[TI] Tinkerhengsten - Tinkermerries - Nakomelingen - Friese paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollehollen

Tinkerhengsten - Tinkermerries - Nakomelingen - Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 12:00

Schoot me vanmorgen ineens in mijn hoofd en dacht laat ik dit gelijk maar even aan bokt toevertrouwen.

We zitten aan het begin van een te vormen stamboek, NSvT of ICS. De stamboeken zijn een aantal jaren geleden opgericht (ik meen beiden 2000). Er zijn redelijk wat hengsten en merries opgenomen die aan bepaalde richtlijnen voldoen.

Nu is het mij gebleken dat de veulens die geboren worden van deze hengsten en merries vaak een hele andere bouw hebben dan vader en moeder. Conclusie: er zit vreselijk veel vreemd bloed achter deze bonte paardjes, maar dat wisten we natuurlijk allemaal wel.

Om nu een bepaald type te fokken, heb je een rassstandaard nodig. Bij het NSvT hebben ze 4 types. Dat vind ik zeer positief, want het ras bestaat nu eenmaal uit verschillende combi's en is er nog nooit vastgelegd welke dieren met elkaar gekruist zijn in het verleden. Dat is flink gissen dus.

Bij het ICS is er maar 1 type, namelijk het cobtype. Worden er veulens geboren uit 2 cob ouders wat geen cobtype verschijning is, maar een veel luxere uitstraling heeft dan valt hij eigenlijk buiten de boot bij het ICS. Je kunt z'on veulen dan een derde premie geven of helemaal niet primeren. Maar waar ga je dan heen met z'on paard. Als het ICS deze paarden blijven opnemen, dan blijft het ras uit allerlei combi's bestaan. Je kunt natuurlijk wel premies toekennen, maar deze dieren kunnen nog steeds gebruikt worden voor de fok.

Daarom ben ik een groot voorstander van het NSvT, hoewel zij het soms ook allemaal nog niet weten, want de types worden nog steeds aangepast. Dat is ook niet verwonderlijk, want we komen iedere keer weer voor verassingen te staan. Om een heel simpel voorbeeld te noemen. De stokmaat van de veulens die in Nederland geboren wordt groter, omdat ze een veel beter leven hebben hier in Nederland, dan hun ouders in Engeland of Ierland gehad hebben, ze krijgen in Nederland allerlei krachtvoer waardoor ze veel groter als de ouders worden. Dus moet je de schaal van de maximum stokmaat weer aanpassen. Zo blijf je bezig. Maar op den duur worden de aanpassingen steeds minder en heb je uiteindelijk straks met 4 verschillende rassen te maken, want zover komt het waarschijnlijk. Maar dat kan misschien nog wel 50 jaar duren hoor voor het zover is en als de wereld dan nog bestaat. Ik ben absoluut geen doemdenker hoor, maar realist.

Daarom vind ik het zelf interessant te weten, welke combi hengst A x merrie B maakt. Ik krijg nu een 3e veulen van dezelfde combi Chester x Nikita. Ben benieuwd wat er nu weer uitkomt.

Verder lijkt me een combi Fries x Tinker helemaal geweldig. Misschien dat we daar in de toekomst ook een stamboek voor op kunnen richten. Hoe ze dan kunnen gaan heten?
Een Ties paard? Eerste 2 letters van Tinker, laatste 2 letter van Fries
Of het Tinfri Paard? Eerste 3 letters van Tinker, eerste 3 letters van Fries?

Wat vinden jullie ervan?

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:19

Persoonlijk vind ik combinatie tinkerxfries niet fantastisch uitpakken. Vroeger wilde ik mijn ook laten dekken door een friese hengst, maar ik zie er toch vanaf. Heb er nu een aantal op marktplaats gezien en ze vallen me gewoon tegen. Zo hoeven ze niet allemaal te zijn hoor, maar wat ik zie is : lang lichaam, erg opgerichte hals (fries) en te korte benen. Ik vind de verhoudingen gewoon niet mooi! Maar ik ben wel voor 1 stamboek! Al die verschillende stamboeken vind ik zo'n onzin! En zoals je al zei : een tinker is nu eenmaal een kruising tussen een kruising en een kruising. Zo is nu eenmaal een tinker ontstaan en zigeuners wilden bonte paarden zodat die op zouden vallen als ze gestolen werden. Maar een tinker bewust kruisen met een fries : zou ik niet doen!

Knollehollen

Re: Tinkerhengsten - Tinkermerries - Nakomelingen - Friese p

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 12:45

Indezz - ik zie ook liever een echte bonte tinker dan een gekleurde tinker. Het bonte paard is juist ontstaan omdat in de oorlog de bontes thuis konden blijven. maar wat me opvalt is dat veel mensen gekleurde tinkers, dus helemaal zwart en alleen bijv. witte voeten tot de knieën ook prachtig vinden.

Als je een tinker gaat kruisen moet je natuurlijk geen cobtype gebruiken. Ik zit dan meer te denken aan een hele luxe tinker, bijvoorbeeld mijn Sissi dan, die wil ik best wel een keer met een fries gaan kruisen denk ik. Maar eerst afwachten wat er van Maxolo uitkomt, die heeft Sissi dit jaar gedekt.

Ik heb ergens op een site een kruising gezien van een fries met een tinker, SUPER mooi dier en SUPER bewegingen, ze vroegen er maar EUR. 7.900,- voor......

Liever 1 stamboek in Nederland, dan altijd ruzie met NSvT en ICS en ICS onderling, maar dat is toekomstmuziek.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:46

Nee de combi friesXTinker zegt mij ook helemaal niks toch niet voor een stamboek. De tinkerstamboeken zelf staan nog niet helemaal op punt en dan al beginnen met nog meer vermeningen. Nee ben er echt niet voor te vinden.
Het NTS is trouwens dacht ik nog aan vanalles bezig wat te maken heeft met de types ik weet alleen niet meer juist hoe of was. ik dacht iets vernomen te hebben van Cob met Cob kruisen en Vanner met Vanner om zo duidelijkere types te verkrijgen. laten we ons daar maar eerst even op gaan consentreren.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 14:05

Inderdaad als je cob x cob ga kruisen en vanner x vanner en grai x grai dan krijg je op een gegeven moment ook weer een apart ras, namelijk de cob, de vanner, de grai en de scudder, ik denk dat het ook beter is om daar naar toe te fokken. Maar dat had ik al in mijn eerste post genoemd.

Maar een beetje experimenteren met een ander ras is toch ook wel leuk? Daardoor is ook de Tinker in het algemeen en de Jack Russell Terrier ontstaan. Die Jackies zijn dan ook wel erg populair geworden.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:15

Dat is waar. Maar dan niet meteen binnen het stamboek of met een stamboek. Hoe lang heeft het bij de tinker niet geduurd vooraleer ze een eigen stamboek hebben gekregen. Er kan altijd buitenuit gekruisd worden maar laten we daar dan pas een stamboek voor maken als er een leuke kruising is ontstaan waarvan ook de raskenmerken bijeen liggen. Dan kan je een stamboek gaan oprichten vind ik.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 14:52

Dat kruisingsverhaal met tinker en fries is toekomstmuziek. Uiteraard moet er eerst gekeken worden of je er een echt ander type paard mee creeërt met andere typische eigenschappen. Misschien kan het wel als extra type toegevoegd worden later aan de tinker, als men daar ook uiteraard voor openstaat.

Er is al zoveel gekruist, daarom zijn er ook zoveel verschillende paardenrassen ontstaan.

Een bekende van mij wil een paint kruisen met een fries. Gewoon om te kijken wat daaruit komt.

Daarom zit ik erover te denken om ooit een tinker met een fries te kruisen.

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:56

Een Frinker...

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:58

Een nieuw stamboek oprichten voor tinkerxfries is niet verstandig. Een leuke kruising is niks mis mee hoor, begrijp me goed. Zelf ben ik niet altijd zo'n voorstander van stamboeken. Heb het bij de Fell-pony's gezien (ik was bij de oprichting van dat stamboek), was ook gedonder door machtscompetitie onderling. Iedereen vind zijn eigen mening het belangrijkste en men kan moeilijk water bij de wijn doen of een stapje terug nemen. Daarom zijn papieren voor mij nooit belangrijk, het paard is belangrijk. Dat moet leuk en mooi zijn want ik wil er wel als het een beetje kan 30 jaar of langer tegen aan kijken.

Maar wat me bij de friezen weer tegen valt is dat ze over het algemeen zo'n slechte conditie hebben. Als mijn vriendin een proefje rijd met haar fries is dat beest harstikke total los en dat terwijl zij echt serieus elke dag werkt met hem. In dit opzicht vind ik het ook helemaal niet verkeerd dat ze de friezen weer gekruist hebben met arabieren (arabo-friezen).
Het leuke van een tinker vind ik nou eigenlijk dat er geen 1 dezelfde is en dat er zo ontzettend veel mooie, verschillende types zijn. Dat maakt voor mij de tinker aantrekkelijk! Het is en blijft een tinker!

Maar kruisen op zich vind ik geen probleem hoor. Alleen maar lekker spannend. Kan gewoon echt iets heel moois uitkomen.
Ik weet wel dat er bij NST een paard geweigerd is om in het stamboek op te nemem omdat die toch teveel friese uitstraling had. En dat vond ik zelf ook wel. Maar de eigenaresse vertelde dat zij uit een bonte mama en bonte papa kwam. Dus het was voor haar wel heel banketstaaf dat dit paard niet opgenomen werd terwijl ze uit tinkerouders kwam (maar misschien is mama stout geweest en toch stiekem met een fries....., maar dat weet je gewoon niet).

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:19

Vind de kruising Tinker Fries niks....

Ik heb best mooie kruisingen gezien daarvan maar ik ben niet voor het kruisen van Tinks met Haflinger ,Friezen ,warmbloeden of wat dan ook.

Klinkt krom want in een Tink zitten meerdere rassen maar de stamboeken zijn nog zo jong dat er naar mijn menig eerst het fokken met de Tinker voorop moet staan.
Ook vind ik het fokken om te kijken of er wat leuks uit komt iets waar mijn haren van overeind springen.

Ik vind het dat het fokken met een paard een weloverwogen keuze moet zijn....een juiste match in bloedlijnen en proberen te verbeteren wat je merrie of hengst minder heeft.
Niet dat het dan rozegeur en maneschijn zal zijn....maar om te fokken om te kijken of het leuk is....
Die staan er al teveel in oa Hedel.

Ook de ArabxFries is niet mijn ding(al zijn er verdomd mooie).
Ik ken trouwens geen fries met een slechte conditie...diegene die ik ken zijn echte doordouwers.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:34

Ik ben niet voor de kruisingen, zeker niet met friezen (met haffies bv vind i het wel ok) want die producten vind ik op niks trekken (sorry)

friezen x arabs vind ik ook niet het van de, alhoewel het exterieur wel mooi is, net zoals ik arabs x haffies niks vind. (te veel bloed x rustig paard geeft gekke karakters is mijn ervaring)

Verder moet de toekomst maar verder uitwijzen hoe het fokken van de tinkers verloopt, wat voor types eruit gaan komen. Ik ben er eigenlijk niet voor om de vier types bij NST strikt apart te houden wat betreft fokken, juist omwille van het feit dat je dan op lange termijn 4 verschillende rassen gaat creeeren, terwijl die dat eigenlijk in oorsprong niet zijn. Tinkertypes onder elkaar kruisen om zodoende de veelzijdigheid van het ras te bewaren, daar sta ik achter.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:45

Wel leuk om te horen hoe jullie erover denken, zet mij ook weer aan het denken.

Met de tinkers is op zich ook alles nieuw. Vaak weet je niet wie de voorouders zijn en kun je voor flinke verrassingen komen te staan als er een veulen geboren wordt.

Ach de tinkertjes staan allemaal nog zo in de kinderschoenen. Dit duurt nog zeker 30 jaar voor je iets met zekerheid kan gaan zeggen, wat er uit kan gaan komen uit een bepaalde match.

De KWPN-er bijvoorbeeld, daar vind je inderdaad verschillende bloedlijnen in terug met bepaalde eigenschappen, maar dat is ook een heel ander type paard, met andere gebruiksmogelijkheden.

De tinker is een paard wat zeer veelzijdig kan zijn. Welke richting wil je gaan fokken, toch bijvoorbeeld sporttypes zodat ze in de dressuursport ook wat kunnen presteren? Of toch liever de grovere types om de karren te trekken? Tja, dat zijn allemaal dingen die we ons moeten afvragen. Wat willen we gaan doen met de tinker in de toekomst, ook dat is een belangrijke afweging bij het fokken.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:50

Maar het leuke van tinkers is dat je het allemaal heb : sporttypes, recreatietypes, ranke, dikke, grote, kleine. Het is er allemaal!
De kunst is denk ik om niet te veel op 1 type te fokken en zorgen dat er niet teveel inteelt in komt. Dat is bij de friezen tenslotte toch een probleem af en toe!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:00

De combinatie fries x tinker vind ik persoonlijk niet mooi.
Je haalt iets weg bij beide rassen, en voegt niets toe.
Zo zie ik die kruisingen (ze staan regelmatig op de gele pagina te koop).
Een fries heeft zijn charmes, een tinker ook.
Hoewel ik bij beide rassen ook 'lelijke' (okee ; niet aansprekende) exemplaren tegenkom.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:25

Dat is dus bij mij ook zo: ik vind friezen ontzettend mooi en tinkers natuurlijk ook
maar een kruising van de twee vind ik echt op niets lijken

zoals kiara zei: je neemt bij beide iets weg en voegt niets waardevols toe, waardoor je zo'n rare kruising krijgt...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:48

De Jack Russells zijn nog niet lang geleden pas in het stamboek opgenomen..... Ze moeten dan ook voldoen aan hoge eisen. De meeste die je ziet hebben geen stamboom en zijn worstjes op kleine (kromme) pootjes, helemaal uit verhouding. De (Parson)jack Russell is oorspronkelijk gefokt om naast het paard mee te gaan op jacht. De jachthonden spoorden de vos op en de jack russells gingen het hol in en beten de vos dood of joegen hem er uit.
Maar enfin, van oorsprong is de jack russel hoogbenig, zoals mijn Jessie. Dit ras heeft ook al zowat 15 jaar een stamboom (moeten ze wel aan de voorwaarden voldoen ) , later werden de kleintjes gefokt voor de lol. Toen werd er door de betreffende fokkers gezegd "die hoeven niet naast het paard te lopen maar kunnen in de zadeltas mee" , haha.
Maar mijn punt is dat er altijd geëxperimenteerd zal worden met kruisingen. Als het goed uitpakt kan dit leiden tot een nieuw ras. Ik ben zelf beslist geen voorstander van tinker x fries maar zie liever een mooi tinkerveulen komen uit mijn merrie van een mooie tinkerhengst. Als je meer uithoudingsvermogen wil of gratie, neem dan een kwpn'er of volbloed als partner voor je merrie. Of een leuke Groninger

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:35

Tja... Zo te lezen is het meerendeel het met elkaar eens he?

Ik niet

Ik vind de kruisingen vaak wel wat hebben, de stelling "je neemt bij beide iets weg en voegt niets waardevols toe" is erg persoonlijk, maar komt ook wat beledigend/neerbuigend over helaas.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:44

Dat is niet waar Leon. ik denk dat de meeste van ons kruisingen wel tof vinden. Maar niet in het Tinkerstamboek. Dat moet eerst zelf op punt komen te staan.
Kijk naar onze Candy vroeger dat is toch een supermooie Haflinger tinker kruising. Dus je kan heel mooie tinkerkruisingen hebben. maar gewoonnog niet in het stamboek.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:00

neerbuigend...sja...ik vind de tinkerxfries gewoon lelijk... dus ik kan helaas niet zeggen dat ik het zo niet bedoel
qua exterieur he, dat heeft uiteraard niets met karakter te maken: zo'n kruising kan ondanks lelijkheid (sorry kan het niet anders uitdrukken) wel een heel lief en leuk paard zijn he!
Maar ik vind kruisingen met haflingers, hoe geslaagd ook, ook niet in een stamboek voor tinkers thuishoren. Ze mogen wat mij betreft wel in een nevenregister ofzo opgenomen worden om voor latere toekomst in de gaten te houden/fok in kaart te brengen.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:52

Ik denk dat we ons voorlopig idd meer moeten richten op ons eigen ras, de Tinker. Laten we hierin de raskenmerken eerst goed bevestigen door middel van een goed doordacht fokprogramma. Er komen idd soms vreemde veulens uit combinaties, maar ik vind het ook vaak gewoon een slechte combinatie keuze, of fokken met slecht fokmateriaal.

Tinker X Fries zegt me niets, ik denk idd dat dit niet echt iets toevoegd. Ik heb vandaag op Paard en Koets wel een interessant ras gezien wat ik nog weleens met een tinker gekruisd zou willen zien: De Schwarzwalder Fuchs

Maar voorlopig maar even niet, eerst ons eigen ras bevestigd hebben.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:57

Iedereen heeft er idd zijn eigen mening over, juist hetgeen dat Nikita zo goed vindt van het NST, namelijk de 4 typen, vind ik een nadeel. Juist doordat je 4 typen hebt kun je mijns inziens niet fokken tot 1 ras. Natuurlijk kun je ernaar streven maar je kunt mensen niet vertellen dat ze alleen binnen dat type kunnen fokken. Bij het ICS is het zo dat je 1 rasstandaard hebt en daarnaar worden de paarden beoordeeld. Je kiest dus (ideaal gezien) een hengst die jouw merrie kan completeren en het fokprodukt daardoor een stapje dichter bij het "ideaal" komt. Als je fokt met 4 typen zul je nooit dichter bij 1 rasstandaard komen maar zul je er altijd 4 hebben. We proberen het ras zuiver te krijgen ( kijk naar de reacties op de kruisingen) maar gaan ondertussen wel door met de verschillen erin te fokken door de 4 typen in stand te houden.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:22

Ja maar er zijn nu eenmaal 4 typen, die kun je niet wegdoen, persoonlijk ga ik voor het cob type maar andere mensen vinden andere types mooier, dat is erg persoonlijk en ga ik niet over oordelen.

De kruising tinker /fries heb ik hier een paar keer gehad maar ben er niet zo weg van, maar ook dat komt omdat ik alleen het cob type mooi vind, kort, stevig

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:21

Een tijdje terug stond hier op bokt een "witte" tinker te koop. Dat was dacht ik ook een kruissing friesxtinker, maar dit was ook de enige die ik echt mooi vind. Er stond meen ik een bruinschimmel merrieveulen naast. Die merrie was heel mooi zwaar gebouwd, veel behang, met een dikke nek en het hoofd in "friezenhouding"

Edit: dit paardje was van jacimatho hier op Bokt.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 13-11-05 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:26

Allemaal verschillende meningen dus.

Tja, zo is het wel moeilijk om 1 richting op te gaan, komt mede doordat er 2 stamboeken zijn helaas.

Bleh, waarom is er niet gewoon 1 stamboek voor onze mooie paardjes, dan was het een stuk eenvoudiger geweest.

Ik ga mijn eigen weg maar volgen denk ik en maak me maar niet meer druk over stamboeken enzo. Gewoon een leuk paardje fokken. Mijn voorkeur gaat uit naar veel sokken, korte sterke benen, een mooie sterke rug en een krachtige bespierde nek en daarbij een passend karakter.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:17

irish_lady schreef:
Iedereen heeft er idd zijn eigen mening over, juist hetgeen dat Nikita zo goed vindt van het NST, namelijk de 4 typen, vind ik een nadeel. Juist doordat je 4 typen hebt kun je mijns inziens niet fokken tot 1 ras. Natuurlijk kun je ernaar streven maar je kunt mensen niet vertellen dat ze alleen binnen dat type kunnen fokken. Bij het ICS is het zo dat je 1 rasstandaard hebt en daarnaar worden de paarden beoordeeld. Je kiest dus (ideaal gezien) een hengst die jouw merrie kan completeren en het fokprodukt daardoor een stapje dichter bij het "ideaal" komt. Als je fokt met 4 typen zul je nooit dichter bij 1 rasstandaard komen maar zul je er altijd 4 hebben. We proberen het ras zuiver te krijgen ( kijk naar de reacties op de kruisingen) maar gaan ondertussen wel door met de verschillen erin te fokken door de 4 typen in stand te houden.

Dat is nou zo leuk van het NTS : je hebt nu eenmaal verschillende tinkers en hoeven niet allemaal cobs te zijn. Er is voor ieder wat wils en daar wordt positief naar gekeken. Ik vind een nadeel bij ICS dat alleen de groffere cobtypes het ideaal beeld zou moeten zijn bij de tinkers. Dat is echt grote onzin! Iemand van het ICS heeft mijn tinkertje flink afgekraakt en die van zichzelf de hemel in geprezen en dat terwijl die van mij gewoon echt mooier van exterieur is (en dat zeg ik niet om op te scheppen of zo). Maar ik weet dan ook wel gelijk wat voor persoon ik voor me heb

Een tinker is nu eenmaal een kruising uit van alles en nog wat dat moet je niet te strak beoordelen en ook niet te strak naar fokken...
Je moet het goede uit het ene paard combineren met het goede van het andere om zo al het goede uit allebei de paarden in een veulen te krijgen en dan maakt het niet uit voor mij welk type het is!
Maar dat is mijn mening!