Geschikte hengst voor Belisar merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Geschikte hengst voor Belisar merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 17:06

Helaas heeft mijn merrie zich nooit echt kunnen bewijzen in de sport, want we hebben haar ivm blessures uit de sport moeten halen.
Ondertussen zijn we er eindelijk achter wat er aan de hand is (een verkorte pees in de voorvoet) en het is gelukkig niet erfelijk. Wat inhoud dat we in principe een veulentje kunnen fokken.

Als alles meezit wil ik haar heel waarschijnlijk volgend jaar laten dekken. Maar er zijn zoveel hengsten. Zoveel goede, zoveel die mij minder aanspreken en ik weet het echt niet meer.

Over de merrie zelf:
Afstamming: Belisar x Astronaut (v. Le mexico) x Jasper
Dressuur: Z1+wp (misschien zat er meer in, maar helaas zit de sport er niet meer in).
Springen: B+wp (volgens kenners een behoorlijk goede springer, maar hier geldt hetzelfde als bij dressuur. Heeft overigens wel HC M gesprongen).

Karakter is echt erg fijn, altijd werkwillig geweest en heeft nog nooit een stap fout gezet. Echter wel enigzins dominant (vooral richting andere paarden).

Verbeterpunten in mijn opzicht:
- Stand van de voorbenen, ze staat toontredend.
- Rug is aan de lange kant, in mijn ogen nog niet té lang (maar ik denk daarom niet aan een hengst met tevens langere rug).
- Galop zou ruimer mogen en meer sprong bevatten.
- Merrie is ongeveer 1.65 zou net wat meer maat mogen bevatten
- Ondanks wat de foto's lijken aan te geven zou ze iets meer front mogen hebben

En dan de vraag; een allrounder of een dressuurhengst. De merrie zelf is erg allround, volgens mij ook redelijk allround gefokt. Alleen Belisar is toch een typische dressuurhengst en ik persoonlijk rijd eigenlijk alleen dressuur (en het veulen is voor mij).
Zelf neig ik toch meer naar een goede allrounder.

Verder bevat de merrie al redelijk veel volbloed, maar ook de wat 'zwaardere' hengsten komen voor op het papier. Zeker beide iets om rekening mee te houden(?)

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een paar hengsten die op het moment in mijn hoofd zitten (maar dit wijzigd nog wekelijks ).
Cantos (Contender x Goodtimes)
Hilltop Rousseau (Ferro x Roemer) en Contango (Contender), maar is er van deze hengsten sperma in NL. te verkrijgen?
Of toch ouder (en bewezen) bloed zoals Wolfgang, maar deze hengst is zelf niet zo groot, zijn nafok wel?
Uberhaupt lijkt mij voor deze merrie Ferro-bloed misschien niet eens zo'n verkeerd idee?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:16

Ik ben zelf er fam van het Contender bloed. HOewel ik Contender fraai vond bewegen zie ik dan niet echt als Allround maar toch wel meer als springbloed. Montender zou je nog kunnen overwegen en Contendro is ook nog een Contender nakomeling.
Maarrr als je toch een naar Duitse paarden aan het kijken bent dan zou ik toch meer de dressuurkant bewestigen.

Als het je aanstaat kan je eens kijk of zoeken naar wat Donnerhall zoal heeft voortgebracht. Vaak degelijke paarden ik ken er een paar die ook heel aardig springen.
En van de allrouders vind ik persoonlijk Wolfgang een hele aansprekende hebgst, maar dat is gewoon mijn smaak daar zit verder geen gedachte achter ofzo.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:24

Cantos is niet zo'n verkeerd idee, zal het middenstuk kunnen verbeteren, de crouppe wat hellender maken en het is een dubbeldoener, d.w.z. ze kunnen lopen en springen.

Kan je later kiezen welke richting je het beste past

Meloves

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:50

Volgens Jessica uit Donderen, die een elite sport merrie van Belisar heeft, is Obelisk een hele geschikte kandidaat.

Waarom?? Hij fokt hoogbenig, soepel bewegen, gezond (op foto zeg maar) en super karakter.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:58

Wat dacht je van Now or Never (Voltaire x Nimmerdor x Maikel)

De kampioen van 's Hertogenbosch in 1998 en kampioen bij de beoordeling van driejarige nakomelingen. Now or Never M. is een beeldschone hengst met heel veel uitstraling. Vader Voltaire is de ambassadeur, die ervoor zorgt dat onze springpaarden internationaal veel opzien baren.

Now or Never M. liep onder Robert Puck met succes internationaal.

Moeder is de elite merrie Imke. Volgens het moederrapport is Imke een royaal ontwikkelde, rijtypische merrie met veel uitstraling.

In 1999 werd van Now or Never M. een zeer uniforme collectie veulens getoond, welke goed rijtypisch zijn, veel ras en uitstraling hebben, en een zeer goede beweging hebben. Now or Never M. was een van de 12 deelnemende KWPN paarden aan de wereldkampioenschappen voor jonge springpaarden te Lanaken in 2001.

Uit zijn jaargang was Now or Never M. de enige hengst die uit zijn 1e jaargang een zoon kreeg aangewezen voor Ermelo. Er werden uit die jaargang twee zonen ster verklaard. Van de 12 geboren merrieveulens werden er 6 aangeboden voor de keuring. Hiervan werden vier merries voorlopig keur, en twee merries ster. De aangewezen hengst Sportsman werd 3e bij de finale F.S.P.

Van zijn tweede jaargang werden 3 hengsten aangeboden, waarvan een de derde bezichtiging haalde, en twee ster werden verklaard. Twee hengsten werden gekeurd door het Hannoveraanse Verband, welke thans in Duitsland worden opgeleid voor het verrichtingsexamen in Adelheidsdorf..

Bij de beoordeling van de driejarige nakomelingen in 2003 werd over Now or Never het volgende gemeld: "De voormalige kampioen van de hengstenkeuring Now or Never M., waarvan onlangs bekend werd dat hij de fokkerij in Duitsland zal gaan dienen, scoort van deze groep het best. Hij geeft aansprekende, correcte en sterke modellen, die goed bewegen, hetgeen geresulteerd heeft in een hoog percentage sterren."

Now or Never M is erkend door het Hannoveraanse Verband. Hij is verpacht aan het Niedersächsisches Landgestüt Celle.

Now or Never is gestationeerd in Ankum (Duitsland). Adres: Gestüt Schmidt-Ankum, Am Mersch 6, 49577 Ankum / Krs. Osnabrück, Tel 0049 5462 1508 + 742913, fax 0049 5462 742914. Vers sperma is ook beschikbaar bij station Nordhorn aan de Nederlandse grens. Adres: Station Nordhorn, Veldhauser Strasse 391, 48527 Nordhorn / Krs. Grafschaft Bentheim. Tel. 0049 5921 729642 / 0049 173 2419991

Dekgeld: € 750.=, incl M.W.S.T.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:03

Toronto ggk Hannover

Now or never x Belisar x solaris

Valentino 3e bez hengst

Now or never x Belisar x Pandoer

Uccello aangewz verrichtingonderzoek

Now or Never x Saros x amor

Now or never geeft ook fijne bewegers!

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 23:16

Riant schreef:
Ik ben zelf er fam van het Contender bloed. HOewel ik Contender fraai vond bewegen zie ik dan niet echt als Allround maar toch wel meer als springbloed. Montender zou je nog kunnen overwegen en Contendro is ook nog een Contender nakomeling.
Maarrr als je toch een naar Duitse paarden aan het kijken bent dan zou ik toch meer de dressuurkant bewestigen.

Contender-bloed vind ik gewoon erg mooi. Mocht het overigens een Duitse hengst worden moet deze wel bij het KWPN goedgekeurd zijn.

Citaat:
Als het je aanstaat kan je eens kijk of zoeken naar wat Donnerhall zoal heeft voortgebracht. Vaak degelijke paarden ik ken er een paar die ook heel aardig springen.

Van Donnerhall zelf ben ik zeker weg, maar van zijn nakomelingen heb ik maar weinig paarden gezien die mij echt aanspreken. Ja de peperdure

Citaat:
En van de allrouders vind ik persoonlijk Wolfgang een hele aansprekende hebgst, maar dat is gewoon mijn smaak daar zit verder geen gedachte achter ofzo.

Ja precies, ik ken wel wat Wolfgang nakomelingen, maar ik ben bang dat het veulen dan te klein wordt.

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 23:23

sarabande schreef:
Cantos is niet zo'n verkeerd idee, zal het middenstuk kunnen verbeteren, de crouppe wat hellender maken en het is een dubbeldoener, d.w.z. ze kunnen lopen en springen.

Kan je later kiezen welke richting je het beste past

Okee, daar is al een match

Voor mij zal het sowiezo dressuur blijven, maar ondanks dat vind ik het zonde om er een typische dressuurhengst op te zetten en het goede springen van de merrie zo 'weg te laten'.

Yvette23 schreef:
Volgens Jessica uit Donderen, die een elite sport merrie van Belisar heeft, is Obelisk een hele geschikte kandidaat.

Waarom?? Hij fokt hoogbenig, soepel bewegen, gezond (op foto zeg maar) en super karakter.

Obelisk heb ik nog nooit bij stil gestaan, ik zal eens wat info opzoeken (afstammeling rapporten enz).

Samsam schreef:
Wat dacht je van Now or Never (Voltaire x Nimmerdor x Maikel)

Daar noem je wel een hele goede!
Had ik nog niet bij nagedacht, maar ik was helemaal weg de combinatie Belisar (of Saros) met Now or Never bij Benny de Ruiter Stables.
http://www.bennyderuiterstables.com/horses/Volturno.htm
http://www.bennyderuiterstables.com/horses/Valado.htm

Antoinette

Re: Geschikte hengst voor Belisar merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:58

Verder niemand nog hengsten waar ik nog niet aan gedacht heb?

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:02

redford misschien... had ook voor de spring onderdelen niet lager dan een 7! en heeft een snel achterbeen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:05

Er is een Numero Uno goedgekeurd net, mv Bernstein dacht ik. Had iig hele goede allround cijfers en Numero Uno zelf fokt groot. Had supercijfers voor de galop..

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:49

Ik heb mijn Belisar merrie gedekt met United,maar dat is wel een typische dressuurhengst.Maar dit is ook een typische dressuurmerrie,die wel een sprongetje kan maken,maar niet heel super.Ze lijkt ook niet zo op jouw merrie..{foto's in profiel} Mooie merrie trouwens!

Annemoortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:09

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een Now or Never x Belisar, en kan je deze combi zeker aanraden! Ik kan me verder ook wel vinden in jouw ideëen wat betreft dressuur en allround, en mijn paard is dat absoluut! Ook ben ik met je eens dat Wolfgang een geweldige hengst is, maar pas op want hij wil nog wel eens een kleintje geven. Als ik zelf mijn merrie zou laten dekken dan zou ik denken aan Numero Uno (of Viento Uno of Van Gogh), of misschien een Ferro zoon (Rhodium, Rousseau, Special D)

vedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:25

Wij hebben zelf ook een Belisar merrie die wel veel weg heeft van jouw merrie.
Ook de verbeterpunten komen overeen. Dit waren bij onze merrie met name de lengte van de rug en het front.
Afgelopen jaar heeft ze een hengstveulen van Special D gehad. Naar onze mening is dit een heel mooi veulen waarbij ook de door ons gewenste verbeterpunten duidelijk zijn verbeterd. Het was zelfs zo goed gelukt dat ze nu weer drachtig is van Special D. We hopen dat we dan komend jaar een merrieveulen krijgen, zodat we hier dan in de toekomst mee verder kunnen.

Antoinette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:56

marcolemar schreef:
redford misschien... had ook voor de spring onderdelen niet lager dan een 7! en heeft een snel achterbeen.

Is zeker een mooie hengst en mooie afstamming, maar ik weet niet of hij de 'verbeterpunten' ook daadwerkelijk voldoende zou aanvullen na het lezen van het afstammeling-rapport.

[***] schreef:
Er is een Numero Uno goedgekeurd net, mv Bernstein dacht ik. Had iig hele goede allround cijfers en Numero Uno zelf fokt groot. Had supercijfers voor de galop..

Naar de hengsten van Hans Horn blijf ik altijd kijken, super afstammingen, mooie dieren.
Maar ik zou graag een afstammeling-rapport van hem lezen. Veel hengsten (bijvoorbeeld Lux) zijn wat langer en ondanks dat ik het zelf graag zie moet de rug natuurlijk niet té lang worden en mijn merrie is al redelijk lang.

Elisa2 schreef:
Ik heb mijn Belisar merrie gedekt met United,maar dat is wel een typische dressuurhengst.Maar dit is ook een typische dressuurmerrie,die wel een sprongetje kan maken,maar niet heel super.Ze lijkt ook niet zo op jouw merrie..{foto's in profiel} Mooie merrie trouwens!

Dank je!
De springcijfers van United zijn wel erg matig (netjes gezegd ), en uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een bewegende springer ga.

Annemoortje schreef:
Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een Now or Never x Belisar, en kan je deze combi zeker aanraden! Ik kan me verder ook wel vinden in jouw ideëen wat betreft dressuur en allround, en mijn paard is dat absoluut! Ook ben ik met je eens dat Wolfgang een geweldige hengst is, maar pas op want hij wil nog wel eens een kleintje geven. Als ik zelf mijn merrie zou laten dekken dan zou ik denken aan Numero Uno (of Viento Uno of Van Gogh), of misschien een Ferro zoon (Rhodium, Rousseau, Special D)

Ik heb gePB't voor foto's

vedra schreef:
Wij hebben zelf ook een Belisar merrie die wel veel weg heeft van jouw merrie.
Ook de verbeterpunten komen overeen. Dit waren bij onze merrie met name de lengte van de rug en het front.
Afgelopen jaar heeft ze een hengstveulen van Special D gehad. Naar onze mening is dit een heel mooi veulen waarbij ook de door ons gewenste verbeterpunten duidelijk zijn verbeterd. Het was zelfs zo goed gelukt dat ze nu weer drachtig is van Special D. We hopen dat we dan komend jaar een merrieveulen krijgen, zodat we hier dan in de toekomst mee verder kunnen.

Zal ik ook PBén voor foto's.

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:11

we hebben 2 rousseau's staan die hebben bijden veeeel front kunnen zeer goed bewegen veel ruimte souplesse en snel sterk achterbeen

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:48

Laat ik als eerste even zeggen dat ik je merrie er heel mooi uit vind zien.
Ik heb een Ferro x Belisar; ze zit heel goed in elkaar, maar ze zou wat groter hebben mogen zijn.

Een zoon van Ferro, bv Osmium, Rhodium, Metall en de kleinzoon Special D zouden kunnen.
Maar ik ben ook erg weg van de Numero Uno x Bernstein, Lupicor, Riverman, Solitair.
Goed bewegende Springhengsten (all-rounders).

Trouwens er is een zoon van Wolfgang die hele mooie nakomelingen geeft, "Oscar".
Het is wel meer een dressuurhengst, maar geeft zijn afstammelingen veel mee!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:58

Metall geeft nogal eens kleintjes!

Ow ik wist het wel met deze merrie, ging echt voor Now or Never!

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:24

Staat Now or Never eigenlijk nog in Nederland ter dekking? Er staat me iets van bij dat hij naar Duitsland was verkocht?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:57

Now or Never is gestationeerd in Ankum (Duitsland). Adres: Gestüt Schmidt-Ankum, Am Mersch 6, 49577 Ankum / Krs. Osnabrück, Tel 0049 5462 1508 + 742913, fax 0049 5462 742914. Vers sperma is ook beschikbaar bij station Nordhorn aan de Nederlandse grens. Adres: Station Nordhorn, Veldhauser Strasse 391, 48527 Nordhorn / Krs. Grafschaft Bentheim. Tel. 0049 5921 729642 / 0049 173 2419991

Dekgeld: € 750.=, incl M.W.S.T.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:16

Waarom ga je niet voor Rhodium of Metall als het Ferrobloed je aanstaat? Het zijn allebei hengsten die ook een sprong (op papier) kunnen maken.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:31

Metall geeft vaak kleintjes.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:41

Je hebt een aansprekende merrie vind ik. Als iuk het goed begrijp zou dit haar eerste veulentje zijn?

Ik heb zelf met m'n vader veel interesse in een Dolany-zoon genoemd Dayano die pas is goedgekeurd in Holstein. De hengst is in eigendom van Cees Van Den Oetelaar en Nijhof. Ik geloof dat hij ook bij Nijhof ter dekking komt. Leuke is dat hij dit jaar ook wordt aangeboden bij het KWPN.

In dit topic plaatste ik enkele filmpjes. Niet echt goede kwaliteit, maar ze geven een beeld.

viewtopic.php?f=22&t=491337&hilit=

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:43

Als je leest hoeveel zonen van Rhodium er doorverwezen zijn en het positieve commentaar van Frenk Jespers
Citaat:
Frenk Jespers was ook positief over de zonen van Rhodium: “royale, actieve paarden die veel kracht en veel buiging in de gewrichten laten zien.”
, dan zou je hem toch opnieuw gaan bekijken.
En al helemaal in combinatie met zo'n mooie Belisar merrie.
Ik denk dat je dan helemaal goed zit!!!

Ook ben ik het ook nog steeds eens met de keuze voor Now or Never M.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:56

Dit is een Kennedy X Belisar{ van mijn merrie dus},dit paard is helaas te klein gebleven 1.56cm maar is wel in 2 jaar tijd van de B naar de Z2 toe gereden.Merrie is nu 7
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding