Ras dat goed beenwerk heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Ras dat goed beenwerk heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:20

Doordat mijn eigen paard artrose heeft, ben ik gaan nadenken over de verschillende rassen en hun vaak voorkomende gebreken. Dat doe je meestal als je veel loopt te tobben met een medisch probleem maar meestal kom je dan weer een ander probleem tegen!!!
Ik weet niet of Quarters specifiek vaak beenproblemen hebben maar stel dat ik een ander paard zou zoeken, welk ras heeft bv zelden beenproblemen.... en wat hebben die dan weer wel vaker.
Arabieren schijnen sterke benen te hebben, Criollo's ook, Berbers ...???
Allemaal rassen die me aantrekken vanwege hun uiterlijk en meest voorkomende gebruik. Zelf rijdt ik western, recreatief.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 07:38

Ik ben niet zo thuis in de verschillende rassen. Maar van arabieren wordt vaak gezegt dat ze sterke benen hebben. Dat is denk ik wel zo, maar juist bij arabieren heb je er ook veel bij zitten met een te stijl achterbeen en weke koten.

ellepel

Re: Ras dat goed beenwerk heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 07:55

welsh pony's hebben dacht ik ook wel goed beenwerk.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:07

Bij iedere ras heb je paarden met goed en minder goed beenwerk.
Ligt aan het individu, de manier van opfok en het gebruik van het paard. Denk dat je niet algemeen kunt stellen dat een bepaald ras sterke benen heeft...

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:08

Haflingers en Fjorden mankeren vrijwel nooit wat volgens mij ?

Is dan weer net ietsje grover , maar veel mensen karren overal doorheen met die dieren en ze hebben verbazingwekkend genoeg dan nooit wat....

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:25

Haflingers en fjorden...ook de connemara heeft goed beenwerk

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:40

Ik zou voor de Arabier m'n hand al lang niet meer in het vuur durven steken. Zeker in Nederland wordt er al jaren lang alleen op type gefokt (de goede fokkers niet te na gesproken), en door het stamboek geen eisen gesteld aan rontgenologische kwaliteit van de hengsten. Neem daarbij het grote aantal amateurfokkers die 1 of 2 veulentjes van een eigen hengst fokken en de selectieramp is compleet.

Ik zou richting Criollo, Paso of Mangalarga marchador gaan. Zuid Amerikaanse 'cowboy' paarden dus. Daar wordt nog harde natuurlijke selectie toegepast - een veulen met slechte benen flikkert vanzelf wel een keer ergens in een ravijn en wordt dus nooit volwassen. MM's en Paso's hebben een extra versnelling (soort tölt) dus dat kán bij Westernwedstrijden in NL lastig zijn. In de VS worden ze gewoon gebruikt bij Westernonderdelen en mogen dan in plaats van jog hun eigen gang laten zien.

Er zit een fokker van MM's in Nederland, en een importeur van Criollo's in Belgie. Paso's vind je hier weinig, in Duitsland worden er wel meer gefokt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:36

Cassidy schreef:
Ligt aan het individu, de manier van opfok en het gebruik van het paard. Denk dat je niet algemeen kunt stellen dat een bepaald ras sterke benen heeft...

Toch zijn er rassen waar je minder kreupelheid en slijtage ziet dan bij andere rassen. Wellicht wordt dat bedoeld.
De Lusitano wordt hier bv voor heel veel verschillend werk gebruikt, wordt op veel verschillende manieren gehouden, maar eh, typische beenproblemen hebben ze niet, voor zover ik weet.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:38

Ibbel schreef:
Ik zou voor de Arabier m'n hand al lang niet meer in het vuur durven steken. Zeker in Nederland wordt er al jaren lang alleen op type gefokt (de goede fokkers niet te na gesproken), en door het stamboek geen eisen gesteld aan rontgenologische kwaliteit van de hengsten. Neem daarbij het grote aantal amateurfokkers die 1 of 2 veulentjes van een eigen hengst fokken en de selectieramp is compleet.

En daar zit deel van het probleem. Bij veel rassen wordt maar aan gefokt.
Zodra de commersie toeslaat en kwantiteit belangrij wordt, is dat een aanslag op de kwaliteit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:40

Er zijn inderdaad rassen met een beter beenwerk als andere rassen. Haflingers en fjorden zijn een goed voorbeeld hiervan, zijn ook wat robuustere en soberdere paarden.
Nog een goed voorbeeld van warmbloedpaarden met uitzonderlijk sterk beenwerk zijn hackney's. Ik ken geen een hackney die echt een probleem heeft, ze zijn ook zelden kreupel. Ook in de sport lopen ze vaak vele jaren tot op hoge leeftijd mee, en dan zijn de benen "nog als nieuw".

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 10:41

haflingers en fjorden hebben sterke benen dat klot zijn ze voor gefokt he om in de bergen te lopen.
maar helaas komt er vooral bij de haflingers ook meer hoefbevangen voor daar hebben hun weer meer aanleg voor.
elk ras heeft wel iets ik denk ook dat je per paard moet kijken

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:11

Haflingers en fjorden, de mijne heeft ook nog eens zeer goede hoeven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:15

Neonlight schreef:
Nog een goed voorbeeld van warmbloedpaarden met uitzonderlijk sterk beenwerk zijn hackney's. Ik ken geen een hackney die echt een probleem heeft, ze zijn ook zelden kreupel. Ook in de sport lopen ze vaak vele jaren tot op hoge leeftijd mee, en dan zijn de benen "nog als nieuw".

Voor een TS die recreatief Western rijdt is dat nou niet echt een voor de hand liggend ras...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:39

paint en quarters hebben zeer sterke benen vooral de achterhadn is zeer goed ontwikkeld dat moet ook wel in de westernsport lijkt me

Niekes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:58

Zoals al gezegd hebben haflingers en fjorden goede/sterke benen. Mijn (ex) haflingers hebben in die 10 jaar geen enkele keer iets gemankeerd.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:01

Cassidy schreef:

er zijn wel degelijk rassen die minder vaak been problemen/kreupelheden hebben/krijgen

de spaanse en zuidamerikaanse paarden hebben bv. minder beenproblemen dan de warmbloeden

arabieren hebben bv. minder snel artrose dan bv een warmbloed

hoefkatrol komt meer voor bij Quarters dan fjorden of haflingers

hoefbevangenheid komt weer meer bij de sobere ponyrassen zoals fjorden haflingers shetlanders voor

pees / weke delen problemen ook meer bij arabieren en warmbloeden dan bij sobere ponyrassen

mijn vriendin heeft in frankrijk veel spaanse paarden gereden
haar viel het op dat deze paarden bijna nooit wat mankeerde aan hun benen
en dat ondanks dat ze niet zo vertroeteld werden
er werd niet zo zachtzinnig mee omgegaan
toch iets om over na te denken

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:24

Tuurlijk zullen er wel rassen bijzitten die er sneller last van zullen hebben of juist minder maar toch denk ik dat het het meest aan het paard zelf ligt en aan dege die hem gefokt heeft.
Hierboven staat dat de Quarters wat vatbaarder zijn voor beenproblemen maar hier op stal hebben alle Quarters een zeer goed beenwerk en juist aan de overkant van de stal waar voornamelijk KWPNers staan daar hebben ze erg vaak last van beenproblemen en kreupelheid etc.
Ik denk dat je bij een goede fokker (dus eentje die niet puur op uiterlijk fokt) maar op gewoon gezonden paarden zonder gebreken er het best een paard er vandaan kan halen. al schijnen die tegenwoordig zeldzaam te zijn.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:16

Volgens mij zijn de sterkste paarden/pony's over het algemeen gewoon van het vuilnisbakkenras. Dat bedoel ik beslist niet negatief, maar bedoel daar de paarden zonder papieren of speciaal ras mee.
Deze paarden zijn niet doorgefokt, hebben geen last van inteelt enz.
Wat ik door de jaren heen gezien heb, is dat de mensen met een gewoon paardje zonder papieren of van een onbestemd ras de minste problemen hadden. Ik heb het zelf trouwens ook al ondervonden. Voorheen 2 pony's die oersterk waren en nooit wat mankeerden en nu twee raspaarden en een flinke dierenartsrekening!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:25

Moniek schreef:
haflingers en fjorden hebben sterke benen dat klot zijn ze voor gefokt he om in de bergen te lopen.
maar helaas komt er vooral bij de haflingers ook meer hoefbevangen voor daar hebben hun weer meer aanleg voor.
elk ras heeft wel iets ik denk ook dat je per paard moet kijken

Hoefbevangen komt niet door aanleg, maar door te veel eiwitrijk voer.
Een sober paard(fjord, haflinger, shetlander, ijslander enz enz) zijn gebaat bij hooi(geen kuil ivm het hoge eiwit gehalte) en brok speciaal ontwikkeld voor sobere rassen.
Sobere paarden zijn erg makkelijk te houden maar ga niet hetzelfde voeren als een KWPNer want dan loop je grote kans op bevangenheid

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:50

Volgens mij heben de Russisch gefokte arabieren over het algemeen een beter beenwerk dan de Egyptische. Is dat zo?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:53

Wij hebben dus 2 Russisch gefokte arabieren, waarvan één met flinke artrose. Waarschijnlijk gewoon pech, maar wel erg jammer.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:55

Anouar15 schreef:
Volgens mij heben de Russisch gefokte arabieren over het algemeen een beter beenwerk dan de Egyptische. Is dat zo?

Dat wordt wel gezegd. De argumentatie die wordt gebruikt is dat Russen en Polen hun paarden allemaal op de renbaan testen voor ze voor de fok in te zetten. Alle hengsten, maar ook vrijwel alle merries. De Russen rennen bovendien ook met 3-jarigen, die worden dus met 2 jaar ingereden. Wat niet goed (genoeg) is, werd in principe geslacht - maar sinds de jaren 70 verkocht naar het buitenland. Met dank aan R. den Hartog, wiens eerste transporten van Russische Arabieren (en andere paarden) naar Nederland slachttransporten waren.
Dus in hoeverre dat nú nog geldt voor de Russen (en de Polen) is ook maar de vraag.
Artrose ontstaat sowieso pas op latere leeftijd, en dan heeft zo'n paard dus al nageslacht. Dus daarop wordt dan iig niet geselecteerd op deze manier.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:56

De New Foresters zijn ook gehard en zijn trouwens ook weer sobere pony's om te houden, maar wel o.a. geschikt voor de dressuur/spring/westernsport.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:04

Ibbel schreef:
Ik zou richting Criollo, Paso of Mangalarga marchador gaan. Zuid Amerikaanse 'cowboy' paarden dus. Daar wordt nog harde natuurlijke selectie toegepast - een veulen met slechte benen flikkert vanzelf wel een keer ergens in een ravijn en wordt dus nooit volwassen. MM's en Paso's hebben een extra versnelling (soort tölt) dus dat kán bij Westernwedstrijden in NL lastig zijn. In de VS worden ze gewoon gebruikt bij Westernonderdelen en mogen dan in plaats van jog hun eigen gang laten zien.

Er zit een fokker van MM's in Nederland, en een importeur van Criollo's in Belgie. Paso's vind je hier weinig, in Duitsland worden er wel meer gefokt.

Bij de Paso's heb je ook aangeboren problemen hoor (DSLD), en tegenwoordig zijn ze ook daar niet meer zo hard dat ze de natuurlijke selectie een kans geven...anders hadden ze deze aandoening al lang de kop ingedrukt.

Ook Quarters hebben beenproblemen, een daarvan HKO, er wordt gefokt op massa en de hoeven worden steeds kleiner. En ook bij de Quarters komt DSLD voor.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:08

Cassidy schreef:

Helemaal mee eens!