Hoe lang hebben jullie kunnen rijden? Merrie dragend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_86

Hoe lang hebben jullie kunnen rijden? Merrie dragend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 09:26

Ik wil graag weten hoe lang jullie hebben kunnen rijden.
Ze is nu over de helft.

Groetjes Nathalie

Sjoert

Re: Hoe lang hebben jullie kunnen rijden? Merrie dragend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:27

VMR -> KS

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:23

ey, gefeliciteerd met je drachtige merrie, k heb zelf ook een drachtige merrie die volgende week 6 maanden is. Het is per paard verschillend hoelang je natuurlijk door kunt rijden, je moet daarom goed naar je merrie luisteren. Ik heb soms het gevoel dat mijn merrie een beetje misbruik maakt van de situatie en wanneer ze geen zin heeft in rijden aangeeft dat ze niet meer wil, ik rijdt haar dan gewoon nog even door, want ze kan het nog best. Nu mag je absoluut niet meer springen, dat kan ze niet meer, en dat is ook niet goed meer. Probeer haar zoveel mogelijk in beweging te houden, want hoe beter haar conditie is, hoe makkelijker de geboorte later zal gaan. Zelf stop ik rond de tijd dat ze 8 a 9 maanden is. ze kan dan nog wel een beetje rustig stappen en draven wanneer ze daar zin in heeft, maar echte trainingen zal niet meer lukken. Probeer het goed af te bouwen, en houd haar goed in beweging, de laatste 2 maanden een beetje aan de hand gaan stappen enzo. veel suc6 met je merrie.

PS ik zou het leuk vinden wanneer je op mn forum ging kijken en af en toe eens verteld hoe het met jou merrie gaat, ze zijn denk ik ongeveer gelijk uitgerekend

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:00

Ik heb tot de 9e maand gereden, maar heb de laatste maand dat ik gereden heb ook wel heel rustig aan gedaan . Ze gaf toen aan weinig zin meer te hebben in hard werken..
Daarna zijn we nog gaan wandelen .

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:10

Hollybolly schreef:
ey, gefeliciteerd met je drachtige merrie, k heb zelf ook een drachtige merrie die volgende week 6 maanden is. Het is per paard verschillend hoelang je natuurlijk door kunt rijden, je moet daarom goed naar je merrie luisteren. Ik heb soms het gevoel dat mijn merrie een beetje misbruik maakt van de situatie en wanneer ze geen zin heeft in rijden aangeeft dat ze niet meer wil, ik rijdt haar dan gewoon nog even door, want ze kan het nog best. Nu mag je absoluut niet meer springen, dat kan ze niet meer, en dat is ook niet goed meer. Probeer haar zoveel mogelijk in beweging te houden, want hoe beter haar conditie is, hoe makkelijker de geboorte later zal gaan. Zelf stop ik rond de tijd dat ze 8 a 9 maanden is. ze kan dan nog wel een beetje rustig stappen en draven wanneer ze daar zin in heeft, maar echte trainingen zal niet meer lukken. Probeer het goed af te bouwen, en houd haar goed in beweging, de laatste 2 maanden een beetje aan de hand gaan stappen enzo. veel suc6 met je merrie.

PS ik zou het leuk vinden wanneer je op mn forum ging kijken en af en toe eens verteld hoe het met jou merrie gaat, ze zijn denk ik ongeveer gelijk uitgerekend

Dat is goed, ze is rond 6 april uitgeteld. Ik ben nu al wat rustiger aan het rijden. Ik rij wel nog in de lessen maar gewoon op mijn eigen tempo! Ik wil wel met haar blijven rijden. Maar op het laatste gewoon lekker een stuk naar buiten maar gewoon stappen. Dat ze toch nog beweging krijgt!

Gr Nathalie

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:23

Ik zie wel hoe het gaat. Ze zal het inderdaad ook wel zelf aangeven als ze het niet meer trekt! Maar tot nu toe vindt ze het heerlijk om te lopen.

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:59

ikben met 6 mnd gestopt, ze liep vaak erg te hijgen en nu ze nog een maand verder is, loopt ze los in de bak, maar meer wil ze zelf niet, ik laat haar lekker gaan, volgende week gaan ze de wei weer op overdag, dus mag ze doen wat ze wil

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:41

Utah wordt nu wel iets langzamer met rijden, maar dat is voor mij eigenlijk wel lekker. Ik wil haar doortrainen tot de 9 maanden ofzo. Kan makkelijk zoals het nu gaat. Afgelopen zondag is ze nog een rondje ysselsteyn meegeweest, en ze had meer dan genoeg erergie over! Ik rijd dus tot februari nog gewoon 3 a 4 x per week (tenzij ze natuurlijk aangeeft dat het niet meer gaat) en daarna gaan we lekker bosritjes maken! (ze is in april uitgerekend, ik wil eik tot aan de bevalling door hobbelen)

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:49

Ik rij meestal tot bijna het einde door.
Alleen als ik voel dat ze het met dressuurmatig echt te zwaar krijgt dan ga ik over op bosritjes.

Offtopic: kunnen we mooi samen gaan angela

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 18:28

Ik wil ook inderdaad tot het laatste doorgaan en anders lekker met haar gaan wandelen zodat ze toch haar beweging een beetje krijgt

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:41

ik heb dit jaar echt goed kunnen doorrijden. Niet al te zwaar natuurlijk. Ik heb haar kunnen laten werken tot het einde en ze kan dat perfect aan. Op het laatste reed ik ze wel niet meer dressuurmatig maar longeerde ik haar met de dubbele longe zodat ze toch nog in beweging bleef. Ze liet ook niet merken dat ze het niet meer aankon dus deed ik rustig verder

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:08

het blijft toch per paard verschillend.
met ginger moet ik tegen het einde echt rustig aan doen en de laatste maand rij ik helemaal niet meer.
Maar ik heb ook een merrie verzorgd en die moest eigelijk nog een maand en ik ging die avond voor de laatste keer rijden en ze was echt vol energie. Ik wou rustig aandoen maar zij wou alleen maar crossen. De volgende ochtend werd ik gebeld door de eigenaar dat ze een veulen had en goed gezond ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:04

Mijn merrie is in mei uitgerekend. In januari rijd ik al geen springles meer, maar buitenrijden doe ik tot het laatst, alleen op het laatst zonder zadel, of gewoon wandelen.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:06

De merrie die ik rijd is begin februari uitgerekend. Ze gaat 12 november voor het laatst mee op wedstrijd. Daarna ga ik afbouwen. Vanaf december zet ik haar op rust. Niet dat ik niet door kán rijden, maar echt trainen doe ik dan toch niet meer en ze staat hele dagen buiten voor haar beweging.
Ik laat haar dan lekker met rust.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:32

ik laat Hollyday ook ongeveer 2 maanden voor de geboorte lekker doen wat ze zelf wil, wanneer ze zin heeft lekker een stukje lopen en anders veel knuffelen. Tijdens het rijden ga k maar het vierkant halthouden oefenen,

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:11

Umeda heeft tot 10 maanden gelopen.
Wel zover ze kon natuurlijk.
De laatste anderhalve maand was echt hobbelen een kwartiertje.

Gefeli met je drachtige merrie

patty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:19

Mijn merrie is nu 6 maanden drachtig maar ik moet haar meestal nog tegen houden met lopen hoor haha.Ze is erg voorwaards en heeft een conditie niet normaal ik rijd haar nu zo'n 5 keer in de week en dan 1 dag rust en 1 dag longeren en van die 5 keer dat ik rij train ik haar op M2 Z1 niveau 1 keer in de week en 2 dagen laag en rond lekker soepel rijden en de andere 2 dagen lekker naar buiten.Ook als ze los is piept en rent bokt en stijgert ze iedereen eruit hoor hahahaha.Ze begint nu wel te waggelen haha.

Natje_86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:27

Leuk om te horen dat er toch zoveel verschil zit tussen de paarden.

Ik rijd nou nog gewoon met haar in de les. Maar dat zal snel ophouden denk ik want nu met dit weer gaan we met de trailer naar de manege maar daar past ze nog maar net in. Dus dan gaan we alleen nog maar lekker buiten rijden.
Ik denk dat we rond februari niet meer met haar gaan rijden maar lekker gaan wandelen.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:59

Different (4 jarige NF merrie) rijd ik tot ong. 8 maanden dracht en Rosalinde (16 jarige NF merrie) die reed ik tot ong 9.5 maand a 10 maanden lag een beetje aan hoe ze was, soms was ze fris en dan kon ik der nog wel even opklimmen.
maar geen zwaar werk meer. alleen een beetje stappen en draven.
zie mijn profiel voor rosa en different

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:46

Mijn merrie is 25 februari uitgeteld en rij nu nog 4 x per week een half uur en ze vindt dit nog steeds leuk en ze heeft energie teveel! Maar ze waggelt wel al een beetje en na de galop moet ze eerst wel even weer op adem komen voor ze de andere galop doet, wat wil je, met dat extra gewicht wat ook nog eens alle kanten ophupst!
Probeer haar ook zo lang mogelijk door te rijden, want ze heeft dus veel energie en heb liever dat ze die energie positief gebruikt, met rijden, dan dat ze in de wei een poot breekt of onder uit gaat, omdat ze haar energie niet kwijt kan.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:41

Rijden doe ik niet tot het laatst. Wil er zeker vóór maand 10 er af zijn en veel met d'r stappen (of rustig aan de longe). Hoe ik daarvoor precies ga afbouwen weet ik niet. Heb nu tot februari nog wedstrijden ( ze is eind juni uitgerekend) en dat vind ik tot nu toe wel een mooie datum. Daarna bouwen en dan in mei alleen nog stapritten. Ik ze verder wel, ligt er ook ontzettend aan hoe de merrie zelf is en haar leeftijd.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:00

@ sammy, helemaal mee eens, ik wil ook niet tot het laatste meer rijden,... ze dragen dan wel 50 kilo extra en om dan nog ff lekker te gaan rijden?.. nee, ik vind het ook wel leuk om lekker rustig aan met haar te doen. ik kan ook brennie begrijpen, maar ik denk dat ze aan het einde van de dracht niet meer zoveel energie hebben dat ze in de wei zichzelf ook nog helemaal gek lopen, de mijne zat een kudde schapen nog na op dag 192, maar ja, dan is ze ook pas 6 maanden. haha..... lekker rijden, en kijken wat je merrie wel!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:06

Leuk dit allemaal te lezen, ik vroeg me het ook al af. De mijne is nu ruim 5 maanden, en zoals ik hier begrijp kan ik dus nog wel een poosje doorrijden. Ik was van plan tot januari met de les mee te blijven rijden (alleen dressuur) en hierna gewoon zelf door te rijden, hierbij de merrie in de gaten houdend.

Maar wat doen jullie met zadels? Blijven deze gewoon passen, of worden ze te krap?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:57

Als het goed is zou het zadel niet te krap moeten worden. Wantdaarzit het veulen niet, wél kan door de verandering van de bouw het nodig zijn om het zadel op te laten vulen. Dat was bijde vorige dracht erg te merken (en het is nog steeds niet helemaal zoals vroeger), dat het gedeelte rond de schoft erg in was gevallen na de dracht.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:12

mn zadel zit goed, maar aansingelen wordt steeds minder