wie heeft een jazzer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myhorses4evr

wie heeft een jazzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:30

hallo, ik hda een vraagje: wie van jullie heeft een paard die direkt afstamt van Broere jazz, en wat loopt hij/zij, wat voor karakter heeft hij/zij, hoe groot is hij/zij?enz. foto`s welkom!

ok dan die van mij eerst maar:
naam: justarman
stokmaat: 1.62
kleur: donkere vos
geslacht: ruin
nivea: M springen L2 dressuur
karakter: gevoelig en heet, snel zenuwachtis en erg kijkerig.
hij is klinisch en rontg. goedgekeurd.

nou ik ben benieuwd naar jullie jazzers!!

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:27

heb zelf geen jazz maar heb der veel gezien, en dan vooral jongen paarden 3/4 jarige, tis mooi bloed en ze bewegen over t algemaan allemaal wel goed, maar het zijn een stelletje rotzakken bij elkaar!

ptiteblue

Re: wie heeft een jazzer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:48

interessert mij ook want ik ga dinsdag een jazz merrie zien voor te kopen...

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:24

Princess schreef:
heb zelf geen jazz maar heb der veel gezien, en dan vooral jongen paarden 3/4 jarige, tis mooi bloed en ze bewegen over t algemaan allemaal wel goed, maar het zijn een stelletje rotzakken bij elkaar!

Idem dito. Precies dezelfde ervaring. Ook een tijdje een 7 jarige Jazz gereden die toen Z liep. Super bewegen, echt super, maar wat een ongelofelijke rotzak!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:47

myhorses4evr schreef:
hallo, ik hda een vraagje: wie van jullie heeft een paard die direkt afstamt van Broere jazz, en wat loopt hij/zij, wat voor karakter heeft hij/zij, hoe groot is hij/zij?enz. foto`s welkom!

ok dan die van mij eerst maar:
naam: justarman
stokmaat: 1.62
kleur: donkere vos
nivea: M springen L2 dressuur
karakter: gevoelig en heet, snel zenuwachtis en erg kijkerig.
hij is klinisch en rontg. goedgekeurd.

nou ik ben benieuwd naar jullie jazzers!!

Wel gaaf dat ie M springen is, dat zie je niet veel!!!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:36

Mijn Jazz is drie jaar.
Ze is ronduit geweldig op stal, iedereen kan met haar lopen, ze is lief, rustig en houdt haar stal schoon.
Onder het zadel wel een slim paard, maar absoluut geen rotzak en erg fijn rijden. Vooral erg veel lossigheid.
Zowel thuis als op een buitenrit juist niet schrikachtig, in hetlicht bezien dat ze pas drie jaar is en niets gezien heeft. Als ze iets engs ziet staat ze even stil om er dan gewoon langs te lopen. Niet heet.
Super droog beenwerk, echt apart.
Klein gehoekt achterbeen.

Maar als je er een rotzak van hebt zou ik eerst maar eens even naar je manier van omgaan met het paard gaan kijken.

Mijn impressie is namelijk wel dat ze erg slim zijn en snel onzekerheden aanvoelen.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:02

Venetia schreef:
Maar als je er een rotzak van hebt zou ik eerst maar eens even naar je manier van omgaan met het paard gaan kijken.

tuurlijk speelt dat een rol, maar bepaalde hengsten waaronder Jazz die hebben nogal een uitgesproke karakter, en ik heb zoveel Jazzen gezien die echt rotzakken zijn en die stonden allemaal bij iemand anders dus k denk niet helemaal dat het aan de omgang ligt.
Kijk maar naar Animo precies hetzelfde verhaal...

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:30

Klopt, maar daarom hoeft dat nog niet bij iedere nakomeling van een hengst het geval te zijn. Een deel is aanleg, een deel is opvoeding.

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:41

natuurlijk dat is waar maar de ene hengst geeft meer "negativiteit "mee dan de ander! ik hoor vaak over jazz hengsten als ze bloedmooi zijn dan hebben ze een karakter waar je echt mee om moet kunnen gaan. Of je hebt een jazz die niet leuk is om te zien met een fijn karakter.

Jazz nakomelingen staan nu eenmaal bekend als rotzakken. En natuurlijk zijn er uitzonderingen en mensen die er mee om kunnen gaan maar het zit er wel in.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:48

Tja. Ik geloof niet echt in rotzakken. Er zijn paarden die echt onhandelbaar zijn, maar dat zijn er maar weinig. Ik geloof eerder in onvermogen van de eigenaar en lichamelijk onvermogen bij het paard.

Dat hebben wij zelf ook aan den lijven ondervonden. We hadden een heel mooie merrie, als veulen gekocht van de hengst Mytens. Deze merrie was buitengewoon slim en wat slap in haar bewegingen.
Ze was altijd wat dominant. Daar zijn wij achteraf bezien niet goed mee omgegaan, en het inrijden is niet vlekkeloos verlopen. De merrie was slap en had daardoor snel pijn, en dat gecombineerd met haar dominante karakter en slimheid leidde tot problemen.
Hadden we dit echter eerder geweten, dan hadden we haar langer gelongeerd, sterker laten worden, nog meer tijd gegeven, strenger geweest, enzovoorts.
Haar kinderen zijn allemaal toppers. Eén daarvan hebben we wederom zelf ingereden. Met de nieuwe kennis ging het bij dit dier (met hetzelfde karakter) wel goed. Meer tijd, sterker maken, pas ingereden bij 4,5 jaar, geen veulen laten krijgen op jonge leeftijd.

Dit dier is ook nog steeds dominant, maar doet het erg goed in de sport.
Het was ons eigen onvermogen om met de slimheid van het dier om te gaan. Nou kun je zeggen, de merrie was een rotzak. Dat was ze echter in mijn ogen niet. Wij waren alleen niet slim genoeg voor haar.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:49

Wat is een rotzak anders dan een paard waar maar weinig mensen mee om kunnen gaan
Blijft nog steeds gewoon een moeilijk karakter dan

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:08

Ik heb een jaarling Jazz-merrie. Een super aanhankelijk paardje, wel wat schrikkerig maar dat komt voornamelijk doordat er het eerste jaar van haar leven niet veel met haar is gedaan. Dat trekt nu met de dag bij.

Ze kan super lopen en heeft het bekende Jazz-hoofdje. Klein, luxe en een deukje.

smeetjoew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:27

oh, oh, ikke!!! altans mijn moeder heeft een veulentje van jazz!!! All right heet ze.... echt een schat!!!!
ze kan top lopen, in draf zweeft ze zo!! en heeft zo'n mooi klein deukje in dr hoofd!! echt een super mooi beestje!!

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:18

Ik heb een driejarige Jazz. Hij staat nog steeds ingeschaard en wordt in Maart opgehaald en ingereden, is dan dus 4. Hij is nu nog hengst en erg braaf. Als tweejarige heeft hij een erge terugslag gehad, daarom hebben we er voor gekozen om hem wat langer in de groep te laten staan. Hij staat wel erg frans en heeft een behoorlijk steil voetje. Net geen bokhoefje, maar als veulen hebben we behoorlijk moeten veilen om dat te voorkomen.
Dit was hij als tweejarige:
Afbeelding
Niet erg knap dus!

En dit is hij nu:
Afbeelding
Afbeelding
Een stuk knapper vind ik tenminste.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:19

Venetia schreef:

Mijn impressie is namelijk wel dat ze erg slim zijn en snel onzekerheden aanvoelen.

De Jazz-rotzakken waar ik het over had waren super opgevoed maar nog steeds rotzakken

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:25

Nou ik heb veel gereden op het paard van myhorse4evr en kan me geen fijner paardje voorstellen .. ja hij moet je mogen en als jij met een instelling erop gaat zitten van: Ik zou jou wel even een lesje leren .. ja dan kan ik je vertellen dan lig je er gauw af ghehe .. maja ik geloof niet dat er paarden van nature rotzakken zijn maja ..

myhorses4evr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 19:38

dank je jadhuu! ben ik het helemaal mee eens! en het ligt er natuurlijk ook aan wat voor merrie je erop zet.. ik zou jazz niet op een hete of dominante merrie zetten, want dan kan het nog wel eens zijn dat er een erg heet veulentje uit komt..

ik vind dat jazz-ers wel een moeilijk karakter hebben vergeleken andere paarden van bekende hengsten, maar in de ring laat die van mij me nooit in de steek.. hij breekt met inrijden de tent bijna af, maar in de ring is hij er voor me en dat vind ik wel belangrijk.

op een gegeven moment leer je met die stress om te gaan, en als hij zijn best doet kan die echt suuper mooi lopen.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:49

En daar ben k t helemaal mee eens myhorses4evr :D

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:54

Denise82: het lijkt wel een ander paard!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:30

Jaa..kep dr een jaar geleden ook eentje gereden. Die was toen 4.
Heel eerlijk paard, wel heel erg heet..en kon je af en toe ook flink in de maling nemen.
Maar wel een topper!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:58

Ik heb ook een Jazz, een 7-jarige ruin en we rijden Z2. Rotzak? Welnee, absoluut niet. Hij is vrolijk, maar verder goudeerlijk en op stal en in de omgang is het een heel makkelijk dier.

myhorses4evr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:31

dat vind ik nou ook karinvdm!

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:26

Ik heb een 3 jarige jazz gehad (hengst)
Maar naar 3 weken terug naar de fokker gedaan, hij had namelijk de eigenaar van stal de stal in getrokken en heeft hem zo het ziekenhuis in gekregen.
Heb hem toen terug gedaan naar de fokker en die zei dat hij wel eens zijn streken had maar dat dit nooit was voor gekomen en een week later kreeg ik te horen dat hij het nu ook bij de fokker heeft gedaan.
Wat er mee is gebeurd weet ik niet en wil ik niet weten!

Heb nu een merrie van 6 maanden van een zoon van jazz (Tango) en tot nu toe geen enkel probleem mee (gelukkig) maar ja ze is nog erg jong wat niet is kan nog komen ( hoor het zeer zeker niet!)

Dit is mijn verhaal van me jazz avonture.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:52

Ik rij een Jazz van 4 jaar oud, eigenaar heeft hem al sinds veulen en ik heb hem aangereden. Hij is super mooi om te zien chique poppetje. Je moet zijn vertrouwen hebben en hij moet enigzins respect voor je hebben. Hij is erg slim en leergierig, dus wij mensen moeten net iets slimmer zijn. Op stal is het echt een super lief dier een grotere kroelerd kan je je niet wensen. Hij kijkt wel eens naar dingen en kan daarbij ook veel "knorren" maar over het algemeen gaat ie over langs.

Het moet je liggen zo'n paard. Maar daarintegen de beste paarden hebben nu eenmaal een eigen (apart) karakter en met de juiste ruiter komen die ook heel ver.

Er zijn vele hengsten (nakomelingen) die een stempel hebben, omdat ze moeilijk zijn Jazz, Ferro, Notaris, Animo enz....
En op elke regel is er altijd een uitzondering....

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:56

myhorses4evr schreef:

naam: Ungaro (roepnaam Jazzy)
stokmaat: ca. 1.70m
kleur: bruin
nivea: licht aangereden ca B niveau
karakter: lief en ondeugend