welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 10:53

Ik heb zelf een merrie en ze is een kruising tussen een
moeder haflinger
vader fries

Als jullie hier een veulen van zouden willen hebben welke (ras) hengst zouden jullie er dan op zetten?

(haar manen zijn eraf geknipt omdat het niet te ontklitten was toen ik haar kocht, maar ze heeft de friese manen sokken en staart)

Afbeelding

Allegandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:30

Zet er weer een haflinger of een fries op..of je moet iets heel aparts willen hebben...??Dat is natuurlijk jou keuze

Nouska

Re: welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:32

Hangt er vanaf wat voor type veulentje je eruit zou willen fokken. Ik zou er misschien weer een Friesje opzetten?? Geen idee, want dit is niet mijn type pony

-x- Nouska

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:33

Nouska schreef:
Hangt er vanaf wat voor type veulentje je eruit zou willen fokken. Ik zou er misschien weer een Friesje opzetten?? Geen idee, want dit is niet mijn type pony

-x- Nouska

Het gaat erom wat jullie voor veulen zouden zien van deze moeder, ik wil graag weten dat als ik een veulen fok waar er dan vraag naar zou zijn..

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:50

Tja...ik zou proberen om een wat rijtypischere pony te fokken... misschien een NRPS hengst?

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:32

ik zou er ook inderdaad een rijtypisch paard op zetten.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:39

vlasta schreef:
Het gaat erom wat jullie voor veulen zouden zien van deze moeder, ik wil graag weten dat als ik een veulen fok waar er dan vraag naar zou zijn..

Ik denk dat je dan twee richtingen op kan:

*of je behoudt haar stevige type en zet er weer een Haflinger, Fjord, Tinker ofzo op - veulie is dan aantrekkelijk voor mensen die dat type leuk vinden

*of je probeert er iets edelers = meer rijtypisch uit te fokken, in dat geval kan je misschien het beste voor iets met veel volbloed erin gaan. Dan wijk je wel veel van het type van je merrie af en is het maar afwachten of het veulentje aan de verwachtingen voldoet (dat er bijv. niet een beestje a la rank lijf met (te) zwaar hoofd/(te) zware hals uitkomt)

Fokken blijft nou eenmaal gokken, en bij kruisingen geldt dat dubbel!

-x- Nouska

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:48

Alvorens je er voor gaat kiezen nog een mengel-moesjespaard op de wereld te laten zetten, bezoek eerst eens een paardenmarkt om te zien of dat wel is wat je van het veulentje terecht wilt laten komen....

Nederland is vol met paarden. Matige sportpaarden komen al niet meer aan de man, kan je nagaan wat er gebeurd met paarden die voor de sport niet gewild zijn....

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:57

Ik ga met Dees mee, bovendien denk ik nietdatals je hier een rijypsiche hengst op zet gelijk een rijtypisch veulen eruit krijgt. Dan kun je misschien een arabier proberen, maar dan nog blijft koudbloed erin zitten en ga je niet de hoogte in. Denk ook aan je eigen toekomst, zie jij je over een jaar of 10 nog op een ponyformaat zitten of toch liever in de paarden.
Ik denk dat je beter over een jaar of wat een leuk paard kunt kopen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:01

Ben het wel eens met Dees. Bij zo'n kruising is het moeilijk te bepalen of er vraag naar is. Hoeveel mensen zijn er specifiek op zoek naar een kruising tussen een Fries-Haflinger-Nogiets? Dan moet je net mensen hebben die op zoek zijn naar een braaf (?) maakt-niet-uit-hoe-het-eruit-ziet dier die niet veel mag kosten want in dat segment zit je dan denk ik wel.

Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat deze pony bewust gefokt is (vind het trouwens best een leuk dier zo om te zien, niet voor mezelf maar kan me voorstellen dat je er plezier van hebt), dit lijken mij altijd meer van die ongelukjes!

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:02

Sammie schreef:
Ik ga met Dees mee, bovendien denk ik nietdatals je hier een rijypsiche hengst op zet gelijk een rijtypisch veulen eruit krijgt. Dan kun je misschien een arabier proberen, maar dan nog blijft koudbloed erin zitten en ga je niet de hoogte in. Denk ook aan je eigen toekomst, zie jij je over een jaar of 10 nog op een ponyformaat zitten of toch liever in de paarden.
Ik denk dat je beter over een jaar of wat een leuk paard kunt kopen.

ik ben zelf al 28 en ik groei niet meer dus ik blijf wel altijd pony rijden.
maar het is niet de bedoeling dat ik het veulen ga houden, maar wil deze dan verkopen (hahaha als het me lukt hoor misschien komt er wel een juweeltje uit)

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:04

Dan zou ik het écht al helemaal niet doen. Er zijn al zoveel 'ras' en 'type' paarden (met goede papieren) moeilijk te verkopen, en voor een kruising is al helemaal weinig animo.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:04

Ik denk ook dat het een ongelukje is hoor,
maar ik heb geen idee waar ze geboren is.
alleen dat ze in haarlem is geboren maar waar heb ik geen idee van

beep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:06

ik zou er een arabier op zetten krijg je waarschijnlijk een mooie rijpony, heb wel meer van dat soort kruisingen gezien en ze zijn wel makkelijk te verkopen mooie rijpony met toch iets apparts

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:07

Een barokke paard (andalusïer of lippizaner)? Of misschien een arabje voor wat verfijning..

Mariekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:08

hoi

misschien is het wel mooi om een lippizaner hengst hier op te zetten
daar wordt het veulen denk ik dat stoerder van en krijgt meer de bouw van rijpaard

misschien een idee

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:14

Mariekexx schreef:
hoi

misschien is het wel mooi om een lippizaner hengst hier op te zetten
daar wordt het veulen denk ik dat stoerder van en krijgt meer de bouw van rijpaard

misschien een idee

ja lijkt me ook een leuk idee.
hahaha mijn pony lijkt nu nog een dik vet monstertje maar ze is net 3 en half en was behoorlijk dik toen ik haar kreeg.
ze is al enorm aan het afvallen (deze foto is van augustus)

het is de bedoeling dat ze over 2 jaartjes een veulentje krijgt

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:41

Maar heb je er ook nog geen papier van dan?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 13:41

WowAmigo schreef:
Maar heb je er ook nog geen papier van dan?

een kruising heeft geen papieren alleen een paspoort

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:49

Maar je weet dus helemaal geen afstamming? (alleen welk ras het is).
Tuurlijk kun je er een veulentje bij fokken omdat je dat leuk lijkt, maar verwacht er dan gewoon niet teveel van en ga er vanuit dat het dan gewoon het minimale opbrengt. Maar dan ben je wel een beetje aan het vermeerderen ipv fokken met een doel in mijn ogen. Maar dat mag natuurlijk. Dan moet je gewoon proberen iets te fokken wat je zelf leuk lijkt denk ik.

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:24

Ik zou er een haflinger opzetten, lekker rond gebouwd en een licht kleurtje, dan krijgje misschien een leuk eeffect, het word of haflinger, of zoals je pony al is, of nog iets heel anders, lijkt me een leuke combo

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:08

Een arabier of een new forest?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:57

Met paarden zonder papieren fok je uitsluitend voor jezelf, of voor de slager.

Als de TS nu al aangeeft dat het veulen verkocht zal gaan worden, kan ze zichzelf en het veulen de moeite beter besparen. Niet doen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:05

Dees schreef:
Alvorens je er voor gaat kiezen nog een mengel-moesjespaard op de wereld te laten zetten, bezoek eerst eens een paardenmarkt om te zien of dat wel is wat je van het veulentje terecht wilt laten komen....

Nederland is vol met paarden. Matige sportpaarden komen al niet meer aan de man, kan je nagaan wat er gebeurd met paarden die voor de sport niet gewild zijn....

Ben het er helemaal mee eens. Als je een veulentje wilt, kan je er beter een kopen.
Oh lees nu dat de TS van plan is het te verkopen. Koop dan niks, maar fok ook niet.

Dees zegt het al. Je fokt dan eerder voor de slager dan voor de markt.

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:16

Ik vin het maar raar dat iedereen roept dat je een mengelmoes veulen niet verkocht krijgt,, ik ken genoeg mensen die iets apparts willen,, iedereen heeft een andere smaak,, er worden tegenwoordig egt niet alleen maar super sport paarden verkocht hoor.. ik ben helemaal weg van mengelmoesen en als ik de kans kreeg zou ik mjin eige (volle met papieren) tinker laten dekken door een arabier of iests anders waar iets moois uit kan komen (of juist iets heeeel misluktst).