[TI] Hengst of castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_1

Hengst of castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:02

Wat me opvalt is dat er best heel veel met een hengst rijden. Wil eigenlijk weten of deze altijd zo makkelijk in de hand waren of hebben jullie er ook mee moeten "knokken"? Zelf heb ik nu 3 jaarlinghengsten lopen en zou ze heel graag 1 hengst zelf willen houden en hengst willen laten voor eventueel mijn eigen merries. Ben opzich niet angstig uitgevallen, maar als ik aan mijn Fell pony denk, die was echt niet te genieten en het was alleen maar steigeren en ouwehoeren. Daar moest ik voortdurend het gevecht mee aan gaan, en na de castratie was dat accuut over. Terwijl normaal daar ook een aantal weken tot maanden voor staat voordat de hengstenhormonen weg zijn. Hoe ging dat bij jullie?

hetlarixbos

Re: Hengst of castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:11

Ik heb mijn hengst gecastereerd omdat ik hem nodig ben voor de lessen en buitenritten en hij zal dus ook wel eens met beginners moeten lopen. Ik denk niet eens dat het nodig was geweest maar ik wil het gezeur voor zijn wanneer er wat mis gaat, wat dan niet eens zijn schuld was, dat het door hem komt want ja een hengst he.
Ik heb namelijk wel eens met hem geoefend in een binnenmanege van de rijvereniging voor de hengstenkeuring en daar werd een merrie vervelend omdat hij er ook liep. Was helemaal zijn schuld dat die merrie niets meer wou terwijl hij haar niet eens zag. Dus daar heb je wel kans op.
Het ligt voor een groot deel aan de opvoeding en karakter als je hem hengst kunt laten. Het is denk wel altijd meer werk dan een ruin en wat meer gezeur er omheen maar ik had hem het liefst hengst gelaten als ik er alleen maar zelf op hoefde te rijden. Heerlijk zo'n brulboei onder me.
Het ligt er vaak ook aan als je hem laat dekken. De meeste worden wel heeter als ze gedekt hebben. Die van mij verandere niet die moest ik soms op de merrie drukken.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:16

Mmmm, dat klinkt op zich wel hoopgevend. Een wat heter paard vind ik niet erg, maar ik wil er niet voortdurend ermee moeten vechten of rodeo rijden. Verder rij ikzelf alleen maar recreatief, dus ik heb geen last van andere mensen of paarden. Heb ik overigens toch lak aan. Hebben ze last van mijn hengst, dan rijden ze maar lekker een poldertje om!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:24

Heb een twee-jarige hengst gehad en die was echt superlief. Hij heeft 1 keer gesteigerd aan mijn hand, maar 1 keer goed straffen en hij heeft het nooit meer gedaan. Ze proberen het toch altijd wel een keer uit, dus als je consequent er mee omgaat is er niks aan de hand. Als je het 1 keer toelaat, dan krijg je een probleem.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:36

ik heb een hengst en die is super braaf, maar ook daar heb ik wel zijn respect moeten winnen, toen ik hem net had was hij niet zo makkelijk nu zet ik iedereen er op jong en oud het maakt niet uit hij vind alles best zolang ik in de buurt ben want hij hangt wat dat betreft enorm op mij, maar dat vind ik wel leuk,

Heb nu ook een veulentje ook hengst ik kijk even hoe hij uitgroeit en meschien naar een jonge hengsten keuring maar tot nu toe is mijn planning om het te castreren als hij 2.5 is ongeveer, maar dat kan zo weer veranderen natuurlijk,

Ik zou het gewoon aankijken zolang het handelbaar blijft hengst laten denk je van ik ga het niet meer trekken catreren,

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:08

Ik heb ook wel enige ervaring met hengsten, heb 4 jaar een fjordenhengst gehad van 4 maanden jong tot 4 jaar oud. Een lekker ettertje was hij hoor, heb hem uiteindelijk laten castreren, maar had er later toch spijt van gekregen.

Sissi stond met haar vader die hengst was gewoon naast elkaar in een 2-paards trailer. We moesten dan wel Chester als laatste in de trailer zetten, anders brak hij de tent af. De hele reis geen probleem, ook niet als ze even in de trailer moesten wachten tot ze uitgeladen werden. Samen reden ze een kur op muziek, met 1 meter tussenruimte soms, geen enkel probleem, zie foto:

Afbeelding

Links Sissi, rechts Chester

Keith, heb ik als 2,5-jarige hengst verkocht, superbraaf geweest altijd.

Maxolo dat is een ander verhaal. Toen hij 2 jaar oud was, moest hij iedereen laten zien dat hij hengst was. Steigeren, brullen, slaan alles deed hij. En nu? Gedraagt zich buitengewoon tegenwoordig. Hij heeft wat opvoeding gehad en weet dat hij zich gedragen moet. Maxolo is een hele attente hengst en maakt iedere merrie in 1 dag hengstig als ze naast elkaar staan op stal of bij hem in de wei lopen. Met aangespannen rijden brult hij wel naar andere paarden, maar blijft toch braaf zijn weg vervolgen. Maar als ik Maxolo als enige paardje had, dan liet ik hem denk ik wel castreren, is toch makkelijker dan. Maar hij blijft gewoon hengst hoor, want ik gebruik hem zelf als dekhengst.

Het ligt dus ook aan het temperament van de hengst en hoe oud ze zijn, 1 en 2-jarige hengsten zijn vaak ettertjes / lastposten. Maar je moet het geduld opbrengen tot ze als 3-jarigen beleerd worden voor de kar of onder het zadel, dan veranderen ze helemaal.

Dat zijn mijn ervaringen.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:19

Ik heb zelf een jaarlinghengst en heb 2 hele goede vriendinnen die beiden hengsten hebben ( lot van Ryon o'malley) en Jean van Gipsy-spirit ( 6 hengsten) en ik wil de mijne ook hengst houden. Je moet er wel goed mee om kunnen gaan, je moet altijd een stemmetje in je achterhoofd hebben dat zegt; pas op het blijft een hengst...

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:33

ik verzorg een tinkerhengst en die was in het begin ook niet zo'n schatje, maar nu is het een echte knuffelkoning
en is heel erg braaf met dingen doen zoals longeren pikt het snel op ook.
heeft tot nu toe geen hengstenstreken!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:53

Ik heb Kieran vlak voor zijn 2e jaar laten castreren omdat ik hem in een kudde wilde plaatsen en niet wilde dat hij de rest van zijn leven alleen zou moeten blijven. Hij was tot zijn castratie erg braaf en had totaal geen hengstenmanieren. Ik heb ook geen idee of dat zo zou zijn gebleven als ik hem niet had laten castreren. Soms denk ik dat ie niet anders zou zijn geweest dan hij nu is, maar ik kan er ook heel erg naast zitten!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:18

Mijne was voor het castreren een draakje en daarna nog steeds, heeft bij hem dus niks qua gedrag weggehaald. Hetgeen ook niet erg is. Hij dekt ook nog steeds, komt alleen geen veulentje van dan. Voor het gedrag zou ik het dus niet hebben hoeven doen maar hij kan nu wel lekker overal staan waar ik wil en als hij hengst zou zijn gebleven had ik hem niet makkelijk kunnen stallen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 06:26

Ik heb een 12 jarige hengst waarmee gedekt word, hij is echt superbraaf maar ook dominant, ik moet hem regelmatig even vertellen dat ik de baas ben, verder is het een heerlijk paard, maar ik ga helemaal met IL mee, sta er altijd bij stil dat het een hengst is en wees altijd consequent.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 06:50

ik vraag me af of het paard er zelf gelukkig van word, bij ons worden ze altijd gecrastreerd omdat ze anders niet met anderen in de wei kunnen, dus de hele dag op stal moeten staan etc.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 06:58

NikitaGoGo schreef:
Maar als ik Maxolo als enige paardje had, dan liet ik hem denk ik wel castreren, is toch makkelijker dan. Maar hij blijft gewoon hengst hoor, want ik gebruik hem zelf als dekhengst.

En daar zijn we heel blij mee En velen met mij denk ik!

Ik heb zelf geen ervaring met hengsten, ja, met eentje van 6 maanden, maar die valt nog mee
Als ik hem zelf zou houden, zou ik hem hengst houden tenzij hij té moeilijk zou worden. Maar omdat ik nog 2 merrie's heb én ze bij familie staan, is het helaas geen optie...
Zodoende wordt hij verkocht

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 07:41

knolliepower schreef:
ik vraag me af of het paard er zelf gelukkig van word, bij ons worden ze altijd gecrastreerd omdat ze anders niet met anderen in de wei kunnen, dus de hele dag op stal moeten staan etc.

Als je goed leest dan zegt ze dat ze hem hengst wil houden om haar merries mee te dekken, en de meeste die hier wat geschreven hebben zijn in het bezit v/e dekhengst, en dat dekken gaat wat moeilijk als ze geen ballen meer hebben

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 09:40

Nikita : wat een machtig mooie paarden heb je! Heb ook al een aantal foto's bij tinkerpraat gezien. Schitteren!
Leuk jullie reacties! Ik denk dat ik ze voorlopig hengst houd en kijk hoe het gaat. Tenslotte moet ik er nog 1 kiezen die bij mij mag blijven en ik vind ze allebei zo leuk!! En ze zijn allebei ontzettend lief, alleen de donkere is makkelijker, maar de bonte hangt meer aan me. Het wordt een hele moeilijke keus!!!

Afbeelding

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:41

Tinkermuts schreef:
knolliepower schreef:

Als je goed leest dan zegt ze dat ze hem hengst wil houden om haar merries mee te dekken, en de meeste die hier wat geschreven hebben zijn in het bezit v/e dekhengst, en dat dekken gaat wat moeilijk als ze geen ballen meer hebben

En een hengst hoeft toch niet altijd op stal in een weide met ruinen kan toch ook? Hier worden ze vaak ook rustiger en makkelijker van. Ze kunnen veel bewegen en spelen, energie die ze op stal opkroppen en eruit moet als ze de box uitkomen dus als jij er wat mee wilt gaan doen. Als je ze van kleins af aan veel bij andere hengsten en ruinen zet kan hij vaak de rest van zijn leven samen met andere ruinen staan. Die van mij stond met 2 ruinen en soms een merrie die hij moest dekken. Dat ging heel goed. Hij was ook altijd het laagste in rang doordat mijn ruinen hem flink kort hielden en ik denk dat hij daarom bij mij ook heel gemakkelijk was want ik stond weer boven de ruinen.
Een 1 ruin bepaalde wanneer er gedekt werd en hij niet, dat vond ik altijd wel grappig om te zien.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:16

knolliepower schreef:

Maxolo staat momenteel met een 2,5 jarige friese hengst in de wei en heeft het super naar zijn zin hoor. Heeft 2 jaar daarvoor altijd met zijn vriend Keith (ook tinkerhengst) in de wei gelopen en maart tot en met september van dit jaar met een andere friese 2,5 jarige hengst, dus Maxolo heeft een TOPJEUGD achter de rug, heeft wat afgespeeld en geravot.

Je moet wel proberen natuurlijk een hengst met een ruin of hengst te laten lopen in de wei, anders is het een eenzaam bestaan.

Indezz - heb je nog meer foto's van je jaarlinghengsten? Ik heb een foto in je profiel gezien, dan kunnen we even kijken wat voor moois je hebt. Ik zou denk ik dan voor de bonte gaan, ik hou nu eenmaal van bont.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 10:25

Was ze al aan het opzoeken. Ze zijn allebei ontzettend mooi en lief. De donkere heeft wat meer ramshoofd en blijft vermoed ik iets kleiner, de bonte is sneller onderdanig momenteel en heb ik meer werk aan. Zijn hoofd is groter en hij is ook forser. Maar allebei hebben ze prachtig behang en een schitterende papa!

http://i25.photobucket.com/albums/c81/Indezz/coltrose.jpg

Afbeelding

Naast mijn zwarte merries is een bonte hengst wel eens leuk! Mocht er nog iemand een leuke hengst willen?? Ik mag ze van mijn partner niet allemaal houden, helaas!!!
Laatst bijgewerkt door Siempie op 08-11-05 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link gemaakt ivm grote foto

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:45

Indezz - ik zou voor de bonte gaan, vind ik het mooist, is een prachtig peerdje, wordt ook iets groter denk je toch? En is een onderdanig type? Welke vader heeft deze? Met de bonte heb je best kans op een lekkere rustige hengst in de toekomst, die goed te rijden is met merries, maar garanties zijn er niet. Het blijven hengsten met hormonen, je zult altijd op moeten passen met hem en bij andere paarden. Hengsten kunnen soms enorm met hun voorbenen uithalen als ze hun zin willen hebben.

Ik zou zeggen gewoon er voor gaan, castreren kan altijd nog....

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:22

[quote Welke vader heeft deze?

Ik zou zeggen gewoon er voor gaan, castreren kan altijd nog....[/quote]

Hoi Nik, dit is de vader : Charlie Summer. Ze zijn niet zo groot als jouw paarden, dat vind ik wel een beetje jammer. Vind 1.60 wel een mooie maat. Ik schat dat ze tussen de 1.50 en 1.55 uit komen.

Ik laat ze maar gewoon zo lang mogelijk hengst. Kijk wel hoe ze uitgroeien....

Afbeelding

Afbeelding

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:23

Overigens, dit is de vader van alle 3 de jaarlinghengsten..... Ze hebben dezelfde vader!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:34

Afbeelding

Afbeelding

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:38

Leuke paps hoor, mooi getekend en mooi van bouw. Ach tinkers hoeven niet zo groot te zijn, ze hebben kortere benen, maar het lichaam is vaak toch wel even groot als een groot paard vind ik. Als je op Sissi zit dan zit je op een megatank, Nikita is korter maar voor je gevoel zit je wel op een paard, ook lekker soepel met rijden, niet bonkerig wat je weleens voelt onder je met sommige tinks.

Castreren kan inderdaad altijd nog, misschien kun je ze allemaal wel hengst laten en dan als hengst verkopen, kunnen de kopers zelf beslissen of ze ze laten castreren of niet, heb jij er ook niet de zorgen en kosten van..., maar nogmaals ik zou voor de bonte gaan.

Is paps trouwens goedgekeurd als dekhengst? En hoe groot is paps?

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 12:44

Paps staat in Amerika. De Amerikanen hebben hem gekocht voor hun dekdiensten.... Hij is ongeveer, exact weet ik het niet, 1.55. Eerder kleiner, dan groter..... Maar rond die maat.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:55

Ik zou ook de bonte houden,maar dat is persoonlijk(ik hou niet zo van effen tinkers )

Is de bonte nou grover kwa beenwerk ?
Op de eerste foto lijkt het zo,maar op de andere foto's weer niet ?

Wel leuk hoor als je zelf meerdere tinker heb,mijn droom blijft ook nog altijd ooit een veulen erbij(tenminste als ik ooit een weitje vind) !

Vergeet ik haast,paps vind ik