kwpn x nrps , welk stamboek ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

kwpn x nrps , welk stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:27

Hallo

Ik heb een vraagje over het stamboek.
Als je een kwpn x nrps doet, beide met papieren , in wat voor stamboek wordt je veulen dat ingeschreven? En kan hij ingeschreven worden ( met ouders erin ingeschreven)?

Gr, miisshOrse

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:29

Voor het NRPS geldt een ondergrens van 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed. Dat mag ook 'gewoon' Engels volbloed zijn. In de regels bij het KWPN ben ik niet zo thuis.

Misschien heb je ook wat aan de info in dit topic: viewtopic.php?f=22&t=487466

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 15:01

dus er moet iets volbloeds inzitten ?

A10

Re: kwpn x nrps , welk stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:27

Bij het NRPS kan hij zo. Iedere KWPN-er kan zo naar het NRPS worden overgeschreven, er zit in toch altijd wel iets van 30% Engels volbloed in.

Bij het KWPN kan hij ook worden ingeschreven. Ik denk dat je een vol papier krijgt, maar mss dat je een reg A papier krijgt, maar daar ben ik niet zo in thuis.

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:36

Oke bedankt! nog meer mensen ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:49

Albertine_N schreef:
Bij het NRPS kan hij zo. Iedere KWPN-er kan zo naar het NRPS worden overgeschreven, er zit in toch altijd wel iets van 30% Engels volbloed in.

Dat geldt misschien voor veel KWPN'ers, maar niet per definitie voor allemaal.

Een hengst als Koss bijvoorbeeld http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=15680 voert nog geen 9% Engels volbloed en die zal bij het NRPS dus nooit ingeschreven kunnen worden. Een hengst als Welcome http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=2739 haalt het ook net niet met 12.11% (zomaar twee voorbeelden die ik uit mijn blote hoofd weet). En voor Gelderse paarden (die vallen tenslotte ook onder het KWPN) en veel kruisingen met Gelderse paarden gaat het ook niet op.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:35

Weet iemand toevallig ook waar mijn veulen in komt?? V: Don Ruto (NRPS) M: Casablanca (Proud Lady) 33.21% engels volbloed....
Afstamming Proud Lady Het veulen kan dus straks bij het NRPS, maar welke registratie krijgt het dan?? Ik heb geprobeerd er uit te komen op de site van het NRPS maar het wil niet lukken:P Wie kan mij vertellen hoe dat zit??

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:45

Gewoon het hoofdstamboek

Vader is NRPS goedgekeurd, moeder voldoet aan de eisen. Niks aan de hand.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:52

Albertine_N schreef:

Ik heb het dit jaar laten uit pluizen door het NRPS omdat onze 3-jarige wat aan de kleine kant bleef voor het KWPN (1,57m/1.58m) en ze moesten er flink voor zoeken maar ergens in de 9e generatie zat een druppel ARABISCH volbloed en hadden ze dat niet gevonden was ze niet in aanmerking gekomen voor opname ondanks de ruim 50% ENGELS volbloed die ze voert. Ze moeten namelijk minimaal 12,5% AgloArabischbloed voeren alleen engels volbloed volstaat niet.

Was ze E-pony geweest, dus onder de 1.57m hoef ik ook niet te verwachten dat ze ingeschreven wordt bij gebrek aan voldoende % arabisch bloed.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:56

Engels volbloed bevat sowieso Arabisch volbloed, al is het in de twintigste generatie.

Het Engels volbloed is namelijk terug te voeren op vier Arabische hengsten, waaronder Byerley Turk en Darley Arabian. Dit was wel rond 1700, dus een aardig tijdje geleden.

Voor het NPA-register (onder de 1.57 m) geldt idd dat ze 12.5% Arabisch bloed moeten voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:58

Ik heb een ferro dochter met een nprs moeder gekocht.ze is ingeschreven bij het Nprs omdat ze daar een vol papier kreeg en bij het kwpn alleen in een hulpstamboek kon.Is mij vertelt.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:02

Karin schreef:
Engels volbloed bevat sowieso Arabisch volbloed, al is het in de twintigste generatie.

Het Engels volbloed is namelijk terug te voeren op vier Arabische hengsten, waaronder Byerley Turk en Darley Arabian. Dit was wel rond 1700, dus een aardig tijdje geleden.

Voor het NPA-register (onder de 1.57 m) geldt idd dat ze 12.5% Arabisch bloed moeten voeren.

I know, maar het NRPS dacht er niet zo over .

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:04

Hebben ze dat bij het NRPS gezegd? Ze worden daar ook met de dag vager.
Het fokbeleid verandert daar zo'n beetje per week.
Dan hebben we E-pony's, dan zijn het weer rijpaarden kleine maat. Dan mag er geen paardenbloed in een pony zitten. Als ze dan op de Duitse ponyhengstenkeuring hebben gezien dat er in iedere Duitse pony paardenbloed mag het weer wel.....

IIg komt mijn pony uit een te kleine paardenmoeder en met die merrie waren ze maar wat blij.

En moet je eens kijken wat er wint bij de bestgaande E-pony's.....

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:13

[quote="Albertine_N"]Hebben ze dat bij het NRPS gezegd? Ze worden daar ook met de dag vager.
[quote]

Ja, dat hebben ze echt gezegd.

Wat ik ook niet snap is het papier van mijn bijrijdpony (1.51m). Paps staat in het NRA, mams staat in het NRA, dochterlief staat in het NPA. Maar dochterlief komt bij mijn berekening echt niet aan 12,5% Arabisch volbloed . Moeders heeft zelf 12,5% Arabisch bloed en mss nog iets meer, maar zeker geen 25%. Vader zal vast ook wel ergens een Arabisch voorouder in de lijn hebben maar ook niet zoveel dat dochterlief aan 12,5 % zal komen. Beetje vreemd, maar mss zie ik iets over het hoofd .

miisshOrse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:54

Oke, ik ben al n stukje wijzer.

Als ik dus een kwpn merrie heb ( gribaldi x michelanglo) x nrps ponydekhengst, kan ik het veulen dus inschrijven bij het nrps ?

arie53

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:01

Karin schreef:

Engels Volbloed ongeacht de Arabische afkomst wordt afzonderlijk qua percentage berekend. En maar goed ook, want deze racepaarden hebben maar heel meer van het oorspronkelijke veelzijdige Arabische type. Engelse Volbloeds worden derhalve ook niet als Arabische Volbloeds ingeschreven en omgekeerd dus ook niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:02

Albertine_N schreef:
Hebben ze dat bij het NRPS gezegd? Ze worden daar ook met de dag vager.
Het fokbeleid verandert daar zo'n beetje per week.
Dan hebben we E-pony's, dan zijn het weer rijpaarden kleine maat. Dan mag er geen paardenbloed in een pony zitten. Als ze dan op de Duitse ponyhengstenkeuring hebben gezien dat er in iedere Duitse pony paardenbloed mag het weer wel.....

IIg komt mijn pony uit een te kleine paardenmoeder en met die merrie waren ze maar wat blij.

En moet je eens kijken wat er wint bij de bestgaande E-pony's.....

Niet voor niks is het EASP stamboek opgericht.

www.easpstamboek.nl

Jolan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:05

Ik heb het bij het kwpn nagevraagd. Ik zelf heb een kwpn merrie gedekt door een goedgekeurde nrps hengst. Veulen kan gewoon bijgeschreven worden in het A-stamboek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:35

Dan ga ik het Kwpn nog eens bellen,want dan snap ik niet dat mijn veulen van een goedgekeurde Kwpn hengst x een goed gekeurde Nprs merrie niet bij het A-stamboek kon worden ingeschreven.Daarom staat ze bij het NPRS ingeschreven.Bij het Kwpn mocht ze alleen in het hulpstamboek.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:54

Ik weet niet of het EASP voor de paard-pony gevallen uitkomst biedt. Daar zijn ze toch nog strenger qua Arabische bloedvoering?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:33

arie53 schreef:
Engelse Volbloeds worden derhalve ook niet als Arabische Volbloeds ingeschreven en omgekeerd dus ook niet.

Dat weet ik.

Alleen zijn veel mensen niet op de hoogte van de ontstaansgeschiedenis van het Engels volbloed.

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:37

hoe zit het dan als je een kwpn merrie met volle papieren laat dekken door een niet goedgekeurde kwpn hengst maar die wel ook een vol kwpn papier heeft? er is mij verteld dat ook dit veulen mits je van de vader een beetje DNA heb [ plukje manen] ook bij het kwpn een A papier kon krijgen. wie weet hoe dit zit? zou dit veulen anders ook een NRPS papier kunnen krijgen?

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:48

dries schreef:
hoe zit het dan als je een kwpn merrie met volle papieren laat dekken door een niet goedgekeurde kwpn hengst maar die wel ook een vol kwpn papier heeft? er is mij verteld dat ook dit veulen mits je van de vader een beetje DNA heb [ plukje manen] ook bij het kwpn een A papier kon krijgen. wie weet hoe dit zit? zou dit veulen anders ook een NRPS papier kunnen krijgen?

Als die hengst verder niet is goedgekeurd bij een door het KWPN erkend stamboek komt ie in register B terecht bij het KWPN (idd na DNA-testen).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:12

Mijn veulen is een NRPS NRA merrie x KWPN hengst (ggk) en staat ingeschreven bij het KWPN, gewoon in het veulenboek, dus niet in het B register

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:18

mlvanmelle schreef:
Mijn veulen is een NRPS NRA merrie x KWPN hengst (ggk) en staat ingeschreven bij het KWPN, gewoon in het veulenboek, dus niet in het B register

Dat klopt, want jouw merrie is van een erkend stamboek en de hengst is KWPN ggk, dan krijgt het veulen automatisch een veulenboekpapier. Was de moeder een draver geweest of de hengst niet-goedgekeurd dan had je veulen een reg. B papier gekregen van het KWPN.