Wat voor hengst op deze Rubiquil merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Wat voor hengst op deze Rubiquil merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 10:26

Uit nieuwsgierigheid wat voor hengst jullie op deze hengst zouden zetten plaats ik maar eens dit topic. Het is een Rubiquil x Sultano x Ravel STV x Uniform x Variant.

foto is genomen op 03-04-2005 en dus was ze hier nog geen 2 jaar oud (geboren op 15 juni) maar het is de enige goede standfoto die ik heb van haar. Was puur geluk. Meestal kan ik het niet omdat ze met haar neus gewoon in de camera zit.

Afbeelding

Hengst moet hoogbenig fokken, goed karakter en dus geen heethoofden, geen franse standen fokken en als het kan nog wat langere halzen. Liefst Rubinstein bloed vrij en ook geen Uniform bloed. Het sterke achterbeen gebruik is ook een plus aangezien ik dat wil verankerd krijgen in de stam evenals dat goede karakter.

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:57

sandreo ( sandro hit x flemmingh) fokt erg hoogbenig lange halzen
achter alleen niet zo sterk

petraaken

Re: Wat voor hengst op deze Rubiquil merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:45

Hebben we ook zitten aan denken maar inderdaad dat achterbeen gebruik is niet echt optimaal bij hem.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:51

Jet Set. Heeft bij onze Partout merrie hoogbenige, eerlijke kinderen gefokt die een goed ondertredend achterbeen hebben.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:50

Osmium. Fijne karakters, sterk achterbeen en je krijgt misschien ook meteen een iets hellender kruis

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:18

Jet Set is een goede optie denk ik

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:54

Nicole288 schreef:
Osmium. Fijne karakters, sterk achterbeen en je krijgt misschien ook meteen een iets hellender kruis

Ga ik in mee! Jet Set overigens ook wel, alleen vererft hij geen lange halzen voor zover ik weet.
Denk dat het moeilijk is om een hengst te zoeken die alles geeft wat je wenst, zullen er weinig zijn, aan de andere kant: als ze er zijn is de keus misschien wel heel makkelijk voor je!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:00

Ik zou persoonlijk niet voor sandreo of osmium gaan. Sandreo past qua type wel goed bij jouw merrie, maar het achterbeengebruik is in de meeste gevallen idd niet sterk genoeg en de motor zit toch achter! Osmium lijkt me qua type niet te passen ('t mag wel iets een luxere hengst zijn denk ik) en ik heb persoonlijk geen goede ervaringen met de karakters van zijn nakomelingen (maar dat is puur persoonlijk).
Ik vind Flemmingh een goede optie. Mooie langgelijnde paarden met lange halzen. Mooie hoofden en qua rug (hij vererft vaak een wat weke rug en lendenpartij) kan het op jouw merrie goed. Flemmingh-kinderen hebben over het algemeen een goed karakter een kunnen goed bewegen.
Succes met je keuze!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:55

zou zelf wegblijven bij Ferro-bloed, want op merries met wat ouder bloed (of iets minder moderne verschijning) wil dat nog wel eens een plompe nafok geven, met niet altijd even hoge benen.
Ik vind de vorm van de achterhand van deze merrie een grote plus - ik zie ze zo liever dan met zo'n afgedraaid kontje; reken er maar op dat dit goed marcheren kan.

Is deze merrie in overconditie, of is het werkelijk zo'n gevulde verschijning? Als ze in het echt zo rompig is, doe je er goed aan wat van dat smalle Duitse bloed te gebruiken, denk Florestan.

Er doet dit jaar een leuke Florestan x Weltmeyer mee aan het kwpn-verrichtingsonderzoek - denk dat dat wel een commerciele hengst is, die zou ik zeker eens overwegen voor deze merrie

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:17

Nicole288 schreef:

Ehm... denk je nou werkelijk dat een Ferro x Calypso HOOGBENIG gaat fokken??????????????????

Nee, geen Ferrobloed als je hoogbenig wilt. Helaas fokken maar weinig hoogbenige paarden een super achterbeen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:24

Nee osmium zou zeker geen hoogbenig paard fokken.
Als het ferro bloed trekt, misschien metall? Zeker een lange nek/hals, goed achterbeen, maar hoogbenig durf ik niet te zeggen. Niet super overdreven laagbenig denk ik zo, maar dan ligt het er maar net aan waar je de nadruk op wilt leggen.

ferro/ulft doet het goed met Roemer, althans wat ik er van heb gezien .

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:46

Missouri schreef:
Nicole288 schreef:

Ehm... denk je nou werkelijk dat een Ferro x Calypso HOOGBENIG gaat fokken??????????????????

Waar zeg ik dat? Maar de osmiums die ik gezien heb waren ook niet laagbenig (ook niet die uit een holland merrie met kort voorbeen), dus ik kan ook niet zeggen dat hij het voorbeen slechter zou maken.

Weet jij een hengst te noemen die aan àlle genoemde eisen voldoet?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:11

Ik zou Jet set niet gebruiken in combi met een Rubiquil-merrie, met een Partout-merrie zal ie een leuk sportpaard geven maar met een dergelijke (type) merrie als deze Rubiquil x Sultano zul je een ouderwetse ordinaire bok fokken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:12

Voor halslengte en sterk achterbeen zou ik ook wegblijven van Sandro hit-bloed

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 07:02

Dees schreef:
zou zelf wegblijven bij Ferro-bloed, want op merries met wat ouder bloed (of iets minder moderne verschijning) wil dat nog wel eens een plompe nafok geven, met niet altijd even hoge benen.
Ik vind de vorm van de achterhand van deze merrie een grote plus - ik zie ze zo liever dan met zo'n afgedraaid kontje; reken er maar op dat dit goed marcheren kan.

Is deze merrie in overconditie, of is het werkelijk zo'n gevulde verschijning? Als ze in het echt zo rompig is, doe je er goed aan wat van dat smalle Duitse bloed te gebruiken, denk Florestan.

Er doet dit jaar een leuke Florestan x Weltmeyer mee aan het kwpn-verrichtingsonderzoek - denk dat dat wel een commerciele hengst is, die zou ik zeker eens overwegen voor deze merrie

Ze heeft inderdaad in het echt redelijk wat romp maar eh ze eet ook zo graag. Ze heeft echt een grasbuik waar je u tegen zegt. Wordt flink wat werk om die in goede keuringsconditie te krijgen.

Nu ik mijn bericht herlees ben ik eigenlijk niet echt volledig genoeg geweest. De enige Ferro zoon die ik misschien vind passen bij deze merrie is Rousseau (in het bijzonder zijn moederlijn). Verder ben ik niet gecharmeerd van het Ferro karakter. Flemmingh zelf durven we niet gebruiken vanwege de moederlijn van de merrie. De moeder van deze merrie heeft al een ietwat weke rug. (foto van de moeder is te zien in mijn profiel. Het is de merrie Sultana) (Bedenk net dat Missouri zich de merrie misschien nog zal herrinneren van de prov. keuring in St. Oedenrode. We stonden net na jouw merrie ) Verder denken wij zelf dat deze merrie een een langgelijnde hengst kan gebruiken. Hoe ze onder het zadel is kan ik pas in het voorjaar weten want ze gaat dan onherroepelijk aan het werk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 07:06

Aimee schreef:
Voor halslengte en sterk achterbeen zou ik ook wegblijven van Sandro hit-bloed

oeps dat beloofd voor mijn veulen van volgend jaar uit de grootmoeder van die Rubiquil merrie. Ze is nl. drachtig van een jonge in België (was niet onze eerste keus en tweede keus ook niet. Was een noodsprong) gekeurde zoon van Fidermark uit een Sandro Hit moeder.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 07:18

Ik zal eerlijk zijn buiten Florencio (maar die vind ik nogal duur voor een eerste keer dekken bij een jong paard) hebben we nog maar weinig hengsten gezien die bij haar passen. Er zit altijd wel ergens Rubinstein bloed in. Ik weet dat we veeleisend zijn maar ons doel is gewoon een goed dressuurpaard fokken waar zowel een prof als een amateur plezier kan aan beleven. En uit deze merrie willen we graag een merrieveulen met een vader die als het echt kan Romadour II (dus ook Rubinstein I bloed) vrij is. Dan kunnen we later eventueel weer terug naar die bloedlijn.

Zou His Highness bij deze merrie passen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:11

Florencio is anders ook niet echt langgelijnd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:17

Aimee schreef:
:? Florencio is anders ook niet echt langgelijnd.

nee dat klopt maar ik heb de indruk dat hij net een tikje langer is dan haar en haar moeder is langgelijnd en Weltmeyer fokt ook niet bepaald korte paarden.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:18

Als je geen Rubinstein bloed wil en meer en bewezen bloed zal je toch bij de huidige Nederlandse dresuurhengsten terecht komen zoals Jazz en Krack en hun zonen of de Duitse Sandro Hit nakomelingen.
Keus genoeg lijkt me zo.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:23

petraaken schreef:
nee dat klopt maar ik heb de indruk dat hij net een tikje langer is dan haar en haar moeder is langgelijnd en Weltmeyer fokt ook niet bepaald korte paarden.

Maar Weltmeyer geeft met zekerheid géén sterk/snel achterbeengebruik, dat was toch ook één van je eisen?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:30

Dus Darlington (derde generatie Romadour II) schrijf je af?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:38

Aimee schreef:
petraaken schreef:

Maar Weltmeyer geeft met zekerheid géén sterk/snel achterbeengebruik, dat was toch ook één van je eisen?

Van hetgeen ik bij zijn nakomelingen zie en bij hem zelf vind ik juist van wel. Waarom vind jij weltmeyer nakomelingen geen sterk achterbeen gebruik hebben?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 11:42

Aimee schreef:
Dus Darlington (derde generatie Romadour II) schrijf je af?

Laat ik het zo zeggen liever niet van dat bloed maar als we niet anders kunnen zullen we dat wel door de vingers moeten zien. Ik denk dat we het toch vooral richting Duitsland ga moeten zoeken.

waar kan ik info over Darlington vinden?

Jazz bloed past ook al niet samen karakterieel gezien met de stammoeder van deze merrie. Jammer maar helaas.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:53