer te klein zijn volgend jaar.

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:18

flettie schreef:
@ HannekeS: je mag de foto wel naar mij mailen? hagpien@hotmail.com

En verder vroeg ik me af: quanta costa die dekens? Ik heb ze namelijk ook op het oog maar ik bestel niks als ik niet weet hoeveel ze kosten en ik ben er nog niet aan toegekomen om ze te mailen voor de prijzen

okidokie komt er aan. Maar madam loopt heeeeeeelemaal achter in de wei en moet eerst paddocks schoonmaken.
De Tornado is iets van 99 euro en de mistral is 89 euro. Bij de ruitersportwinkel in Hoogeveen hebben ze momenteel een aktie. 2e deken voor de halve prijs.
Zijn echt super dekens. Mijn oudste Arabiertje heeft hem al jaaaaaren en deken ziet er nog steeds prima uit. En ze loopt de hele dag buiten.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:36

Hmmm dit probleem is bekent.
Connor (1.52m) Heeft inprincipe maat 185.
Maar omdat hij voor zwaarder gebouwds is (Hengstennek )
Zit de deken hem voor te krap.
195 daarentegen is te lang...
Nu heb ik een deken gevonden die hem wel past (maar dan moet hij niet veel breder worden )
Het is van BR,de nieuwste collectie.Daarvan past hij de 185 perfect...
Kunnen er geen speciale tinker/koudbloedendekens worden gemaakt?

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 16:59

Heb net 6 foto's naar flettie gemaild. Hoop dat ze een beetje goed en duidelijk zijn overgekomen.

@turbotinker: ik denk echt dat deze deken ook op jouw Tinker goed zal liggen. zoals je op de foto's zult kunnen zien kan je de voorsluiting (zoals trouwens de meeste dekens nu) op maat maken.

Ik vind ze in ieder geval helemaal super en een echte aanrader.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:06

Ik doe niet aan dekens, maar heb wel voor trailerritten (bezweet uit het bos komende enzo) een zweetdeken. Volgens mij is dat een 185, maar hij kan ook wel veel groter zijn. Jes is 1.55 en nogal bol op het moment, maar hij is wel te groot. Nou ja, beter dan mijn vorige, die was te klein, geen gezicht. Zal het merk en de maat nog eens opzoeken, het is namelijk een ideale deken. Gekocht op het NK Western.

Tivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:14

HannekeS:
Mijn deken heeft ook lange loopsplitten en vertelbare voorsluitingen.En als meneertje nog groter groeit,past hij wel in een 195.Op de site van I.R is te zien dat mijn deken hetzelfde idee geeft.Ik zal kijken of ik een foto kan vinden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 09:14

Mazzel-meid schreef:
Ik had eerst een D-pony van 1.40 en daarop lag dekenmaat 175.
Inmiddels heb ik een Tinkermerrie van 1.40, maar daarop lag die 175 niet goed bij de schouders dus nu heb ik eigelijk een 185 nodig.
Inmiddels heb ik een 185 en kwa ruglengte is die gewoon helemaal perfect, maar mijn merrie is vrij fors en hij is dus gewoon niet breed genoeg, een flink stuk van d'r buik is zichtbaar
Maar als ik nou een 195 aanschaf ben ik bang dat ie weer te lang is voor haar rug..
Wie herkent dit, en hoe lossen jullie dat op?
Het gaat overigens gewoon om zweet- en vliegendekens

Ik heb een zweetdeken 185 liggen, wil je passen? Misschien is die wel breed genoeg...

(Hij is zelfs minder breed gemaakt voor Snowdon...)
Op Snowdon is hij eigenlijk net iets aan de kleine kant, maar zovaak gebruik ik hem niet, dus is voor ons goed zat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:08

Ik heb een Pagony *huppeldepup bijzondere dingen* is iig waterdicht, met loopflappen en voor buiten geschikt, 370 grams. Dewi is 1.45 en er ligt een 195 op dacht ik, ben niet zeker, moet ik even nakijken. Tot op heden vind ik me best lekker liggen, nog geen schuurplekken gezien, benevens een beetje in de manen maar dat kan ook niet anders. (Zij is geschoren trouwens.) Hij is iets aan de grote kant wat ik juist handig vind.

Voor mijn haf (1.38) had ik twee winters terug een gevoerde Global deken van canvas een 195, fijn ding, heb m opgelegd in augustus voor de aanmaak van wintervacht. Enkel wat schuurplekken op de schouders, manen geen problemen mee.

Voor quarters heb je idd dekens die wat breder in de borst zijn, en ook geschikt voor paarden met een opwaartse hals (zoals bij Friezen). Heb ik ook veel goede verhalen over gehoord.