Alles over de gelderse hengst Koss

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cryssie

Alles over de gelderse hengst Koss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:50

Nou de titel zegt het al? Ik wil ook eigenlijk zoveel mogelijk foto's. Ik kan er namelijk maar 2 vinden.

Wie kan mij helpen?

Eliene

Re: Alles over de gelderse hengst Koss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:04

Ik heb dit jaar een veulen uit mijn Gelderse merrie Eliene (elite sport, Ureterp x Folio) gefokt van Koss, dit merrieveulen heet Angeliene. Op de site van Melissen staan denk ik wel wat foto's van Koss (o.a. van HK 2005 in Den Bosch toen hij daar was voor zijn verkregen keurschap), even de zoekfunctie gebruiken. Wij hebben bij de hengstenhouder ook nog wat foto's van Koss gemaakt toen we hem in 2004 nog even IRL gingen bekijken (toch weer wat anders dan op een show) maar die heb ik zo snel niet bij de hand.

Ik weet niet precies wat je wilt weten, wat Koss toevoegt aan de eigenschappen van de merrie waar het veulen uit gefokt wordt ofzo, dus karakter/uiterlijk?

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:15

Hoe is het gedrag van Koss?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:30

Brutaal, duidelijk aanwezig, geen doorsnee makke Gelder. Als je Gelders met hem wilt fokken moet de merrie -vind ik- goed in het (ouderwetse) Gelderse type staan en ook een karakter hebben dat bij een Gelder past (zoals mijn Eliene) omdat je anders te veel de rijpaardkant op gaat fokken. Op zich zou Koss ook zeker goed op een rijpaardmerrie passen, hij geeft veel front, mooie hals, mooi hoofd en goed (achter)beengebruik mee. Veel nakomelingen hebben smalle hoge verzenen.

Hij is zelf Z2-dressuur geweest en Z-springen startgerechtigd. Heb 'um een keer bij de Gelderse hengstenavond in Ermelo zien springen en dat deed 'ie echt super!

Ik vind hem echt een goede fokhengst, hij verbetert eigenlijk altijd wel punten bij de merrie (OK, tenzij hij echt niet bij de merrie past mss ). Oja, en bij mijn weten kan hij geen zwart vererven omdat hij 2x de agouti-factor bezit (AA) waardoor er altijd 1 agouti-allel wordt doorgegeven en er dus geen zwart kan ontstaan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:40

Afbeelding
De dekking.
Afbeelding
Het Koss veulen van het vorige jaar. Angelo.
Laatst bijgewerkt door Albert op 29-11-05 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:43

komende week komt in de hoefslag een artikel over zijn zoon Parcival.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:46

Kos komt uit El Corona en dat is een Amor x Doruto. Dat zal zijn karakter er niet gemakkelijker op maken. Daarbij heeft hij een verkleinende factor, anders was hij het geworden voor mijn merrie. Ik denk dat zeer ondergewaardeerd wordt.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:47

@ Albert: Ja, zo'n soort foto hebben wij dus ook van vorig jaar met Eliene!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:48

Ik geloof dat die verkleinende factor 0, zoveel is, dus dat is niet heel veel. Hij heeft ook zat grotere nakomelingen gebracht dus je hoeft denk ik niet snel bang te zijn voor E-pony-formaat.

Ik denk idd dat hij door RP-fokkers meer gebruikt had kunnen worden dan nu is gebeurd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:51

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:52

op een kleine merrie is dat te veel, snappie? ik heb wel een andere merrie die goed bij hem past. Maar dat is toekomstmuziek, want die gaat straks eerst de sport in.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:53

Wat een macho zeg.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:55

Ja, ik wist het niet precies meer maar het was niet heel erg veel en daarom durfde ik dat wel aan. Ik vind zelf Inspekteur ook een leuke hengst voor een Gelderse merrie maar die verkleint geloof ik rond de 3% en dat vond ik wel erg veel. Die gok durf ik niet te nemen. Zie er ook altijd kleine nakomelingen van (mss heb ik net die paar grote gemist hoor ).

@ Desiree: lees nu jouw bericht. Ja, dat begrijp ik, dan wil je persé een hengst die vergrotend werkt. Ik ging uit van een merrie van zeker 1.66 m (Eliene is 1.72 m) waardoor je zoiets wel kan hebben.

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:57

Mijn merrie is zelf 1.66 dus dat zal wel gaan kwa grootte denk ik. Jewel is een echt klassieke gelserse merrie, met goede geldesre ouders. Verder heeft Jewel een fijn karakter, af en toe een beetje te druk, maar dat zijn veel paarden. Verder lijkt mij dit een hele leuke hengst voor mijn paardje Jewel. We heel erg bedankt voor jullie reacties!!!!!!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:16

Ik denk dat je aan Koss een hele goede hebt. Ik zou ook zeker voor deze hengst kiezen als Jewel mijn paard was geweest. Je hebt tegenwoordig niet meer zo veel gelderse paarden. Jammer.

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 12:41

maar hoe groot zou het veulen worden, omdat hij niet zo'n hele grote paarden geeft las ik net even snel. Wat kan ik verwachten?

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:57

Als je goed kijkt zie je dat hij er een percentage van 0,25 staat. Da's dus maar een beetje verkleinend; er zijn KWPN-hengsten waar dik 2% of meer bij staat. Hij kan dus iets verkleinen op de maat maar dat is amper in centimeters uit te drukken. Als jouw merrie dus niet heel klein is en er is ook niets bekend over eerdere nakomelingen die klein bleven (en dat dat niet aan de toen gebruikte hengst lag) dan hoef je je daar niet zo druk over te maken. Wil je echt een (veel) grotere nakomeling dan jouw merrie hoog is dan zou je mss beter naar een andere hengst kunnen kijken. Maar de maat is maar een onderdeel van je hengstenkeuze, het gaat natuurlijk om veel meer factoren. Weegt een grotere maat zwaar voor jou bij je hengstenkeuze dan is Koss wsl een minder goede keuze.

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:53

Nee dat niet, maar ik ben zelf best lang en ik vind de lengte van Jewel perfect, dus als het bijvoorbeeld 2 centimeter is dan vind ik het niet erg. Ik moet niet ineens een paard hebben van 1.61 of 1.62

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:10

Helemaal zeker weten kun je iets nooit, dan moet je een volwassen paard kopen en niet fokken... Wordt het Jewels eerste veulen?

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:47

Ja het word Jewels eerste veulen.

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:53

Ik heb net trouwens even gekeken. Er was een merrie die 1.63 was en dat veulen werd 1.65. Dus hij geeft ook grotere veulens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:03

het hangt idd niet alleen van de hengst af. bij een vergrotende factor wil dat niet zeker zeggen dat je bijv. een grotere krijgt. maar je merrie is 1.66, mooie maat die ze wss ook wel vererft. dus ik zou me daar niet zo druk om maken.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:13

Met een sterk verkleinende hengst (- 3% ofzo) heb je gewoon meer kans op een wat kleiner veulen, net zoals bij een sterk vergrotend verervende hengst meer kans bestaat op een (wat) groter kind. Maar je krijgt er gewoon geen garantie bij... de merrie heeft ook nog "wat" inbreng en ook een individueel zaadje kan een keer een ander resultaat hebben dan het gebruikelijke... Als een merrie altijd kleine veulens geeft kan een sterk vergrotend werkende hengst daar toch niet alles aan doen, hij kan hooguit de "schade" beperken...

Als je zo erg aan de maat hangt, nogmaals: koop een volwassen paard, dan heb je zekerheid dat 'ie niet meer krimpt.

Oja, en ik heb tot nu toe altijd begrepen dat een eerste veulen van een merrie vaak wat kleiner uitvalt dan die daarna komen...

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:08

Oke bedankt voor de info

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:38

Succes ermee!