Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brandus

Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 10:55

Mijn vriendin heeft een veulen van 00seven die luchtzuigt vanaf dat hij vier maanden oud was. Ik heb al meerdere keren mensen gesproken die nakomelingen van hem hebben die luchtzuigen en nu staat er één op marktplaats te koop, twee jaar oud en luchtzuiger. 00seven is zelf ook een luchtzuiger. Kent iemand nog meer luchtzuigers van hem?

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:04

Dit is inmiddels algemeen bekend, behalve bij de eigenaren en het KWPN .
Heel raar want inplaats van het negeren zou het beter onderzocht kunnen worden.
Nu wordt de zwarte Piet (hoe actueel) bij de fokkers neergelegd.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:10

Blijkbaar hebben zij een nogal gevoelige maag. 4 maanden is afspeentijd dus stressvol. Als dit niet gelijk opgevangen wordt met een maagcompositum of iets dergelijks zal het aangeleerd gedrag worden.

=^.,.^=

Nicky74

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:16

ik heb ook een 1,5 jarige nakomeling van 007 die heeft nergens last van.
gelukkig maar!

LDRD

Re: Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:28

Godddank doet mijn 4.5 jarige het niet, er zijn dus uitzonderingen die de regel bevestigen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:44

Ik hoor het wel vaker ja, maar mijn jaarling en veulen hebben nergens last van hoor. Zoiets is ook enigszins te voorkomen door ze lekker veel te doen te geven en ze zo veel mogelijk buiten te zetten, als ze rond de afspeen periode gewoon buiten kunnen blijven staan heb je minder kans dat ze gaan luchtzuigen.
Die van mij hebben het gelukkig niet, maar als ze het wel hadden, dan maar een luchtzuigband om hoor. Ik zou me er dan niet al te druk om maken.
Ze staan in mijn profiel trouwens

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:10

Het was mij ook al opgevallen. Ken er 4 en 3 zuigen lucht. Allemaal op verschillende stallen.
Zal naar mijn weten dus wel iets met erfelijkheid/zwakke maag te maken hebben.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:12

Ik ken er eentje die het NIET doet. Wel valt het me op dat veel directe en indirecte nazaten van Rubinstein luchtzuigen. De zwakke maag zal misschien iets erfelijks zijn?

Dimple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:15

Mieke schreef:
Ik ken er eentje die het NIET doet. Wel valt het me op dat veel directe en indirecte nazaten van Rubinstein luchtzuigen. De zwakke maag zal misschien iets erfelijks zijn?

Dat klopt idd ook. Dit heb ik al vaker gelezen (de invloed van Rubenstein dan)
Er is ook een topic over op www.fokt.nl

Mijn 00Seven merrie (4 jaar) zuigt ook niet. Wel wat koliekgevoelig omdat ze zich graag tonnetje rond eet met stro

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:34

Het veulentje van 007 die ik ken doet het ook niet.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:39

Mijn 3,5 jarige ooseven zuigt ook GEEN lucht hoor. Vraag me af of dit niet wat wordt opgeblazen (let op de woordspeling ) rond ooseven; zoals boven al wordt opgemerkt; dit is iets wat bij meer Rubinstein nakomelingen voor komt.

Ik herken wel hetgeen dimple zegt: mijn ruin is een ontzettende vreetzak, lust alles en vreet zich vol met stro als hij niks anders omhanden heeft. Hij heeft echter nog geen koliek veschijnselen gehad, dus volgens mij heeft hij wel een sterke maag.

Wellicht zijn ze wat stressgevoelig? Al is mijn ooseven erg nuchter van karakter, en niet gauw bang, hij kan zich best wel opwinden als hij iets interessants ziet, daarbij heeft hij wel een hele goede darmactiviteit want dan staat hij meermalen achter elkaar te mesten.

Ik merk wel dat hij graag afwisseling heeft. Wat hij danook van me krijgt. Mijn paard komt meerdere malen uit stal, heeft daarbij ook een buitenbox en heeft danook voldoende afleiding.

Starlett

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:44

Dit is echt onzin. Dat luchtzuigen is niet genetisch bepaald. Tenminste niemand heeft dat ooit bewezen!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:16

Starlett schreef:
Dit is echt onzin. Dat luchtzuigen is niet genetisch bepaald. Tenminste niemand heeft dat ooit bewezen!

Dat dacht ik ook altijd; daarom vind ik het ook allemaal zo opgeblazen... maar wellicht kan stress-gevoeligheid wel erfelijk doorgegeven worden; wat weer kan leiden tot dit soort stal-gebreken?

Het is in ieder geval niet zo dat ALLE oo sevens er last van hebben, zoals al uit deze topic mag blijken. Behalve mijn oo seven heeft ook die van een stalgenoot er geen last van.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:25

aangezien Rubiquil een nazaat is van Rubinstein en ik al aan mijn 3de rubiquil nakomeling ben en GEEN VAN ALLEN ZUIGT LUCHT. Dat luchtzuigen is gewoon stalgebrek en komt in de meeste gevallen voor doordat ze te weinig buiten in de wei lopen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:30

Ik sluit me bij Petraaken aan!! Het lijkt mij ook dat zulke stalgebreken met de leefomgeving en -situatie te maken hebben; niet met de afstamming.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:42

Welles nietus roepen heeft weinig zin als blijkt dat bovengemiddeld van zijn kinderen het doen. Als dat onderzocht wordt en de fokkers krijgen dan een gebruiksaanwijzing mee zouden heel wat problemen voorkomen kunnen worden.
Luchtzuigen kan door veel mensen als onbelangrijk gezien worden, een fokker krijgt geen cent voor een paard met die kwaal dat hij wil verkopen.

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:44

petraaken schreef:
aangezien Rubiquil een nazaat is van Rubinstein en ik al aan mijn 3de rubiquil nakomeling ben en GEEN VAN ALLEN ZUIGT LUCHT. Dat luchtzuigen is gewoon stalgebrek en komt in de meeste gevallen voor doordat ze te weinig buiten in de wei lopen.

Toch grappig dat een bovengemiddeld percentage Rubinstein nakomelingen dit stalgebrek hebben...leg dat dan eens uit.
Wordt de Rubinstein nazaten vast niet genoeg weidegang geboden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:46

Zijn te duur en worden daarom als porcelijn behandeld?
Gebeurd wel vaker met de dresuurpaarden

nee , zonder gekheid, als dat bekend is, is het jammer dat er geen onderzoek komt.
Dit zou toch ontzettend veel info kunnen geven over luchtzuigen in het algemeen, of zie ik dat verkeerd?

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:58

Dream of Glory gaf geen luchtzuigers en toch weet ik eentje die lucht zoog. Reden teveel op stal en te weinig buiten als jong paard.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:02

Luchtzuigen is niet erfelijk! Wat wel erfelijk kan zijn is stressgevoeligheid en als dat op de maag slaat, heb je een voedingsbodem voor een luchtzuiger. Als je daar inderdaad bij optelt dat er vaak veel geld voor die paarden wordt betaald en ze daarom vaak niet zo veel weidegang krijgen, heb nog een extra factor te pakken.

=^.,.^=

peetje82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:02

vriendin van mij heeft ook een ooseven, en die zuigt GEEN lucht!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:14

farichta schreef:
Luchtzuigen is niet erfelijk! Wat wel erfelijk kan zijn is stressgevoeligheid en als dat op de maag slaat, heb je een voedingsbodem voor een luchtzuiger. Als je daar inderdaad bij optelt dat er vaak veel geld voor die paarden wordt betaald en ze daarom vaak niet zo veel weidegang krijgen, heb nog een extra factor te pakken.

=^.,.^=

Veel geld en daarom geen weidegang geldt niet voor veulens en jaarlingen. Indien een erfelijke maagaandoening bekend gemaakt zou worden zouden die jonge dieren hiervoor preventief behandeld kunnen worden.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:22

Ik ben zelf gek op Rubinsteinbloed, maar er zijn echt redelijk wat nakomelingen die luchtzuigen. Respect, OOSeven, Rubels, zijn al drie goedgekeurde dekhengsten die luchtzuigen, volgens mij waren er nog een paar bekende nazaten, maar die ben ik even vergeten. Het maakt verder ook niet uit. Zoals ik al zei in mijn eerdere post, zijn deze paarden misschien gevoeliger en reageren sneller op een verkeerde stalbehandeling dan een ander. Zoals de ene mens hoofdpijn krijgt van stress, krijgt een ander last van zijn maag. En maagklachten schijnen de oorzaak van luchtzuigen te zijn. Het te weinig voeren van ruwvoer schijnt daarin een belangrijke rol te spelen. NIet alleen t.o.v. voorkomen van verveling maar ook voor de binding van het maagzuur. Best kans dat de gevoeligheid van het maagslijmvlies wel degelijk erfelijk bepaald is.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:57

Gelukkig zuigen mijn indirecte Rubinstein-nakomelingen beide geen lucht. (de een van Rubiquil, de ander van Royal Dance - Rohdiamant).

Over OOSevens hoor je trouwens ook wel eens interessante dingen over rontgenkeuringen... lijkt me toch een ernstiger probleem dan luchtzuigen. Al kan je het beter gewoon beide niet hebben

biek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:30

Mijn hengst van 1,5 jaar zuigt ook geen lucht en is ook goed gekeurd op de rontgenfoto's