arabier x engels volbloed: welk stb?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pieterm

arabier x engels volbloed: welk stb?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 23:54

Ik heb een arabische merrie die ik volgend jaar wil dekken van een engels volbloed.
Dit zou dus een Anglo-arabier veulen moeten zijn (denk ik?)
In welk stamboek zou ik dit veulen moeten inschrijven, mijn bedoeling is om met dit veulen tussen warmbloeden te kunnen rijden en eventueel in de warmbloed-fokkerij in te zetten.

petraaken

Re: arabier x engels volbloed: welk stb?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:55

Het NRPS kan een goed stamboek zijn hiervoor. Zij hebben zelfs aparte keuringen voor Anglo arabieren.

www.nrps.nl

Ik heb zelf NRPS'ers. Het zijn wel geen Anglo arabieren maar het NRPS heeft zeker een voorkeur voor dit bloed. The Saint Ursus d'Olympe was een Anglo Arabier goedgekeurd bij het NRPS en GP dressuur (ik geloof onder Diederik van Silfhout). Verder heeft het NRPS nog een paar Anglo Arabische hengsten die gekeurd zijn (al sterven die een beetje uit vrees ik). Dus nieuw bloed is zeker welkom. Mocht het een hengstveulen worden wie weet kun je hem wel op de hengstenkeuring voorbrengen.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 23-11-05 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:58

Zoals Petraaken al zegt: het NRPS. Dat heeft een AA-register speciaal voor Anglo-Arabieren.

Op de site van het NRPS (zie het sticky topic bovenaan FA) vind je hierover informatie.

In België kun je terecht bij het BAPS, zie http://www.agris.be/horsis/nl/ras/paarbis.html

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:03

Karin schreef:
Zoals Petraaken al zegt: het NRPS. Dat heeft een AA-register speciaal voor Anglo-Arabieren.

Op de site van het NRPS (zie het sticky topic bovenaan FA) vind je hierover informatie.

In België kun je terecht bij het BAPS, zie http://www.agris.be/horsis/nl/ras/paarbis.html

Sportief gezien denk ik dat hij beter af is met een NRPS papier. Al kennen maar weinig Belgen het NRPS, het BAPS is helemaal niet bekend vrees ik in de paardensport hier.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:05

Behalve onder enduranceruiters.

Maar idd, voor de warmbloedfokkerij en -sport zou ik dan ook voor het NRPS kiezen.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:35

Karin schreef:
Behalve onder enduranceruiters.

Maar idd, voor de warmbloedfokkerij en -sport zou ik dan ook voor het NRPS kiezen.

Denk dat Enduranceruiters ook beter thuis zijn in de Arab wereld dan ik.

pieterm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:39

Ik denk dat nrps in ieder geval interessanter is dan baps, nrps is erkend als rijpaardenstamboek bij BWP en baps niet.

Klopt het dat er in Frankrijk een stamboek van anglo arabieren bestaat?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:47

Dat klopt, zie http://www.anaa.com.fr/

In Frankrijk bloeit de specifieke fokkerij van Anglo-Arabieren iig veel meer dan in NL.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:57

Of het AES stamboek.

(Anglo Europian Studbook)

Ook speciaal voor paarden met volbloed-genen.

Mocht het NRPS niets worden, want dat zou ook mijn eerste keuze zijn...

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:29

Suelza schreef:
Of het AES stamboek.

(Anglo Europian Studbook)

Ook speciaal voor paarden met volbloed-genen.

Mocht het NRPS niets worden, want dat zou ook mijn eerste keuze zijn...

AES is voor zover ik weet niet erkend door het BWP.

pieterm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:40

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:50

pieterm schreef:
klopt, AES is niet BWP erkend

dit zou het veulen moeten worden
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... _font=1&l=

Amai fokken met Lauries Crusador. Dit veulen kan wel eens een leuke allrounder worden. Ahoewel Lauries Crusador meer gebruikt wordt voor DRessuur dan voor springen denk ik. Ik geloof dat het NRPS hengsten heeft met bloed van Aswan en Czardas. (Maar sla me daarvoor niet dood als dat nieet klopt hoor ).

Ik zou toch opteren voor het NRPS. Prestatiebloed als Lauries Crusador is altijd welkom. Als je twijfelt neem ander contact op met het stamboek zijn wel enkel in de ochtend bereikbaar tot 12.30u

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:50

Bij mij op stal staan twee Anglo Arabieren, beiden van Gagson Wimborn. Ze zijn beiden geregistreerd bij het N.R.P.S.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:19

Als de hengst die je kiest WEL BWP goedgekeurd is en je laat de merrie "opnemen" in de stamboek dan krijg je wel "vol" BPW stamboek papieren mits de merrie volwaardig arabier papieren heeft.

Ik heb zelf een BAPS geregistreerde merrie x BWP goedgekeurde dekhengst = veulen met BWP passport en stamboekpapieren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:01

Peterina schreef:
Als de hengst die je kiest WEL BWP goedgekeurd is en je laat de merrie "opnemen" in de stamboek dan krijg je wel "vol" BPW stamboek papieren mits de merrie volwaardig arabier papieren heeft.

Ik heb zelf een BAPS geregistreerde merrie x BWP goedgekeurde dekhengst = veulen met BWP passport en stamboekpapieren.

Lauries Crusador dekt bij mijn weten in elk stamboek in Duitsland dus zou hij inderdaad kunnen BWP papieren aanvragen. Alleen kost em dat wel een flinke duit centen. BWP is nou niet bepaald fokkervriendelijk op dat gebied. (of ze moeten hun politiek op dat gebied ferm veranderd hebben de laatste jaren).

pieterm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:30

petraaken schreef:

Amai fokken met Lauries Crusador. Dit veulen kan wel eens een leuke allrounder worden. Ahoewel Lauries Crusador meer gebruikt wordt voor DRessuur dan voor springen denk ik. Ik geloof dat het NRPS hengsten heeft met bloed van Aswan en Czardas. (Maar sla me daarvoor niet dood als dat nieet klopt hoor ).

het is ook de bedoeling om een dressuur anglo te fokken

pieterm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:44

Peterina:
volgens de bwp site moet een merrie hieraan voldoen om de moeder ingevuld in de stamboom van je veulen te krijgen

1. Zij is een moeder die in BWP is ingeschreven.
2. Zij is een moeder die komt uit één van de volgende stamboeken: een lijst met een deel van de WBFSH waar arabieren niet tussen staan
3. Zij is een moeder die komt uit één van de niet door BWP erkende stamboeken die voorkomen op de lijst van de WBFSH. Hiervoor wordt een registratiekost aangerekend van 30 EUR.

Volgens mij is baps geen WBFSH-lid of heb ik dit mis?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:06

Nee die czardasz in jou pedigree is pool en zeker een hele interresante moederlijn. Ik zou op die merrie zeker ook een keer een volbloed arabier zetten.

Het nrps lijkt mij ook het beste keuze voor je anglo om die aan te melden, bedenk wel dat lauries crusador uit hannoveraners oldenburgers ed een veel groter paard geeft dan uit een volbloed arabier, zeker met aswan negatiw erachter die zelf niet groot fokken en dat je kruising niet het beoogde effect heeft.

Ik ben morgen op het stamboekkantoor dus als je info wilt hebben over hoe en wat kun je me pben.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:18

Weet je dat voor Lauries Crusador je merrie naar Duitsland moet?

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:55

pieterm schreef:
Peterina:
volgens de bwp site moet een merrie hieraan voldoen om de moeder ingevuld in de stamboom van je veulen te krijgen

1. Zij is een moeder die in BWP is ingeschreven.
2. Zij is een moeder die komt uit één van de volgende stamboeken: een lijst met een deel van de WBFSH waar arabieren niet tussen staan
3. Zij is een moeder die komt uit één van de niet door BWP erkende stamboeken die voorkomen op de lijst van de WBFSH. Hiervoor wordt een registratiekost aangerekend van 30 EUR.

Volgens mij is baps geen WBFSH-lid of heb ik dit mis?

Klopt MAAR als je met een GOEDGEKEURDE BWP hengst dekt DAN komt de merrie (in dit geval een BAPS geregistreerde merrie) WEL op de stamboek papieren van het veulen te staan.

Waarom: omdat de BAPS een door het Min.van Landbouw ERKENDE stamboek is! Ze (BWP) kunnen geen merrie weigeren die een volwaardig erkende papier heeft! Doen ze dit dan zijn ze in strijd met de richtlijnen van het Min.van Landbouw.

pieterm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 22:41

bedankt voor alle info
Er is mij beloofd dat ik kan dekken met lauries crusador, moest het niet lukken neem ik een andere volbloed die dressuurkwaliteiten doorgeeft

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:48

Bij het NRPS zit het Anglo stamboek ondergebracht inderdaad. Op de keuring hebben ze een apparte rubriek. De Arabo/friezen zitten ook bij het NRPS onder dak als het goed is.

Net zoals de Gelderse bij het KWPN zit.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:39

pieterm schreef:
bedankt voor alle info
Er is mij beloofd dat ik kan dekken met lauries crusador, moest het niet lukken neem ik een andere volbloed die dressuurkwaliteiten doorgeeft

Ga je in Belgie laten dekken? Zijn sperma is zo slecht dat het niet meer opgestuurd wordt en diepvries ging ook niet.
Let op voor hengstenhouders die zeggen: dek maar en als het niet lukt neem je een hengst van ons.... want dan zit je gegarandeerd met een veulen van één van hun hengsten

pieterm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:17

bedankt voor de waarschuwing, ik zal me nog wat verder laten informeren.

Weet iemand nog interessante volbloeden die goede dressuuureigenschappen vererven?

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:51

pieterm schreef:
bedankt voor de waarschuwing, ik zal me nog wat verder laten informeren.

Weet iemand nog interessante volbloeden die goede dressuuureigenschappen vererven?

wilawander xx is in Duitsland op dat gebied ook erg goed. Hij is nu ook KWPN gekeurd. Er zit in Duitsland nog eentje maar kan niet zo direct op de naam komen.