New Forest Pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fourth

New Forest Pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:17

Ze lijken vrij zeldzaam op dit forum, in verhouding dan...! Kwam alleen maar oude en niet-algemene topics over [correct me if I'm wrong], dus bij deze een nieuwe.
Ik rijd dagelijks een NFP en ben benieuwd naar ervaringen van anderen

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:05

Wat voor ervaringen wil je weten?

Wij hebben meerdere foresters en halfbloed foresters staan.

fourth

Re: New Forest Pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:43

Ik ben benieuwd hoe andere eigenaren/bijrijders over hun Forest denken.
Ik ben dus een bijrijdster, en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben over het ras. Rijd de pony nu een jaar, en het ras had me nooit echt aangetrokken ofzo. Niet zo mijn smaak. Nu ben ik wel om, wat een verschrikkelijk fijne pony. Ze heeft echt veel karakter en is enorm prettig te rijden. Heel eerlijk ook, wel pittig!
Nouja, verder ken ik geen New Forest Pony's dus ik ben wel benieuwd hoe andere mensen die van hen zouden beschrijven, of het een beetje overeenkomt.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:30

Over het algemeen vind ik de meeste Foresters fijne rijpony's en alles-kunners. Braaf te rijden maar vaak wel wat sterk voor een kleiner kind. De Forester staat bekend al de ideale kinderpony, maar daar vind ik ze vaak toch even te sterk voor, ik vind het meer de ideale "tienerpony" (gemiddeld genomen).

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 13:49

Yep, daarom rijd ik die pony dus ook, is eigenlijk voor een negenjarig meisje maar dat is eigenlijk -nu nog- alleen nog maar leuk om een beetje op rond te hobbelen voor haar.
Tja, ze weet wel wat ze op haar rug heeft. Bij haar zal ze het niet flikken om te bokken of op andere wijze dwars te doen, ze pikt van haar héel veel.
Ik vraag dan wat meer van haar, weet ze dondersgoed Pientere dieren zijn het.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:27

Ik heb 3 Foresters...
En ik ben er heel blij mee! Zo'n lieve pony's... En een heel leuk karakter!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:28

Ik heb er zelf eentje. Aan de hand braaf en rustig, maar onder het zadel is het meestal een driftige tante. Wel heel eerlijk, ze zal nooit bokken endergelijke, maar heeft wel haar eigen willetje.
Haar veulen (nu jaarling) is een stuk makkelijker in de omgang ook helemaal niet schrikachtig in de omgang en tijdens het 'werk'.

Er staan er hier wel meer in de buurt en doorgaans zijn het brave pony's.

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:31

Ik heb ook een forest echt een geweldig leuk beest, ze is al 27 maar nog erg pittig onder het zadel nogsteeds geen beginnerspaard.
Ze is wel een paardje dat respect verdient, anders werkt ze niet voor je.
zou geen ander ras willen!

kimftNinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:34

hahah...dat van het pittige karakter ken ik echt goed....en een sterk eigen willetje! Dat zijn precies de woorden die Ninja omschrijven! Ik rijd haar bij...omdat ze ook te pienter is voor het dochtertje van de mensen. Ze is heel slim...en ik moet haar idd ook echt met respect behandelen, anders kan ik het echt schudden. Maar op wedstrijdend doet ze alles voor me:)

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:43

Ik heb ook een New Forest ruintje: Schaffelaars Miles.
Over het algemeen vind ik dat er nog best veel verschil is tussen foresters, mijn eigen pony vind ik bijvoorbeeld erg mooi, sommige anderen ook, maar er lopen ook een hoop minder mooie rond.

Qua karakter is mijn pony een behoorlijk eigenwijsje, als hij iets niet wilt krijg je dat ook niet gedaan.
Maar als hij iets wel wilt doen hij het goed. Hij is lekker soepel en kan goed lopen en springen.
Hij is niet gauw ergens van onder de indruk en dol op kleine kinderen en kleine pony's.
Zodra een paard groter is probeert hij hem te meppen, maar als hij ze langer kent gaat ook dat beter.
Ik rij vooral veel met hem buiten omdat ik geen bak heb bij de stal. Verder vinden we het ook erg leuk om te dressuren, crossen en springen. Maar afgelopen jaar heeft hij een peesblessure gehad dus ik weet niet of ik weer echt met hem mag crossen/ springen.

In mijn profiel of in dit topic viewtopic.php?f=10&t=488134&hilit=
kun je foto's van hem vinden.
Wat vinden jullie trouwens mooie forester hengsten?

snoef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:01

um ik ken niet veel forest hengsten de opa van mijn pony prescott julian vink erg mooi maar die leeft niet meer;)
ik kon op internet zo ff geen foto vinden, het is een blauwschimmel!

Lieke bent met je eens dat niet alle foresters mooi zijn, maar toch hebben ze denk ik een ding gemeen dat het geweldig all round ponys zijn!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:51

Ik heb ook een new-forest.
Je hebt ook "fake-NFjes", dat er zeg maar een keertje arabisch bloed ergens inzit.

Mammon is gewoon een zuivere NF.
Een paar maanden geleden kreeg ik een opmerking vd Hoefsmid:
Dat is een NFje he? Heel erg mooi, je kunt zien dat het het wat oudere type is.
Vond ik wel een leuke opmerking

Voor foto's:
viewtopic.php?f=53&t=489389

Het is een Ruintje, en hij is 6 jaar, zijn hele naam is Rutten's Mammon. Voor meer info mijn Profiel

Ik ben het er mee eens dat niet alle NFjes mooi zijn, maar het is een geweldig ras!

Qua karakter is mijn pony een erg dominante pony in zijn eigen stal, maar zodra hij de stal uit is is het een erg leuke pony!
Ook in de wei is hij dominant, maar zodra hij eenmaal heeft gewonnen/verloren gaat alles heel erg goed.
Tijdens het rijden is hij heel erg vrolijk, hij vind rijden echt heel erg leuk.
Hij kan goed dressuren en leert heel erg snel. Springen vind hij helemaal geweldig, hij heeft met mij 1.20 gesprongen, hij kan nog wel hoger maar ik niet .

Ik vind Carlo een erg mooie NF hengst, hij is de vader van Mammon:

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:42

Mooi ras vind ik het =O
Heb er vorig jaar verschrikkelijk veel gezien bij de NF dag..
Schrijfster bij exterieur keuring geweest daar..

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 17:29

Hmm, leuk dat jullie ze ook allemaal als vrij pittig ervaren, maar toch eerlijk. Dat respect verdienen komt mij inderdaad ook héel bekend voor. En ze blijft testen.
Overigens vind ik haar qua uiterlijk helemaal niet op een New Forest lijken, ze is iets steviger [al is ze nu wel erg aan het afvallen, het lijkt er al meer op] en tja, ze heeft ook zomereczeem dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:34

Ik heb er ook een.

Een ontzettende ondeugende pony; echt
Maar goudeerlijk.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:24

Priory Firelight en Offem Minos zijn geweldige hengsten. Ze geven allebei fantastische nakomelingen (zowel qua karakter als qua beweging). Pb me anders even als je meer wilt weten over deze twee knappe jongens....

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:38

Wij hebben al meer dan 20 jaar een New Forest fokkerij, dus hier lopen nogal wat Foresters rond . Zelf rij ik met een dekhengstje van 1.16,5 mtr. in de klasse Z dressuur en Z vaardigheid mennen. Daarnaast heb ik een merrie voor de wagen lopen en met haar rij ik ook in het New Forest showteam. Dat hebben wij een aantal jaar geleden opgericht en dat bestaat nu uit 14 leden (we zoeken er nog steeds bij). Kortom wij zijn dus veel bezig met de forester

Het karakter verschilt hier per pony, je kunt hier precies zien van wat voor afstamming ze zijn, de een is wat pittiger dan de ander, maar dat heb je bij elk ras wel. Foto's van mijn pony's staan in mijn profiel.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:08

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 17:19

Mijn kruising New Forest X Anglo Arabier is zo eigenwijs als een ezel. Ze is heel lief, maar veel te slim. Als ze weet dat je wilt galloperen springt ze al aan. En te sterk. Ze zou niet snel bokken maar kijkt niet op of om als ze ineens de andere kant op wilt en dan ook gaat. Ze is heel lief met buitenritten maar wel heel snel. Ze schrikt niet snel. Maar ondanks haar acties waarbij ik haar wel fijn zou kunnen knijpen Zou ik haar never nooit niet meer kunnen Missen!!! Ze is de aller liefste! *o/*

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:00

Priory firelight? Is priory prickle daar een nakomeling van?
Want dat is de opa van mijn pony

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:02

Mariekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:33

Hey hey,

Wat een prachtpony's hierboven! *Kwijl*

Heb zelf ook al een aantal jaar een super lieve merrie (ouderwets type--> v. Duke's Forest Oberon (v.Heihoffs primeur(pref)) / M. Petroesjka (ster, pref) (mv. Noorderf Chap (pref)). (Ze heeft zelf als veulen een eerste premie gehaald, maar daarna is ze (helaas) nooit meer op keuringen geweest; ze is inmiddels ook al 15 jaar en heeft kwaaltjes als zomereczeem en sinds kort ook bronchitis (vanwege een doorgeslagen hoest en mijn onzorgvuldigheid ).

Mijn opa kocht haar per toeval van een kennis in de buurt, hij heeft vroeger namelijk ook New-Foresters gehad en had goede ervaringen met het ras. Dus zodoende kreeg ik m'n pony, Sheba, op mijn 14e.

Afbeelding
Toen ik nog mét hoofdstel en bit reed... Tja, het is jammer van haar manen, ze worden nooit langer dan een handbreedte.

Ik ben het met de opmerking eens dat het een 'tienerpony' is; je kunt natuurlijk niet alle pony's over één kam scheren, maar uit mijn eigen ervaring weet ik dat mijn pony voor een kind niet geschikt zou zijn zonder hulp (al is ze meestal heel voorzichtig met kinderen). Ook andere eigenschappen die worden genoemd zijn zeer herkenbaar . Ik zal je wat over mijn ervaringen vertellen :

Toen ik Sheba kreeg, was ze ongelooflijk druk/fel en té werklustig. Ze kwam van een meisje die L-dressuur met haar reed en die haar flink liet lopen (als je opstapte, leek het alsof ze de trein moest halen en daarbij was ze echt verkeerd gereden (lees: alleen in de krul getrokken); ik, absoluut geen dressuurmens, voelde daarom veel spanning, angst en verzet bij m'n pony als we de bak in gingen; ze vond het absoluut niet leuk om te rijden. Daar besloot ik wat aan te doen.

We schakelden dus al gauw over op een natuurlijker rijmethode (onbewust); ik was toch al niet zo van 'teugels strak en drijven' (als ik het zo even mag omschrijven ), dus we gingen (vooral) relaxte buitenritten maken en langzaam keerde de rust terug in Sheba. En toen ik een paar jaar geleden wél bewust op een andere rijmethode overstapte (westernrijden), is het helemáál goed gekomen met m'n paardje! ^_^

Afbeelding

Ik kan nu alleen maar vol lof over haar zijn (maar ja, eigen paard is goud waard, mijn 'knopjes' zitten er natuurlijk op ). Ik kan in ieder geval met trots zeggen dat we een team zijn en dat we met elkaar communiceren;

Over haar karakter ben ik zeer te spreken, want ze is en blijft heel 'puur': ze is enerzijds een lief, zeer betrouwbaar, mak en gewillig paard, maar anderzijds kan ze ook onafhankelijk, dominant, eigenwijs en een aanstelster zijn . Een pony mag best een eigen mening hebben, zolang de verhoudingen maar gezond blijven. Ze moet mij bijvoorbeeld wel als leider erkennen, maar daarnaast mag zij best de leidster van de kudde zijn.

Goed, voor ik ga afdwalen , nog even iets over westernrijden met mijn New-Forest; ik doe enkel een paar basics met haar, het is niet zo dat ik (te) zware oefeningen met haar doe of zo (dat kan ook niet vanwege haar bronchitis). Ik wil gewoon een super betrouwbaar paard in alle omstandigheden (dat moet ook wel omdat ik altijd op straat rij). Ik rij haar slechts met mijn benen en op een touwhalster d.m.v. neckreining. Dat gaat goed, omdat ik mijn pony door en door ken, omdat ik ervaring heb en omdat ik haar volledig vertrouw (en zij mij). (We zijn een team zoals ik al zei en je moet absoluut niet bang zijn voor je pony).

Maar... Ik zou niet snel wéér een New-Forest kopen (*Shock*) (Wel fokken ).
Ten eerste omdat ik er te groot voor ben (ben zelf 1.78 m., maar m'n pony is 1.43 m.) Omdat ik een westernzadel heb en niet te zwaar ben, kan dat op zich wel, maar ik groei nu waarschijnlijk alleen nog in de breedte .
Ten tweede rij ik dus western en hoewel je dat met elke pony kunt doen, zijn er toch oefeningen waar ik de benen van mijn pony liever niet teveel aan bloot stel, met name in de reining (wat mijn favo onderdeel is). Ik zou dan toch eerder een Quarter kopen.
Verder heb je natuurlijk ook andere disciplines, maar ik denk dat New-Forest pony's toch net iets te pittig zijn voor bijvoorbeeld de pleasure, waar ze het af moeten leggen tegen super coole Quarters. (Is wel een uitdaging natuurlijk). En waarom zou een New-Forest niet zo cool kunnen zijn als een Quarter? Het is natuurlijk een rijstijl. Sheba is ook een stuk 'cooler' geworden. En een paard weerspiegelt natuurlijk de ruiter.

Maar goed, het is een heel verhaal geworden, hopelijk ben je nog wakker . Hopelijk heb je hier iets aan gehad .

Groetjes!
Marieke

Ps: ik ben helemaal fan van de hengst Reekamp's Salladin (v. Alladin) van Stal Hogehof ^_^. Fantastische hengst!

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:52

Wij hebben een halve New Forest ruin van Molenaars Golden King. Inderdaad een heel veelzijdige pony, kan en wil goed springen ( hoewel hij nu met een dikke peesblessure dat misschien wel nooit meer mag) kan aardig lopen en loopt bij ons ook voor de kar. Krijgt voor zijn karakter en stalgedrag van mij een 9! Is met rijden pittig genoeg voor mijn oudste(bijna 11) en braaf genoeg voor mijn jongste(7) dochter. Is ook wel in voor een buitenritje door bos of over strand, of een zwempartijtje in de surfplas! Echt een gouwe pony! Hij staat nu al vanaf eind maart op rust met een peesblessure en is nog steeds met stappen aan de hand braaf, hoewel hij door een half jaar landrust wel een tikkie wereldvreemd is geworden, want hij gaat nu al "blazen" voor een paar wielrenners! Om van die grote paardetende traktor van gisteren maar niet te spreken! Daar moest hij toch echt even voor wegspringen

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:09

Ik heb 2 New Foresters, een merrie en haar veulen van dit jaar. Beide zijn keikoppen al is het veulen nog een handje eigenwijzer als zijn moeder. Die laatste is makkelijk om te kopen met een schepje brok terwijl als haar veulen iets in z'n hoofd heeft dan krijg je het er echt niet uit! (zeg Linda, heeft ie dat van Brendan? )
Mijn merrie is een lust om te rijden, heel meedenkend en werkwillig al zou ik ze misschien wel graag wat pittiger hebben gehad. Maar dat kan ook aan de conditie liggen. In ieder geval, zeker geen pony die op hol slaat (heeft ze echt in al die jaren geen enkele keer gedaan) noch bokt onder het zadel (of ja, ik heb ze 1 keertje een bokje weten geven uit joligheid)
Ik heb ze als veulen gekocht en zelf zadelmak gemaakt en dat liep gesmeerd, zo ontzettend braaf!!! Ik rijdt ze nu ook soms zonder problemen aan enkel een halstertje met het touw onderaan de ring door het bos bij ons en ik kan ze stoppen puur op zit, sturen moet ik nog wat met de hand bijsturen.
Echt een geweldig beest, ik wilde ze eerst verkopen maar ik heb er zoveel plezier van met rijden en omgang dat ik er maar vanaf zie. Ik kan ze weken of zelfs maanden laten staan en als ik erop stap rij ik ermee weg alsof het sinds gisteren gelden was.

Ohja, moet wel zeggen dat ze een hel is bij de veearts ... die eet ze letterlijk op! Hoefsmid gaat ook niet van een leien dakje maar dat laat ze op z'n minst nog toe ...
Verder is ze super met (kleine) kinderen!

Ja ik zou ze niet meer kunnen missen, heerlijk gewoon! Zo ongecompliceert makkelijk!

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:44

Loolapelooza schreef:
Ik kan ze weken of zelfs maanden laten staan en als ik erop stap rij ik ermee weg alsof het sinds gisteren gelden was.

Dat heeft die van mij ook.
Hij had een peesblessure gehad en moest daarvoor ruim 6 maanden op rust.
Toen ik hoorde dat hij beter was ben ik er zonder zadel/hoofdstel opgeklommen en heb hem naar huis gestapt.
Geen probleem.