De hengst Quattro van hengstenhouder Nijhof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mettetje

De hengst Quattro van hengstenhouder Nijhof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:43

Hai,

Ik kreeg een tijd geleden een dvd van Stal Nijhof met daarop uitgebreide informatie van al hun beschikbare hengsten.

Geen enkele hengst sprak mij aan, totdat ik de hengst Quattro ( Qredo de Paulstra) zag. In het begin dacht ik wat jammer dat dit een springhengst is zo mooi als hij de ring doordraafde, tot mijn verbazing lieten ze ook een stuk zien tijdens een hengstenshow waarin Quattro zijn kwaliteiten als dressuurhengst liet zien. Hij beheerste grand-prix oefeningen.

Helaas kan ik weinig info vinden over deze hengst. Ik zou graag willen weten;

* Hoeveel is het dekgeld?
* Op wat voor niveau loopt Quattro in de dressuur?
* Hoe fokt de hengst? (groot / klein / veel wit / karakter)
* Wat voor merries passen het beste bij deze hengst?

Ben erg nieuwsgierig naar jullie info / kennis van deze hengst.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:55

Op m'n werk loopt een jaarling van Quattro B,ik vindt het een goede hengst,met hele goede bewegingen! Volgens mij beheerst hij idd alle gp oefeningen alleen wordt ie niet in de dressuur uitgebracht.Hier wat foto's van die jaarling,jaarling heeft hele goede bewegingen en is nu al heel elastisch,ik weet niet wat de mv is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is dus de vos

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:27

Hij is een all round vererver..

persoonlijk zou ik em op een mooie ietwat bloederige merrie zetten...

Want ik vind hem zelf ietwat fors..

Noon

Re: De hengst Quattro van hengstenhouder Nijhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:32

hij past inderdaad goed op bloederige merries, mij werd vorig jaar ook verteld dat mijn merrie (een rex magna xx x nepal x pericles xx) heel goed bij hem zou passen. dit is dus grotendeels volbloed en ze is redelijk aan de maat. verder is mij ook verteld dat Quattro zelf heel erg braaf is en geweldig is om mee te werken. er komen geloof ik wel veel vossen uit maar of ze veel wit hebben weet ik niet. en heb ook gehoord dat er vaak ook kleine proppertjes uitkomen, dus een mooie, wat langgelijnde merrie, die redelijk aan de maat is met nogal een scheut bloed zou bij hem wel passen. het dekgeld is naar mijn weten 1100 euro, tenminste vorig jaar...

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 21:45

Hai,

Ik ben even verder gaan zoeken en kwam zo ook achter het dekgeld van 1100 euro. Een flinke smak geld, maar je hebt wanneer je de juiste merrie bij deze hengst zoekt een braaf allround paard.

Hier ben ik dan ook naar op zoek. Ik heb geen grote ambities of hoge verwachtingen, maar wil een braaf paard fokken waarmee ik goed kan meekomen in de basissport, maar ook een normale buitenrit mee kan maken.

Iets over mijn merrie;

Farrington X Visioen, 1.63 meter, braaf karakter, nette gangen, veel springvermogen.

Ik zou graag iets meer maat willen.

Afbeelding

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:12

Mettetje schreef:
Hai,

Ik ben even verder gaan zoeken en kwam zo ook achter het dekgeld van 1100 euro. Een flinke smak geld, maar je hebt wanneer je de juiste merrie bij deze hengst zoekt een braaf allround paard.

Hier ben ik dan ook naar op zoek. Ik heb geen grote ambities of hoge verwachtingen, maar wil een braaf paard fokken waarmee ik goed kan meekomen in de basissport, maar ook een normale buitenrit mee kan maken.

Iets over mijn merrie;

Farrington X Visioen, 1.63 meter, braaf karakter, nette gangen, veel springvermogen.

Ik zou graag iets meer maat willen.

wel jammer dat je merrie niet bepaald groot is....dan heb je wel een grote kans op een kleintje

Afbeelding

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:43

Quattro vererft nauwelijks vergrotend, en ook met dat hele bloederige moet je toch oppassen denk ik. Quattro kan wel wat fundament gebruiken. Verder zou ik er wel een langgelijnde merrie bij gebruiken.
veel wit fokt ie trouwens niet, de meeste hebben een smal blesje of kol, en vaak wat witte voetjes, heb er nog geen gezien met hoge witte benen.
een 5 jarige zoon van hem werd wereldkampioen in lanaken dit jaar
Ik heb hem zelf ook gebruikt voor mij julio mariner x ramiro merrie

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:01

ik ben speciaal vanuit frankrijk naar nederland gegaan om hem te bekijken. Nou die 8 uur in de auto waren mij het waard! wat een geweldige hengst zeg. Vol vuur en super bewegen, maar wel heel erg lief en braaf! Echt heel spectaculair, we hebben dus ook besloten hem volgend jaar te gebruiken op onze merrie ( carmen zie onze site)

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 09:13

De mensen bij ons op stal wilden hem ook gebruiken (heb hem op video gezien, wauw!), maar hebben er vanaf gezien omdat hij niet zo'n groot front schijnt door te fokken en de merrie al een paar nakomelingen heeft die een langere hals hadden mogen hebben.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:50

daarom, je moet wel een merrie met lengte in het lijf hebben. En de kans dat je een grote fokt uit een kleinere merrie is klein.

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:03

waarom stuur je geen email naar stal nijhof zij kunnen je het beste antwoord geven lijkt mij en ze hebben ook meer leuke hengsten staan

Mettetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 13:14

De hengst die mij het meeste aansprak bij nijhof was Quattro. Ik heb geen verstand van fokken. Het enige wat ik wil is een braaf paard fokken met meer maat, dus geen propje of misbaksel.

Wanneer jullie naar mijn merrie kijken? Is ze dan langgelijnd?

Zidalgo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:36

Dek niet met Quattro als je een kortbenige merrie hebt!

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:26

Mettetje schreef:
De hengst die mij het meeste aansprak bij nijhof was Quattro. Ik heb geen verstand van fokken. Het enige wat ik wil is een braaf paard fokken met meer maat, dus geen propje of misbaksel.

een misbaksel zal wel meevallen hoor of je merrie echt langelijnd is kan ik van die foto niet goed zien, maar ik denk niet dat je met quattro en jouw merrie geen paard fokt van 1.70, maar weet ook niet wat er verder nog achter je merrie zit, komt ze uit een kleine of grote moeder en hoe is de rest van de merrielijn.

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:27

Zidalgo schreef:
Dek niet met Quattro als je een kortbenige merrie hebt!

Wat een onzin, wat wil jij fokken ? voorbeenzwaaier met 3 km lange stelten eronder ?

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:31

supersambo schreef:
Mettetje schreef:

een misbaksel zal wel meevallen hoor of je merrie echt langelijnd is kan ik van die foto niet goed zien, maar ik denk niet dat je met quattro en jouw merrie geen paard fokt van 1.70, maar weet ook niet wat er verder nog achter je merrie zit, komt ze uit een kleine of grote moeder en hoe is de rest van de merrielijn.

idd helemaal mee eens. maar dan zou je er wel ff een andere foto bij op moeten zetten want op deze kunnen we het dus niet zo goed zien.

Mettetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 20:10

moeder was 1.58, oma 1.60, en voor de rest niet veel groter. Van moederskant dus klein.

Ik wil geen knoeperd van 1.70 hoor!, gewoon iets groter dan Mette, rond de 1.66 vind ik groot zat.

Een duidelijke foto van de zijkant zal ik eens maken. Ik heb alleen maar foto's met mij erop, maar dit vertekent een beetje aangezien ze dan veel groter lijkt. Ze is niet extreem hoogbenig, maar heeft ook zeker geen korte benen. Ze is op de keuring omschreven als een mooie langgelijnde merrie, met een een goed afhangend kruis, ze kwam alleen tekort in haar beweging (ze draait ietsje met een achtervoetje) waardoor ze net niet ster werd.

Iedereen probeert me een dressuurhengst aan te smeren, maar ik wil gewoon een braaf paard waar ik alles mee kan doen. Als ik een dressuurpaard met maat en supergangen wil, dan zal ik deze moeten kopen. Zo realistisch en nuchter ben ik wel!

Ik vind mijn mette gewoon een leuk paard, ik kan ook echt alles met haar, daarom wil ik een kindje van haar als opvolger.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:47

Een vriendin van mij heeft een heel leuke vierjarige Quattro merrie. Komt uit een kleine merrie van Gershwin (amper 1.60). De Quattro merrie leek eerst ook heel klein, maar haalt nu waarschijnlijk de 1,65 wel. Haar volle zus heeft een hogere stokmaat. Deze merrie deed het heel goed tijdens de stamboekopname. Ze haalde hoge punten voor het vrij bewegen en maar liefst 90 (!!!) punten voor het vrijspringen. De vierjarige Quattro is nog niet naar de keuring geweest, maar wordt nu in de sport uitgebracht. Ze is L2 met winst. In het begin was ze zeker niet de makkelijkste (ze bokte nogal smerig), maar sinds een tijdje lijkt het kwartje gevallen en is ze heel braaf. Ze doet het super in het werk. Kan heel goed bewegen en is heel atletisch (vervelend toen ze bokte zo )
Ik weet dat Quattro's vaak laatrijp zijn.

Hier wat foto's van de vierjarige Quattro.
Afbeelding

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:49

Afbeelding

Afbeelding

Copyright: Melanie Brevink 2005

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:53

mooie merrie ! heb je toevallig ook nog een foto van de moeder ? wel eluk ter vergelijking

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:02

Helaas, de moeder is vorig jaar rond deze tijd verongelukt...
(misschien heb je het meegekregen, er zijn toen drie paarden in Haaksbergen aangereden door een stadsbus... alledrie dood. De moeder van de Quattro merrie was daarbij). Daarvoor had ik geen digitale foto's van deze merrie gemaakt!

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 01:01

Heb je al een wat duidelijker beeld van Quattro mettetje ? kandidaat voor je merrie ?

Met wat mazzel kunnen jullie volgend jaar het resultaat zien van mijn "bloed" merrie ( julio mariner xx x Ramiro x Lucky boy xx) met Quattro. Ze is zelf wel groot genoeg (1.68)
nog even een fotoke van miep
Afbeelding

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:32

Wat heeft ze op de'r sprong? Ritmisch,dat is echt een mooi beessie!

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:17

ze had geprobeerd de trailer te verbouwen tot cabrio en daar heeft ze een mooie piephak aan overgehouden

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:37

Ik heb hele mooie en fijne springpaarden van gezien, maar ook kleine en sommige met hele nare karakters (bokken, kopschudden etc)

Ik heb zelf ook aan quattro zitten denken omdat veel van zijn nakomelingen mooi in het type staan en hijzelf allround lijkt te gaan vererven. Alleen ben ik van dat gekke quedro de paulstra bloed een beetje bang, want de quedro zoon inferno die goedgekeurd is geweest bij het kwpn was echt een debiel op 4 benen....

Maar toch zitten er hele fijne goed bewerkbare paarden tussen en ik zou zeggen de moeder(lijn) zou bij de doorslag geven.